Første Indtryk

Første indtryk: Ny Renault ZOE – Verdenspremiere

0

Klokken er 10:51 og toget går mod Kastrup Lufthavn. Her mødes journalister og bloggere fra hele Norden, inden de sammen drager et par timer sydpå til smukke (og varme) Sardinien. Her har Renault nemlig inviteret til en præsentation af den nye Renault ZOE (tredje generation), som er den mest populære elbil fra Renault – og i øvrigt også en af de mest solgte elbiler i Europa.

Norden er et utroligt vigtigt marked for Renault ZOE, da de nordiske lande står for mere end 25% af det samlede europæiske salg af elbiler. Derfor, er vi også de første til at prøve den helt nye Renault ZOE, og man kan velsagtens kalde det en lille verdenspremiere.

Vi har fået mulighed for at køre små 250 kilometer langs vandet og op gennem bjergene på Middelhavets største ø, her midt i en ellers kold og regnfuld september måned. Afbrækket er tiltrængt, selvom programmet er stramt. Selvom 250 kilometer kan lyde af meget, så kan det være svært at skrive en fyldestgørende anmeldelse baseret på et par timers kørsel under nogenlunde kontrollerede forhold. Derfor, får du nedenfor vores første indtryk, som må gøre sig gældende, indtil vi får lejlighed til at teste den nye Renault ZOE mere grundigt på dansk jord.

Læs med, og bliv klogere på om Renault ZOE 2020 er elbilen for dig. Som du måske vil opdage, så har programmet været så stramt, at vi ikke har haft stor mulighed for at tage egne billeder. Derfor, er nogle af billederne her pressebilleder.

Hvad er forskellen på den gamle og den nye Renault ZOE?

Et udmærket sted at starte, når man skal snakke om en ny bil, er naturligvis en redegørelse for, hvad forskellen er på den udgående variant og den nye generation. Så det vil vi selvfølgelig gøre.

Kort sagt, er tredje generation af Renault ZOE blevet bedre – meget bedre. Først og fremmest, har den en øget rækkevidde på 25% (WLTP-norm), sammenlignet med forgængeren. Det betyder, at Renault ZOE nu har en teoretisk rækkevidde på 395 kilometer. Hvis det passer, så behøver man vist ikke længere at være specielt bekymret, for at løbe tør for strøm i hverdagen, og det må siges at være et kæmpe plus.

Derudover, har Renault ZOE fået en ny front, med diverse små ændringer i designet. Bag til, har man også givet den nyt liv, med horisontale LED-striber i baglygterne og dynamisk blinklys. I øvrigt, så har Renault ZOE full-LED lygter både for og bag i den nye variant, hvilket for os også er et stort plus.

Ellers er designet ikke ændret meget. Det kan måske undre nogle, men ifølge Renault, er den primære årsag til Renault ZOEs succes, at kunderne synes, at den ser godt ud. Og det gør midaldrende italienske kvinder, der går tur langs stranden på Sardinien åbenbart også. De kunne med glæde fortælle os, at Renault ZOE er é molto bella.

2019 – Essais presse Nouvelle Renault ZOE en Sardaigne

Men alle de forbedringer kommer naturligvis ikke helt uden en pris. Renault ZOE er nemlig blevet 20 kilo tungere – ikke, at det er noget man lægger mærke til, og det er i princippet også ligegyldigt, da rækkevidden er steget. Hvad der til gengæld nok ikke er så ligegyldigt er, at man hos Renault forventer, at prisen kommer til at være en anelse højere, når Renault ZOE bliver lanceret i Danmark. Det betyder, at vi nok godt kan forvente at se et prismærke, der sniger sig op omkring 250.000 kroner, hvilket kan være mange penge, for en relativ lille bil.

Til gengæld, har den nye Renault ZOE hurtigladning (DC 50 kW), hvilket betyder, at man, teoretisk set, kan oplade bilen fra 0-150 kilometers rækkevidde på blot 30 minutter ved en hurtiglader. Smider du blot bilen i en almindelig ladeboks derhjemme, tager det cirka 9 timer at lade den fuldt op.

Kombineret med en ny motor med 136 hestekræfter og et moment på 245 Nm, samt en tiltrængt opgradering i kabinen er der ingen tvivl om, at den nye Renault ZOE er gevaldigt forbedret i forhold til sin forgænger.

Renault ZOE rækkevidde

Vi nævnte ovenfor, at Renault ZOE er opgivet til at kunne køre 395 kilometer på en opladning. Men passer den rækkevidde? Det kan være svært at sige, hvor troværdigt det tal er i Danmark, når vi ikke har haft mulighed for at teste den på dansk grund og i dansk (vinter)vejr. Men, når man kører 250 kilometer på Sardinien, med konstant acceleration og deacceleration, samt en god variant af bjergkørsel og traditionel flad landevejskørsel, klarer Renault ZOE det ganske godt.

Vi drog afsted fra morgenstunden med 96% opladning og en rækkevidde på 336 km til næste opladning. Ikke just lovende, men da vi kom tilbage igen små 250 km senere, stod der 41% på instrumentbrættet og små 160 km til næste opladning. Man kan vist ikke sige andet, end at rækkevidde-testen er, mere eller mindre, bestået til UG.

Hvorvidt den kan lade med de hastigheder som Renault påstår, har vi desværre ikke haft chancen for at teste. Så det må vi alle sammen blive klogere på, når vi engang får Renault ZOE til Danmark.

Renault ZOE køreegenskaber

Rækkevidden er ikke det eneste, der overrasker positivt i den nye Renault ZOE. Også køreegenskaberne er ganske okay for en lille bybil. Det er trods alt en af de store fordele ved elbiler. De kører nemlig, som regel, ganske udmærket. Det gør de blandt andet på grund af det lave tyngdepunkt, som den tunge batteripakke i gulvet skaber. Kombinerer man et lavt tyngdepunkt med en elektrisk motor, som leverer al sin motorkraft, så snart du trykker på speederen – ja, så har man en ganske fornuftig kombination.

Og den kombination har man altså i Renault ZOE. På trods af sin lille størrelse, så er det en bil, der for alvor rykker, når man trykker på speederen. Sådan føles det i hvert fald. For den officielle tid fra 0-100 km/t på 9,5 sekunder lyder ellers ikke særlig imponerende, men det moment, som bilen lægger for dagen, når du trykker på speederen, får det til at føles som om det går hurtigere.

Under alle omstændigheder, får du som Renault ZOE ejer ingen problemer med at overhale, nå op i motorvejshastighed, eller komme over lyskrydset inden det skifter til rødt. Til gengæld, er den nye ZOE elektronisk begrænset til 140 km/t, så der er ingen hurtigkørende spas på den tyske motorvej, hvis det er det, der lyster.

Men Renault ZOE er ikke bare frisk i optrækket. Der hvor den egentligt brillerer er ved dens relativ stille og komfortable køreoplevelse. Kabinen virker til at være ganske udmærket isoleret, sammenlignet med øvrige biler i den størrelse. Når man kombinerer det med den befriende ro, som følger med manglen på en brændstofdreven motor, så er det generelt en stille køreoplevelse – så længe underlaget er nogenlunde jævnt.

Renault ZOE kabine

Renault har længe været en anelse bagud, når det kommer til interiørdesign, men det har de forsøgt at gøre noget ved. Selvom vi ikke helt er på niveau, med nogle af de mere digitale kabiner i de tyske biler, så er det nye interiør i den nye Renault ZOE absolut vellykket.

Renault ZOE infotainment

Først og fremmest har man nu muligheden for en større touchskærm i midterkonsollen, som endelig erstatter den halvsølle løsning, som tidligere Renault’er har været udstyret med. Men det er ikke kun midterkonsollens skærm, der er blevet opgraderet. Sætter man sig i førersædet, vil man se, at den nye Renault ZOE også har fået et 10 tommer stort digitalt instrumentbræt med skarp grafik og en brugervenlighed, der bare spiller.

Tilbage til midterkonsollen. For mens det digitale instrumentbræt klarer sig ganske udmærket, så er de noget over infotainmentsystemet i midten, som ikke var helt så intuitivt. Vi blev lidt uvenner med navigationssystemet, og manglede nogle hurtige knapper til diverse indstillinger. Når det så er sagt, er det en seriøs opgradering fra det foregående infotainmentsystem, og ganske konkurrencedygtigt med den software, som nogle af Renaults konkurrenter benytter (som for eksempel Suzuki og Nissan). Skulle du blive træt af Renaults eget system, kan du både benytte Android Auto og Apple CarPlay, hvilket kan løse de fleste frustrationer.

Genbrugsmaterialer giver et eksklusivt look

Men det er ikke kun det digitale i kabinen, der har fået en overhaling. Også materialerne er blevet markant pænere at se på. Vi havde muligheden for at køre i to udgaver af den nye Renault ZOE. Begge havde samme motor, men de to forskellige udstyrsvarianter, Edition One (grå bil) og Intense (blå bil), bød på to forskellige interiører. Førstnævnte er udstyret med en sort læderkabine, der er behagelig, men en anelse kedelig at se på. Sidstnævnte er en anelse mere spændende. Det er nemlig en kabine, hvor flere af materialerne er fremstillet af genbrugte seler, tekstiler og andre restprodukter fra biler, der har måttet lade livet.

Udover, at genbrug passer lige ind i tiden, så betyder det også, at kabinen består af nogle lækre stofmaterialer – ikke bare på sæderne, men også på instrumentbordet og dørene. Selvom, at det ikke er et stort afbræk i den mørke plastik, så gør det uendeligt meget for den oplevede kvalitet af kabinen, og dermed gør det også lige pludselig Renault ZOE til en bil med et lidt mere eksklusivt look.

Renault ZOE plads

Vi havde ikke den store lejlighed til at kigge nærmere på bagagerum og opbevaringsplads, men vores umiddelbare indtryk er, at det er ok. Du får naturligvis ikke plads til 3 kufferter i bagagerummet, men der er rigeligt til hverdagsbrug og weekendture. Derudover, er der fin og organiseret plads til opbevaring af ladekabler under bagagerumsgulvet. Af opbevaringsplads, var der umiddelbart et par kopholdere i en fin størrelse, opbevaringsplads til en telefon i midterkonsollen, dørlommer i fine størrelser (foran) og et handskerum, der ikke just er ergonomisk placeret, men trods alt er ganske rummeligt.

På bagsædet sidder man nogenlunde behageligt, hvis man er 1 meter og 70 centimeter høj, men er man meget højere end det, vil man opleve at støde på både loft og sædet foran sig. Derudover, må forsædepassagererne angiveligt tage til takke med den siddehøjde, som de nu engang sidder i, for der var ikke højdejustering i nogen af de biler, som vi fik lejlighed til at prøve.

My Renault app

I forbindelse med lanceringen af dne nye Renault ZOE, udkommer der også en ny My Renault app til både iOS og Android. En app som tidligere ikke har været specielt brugbar, men som nu kan bruges til at finde ledige ladestandere, planlægge ruter inklusiv nødvendig ladestop, aktivere køl/varme i bilen inden du sætter dig ud, styre hvornår på døgnet bilen skal lade, når den er i stikkontakten, derhjemme og meget mere. En reelt brugbar app, som fremtidige ZOE ejere sandsynligvis vil finde meget nyttig.

Derudover, er der store planer for denne app. Fremadrettet, vil man nemlig kunne betale på ladestationer via My Renault app, man vil kunne brug sin ZOE til opbevaring af energi, og altså lade den føre strøm tilbage til husholdningen. På den måde, kan man oplade sin bil, når strøm er billigt, og så overføre strømmen tilbage til huset, når det er strømmen er dyr.

Derudover, kan du løbende se opladningsniveau, kilometertæller og meget mere i My Renault app, hvilket gør det, for første gang, til en reelt brugbar applikation.

Konklusion

Det var en opsummering af vores oplevelser med den nye Renault ZOE, som vi fik lejlighed til kort at prøve på en tur til Sardinien. Overordnet set, er vi ualmindeligt positivt overraskede. Den lille elbil fra Renault fremviste sig fra sin absolut bedste side, og vi kan kun håbe, at den er lige så charmerende, når den kommer til Danmark sidst i oktober eller starten af november 2019.

Hvis nu, at den nye Renault ZOE kostede det samme som en Renault CLIO, så havde vi anbefalet dig at købe den så snart du kunne. Men desværre ser det ud til, at Renault ZOE kommer til at koste omkring 250.000 kroner (vi kender ikke de officielle priser endnu), og det gør bare, at man virkelig skal forelske sig i ZOE, før den er det logiske valg. Den er perfekt som en bil nummer to, men det er også bare en rigtig dyr bil nummer to – og det er ærgerligt.

Joachim Skovgaard

Test: Fiat Panda City Cross

Previous article

Test: Volvo S60 T5 2019

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: