Test: Renault Scenic Bose 2017 - Bilbloggen.dk

Test: Renault Scenic Bose 2017

Skrevet af | Biltest

Mens markedet for SUV’er boomer, går det lidt mere stille for sig blandt de såkaldte MPV’er. En MPV står for Multi Purpose Vehicle, og er egentligt en form for forvokset stationcar. I kategorien MPV finder man blandt andet Volkswagen Touran, Ford C-MAX, Citroën Picasso-modellerne og Renault Scenic, som er bilen vi har testet i denne uge. Kan man overhovedet bruge sådan en familiecontainer til noget nu til dags? Eller er det ikke bare en stor flyder?

(Renault Danmark lånte os en fin hvid Renault Scenic spækket med udstyr, i en uge – dog fik den lov at komme på værkstedsbesøg i tre dage. Desværre betyder det også, at vi ikke havde så god tid til at tage billederne, som det måske kan ses her i anmeldelsen)

Som sagt har vi testet den her familiecontainer fra Renault, som går under navnet Scenic. Det helt rigtige modelnavn er Renault Scenic 1.6 dCi 160 EDC i top-udstyrsvarianten Bose. Kort sagt betyder det, at bilen du ser på billederne er udstyret med en 1,6-liters dieselmotor, som kan yde 160 hestekræfter og har en 6-trins automatisk gearkasse. Skal du have samme variant som ovenstående, koster den 410.900 kroner, uden diverse ekstraudstyr – og så skal man slippe 1.829 kroner i afgift pr. halvår. Testmodellen, havde udover Bose udstyrspakken, også en cruise-pakke, parkerings-pakke, et panorama soltag, læderindtræk i hele kabinen, massage i forsæderne og reservehjul. Det betyder kort sagt, at prisen på testmodellen ligger lige omkring 460.000 kroner. Vil du hellere gå ned i udstyr, så starter priserne ved 239.900 kroner for den skrabede Renault Scenic Life med en 115 hestekræfters benzinmotor.

Indlægget fortsætter under billedet.

test-renault-scenic-bose-2017-01

Hvordan er det at køre Renault Scenic?

Som jeg nævner i nærmest alle mine anmeldelser af Renaults nyere biler, så kører de nemt og godt. Det er en bil man kan sætte sig ind i, og så ellers bare trille afsted i, om man er en erfaren billist eller ej. Det er på ingen måder en racerbil, eller noget der ligner, men man kommer ikke til at have problemer med at komme op i fart på motorvejsrampen, eller foretage en overhaling. Så længe man ikke skal lave skarpe sving, eller u-vendinger, så mærker man egentligt ikke, at det er en relativ stor bil, man kører rundt i. Beslutter man sig for at købe udstyrsvarianten BOSE, så kommer Scenic’en med Renault Multi-Sense, som er ligesom Alfa Romeos DNA, og MINIs drivemodes. Kort sagt, kan man ved hjælp af diverse profiler, justere på speeder- og styrerespons, gearskift, motorlyd, osv. Det er fint i en Megane GT og til dels i en Talisman, men i en Renault Scenic af den størrelse, og med den motor, som testmodellen her havde – Ja, der virker det altså en smule ligegyldigt at have en sportmode. Har du altid drømt om en mulighed for at sætte familiecontainer i en sportstilstand, så har du dog her muligheden, selvom resultatet ikke just er prangende. I forhold til brændstofsøkonomi, er det vigtigt at pointere, at den testede bil er en diesel. Det betyder, at den kører lidt længere på literen og, at brændstoffet er lidt billigere. Til gengæld er ejerafgiften markant højere. Kører du udelukkende motorvej med cruise control, og overholder fartgrænserne, kan du forvente at køre cirka 15-16 kilometer på literen. Ved blandet kørsel rundede vi kort 20 km/l. Altså en smule under de officielle 22,2 km/l fra Renault.

Indlægget fortsætter under billedet.

test-renault-scenic-bose-2017-06

Hvordan opleves Renault Scenic indefra?

Som tidligere nævnt, har personen, der bestilte testmodellen sat hak ud for sådan cirka alle udstyrsmuligheder. Det betyder derfor også, som det ses på billederne, at kabinen var rigtig lækker, med borde til bagsæderne, lædersæder, med sidestøtte både til hovedet og kroppen, så det er lidt mere behageligt for alle at køre i de franske alper. Som vi snakkede om her på redaktionen, er det første gang vi har siddet i en bil, hvor man kan lægge sig til at sove, uden at vågne med hold i nakken. Taget er blevet udskiftet med en panoramarude, der lyser kabinen meget op, et kæmpestort plus, som jeg kommer til at savne fremadrettet. Når bilen starter, vipper en skærm op, hvorpå fart, navigationsinstruktioner, fartgrænser, o.lign. projekteres. Det fungerer præcis som det skal, og efter lidt tilvænning, er det i virkeligheden rart at have, da man reelt set ikke behøver at fjerne blikket fra vejen på noget tidspunkt. Er man til god lyd, er Bose-udstyrsniveauet et ganske fornuftigt valg. Som det ligger i navnet, er bilen udstyret med et Bose-anlæg, der ikke efterlader noget at ønske. Midterkonsollen består af en touchskærm i iPad-størrelse, udstyret med det samme system, som i de resterende Renault biler. Det virker intuitivt, men er ikke just spækket med spændende funktioner. Der er Bluetooth, til opkald og musik, navigation, USB-forbindelse til musik, o.lign., SD-kortlæser, DAB og FM radio, osv. Egentligt alt hvad man kan forvente. Begge forsæder er udstyret med massage, som egentligt ikke er meget mere end noget, der bevæger sig op og ned i sædet. Det er behageligt i et halvt minuts tid, men efter det har man i virkeligheden mest lyst til at slukke for det igen.

Indlægget fortsætter under billedet.

test-renault-scenic-bose-2017-07

Under touch-skærmen, finder man gearstangen. På højre side af gearstangen er der et par knapper, blandt andet den elektroniske håndbremse, og knappen til at vælge mellem bilens driving modes. Det vil altså sige, at de knapper, som man gerne skulle kunne komme til fra førersædet, er spæret af gearstangen. Udover, at man skal række hånden udenom eller over gearstangen for at nå knapperne, så er flere af dem også svære at se, alt efter gearstangens position. Det samme gælder knapperne til infotainmentsystemet. De er også placeret på højre side af skærmen, og altå langt væk fra førersædet. Det er dog. til gengæld også en af de eneste for alvor trælse ting ved kabinen, måske lige sammen med det utroligt store forområde, mellem rattet og hen til ruden. Der er meget langt, og der er intet sted man kan lægge sit P-kort eller sin P-billet uden at skulle læne sig langt frem. Resten af kabinen er derimod behagelig, med rigelig plads, og ingen downsides. En fed detalje, som Renault har tilføjet, er muligheden for at udvide solskærmene, så de kan dække det meste af forruden, og nærmest hele sideruden. En super praktisk detalje, som jeg gerne så i andre biler. Udsyntet fra kabinen er rigtig godt, med glas i B-pillerne (de skrå “stolper”, der går op langs ruden i hver side. Det fjerner nogle kritiske blinde vinkler, og er meget rart, både i forhold til udsyn og lys i kabinen. Udover disse stolpe-ruder, er der forruden også stor, såvel som udemærket udsyn gennem bagruden. En fed feature i Scenic’en, som man ser i flere og flere biler efterhånden, er muligheden for, at lægge nogle eller alle bilens sæder ned ved blot at trykke på en knap. Det er super praktisk, og man får hurtigt et helt fladt gulv, så der er rigeligt med plads til at transportere diverse reoler og senge hjem fra IKEA.

Indlægget fortsætter under billedet.

test-renault-scenic-bose-2017-04

Renault Scenic udefra

Udefra er Scenic’en en lidt boblet bil. Den følger dog de pæne Renault-linjer, og vi fik igennem testugen positiv respons fra unge såvel som gamle. Personligt synes jeg dog selv, at der findes flottere biler, også i MPV-klassen. Det er dog svært at få denne størrelse bil til at se skarp og størmlinet ud, og Renault har derved gjort et ganske udemærket arbejde.

Indlægget fortsætter under billedet.

test-renault-scenic-bose-2017-03

Sikkerhed i Renault Scenic

Renault Scenic kommer som standard blandt andet med dæktrykssensorer, aktivt nødbremsesystem, og fodgængeradvarsel. Går man op i udstyrsniveau 2, kaldet Zen får man også advarsel ved vognbaneskift og skiltegenkendelse, så bilen hjælper dig med at holde styr på fartgrænserne. Er du oppe i Bose, er der også træthedsassisten, såvel som mulighed for at tilkøbe adaptiv cruisec control, Head up display, afstandskontrol, bakkamera, m.m. Renault Scenic har scoret 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, med højest score i sikkerhed for voksne og børn. I en tilsvarende test i 2013, scorede den nuværende Citroën C4 Picasso også 5 stjerner, med lidt lavere score for voksne passagerer, men til gengæld højere score i de resterende 3 kategorier: børnepassagerer, bløde traffikanter og safety assist.

Konklusion

Renault Scenic er en bil til dig, der gerne vil have plads til dig selv, børnene og deres venner, såvel som, fodboldudstyr, skoletasker, og dagens indkøb, og stadig kunne se ud af baggruden. Den er til dig, som gerne vil have en hel del bil for pengene, sidde højt i trafikken, og have godt udsyn. Og så er den til dig, der vægter praktiske funktioner væsentligt højere end en livlige køreegenskaber, for selvom der er en sportmode, så lad det endelig ikke snyde dig. Sikkerheden er i orden, og det er standardudstyr og pris også.

 

 

Senest ændret: 2. september 2017

Skriv et svar

%d bloggers like this: