Biltest

Test: SEAT Ibiza Xcellence 1.0 TSI 2018

1

SEAT Ibiza har aldrig helt kunnet leve op til samme popularitet som feriedestinationen den er opkaldt efter. Og det gælder ikke bare Ibiza. SEAT har i lang tid ligget og rodet rundt blandt de bilmærker, der blot har været det billige, og knap så gode alternativ. Det ser dog ud til, at SEAT er ved at få styr på strategien med deres nye Ateca og nu Ibiza. Begge biler deler platform med særdeles populære Volkswagen modeller, hvilket den spanske bilproducent håber på endelig kan gøre dem meget mere relevante. Men bør konkurrenter som Skoda Fabia og Ford Fiesta være bekymret?

(SEAT Danmark var så rare, at de tilbød at låne os en SEAT Ibiza i en uge. Den blev afhentet i Kolding med en fuld tank benzin)

Den nye SEAT Ibiza kan fås i fire udstyrsvarianter; Reference, Style, Xcellence og FR. De starter ved henholdsvis 134.900 kroner, 148.440 kroner, 170.650 kroner og 170.650 kroner. Motorprogrammet består af en række benzinmotorer; 1,0 MPI 75 HK, 1,0 TSI 95 HK, 1,0 TSI 115 HK, 1,0 TSI DSG 115 HK og en 1,5 TSI 150 HK. Alle med en årlig grøn ejerafgift på 545 kroner. Er man i stedet interesseret i en dieselmotor, er der en 1,6 TDI-motor tilgængelig i udstyrsvarianterne Style og Xcellence. Her er den årlige grønne ejerafgift på 1.550 kroner. Se den fulde prisliste for SEAT Ibiza her.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Hvordan kører SEAT Ibiza?

Ydeevne
Bilen, som du ser på billederne, er en SEAT Ibiza i udstyrsvarianten Xcellence med en 1,0-liters turboladet benzinmotor med 95 hestekræfter / 70 kW. Det er en meget fin lille motor, der på intet tidspunkt føltes utilstrækkelig. På trods af dens lille størrelse, er den kvik, og sætter skub i bilen allerede fra de lave omdrejninger. Mens motoren her er tilfredsstillende for de fleste, kan man også vælge at opgradere til enten 115 hestekræfter eller 150 hestekræfter, hvis man ønsker at komme lidt hurtigere frem. Vi fraråder dog den mindste 75 hestekræfters motor, da den ikke har turbo. Ingen turbo og færre hestekræfter betyder, at du sandsynligvis bliver nødt til at torturere motoren, hvis du en dag skulle få lidt travlt.

Kørsel og komfort
Sætter man sig bag rattet i den nye SEAT Ibiza vil man blive overrasket over, hvor nem og behagelig den er at køre – og det er sådan set ligegyldig om man befinder sig i byen, på landevejene eller motorvejen. Når det kommer til vindstøj, er der ikke meget, om end der kommer lidt fra sidespejlene. Til gengæld er der en hel del støj i kabinen fra vejen – især på motorvejen. Når det kommer til bump, ja, så klarer Ibiza det overraskende behageligt. Sammenlignet med Suzuki Swift, glider den spanske bil, i samme klasse, let og elegant over bump og uregelmæssigheder i vejen, i en sådan grad, at selv biler fra klassen over må kigge misundeligt med fra sidelinjen. Med sin præcise styring og fine gearkasse ved alle hastigheder, er Ibiza en af de biler i klassen, der, samlet set, giver den bedste køreoplevelse.

Brændstofforbrug
I løbet af vores uge med den lille SEAT, formåede vi at nå et brændstofforbrug på 18,3 km/l. Det ligger 3 km/l under det opgivede forbrug, hvilket for en gangs skyld er okay. Det er sjældent, at vi oplever at vores brændstofforbrug er under 4 km/l fra det opgivede forbrug når vi har kørt primært motorvejs- og bykørsel, som vi har gjort med Ibiza’en her.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Kabinen i SEAT Ibiza

Kabinen
Pladsen i kabinen i SEAT Ibiza er ganske fin. Det er en lille bil, og der er ingen tvivl om, at SEAT har forsøgt at få så meget plads ud af bilen, som muligt. Der er altså nok plads til passagere på forsædet, såvel som bagsædet – så længe man altså ikke er tre personer der skal deles om den bagerste række. Handskerummet er behageligt stort, og der er diverse små opbevaringssteder rundt omkring i bilen. Intet ekstraordinært, men man skal nok få plads til sin bagage. Det eneste problem vi mødte, er at opbevaringspladsen i bagsædedørene, er til dels blokeret af håndtaget. Her ser det ud til at design har vundet over praktikalitet.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Bagagerum
Kigger du I bagagerummet bliver man mødt af et, i teorien, større bagagerum end hos konkurrenterne – kun overgået af Honda Jazz. Med sine 355 liter, placerer Ibiza sig altså også her fornuftigt i klassen. Mens bagagerummet relativt set er stort, er der dog ingen tvivl om, at du skal mindste en klasse op i størrelse, hvis du skal transportere mange ting. Bagsæderne kan lægges ned, hvilket udvider pladser i bilen, men desværre ikke giver et fladt gulv, hvilket, sammen med den ret høje bagagerumskant, kan gøre det svært at læsse store tunge ting ind i bilen.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Infotainmentsystem
Midterkonsollen er, i testmodellen, udstyret med en 8-tommers farvetouchskærm. Den har indbygget DAB-radio, Apple CarPlay og Android Auto, og er virkelig brugervenlig. Design, kvalitet og brugervenlighed er blevet markant opdateret sammenlignet med systemet i de ældre SEAT modeller. Det er desværre kun standard med en 5-tommers skærm – så vil man op i størrelse på det punkt, så må man betale.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Udsyn
Udsynet fra førersædet er helt udmærket. Stolperne i hver side af forruden skygger ikke for meget, og sidespejlenes placering gør at den ofte kritiske blinde vinkel, hvor en cyklist hurtigt kan gemme sig, er blevet flyttet lidt væk, til et mindre kritisk sted.  Bagruden, såvel som sideruderne er høje og relativt nemme at se ud af. Derudover kan man også tilkøbe parkeringssensorer og bakkamera, hvis man skal parkere i storbyens tæt pakkede gader.

Sikkerhed

Når det kommer til sikkerhed, behøver du ikke at tænke på hvilken udstyrsvariant du vælger. Tæt på al sikkerhedsudstyr kommer nemlig som standard, med undtagelse af parkeringssensorer og adaptiv fartpilot. Det betyder også, at den nye SEAT Ibiza scorede fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest.

Konklusion

Når alt kommer til alt er SEAT Ibiza den bedste minibil på markedet. Den har igen store svagheder, men klarer sig generelt godt på langt de fleste punkter. Ibiza er sjov at køre, den har masser af plads til både passagerer og bagage, den har udmærkede motorer, og så er prisen i orden. Den nærmeste konkurrent, Skoda Fabia, starter 5.000 kroner billigere end Ibiza, men tilbyder til gengæld en markant mindre interessant køreoplevelse, såvel som et noget kedeligere design. Skal du ud og have ny bil er vi derfor ret klare i spyttet, når vi siger, at SEAT Ibiza er den bil i klassen, hvor du får mest værdi for pengene.

Joachim Skovgaard

Verdens hurtigste bil: Koenigsegg Agera RS

Previous article

Test: Skoda Octavia Hatchback Style 1.0 TSI 2018

Next article

1 Comment

  1. […] også teknisk platform på flere af deres biler. Det gælder blandt andet de nyeste generationer af SEAT Ibiza (modelår 2017 og 2018), SEAT Arona (modelår 2018) og Volkswagen Polo (modelår 2018). Alle tre […]

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: