En dag på Jyllandsringen med Bridgestone DriveGuard - Bilbloggen.dk

En dag på Jyllandsringen med Bridgestone DriveGuard

En tidlig torsdag morgen i april går turen mod Silkeborg, nærmere bestemt, Jyllandsringen. Her står programmet på en formiddag med virtual reality, punkterede dæk, dækskift og byg-selv-burgers. Umiddelbart en opskrift på en ganske udemærket dag.

(Bridgestone inviterede os til at bruge en formiddag på Jyllandsringen for at prøve de nye DriveGuard dæk. De sørgede for morgenmad, frokost og rigeligt med forplejning i løbet af dagen)

Dagen starter med en kort introduktion til Bridgestones nye DriveGuard dæk, der bliver budt velkommen, spillet diverse reklamemateriale, og vist nogle statistikker. De her nye DriveGuard dæk er i bund og grund et almindeligt dæk, som er blevet forstærket med hårdt gummi, for at undgå at dækket falder fuldstændig sammen i det sekund det punkterer. Uden at gå alt for meget i dybden med teorien bag et punkteret dæk, så er det der sker når et normalt dæk punkterer, at dækket falder sammen under bilens vægt, og der bliver dannet et hulrum i hver side. Inde i hulrummene bliver der dannet masser af varme, som resulterer i at dækket “smelter”. Det som Bridgestone har gjort med deres DriveGuard dæk er altså at forstærke dækket, så disse hulrum ikke opstår i samme grad. Derudover er der på siden af dækket også såkaldte cooling fins, som benytter luften til at køle dækket af. Så hvad er resultatet af alt det her? Jo, kort sagt så kan du i tilfælde af en punktering fortsætte din kørsel op til 80 kilometer efter at dækket er punkteret. På den måde undgår du at skulle stå i nødsporet på motorvejen midt om natten, for at skifte dæk.

Inden dagen må jeg indrømme at jeg var en smule skeptisk omkring hele det her DriveGuard projekt. Det virkede bare lidt for godt til at være sandt. Men faktum er at efter en formiddag hvor jeg fik så godt som al den tid jeg ønskede med både normale dæk, såvel som DriveGuard, i punkteret og ikke-punkteret tilstand, er jeg mere end positivt overrasket. Lad os kigge lidt på erfaringerne fra dagen.

Forskel på et standard dæk og DriveGuard

Forskellen på et standard dæk og Bridgestone DriveGuard er mere eller mindre det samme som at køre med 16- eller 17-tommers fælge, hvor man normalt ville bruge 15-tommers. Kørslen er altså lige lidt hårdere, og man får som chauffør også lige det mere respons og føling med vejen. Der er altså et lille minus på komforten, men et plus til din indre racerbilskører, hvis du har sådan en – og så er der et kæmpe plus i forhold til den sindsro, som jeg personligt ville have ved at benytte DriveGuard. Udover det nævnte, er der ingen forskel, og hvis ikke det var fordi jeg lige havde kørt præcis den samme rute på et standard dæk, inden jeg satte min ind i en ens bil, blot udstyret med DriveGuard, ville jeg sandsynligvis ikke have tænkt over at der var en forskel.

Kan man virkelig køre 80 km på et punkteret dæk?

Nu kom ingen af os op på 80 kilometer, men efter et par runder, vil mit svar umiddelbart være ja. Med en gennemsnitsfart på over 60 kilometer i timen, og et par uhensigtsmæssige kast rundt i svingene, var der alligevel ikke den store forringelse i køreegenskaberne at mærke. Kort sagt, så virker et punkteret DriveGuard dæk, som om du har mistet din servostyring, og har lidt ekstra meget ratslør – så lidt ligesom at køre i en Toyota Corolla fra 1993. Det er så også det. Hvis man ellers kører lidt forsigtigt, og behandler bilen godt, så tør jeg godt tro på at man kan fortsætte 80 kilometer uden luft i dækket.

Konklusion

Mens dagen på Jyllandsringen i selskab med Bridgestone var en sand fornøjelse, og ganske underholdende, så ligger der et budskab bag. Man kan få et sæt dæk, der blot er cirka 400 kr. dyrere end et standard sæt, og undgå at skulle sætte sig selv, sine passagerer, samt medbilister i farlige situationer, der i og for sig er unødvendige, når der et produkt som DriveGuard på markedet. Selvom der er et tab på komfortsiden, har jeg svært ved at se et holdbart argument for at fortsætte med at købe standard dæk til sin bil – og regner selv med at det næste sæt jeg køber, bliver Bridgestones DriveGuard. Jeg er oprigtigt, positivt overrasket over produktet, og tør gerne at anbefale det til enhver person jeg møder.

 

Senest ændret: 11. marts 2018

One Response to :
En dag på Jyllandsringen med Bridgestone DriveGuard

Skriv et svar

%d bloggers like this: