Nyhed: I.D. CROZZ er Volkswagens nye elektriske crossover



Obs: Er du her for Volkswagens julequiz? Så har vi skrevet svarene ind nederst i artiklen. God jul.

Du husker sandsynligvis Dieselgate, hvor Volkswagen snød med nogle miljøtal. Som en del af deres straf”, om man vil, blev de pålagt at investere 2 milliarder dollars (13,93 milliarder danske kroner ved dagens kurs) i diverse projekter, som arbejder mod miljøvenligt teknologi. Om det er den eneste grund til at de for alvor giver den gas med deres I.D. konceptbiler (I.D. er Volkswagens elektroniske modelrække) er svært at sige, men det spiller uden tvivl en faktor. Det skal dog ikke stoppe os i at beundre den nye Volkswagen I.D. CROZZ.

I korte træk er Volkswagen I.D. CROZZ, som i dag blev præsenteret på Shanghai Motorshow, en 100% elektrisk firhjulstrukken CUV (crossover / coupé / SUV / et eller andet) med en rækkevidde på op til 500 km, og så er den blot 3 år fra produktion. Den kan angiveligt køre 180 km/t og leverer en effekt på 225 kW og med såkaldt hurtigladning kan du lade batteriet op til 80% på 30 minutter. Størrelsesmæssigt er den mindre end Volkswagens seneste SUV, Tiguan Allspace, men er angiveligt, grundet den nye platform den er bygget på, og sæder der kan flyttes fleksibelt (hvordan det så lige skal forstås) lige så eller mere rummelig.

 

 

Skulle du en gang gå hen og investere i den her nye Volkswagen I.D. CROZZ, og blive træt af selv at køre, så kommer du til, blot ved at klikke på VW-logoet på rattet i 3 sekunder, at kunne lade bilen tage over med fuldt autonomt kørsel, og du kan blot læne dig tilbage. Volkswagen selv kalder bilen en smartphone på hjul og du vil som chauffør få præsenteret alle vigtige oplysninger ind i dit synsfelt (på ruden?) gennem augmented reality.

Normalt har jeg det ikke så godt med crossovers, SUV’er, CUV’er og hvad de ellers allesammen hedder. De er store, klodsede og ikke for kønne. Og mens jeg ikke ville kalde I.D. CROZZ køn, så synes jeg at den virker futuristisk, og håber på at Volkswagen vil beholde både tanker og design ved bilen når den lanceres i 2020, for det ser ud til at være et skridt fremad. Så pyt om der skulle en Dieselgate til for at speede processen lidt op. Om tyskerne kan holde hvad de lover, glæder jeg mig til at se, men hvis de kan, så tror jeg vi kan se frem til en god bil.

Svar 1: Tiguan Allspace
Svar 2: Marco Giumentaro

Giv os gerne et like på Facebook.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler