Første IndtrykNyheder

Danmarkspremiere: DS7 Crossback

0

Dagen før premieren på den opdaterede hatchback fra KIA i grønne omgivelserne på Nordsjælland, stod den på en reintroduktion af mærket DS, tidligere DS Citroën, i noget anderledes omgivelser i og omkring Den Sorte Diamant i København. Bilen, der, for alvor, skal gøre DS relevant igen, hedder DS7 Crossback, og er en stor, komfortabel SUV, der rent størrelsesmæssigt befinder sig i nærheden af en Audi Q5, men prismæssigt konkurrerer med en Audi Q3. Altså, har den et ret godt udgangspunkt. Men inden vi skal ud at køre i det Københavnske, står den først på champagne og lækker to-retters fransk inspireret menu med udsigt over kanalerne. For sådan noget hører sig jo til, når man lancerer et luksusprodukt.

Det må være nok forspil for nu. Det er tid til at hoppe ud i en DS7 Crossback – jeg ender i en bil med Mikkel Thomsager fra Bilmagsinet, som, til mit held, kender København, og dermed den lagte rute, noget bedre end jeg selv. Den skulle bringe os gennem den tætte hovedstadstrafik, ud til det lidt mere stille og idylliske Dragør. Undervejs var der mulighed for at teste alt fra brostensgader til landeveje til motorvej – og hele vejen igennem var der en rød tråd; komfort i højsædet. For ligegyldigt, hvor hurtigt du kører, og på hvilket underlag, så flyder bilen afsted, lige så stille og afdæmpet, som man ville forvente af en præsidentvogn.

Beretningen fortsætter under billederne.

 

Den DS7 Crossback, som vi kører i, er udstyret med en 1,6-liters PureTech-benzinmotor med 225 hestekræfter og et 8-trins automatgear. Udstyrsvarianten hedder Élégance, og er den øvre af de to tilgængelige udstyrsvarianter. Og nu vi snakker om udstyrsvarianter, så er DS gået den, efter min mening, helt rigtige vej, ved at hæve niveauet af standardudstyr, og reducere mulighederne for ekstraudstyr. Køber man indstigningsudgaven Prestige er der 14 punkter i ekstraudstyrslisten. Går man i stedet op i Élégance reduceres tallet til 4 – og tæller foldbart anhængertræk, samt tre assistent-pakker, henholdsvis Mirror Pack, Park Pilot og Connected Pilot. Alt andet du ser på billederne, er standardudstyr – hvilket gør priserne noget mere overskuelige for os almindelige bilkøbere.

Tilbage til køreturen. Nu ved du, at vi kører i en bil med 225 hestekræfter og automatgear. Det er en del, så den store bil rykker relativt hurtigt, når man først trykker speederen i bund. Især, hvis man får sat den i sports-mode. Hvilket er en proces man skal vænne sig til, fordi knappen sidder gemt bag gearstangen. Og når først man har skiftet kørsels-mode, forsvinder teksten, der fortæller dig hvilken mode du er i. Men under alle omstændigheder, så er der tre kørsels-modes, der tæller ECO, Komfort og Sport. Og på trods af, at motoren er kraftig, så er det her en komfortabel bil. Det er ikke en sportsvogn, og det bliver det heller ikke. Den krænger i svingene og giver dig i bund og grund ikke lysten til at køre stærkt. Derimod egner den sig perfekt som motorvejscruiser, med et komfortabelt interiør, en blød affjedring og en støjsvag kabine.

Beretningen fortsætter under billedet.

IMG_1768

Og kabinen er ikke blot komfortabel og støjsvag. Den er også anderledes. Den ligner intet jeg har set før – i hvert fald ikke i denne klasse. Man fornemmer måske lidt inspiration fra Rolls-Royce med det analoge ur i midterkonsollen, som i øvrigt virker lidt vakkelvorn, og fra Lamborghini med knapperne på begge sider af gearstangen. Men i bund og grund er det helt sit eget, lige fra de specielle knapper til layoutet i instrumentbrættet til den store skærm i midterkonsollen. Materialerne er i orden, og det fungerer overordnet godt hele vejen igennem. Softwaren bag infotainmentsystemet er den samme som i Peugeot og Citroëns andre biler, men det er skam også okay okay, for det fungerer udmærket.

Beretningen fortsætter under billederne.

Når man kigger på byggekvalitet og overordnet finish, så er tyskerne muligvis stadig i front, men vi er i en tid, hvor alle biler, inklusiv de franske, i bund og grund er velfungerende hele vejen igennem. Og det samme gælder den nye DS7 Crossback – i hvert fald ved første indtryk. Så hvis du er på udkig efter en større bil, der skiller sig ud fra mængden, kører komfortabelt og er til at betale, så er DS7 Crossback et ganske godt bud.

Beretningen fortsætter under billederne.

Den nye franske luksus SUV kan bestilles fra dags dato og starter ved 400.000 kroner. For de penge får du en DS7 Crossback Prestige med en 1,5-liters PureHDi dieselmotor med 130 hestekræfter og en manuelt gear. Vil man op og have topmodellen, som den Mikkel Thomsager og jeg kørte i, må man betale 670.000 kroner. I mellem den billigste og dyreste variant finder man tre andre varianter, to dieselvarianter til henholdsvis 500.000 kroner i Prestige og 620.000 kroner i Élégance-udstyrsvarianten og en benzinvariant i Prestige til 550.000 kroner. Vi kender endnu ikke beskatningsgrundlaget.

Og mens de her priser er højere end fra-priserne på en Audi Q3 og Volvo XC40, så er det vigtigt at tage højde for det standardudstyr, som følger med. En tilsvarende Audi Q3, ender nemlig hurtigt med at blive 100.000-200.000 kroner dyrere, når først den er blevet udstyret med det samme udstyr, som DS7 Crossback.

Se den fulde prisliste, udstyrslister, samt teknisk information her.

IMG_1787

Joachim Skovgaard

Danmarkspremiere: Ny KIA Ceed

Previous article

Test: KIA Picanto X-Line 2018

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up