Test: KIA Optima SW PHEV 2.0 GDI 2017 - Bilbloggen.dk

Test: KIA Optima SW PHEV 2.0 GDI 2017

Skrevet af | Biltest

KIA var i 2017 det bilmærke, der solgte flest plug-in hybrid modeller i Danmark. Med 205 solgte opladelige hybrider, slog de altså Volkswagen med 3 salg. Der er derfor næppe noget, der er mere oplagt, end at teste en af de bedst sælgende hybrider i Danmark i fjor. Derfor har vi i den forgangne uge brugt lige knap 1000 kilometer bag rattet i en KIA Optima SW Plug-in Hybrid, for at vurdere hvorvidt en plug-in hybrid er et fornuftigt køb nu her.

Det er sådan, at der er en afgiftsrabat for alle elbiler og plug-in hybrider. Den gælder indtil der er solgt 5.000 elbiler, siden rabatten blev indført, eller til 1. januar 2019. Der er altså en grænse på antallet af elbiler, men ingen på plug-in hybrider, hvilket gør, at man i realiteten får rigtig meget bil for pengene, hvis man køber en af de her PHEV-biler inden rabatten udløber.

Og det ses tydeligt, når man ser på prisen på en KIA Optima SW Plug-in Hybrid. Den kommer nemlig ekstremt veludstyret til en fornuftig pris. Der kan i flæng nævnes et 8-tommers infotainmentssystem med navigation, Apple CarPlay, Android Auto, bakkamera, LED-lygter for og bag, 2-zonet klimaanlæg, vognbaneassistent, lysassistent, varme i rattet og elektrisk bagklap. Alt sammen for blot 364.999 kroner i en bil, der kan køre op mod 62 kilometer på ren el, og samtidig nå 15 – 16 km/l ved pæn kørsel med benzinmotor.

Testbilen har fået monteret ekstraudstyr til 51.997 kroner, i form af farvetillæg til 6.999 kroner, lædersæder med ventilation i forsæderne og varme i bagsæderne til 24.999 kroner, samt et el-soltag og LED-belysning i kabinen til 19.999 kroner. Den samlede pris for bilen, som du ser på billederne, er derfor 416.996 kroner. Ønsker du at se udstyrslisten for testbilen kan den findes her.

(Vi har lånt bilen af KIA Danmark i en uge. Den blev leveret i Odense, hvor vi afhentede den fyldt med benzin og 100% opladet.)

Indlægget fortsætter under billedet.

KIA_Optima_PHEV (5)

Hvordan kører KIA Optima PHEV?

Ydeevne
KIA Optima Plug-in Hybrid er udstyret med en 2,0-liters GDI motor, med en ydelse på op mod 164 hestekræfter og 189 Nm. Derudover, har den en elektrisk motor, som ligger under bagagerummet, der har en ydelse på op mod 68 hestekræfter og 205 Nm. Når motorerne arbejder sammen kan de nå 205 hestekræfter og et moment på 375 Nm.

Giver det ikke så meget mening for dig, så lad mig forklare det sådan her. Du har altid den kraft, som du har behov for. Om du er i EV-tilstand (ren elmotor) eller i HEV (hybrid), vil du på intet tidspunkt føle, at du mangler noget i ydelses-henseende. Bilen her vægter trods alt dine ønsker over god brændstoføkonomi. Så trykker du speederen i bund i EV-tilstand, slår den benzinmotoren til, i tilfælde af, at det er nødvendigt for at give dig den acceleration du ønsker. Omvendt fortsætter den så langt på el, som det kan lade sig gøre.

Kørsel og komfort
Et sted, hvor den her KIA Optima Plug-in Hybrid virkelig vinder, er på komforten. Den automatiske gearkasse er ualmindelig god og man skal mærke nøje efter, hvis man skal fornemme hvornår den skifter gear. Skiftet mellem el- og benzinmotor føles også utroligt raffineret – også her skal man være ganske opmærksom, hvis man ønsker at mærke skiftet mellem de to motorer. Affjedringen er ganske behagelig, og selv ubehagelige brostensbump i indre Odense, klarer den mere behageligt end de fleste store SUV’er.

Som oftest med KIA-biler, er den letstyret og på trods af dens længde på 4,85 meter, føler man ikke nødvendigvis, at det er en stor bil. Bykørsel kan selv den uerfarne billist klare i KIA’en her. I og med, at det er en lang bil, kan man dog godt få fornemmelsen af, at man bliver slynget lidt mere rundt end i en kortere bil. Især passagerne på bagsædet vil nok klage sig en smule, hvis man ræser afsted på en snoet landevej.

Under kørslen er der utroligt stille i kabinen. Selv ved motorvejshastigheder er vindstøjen begrænset, og selv støj fra vejen er nærmest ikke eksisterende.

Indlægget fortsætter under billedet.

KIA_Optima_PHEV (1)

Brændstof- og elforbrug
Ugen med KIA Optima PHEV bød på lige knap 1.000 kilometers kørsel. Cirka halvdelen blev kørt på motorvej, i HEV-tilstand (hybrid). Her vekslede motorerne lidt mellem hinanden, men det var trods alt benzinmotoren, der kørte det meste af tiden. De resterende kilometer blev kørt cirka 50/50 på landevej og i by, hvor elmotoren spillede en lidt mere markant rolle. Især i byen blev der kørt på næsten ren el. I Odense, som på nuværende tidspunkt er en stor byggeplads, var der rig mulighed for at lade batteriet op, i og med det var meget stop & kør-trafik. Her kunne bilen altså nogenlunde klare opladningen undervejs.

Det endelige gennemsnitlige brændstofforbrug, da bilen blev afleveret var 15,2 km/l. Hvis man lægger de lige knap 50 kilometer som bilen reelt set kan køre på ren el til det, er det et forbrug på 65,2 km/l. Det er i hvert fald den eneste udregning, der kan få brændstofforbruget i nærheden af de 71,4 km/l, som KIA lover.

Opladning kan foregå enten derhjemme med et ladekabel, der kan gå i en almindelig stikkontakt, eller på en ladestation – der findes en række forskellige ladestationer, præcis ligesom der findes forskellige tankstationer. Vi forsøgte os med en af Clevers ladestationer, og der er ingen tvivl om, at det er væsentligt hurtigere end hvis du blot sætter den i stikkontakten i garagen. Derudover, er det tæt på idiotsikkert at benytte sig af disse ladestationer. KIA siger selv, at man må forvente en ladetid på cirka 6 timer ved et almindeligt ladekabel og 3 timer med et såkaldt type 2 kabel (som bruges på ladestationer).

Det er en mulighed at købe adgang til f.eks. Clevers ladestationer, enten ved at betale 5,50 kroner pr. kWh (61,93 kroner for en fuld opladning af KIA Optima Plug-in Hybrid) eller ved at købe deres All-in-One pakker. Her er to muligheder, enten en pakke til 399 kroner om måneden, samt startomkostninger på 7.999 kroner. Her får man en ladeboks installeret derhjemme, samt mulighed for ubegrænset opladning på deres ladestationer. Man kan også skippe ladeboksen derhjemme, og blot betale 399 kroner om måneden for ubegrænset opladning på deres ladestationer. Når du køber bilen fra ny har du derudover også mulighed for at tilvælge Clever Unlimited eller Clever Unlimited Network. Den førstnævnte betaler du 299 kroner for om måneden og får ubegrænset opladning på deres stationer, samt en gratis ladestation på din adresse. Har du ikke mulighed for at få en ladestation installeret derhjemme, kan du nøjes med at betale 199 kroner om måneden for Unlimited Network, der giver dig fri opladning på alle Clevers ladestationer. Du kan læse mere om mulighederne her.

Indlægget fortsætter under billederne.

Kabinen i KIA Optima PHEV

Kabinen (Se videogennemgang af kabinen)
KIA Optima SW er en utrolig rummelig bil. Ønsker man det, kan man nærmest sidde på gulvet mellem bagsæderne og forsæderne – ikke, at jeg lige ved hvorfor man skulle ønske at gøre dette, men muligheden er der da. Man føler sig på ingen måder sammenklemt, og er man nødt til at være tre på bagsædet, så er det faktisk ikke så forfærdeligt, som det ofte kan være.

Udover, at der er plads til ben, knæ og hoved, er der også ganske pænt med opbevaringsplads rundt omkring i kabinen. Det gælder blandt andet det relativt dybe rum i midterarmlænet foran, et handeskerum i en særdeles pæn størrelse, samt små opbevaringspladser i midterkonsollen. Derudover er der kopholdere både for og bag, samt lommer på ryggen af begge forsæder. Den eneste ulempe er lommerne i sidedørene, som ikke kan klare meget mere end en tynd suduko-bog og en 33 cl. sodavandsdåse.

Kvaliteten af materialerne virker til at være i orden – det er ikke på niveau med en Merceds E-klasse, men Optima’en er mere end konkurrencedygtig mod Skoda Superb,når det kommer til kvalitet af kabinematerialer.

Indlægget fortsætter under billederne.

Bagagerum (Se videogennemgang af bagagerummet)
Bagagerummet i KIA Optima SW PHEV er en rigtig fin størrelse. Der er dog ingen tvivl om, at man mister noget plads i forhold til en regulær KIA Optima SW. Taskerne med ladekabler, samt batteriernes placering lige under bagagerummet gør, at der er lidt mindre plads at gøre godt med – og ting som f.eks. advarselstrekant og dækreparationskit, som typisk ville ligge under bagagerumsgulvet, nu skal anbringes over det eller under forsæderne. De 440 liter er dog stadig respektable, og man kan godt tage på kør-selv ferie med familien i bilen her.

Bagsæderne kan lægges ned ved hjælp af to håndtag i bagagerummet, hvilket fungerer upåklageligt, og bagagerumsgulvet er fortsat helt fladt. Samtidig er der ingen kant, som tunge ting skal løftes op over, hvilket gør bilen super attraktiv hvis man ofte skal transportere større og tungere ting rundt.

Indlægget fortsætter under billederne.

Infotainmentssytem
Midterkonsollen er udstyret med en 8-tommers touchskærm, med blandt andet navigation, DAB-radio, Apple CarPlay, Android Auto og overvågning af hybridsystem. Alt sammen er standardudstyr. Det er det samme system, som findes i så mange andre nyere KIA-modeller, og det fungerer som det skal. Infotainmensystemet er nemt at bruge, og navigationen vælger ofte den hurtigste vej – omend kortet desværre ikke kender til veje, der efterhånden er ved at være to år gamle.

Indlægget fortsætter under billederne.

Udsyn
Udsynet fra førersædet er udmærket. Motorhjelmen virker til at sidde lidt højt, hvilket kan gøre det svært at have en idé om, om der er noget lige foran snuden på bilen. Værre er det dog heller ikke. Bagruden har en pæn størrelse, og den blinde vinkel ved stolperne i hver side af forruden er ikke så stor, som hos nogle af konkurrenterne. Mens sideruderne ved for og bagsæderne er relativ store, så er de desværre ret små ved bagagerummet, hvilket gør at der er en lidt større blind vinkel ved stolperne i hver side af bagruden.

Indlægget fortsætter under billedet.

KIA_Optima_PHEV (17)

Sikkerhed

KIA Optima scorede i 2015 fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest, hvilket kvalificerer den til sikkerhedsfradraget. Den scorede 89% i beskyttelse af voksne passagerer, 86% i beskyttelse af børnepassagerer, 67% i beskyttelse af bløde trafikanter og 71% i sikkerhedsassistentsystemer.

I forhold til testbilen, så kommer KIA Optima SW PHEV som standard med automatisk nødbremse, samt en række andet sikkerhedsudstyr, inklusiv ISOFIX på begge bagsæder, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, dæktrykskontrol, m.m.

Indlægget fortsætter under billederne.

Konklusion

Mens KIA Optima SW PHEV ikke nødvendigvis er en motorentutiasts idé om en god bil, så er det et rigtig godt bud på en bil til den almene dansker. Den helt store fortaler er prisen, 364.999 kroner for en særdeles veludstyret bil. Jeg tvivler på, at du kan finde en anden bil hvor du har en standardudstyrliste der er så lang, som den er for KIA Optima SW PHEV. Det er sjældent at en pressebil blot har to punkter under ekstraudstyr, men det har denne (hvis man ikke tæller farvetillæg med som ekstraudstyr). Men det er ikke kun prisen der taler for, også pladsen og hele det praktiske aspekt omkring den her bil, er et kæmpe plus.

Dog må jeg nævne, at hvis man virkelig skal have den fulde glæde af denne bil, så bør man bo i en afstand fra arbejde, der gør at man kan klare sin daglige kørsel på ren el, og så lade bilen op henover natten og / eller på arbejdet. På den måde kan driftomkostningerne sænkes til en niveau svarende til en elbil, samtidig med, at man ikke skal være bekymret for at køre på lange ture i bilen, da man altid har en særdeles velfungerende benzinmotor som backup.

Får man ikke ladet batteriet op og derfor ender med at køre på ren benzin, har man nemlig lige pludselig et tungt og unyttigt batteri at slæbe rundt på, hvilket kan øge brændstofforbruget markant.

Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at man får rigtig meget bil for pengene her. Kvaliteten virker til at være i orden, garantien hos KIA er ganske pæn, og så er det en generelt praktisk bil.

Senest ændret: 28. januar 2018

16 Responses to :
Test: KIA Optima SW PHEV 2.0 GDI 2017

  1. Torben Vibe Utzon siger:

    Jeg har lige læst jeres fine anmeldelse af Kia-optima SW PHEV.
    Vi bør rette jeres tekst. I skriver at alle motoren ligger i bagagerummet. Dette er ikke rigtigt. Det er batterierne, som ligger nede i hjulbrønden. El motoren er i forbindelse med brændstofmotoren og sidder på gearkassen.
    Med venlig hilsen
    Torben Vibe Utzon

    1. Det har du selvfølgelig ret i, jeg retter det med det samme 🙂 Tak for din kommentar.

      Mvh.
      Joachim Skovgaard

  2. Jakob Pedersen siger:

    Tak for en god artikel.
    Bemærk at hvis man køber bilen fra ny fra ny får man gratis opsættelse af ladeboksen, og samtidig kan man købe Clever Unlimited til 299 kr per måned. Det er en del mere fordelagtigt end det I beskriver 🙂

    1. Hej Jakob,
      Tak for de fine ord og tak for informationen 🙂 Den var lige forbigået os – jeg sørger for at tilføje det med det samme 🙂

  3. Peter Brandt siger:

    Sikke nogle flotte billeder

    1. Tak for de pæne ord 🙂

  4. Allan siger:

    Tak for en rigtig god artikel.
    Jeg er dog meget skuffet over dens forbrug. 15,2 er langt fra hvad jeg vil betegne som god.
    18 km/l havde været noget nær det ideelle til den slags bil.

    1. Jeg er absolut enig – havde en klar forventning om, at økonomien ville være markant bedre.

      1. Rasmus siger:

        Det er så en 1.7 liters motor, så helt skidt er det vel ikke eller?

        1. Jeg vil kalde det middelmådigt. Det kunne sagtens være værre, men der er ingen tvivl om, at det også kunne have været noget pænere 🙂

  5. Jesper U. Christensen siger:

    Super gennemgang 🙂

  6. Rasmus siger:

    Meget fin artikel og video tak. Hvis man kører ren el til og fra arbejde, vil man så kunne klare sig uden benzin eller bruges motoren til at holde bilen varm osv. Har du nogen fornemmelse af hvor meget benzin den bruger ved ren el kørsel?

    1. Selv tak for de fine ord 🙂
      Det er svært at sige – den bruger en smule, blandt andet til diverse komfortsystemer og opladning af batteriet. Tænker ikke at det overstiger meget mere end en liter pr. 100 km i pænt vejr. En kold vinter er det sandsynligvis højere. Det er rent gætteri, men tør godt garantere, at der går et godt stykke tid før tanken bliver tømt, hvis du holder dig til ren el.

      EDIT: Jeg skød vist lidt ved siden af – Se Kens kommentar for mere nøjagtige tal.

  7. Ken siger:

    Bruker ca 0,35 ved el-kjøring på vinteren ved ca 0 grader. På hybrid bruker den ca 0,6/mil.
    Motoren går mye på tomgang for å tilføre varme.
    Regner med forbruker går ned mot 0,2 på sommeren.

    Har hatt bilen siden 1.januar i år.

    1. Tak for oplysningerne Ken 🙂

    2. Rasmus Stampe Hjorth siger:

      Tusind tak Ken jeg går ud fra at en mil = 10 km. Så når jeg regner lidt på det vil jeg ikke spare noget særligt hybrid versus Benzin økonomisk. Vi vil dog stadig kunne køre mere miljørigtigt hvilket er det vigtigste. Ken hvordan vurderer du pladsen? Vi har 3. store børn og en mellemstor hund. Så jeg er lidt bekymret for om den er stor nok.

Skriv et svar

%d bloggers like this: