Biltest

Test: KIA ProCeed GT 2019

0

En af de helt store nyheder i år, er KIA ProCeed. Endnu engang, har KIA vist sig fra en overraskende, men positiv side, ved at præsentere en stilfuld og anderledes bil i en klasse, der ellers er præget af kedelige stationcars. I forlængelse af den traditionelle Ceed-serie, som i øvrigt er en rigtig fin bil, så har de tilføjet en shooting brake-udgave, som fører anderledes og mere sportsligt design ind i mellemklassen. Men – giver ProCeed’en overhovedet mening? Det kigger vi på i anmeldelsen herunder.

Priserne for KIA ProCeed starter ved 279.999 kroner for den mindste motorvariant i udstyrsvarianten GT-Line. Herefter forstætter prisniveauet op til 362.999 kroner for en KIA ProCeed GT med en 1,6-liters dieselmotor med 204 hestekræfter. GT-Line og GT er de eneste to udstyrsvarianter, som man kan vælge imellem. Den førstnævnte kommer stort set med alt det udstyr man behøver, med undtagelse af enkelte sikkerheds- og komfortmæssige ekstrating. Det tæller blandt andet blindvinkelssystem, vognbaneassistent, LED forlygter, glassoltag, JBL lydssystem, elektrisk indstilbare lædersæder med varme og ventilation, m.m.

Blandt standardudstyret finder man blandt andet 17-tommers alufælge, adaptiv fartpilot (v. automatgear), læderrat, 2-zonet klimaanlæg, regnssensor, parkeringssensor bag, varme i rat og forsæder, USB og AUX-indgang, 8-tommers touchskærm med infotainmentsystem og navigation, DAB-radio, Bluetooth, armlæn for- og bag, m.m.

Det udstyr, man får ekstra i GT-udgaven, er primært udseendemæssige ændringer, med større fælge, større bremseskiver, en mere sportslig kabine, men man får også en elektrisk indstilbar lændestøtte foran, et parkeringssystem, m.m.

Testbilen, som du ser på billederne, er en KIA ProCeed GT med en 1,6-liters benzinmotor til en fra-pris på 349.999 kroner, og med ekstraudstyr for 16.997 kroner. Ekstraudstyret består i tre ting; farvetillæg (Sparkling Silver) til 5.999 kroner, Smart Power Tailgate (elektronisk bagklap) til 9.999 kroner og Lane Following Assist til 999 kroner.

Hvis du vil nørde lidt med prislister, tekniske data og bilens specifikationsark så kan du gøre det ved at klikke på linkene.

Hvordan kører KIA ProCeed GT?

Ydeevne
Testbilen er en KIA ProCeed GT, og det betyder, at den er udstyret med en 1,6-liters turboladet benzinmotor, med 204 hestekræfter – og mens man godt kan mærke, at det ikke er den V6’er, der ligger i KIA Stinger GT, så er den rigtig fin til den sydkoreanske shooting brake. Motoren sender hestekræfterne ned i asfalten gennem KIAs 7-trins automatgearkasse, som, for det meste, fungerer udmærket, men desværre, af og til, er lidt for lang tid om at skifte gear. Men er man utilfreds med dette, kan man blot bruge skiftepedalerne bag rattet, og dermed selv stå for gearskiftene.

Tiden fra 0-100 kilometer i timen kan angiveligt klares på 7,6 sekunder, og mens vi ikke helt opnåede den tid, så er der ingen tvivl om, at KIA ProCeed GT flyver afsted – når altså den lige har haft tid til at registrere, at du træder på speederen. Som en sand moderne GT-bil, kommer bilen med en sports-mode, der kan aktiveres via en knap til venstre for gearstangen. Her får du lidt ekstra motorlyd ud af højtalerne, en skarpere udstødningslyd, og lidt hurtigere speederrespons.

ProCeed er tilpas kraftfuld på tværs af alle sine motorvarianter (måske lige med undtagelse af 1,0 liters benzinmotoren), at du ikke på noget tidspunkt i din hverdag, kommer til at føle, at du mangler motorkraft. Men hvis den skal være sportslig, er der uden tvivl mere saft i de store motorudgaver, som kommer i GT-udgaven, ligesom bilen, som du ser på billederne.

KIA ProCeed GT bagfra

Kørsel og komfort
KIAs største svaghed for bilpassionerede, er at man mangler lidt føling med styringen. Deres biler er, som oftest, letstyrede og forglemmelige. KIA ProCeed hopper lidt med på den bølge, når du kører den i normal-mode. Men vælger du at skifte over i sportmode, strammer rattet op, og pedalerne bliver mere responsive. Her får du pludselig en mere spændende og sjov køreoplevelse. Nuvel, det bliver aldrig en Mercedes-Benz AMG eller en Audi RS-model, men det giver dig muligheden for at leve dig lidt ind i kørslen, når du kommer ud på snoede landeveje.

Omvendt er det også en af KIAs styrker for “normale” mennesker, der ikke er drevet af den her trang til at kaste sin bil ind i svingene. KIA ProCeed GT er nemlig letstyret, og selv den mest uerfarne bilist, vil ikke have problemer med at navigere den ellers relativt store bil i tæt bebyggede bygader.

En anden ting, som bare er i orden i ProCeed GT er affjedringen og komforten. Kabinen er stille, selv ved motorvejshastigheder, og kommer du til at tage et brostensbump med lidt for høj hastighed, så sidder din rygsøjle ikke oppe i taget efterfølgende.

KIA ProCeed GT bagfra

Brændstofforbrug
En af de ting, som KIA ProCeed GT desværre ikke brillerer ved, er brændstoføkonomien. Med en gennemsnitligt forbrug, i den forgangne uge, på blot 10,1 km/l. Mens det i sig selv er et forbrug, der hurtigt kan lette på pengepungen, så er det desværre også 3,8 km/l lavere end det opgivede forbrug på 13,9 km/l.

Kabinen i KIA ProCeed GT

Kabinen
Kabinen er et af de steder, hvor KIA virkelig har gjort fremskridt. I ProCeed’en er den pæn, overskuelig og behagelig at befinde sig i. Der er blevet brugt bløde materialer alle de steder, som man er i kontakt med. Sæderne er også af et lækkert materiale, og i testbilen, støtter de godt ned langs siden af din overkrop og dine lår, for at holde din krop så meget på plads som muligt under kørslen.

Pladsen på bagsæderne er okay, og hvis man blot er to, der har fået bagsædetjansen, får man ingen problemer – heller ikke på længere ture. Planlægger I at have tre personer bagi, er det nok bedst, hvis de endnu ikke er blevet til lange teenagedrenge med brede skuldre. Den faldende taglinje, som er en præmis for shooting brake-designet, giver heldigvis ikke de store problemer i ProCeed, da den først for alvor begynder at skråne efter bagsæderne – og dermed er der også plads til dem, der er 1,90 cm høje.

Opbevaringsplads
Rundt omkring i kabinen har man pænt med opbevaringsplads. Midterkonsollen har et pænt stort opbevaringsrum foran gearstangen, to kopholdere, et større opbevaringsrum under armlænet, samt et par mindre opbevaringsrum.

Dørlommerne i alle døre, er en pæn størrelse. Foran med plads til et par halvliters vandflasker, og bagtil blot én enkelt plus diverse småting. Også i handskerummet er der plads til diverse småting udover den manual, og andre instruktionsbøger, som man nu engang får med fra forhandleren.

Bagagerum
På tværs af motorvarianterne er bagagerumsstørrelsen den samme i KIA ProCeed. Med sæderne oppe har man 594 liter, som man kan fylde med storindkøb til den næste grillaften, og tager man i IKEA, kan man lægge sæderne ned og dermed udvide bagagerumspladsen til 1.545 liter. Til sammenligning har den almindelige KIA Ceed SW 625 liter og 1.694 liter.

Selve volumen af bagagerummet, kan man sådan set ikke sætte en finger på. Derimod, kan man godt støde ind i problemer, hvis man har brug for at stable i højden. Shooting brake-designet, gør nemlig, at taglinjen falder en del, og dermed bliver der lavere til loftet i bagagerummet. Med lidt god vilje kan man få plads til en hård kuffert i bunden og en blød taske ovenpå, men har hele familien hårde kufferter, må man enten finde sig en anden bil eller anskaffe nye opbevaringsløsninger til de små.

Infotainmentsytem
Infotainmentsystemet i KIA ProCeed GT, og alle andre nyere KIA-modeller er bare i orden. Det er uden tvivl ikke det mest stilfulde at se på, og det er heller ikke så fancy, som det de nye Mercedes-Benz, BMW og Audi-modeller byder på. Til gengæld, er det ualmindeligt nemt at benytte, overskueligt, og det fungerer bare hver gang. Desuden, kommer bilen med Apple CarPlay, hvis man ønsker at gøre brug af dette.

Der er derudover naturligvis både AUX og USB-indgang, og Bluetooth-opkoblingen fungere bare. Vi brugte 14,98 sekunder fra startskærmen, til vores telefon var opkoblet. Eneste minus er, at bilen skal være parkeret for, at man kan få lov at forbinde sin telefon via Bluetooth. Det er naturligvis et sikkerhedsprincip, og vi kan se, hvorfor KIA har valgt at gøre det – men det er træls, når man har passagerer med i bilen.

Sikkerhed i KIA ProCeed GT

Sikkerhedsudstyr
Som standardudstyr i KIA ProCeed tæller sikkerhedsudstyret blandt andet automatisk nødbremse, træthedsregistrering, vejbaneassistent, dæktrykskontrol, adaptiv fartpilot (v. automatgear), LED blinklys, tågelygter foran, parkeringssensor bag, og mere. Køber man GT-udgaven, får man yderligere et smart-parkeringssystem, som vi ikke kunne få til at virke, de få gange, vi gav det et forsøg.

Derudover, kan man tilkøbe full LED forlygter, blindvinkelssystem, fartgrænseinformation, og vognbaneassistent.

EuroNCAPs sikkerhedstest
Vi kan desværre ikke rapportere noget om, hvordan ProCeed GT scorer i EuroNCAPs sikkerhedstest – den er nemlig endnu ikke blevet testet. Kigger vi tilbage på nogle af KIAs andre modeller, så scorede KIA Stinger fem ud af fem stjerner i 2017, og KIA Optima fem ud af fem stjerner i 2015. Med sikkerhedsudstyrspakker, scorede både KIA Stonic og KIA Rio også fem ud af fem stjerner i 2017 – og da KIA Cee’d blev testet i 2012 scorede den fem stjerner.

Så alt tyder på, at vi nok også godt kan forvente en udmærket score i sikkerhedstesten fra KIA ProCeed GT.

Konklusion

Alt i alt er KIA ProCeed GT en super fin bil, der bringer noget mere spændende design ind i en klasse af biler, der ellers er præget af mange af de samme linjer. Det unikke ved ProCeed er naturligvis også, at det er den eneste nyere shooting brake, som er at finde i sin prisklasse – så hvis man er forelsket i designet, så er den i virkeligheden ikke længere.

Vælger man ProCeed GT får man en lækker kabine, til tider sjove køreegenskaber, en pæn, men samtidig relativ praktisk bil. Så, hvis man kan leve med, at der ikke er så højt til loftet i bagagerummet, så er alt sådan set godt. Har man derimod brug for pladsen til at stable familiens kufferter, kan det være, at man skal overveje en almindelig stationcar i stedet.

Joachim Skovgaard

Test: Renault Clio RS Trophy 2018

Previous article

Test: Suzuki Vitara Adventure 2018

Next article

Comments

Comments are closed.

Popular Posts

Login/Sign up