Nyheder

Nyhed: BMW M5 med V8 og firehjulstræk

0

BMWs M-afdeling er dem der sørger for at lave decideret kraftfulde biler til dem der ikke kan nøjes med en standard BMW – og det har de gjort godt længe. Senest er deres BMW M2 blevet rost til skyerne, og nu er der altså en ny generation på vej – denne gang har M-afdelingen haft gang i 5-serien, og er nu klar til at fortælle os lidt om den nye BMW M5. Nøgleordene er M xDrive, omkring 600 hestekræfter og 0-100 km/t på under 3,5 sekund. Lad os kigge lidt nærmere på bilen, som vi endnu ikke har set uden camouflage.

BMW M har taget et, blandt mange M-fans, et kontroversielt valg ved at udstyre den nye M5 med firehjulstræk. Mange mener at dette ødelægger køreglæden,  som er grunden til at folk køber M biler. Derudover gør det angiveligt også bilen tungere end nødvendigt – BMW M siger dog at på trods af det nye og tungere system, så ender den nye M5 alligevel med at være lige knap 41 kg lettere end sin forgænger. Derudover vil den udelukkende kunne fås med automatgear. Ikke ligefrem opskriften på en bil til en sand bilentusiast, og så alligevel, både Audi og Mercedes benytter allerede firehjulstræk i de populære RS7 og AMG E63. BMW M lover dog at deres M xDrive-system nok skal gøre bilen sjov at køre alligevel. Det gør det nemlig muligt at skifte mellem firehjulstræk og baghjulstræk ved blot at klikke på en knap – og ifølge det amerikanske bilmagasin Car and Driver fungerer det fantastisk. Og på trods af bilentusiasternes skepsis, er det måske ikke så dum beslutning fra BMW Ms side at benytte firehjulstræk som standard. For mens baghjulstræk kan være utroligt underholdende, så er firehjulstræk bare mere praktisk i hverdagen. Ved at give den nye M5 begge dele, bliver den lige pludselig interessant for folk, der gerne vil have en bil de kan tage med til track days i weekenden, samtidig med at den også kan bruges til at køre på arbejde og hente børnene i skolen.

Under motorhjelmen ligger en 4,4-liters V8 turboladet benzinmotor, som kan yde omkring 600 hestekræfter og gå fra 0-100 km/t på under 3,5 sekund. Vi ved desværre ikke så meget andet end det, da de officielle tekniske data endnu ikke er tilgængelige – dog er det en forbedring fra den nuværende M5. Bilen bliver udstyret med en 8-trins automatisk gearkasse, som er en tunet version af gearkassen i BMW 7-serien og X5.

Selvom vi desværre ikke ser så mange M-biler på vejene herhjemme, så håber vi på at den nye BMW M5 kan hæve salgstallene herhjemme en smule, i og med at den bliver lidt mere praktisk end sin forgænger. Sportsbilen har officiel præmiere ved bilmessen i Frankfurt til September, og forventes hos forhandlerne i løbet af 2018.

 

Joachim Skovgaard

Nyhed: KAROQ er ŠKODAs nye SUV

Previous article

Test: Kia Rio 1.0 T-GDI Advance 2017

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: