Biltest

Test: Suzuki Swift 1.2 Dualjet Exclusive 2017

0

Kigger man på Suzukis række af modeller, er der ingen tvivl om, at de ser sig selv som værende en specialist i små biler. Der er den helt lille Celerio, den større Baleno, mini-SUV’en Ignis og så den, åh så velkendte, Suzuki Swift, som er blevet en helt ny bil med den nye generation.

Den nye Swift konkurrerer stadig mod Ford Fiesta, KIA Rio, SEAT Ibiza og de resterende biler i klassen. Med sit nye og mere “moderigtige” design fristets man til at tro, at Suzuki håber på at kunne stjæle kunder, der ellers overvejede Fiat 500 eller en MINI. Mens bilen er blevet kortere og lavere, er den til gengæld blevet bredere. Det gør, at den har tabt op mod 120 kilo sammenlignet med sine forgængere. Det betyder, blandt andet, bedre brændstofsøkonomi, mindre forurening og en bedre køreoplevelse.

(Suzuki Bilimport Danmark tilbød os at låne en blå Suzuki Swift i en uge. Den blev hentet hos Terminalen i Odense, hvor den stor klar en fuld tank benzin.)

Priserne for den nye Swift starter ved 129.990 kroner for Club-udstyrsvarianten. Skal man op og have Action-varianten må man slippe 141.990 kroner. Vil man have højeste udstyrsvariant; Exclusive, så starter priserne ved 164.990 kroner. Bilen som du læser om her, er en Suzuki Swift 1.2 Dualjet Exclusive med en mild-hybrid motor til 169.990 kroner. Ønsker du at se den fulde prisliste for Suzuki Swift kan du finde den her. Ønsker du at se nærmere informationer om testmodellen kan du finde mere her.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

suzuki_swift_13

Hvordan kører Suzuki Swift?

Køreoplevelse
Suzuki Swift er en fin lille bil, med nemt og nøjagtigt styretøj, der sagtens kan tage et par kurvede landeveje. Tager du et sving for hurtigt, bliver du ikke ubehageligt overrasket. Når det kommer til en sjov køreoplevelse, er den lille japaner, som nærmest den eneste i klassen, kommet tæt på den ellers så hædrede Ford Fiesta.

Komfort
Men hvor den klarer sig hæderligt, når det gælder køreoplevelse, så lakker den lidt, når det kommer til komfort. Her vil man opleve en lidt hård affjedring, der kan gøre kørsel på brostensbelagte gader og over store bump en lidt træls oplevelse. Efterhånden som man kommer op i fart forbedres komforten, men der er stadig en del vindstøj.

Motor & Gearkasse
Motoren i testmodellen er en 1,2-liters benzinmotor med et mildt hybridsystem. En, faktisk, ret behagelig motor, der føles som værende noget større, end den egentligt er. Det kan primært tilskrives hybridsystemet, som bidrager til motorens ydelse. Man kan ikke køre på ren el, men får i stedet lidt ekstra støtte til sin benzinmotor. Det betyder lavere brændstofforbrug, samt mere motorkraft.

Gearkassen i testbilen er en manuel gearkasse, som er præcis og nem. Det er ingen skelsættende oplevelse, men den yder som man kan forvente af en bil til den pris.

Brændstofforbrug – skal skrives
Brændstofforbruget i Suzuki Swift er okay. Den er opgivet til at køre op til 25 km/l, men i løbet af ugen opnåede vi 18,4 km/l. Det var primært ved by- og motorvejskørsel. Kører man mere på landevej, vil man sagtens kunne få bilen op over 20 km/l.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

suzuki_swift_02

Kabinen i Suzuki Swift

Kabinen
Bevæger man sig indenfor i den nye Swift vil man sandsynligvis ikke blive specielt overrasket. Udover et behageligt læderrat og en klimastyring, der virker til at være taget fra en noget dyrere bil, så er det en kabine præget af plastik. Alting virker ganske udmærket, men man får ikke en fornemmelse af luksus eller kvalitet, som var det nogle blødere materialer, der var blevet brugt. Omvendt, så er det som man kan forvente fra en bil i denne prisklasse. Til gengæld er der godt med plads på både forsædet og bagsædet, også for voksne. Så længe man altså blot er to personer på bagsædet. Sæderne er stofsæder, som man godt kan køre længere ture i. Der er dog ikke mulighed for at justere lændstøtte. Justering af rat-position er også begrænset. Endnu en gang præstere Suzuki Swift, som man kan forvente til den pris.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Bagagerum
Bagagerummet er 265 liter, hvilket faktisk er en fornuftig størrelse. Indrømmet, man kan finde større bagagerum i klassen, men det er en ganske udmærket størrelse, der kan håndtere de fleste behov i hverdagen. Der er derudover også mulighed for at folde bagsæderne ned, for at udvide bagagerummet i tilfælde af, at kæresten har overtalt dig til en tur i IKEA. Desværre er der en relativ høj kant til bagagerummet, der kan gøre det til et mindre workout at læsse bilen med tunge ting.

Infotainment
I testmodellens midterkonsol finder man en 7-tommers touchskærm, som er magen til den man også finder I andre nyere Suzuki biler. Softwaren bag fungerer okay, og tilbyder funktioner som navigation, forbindelse til telefon, m.m. Til gengæld ligner layoutet noget taget ud af 90’erne, lige da internettet blev allemandseje, hvor alle hjemmesider skulle være så farverige som muligt. Til gengæld får man Apple CarPlay, Android Auto og MirrorLink, hvilket er et kæmpe plus, der vejer op for det lidt daterede design på Suzukis eget system.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Sikkerhed

Euro NCAP
Standardvairanten af den nye Suzuki Swift har i 2017 scoret tre stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest, hvor diverse assisterende systemer var den primære synder. Med sikkerhedspakken, scorede den markant højere på de assisterende systemer, samt lidt højere for voksne passagerer, hvilket resulterede i fire stjerner. Varianten med mest sikkerhedsudstyr er ikke blevet testet, men Suzuki ynder at antyde, at den måske ville få 5 stjerner hvis den blev testet.

Sikkerhedsudstyr
Som standard kommer Suzuki Swift med seks airbags, ISOFIX-beslag, dæktryksovervågning, samt diverse stabiliserings- og bremseassistenter. Som tilvalg kan man købe en sikkerhedspakke for 5.000 kroner med adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse. Denne kommer som standard på Exclusive-varianten. Herudover kommer denne også med en vognbaneassistent, slingreadvarsel og Hill Hold funktion.

Konklusion

Suzuki Swift er en lille, sjov bil, som, hvis man er til små, kvikke biler, er et rigtig fint bud på en lille bil. Er man mere til komfort eller praktikalitet, er der bedre valgmuligheder. Men Suzuki Swift tilbyder en fin kombination af design, praktikalitet, køreglæde og ikke mindst pris – og der er ingen tvivl om at det er en markant forbedring i forhold til den tidligere generation af den lille japaner.

Joachim Skovgaard

Nyhed: BMW X2 – Helt ny tysk crossover

Previous article

Nyhed: Jaguar XF Sportbrake – Se den her

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: