Nyheder

Lidt af hvert om den nye Mazda CX-5

0

Tilbage i efteråret præsenterede Mazda for første gang anden generation af den meget populære Mazda CX-5. I dag kan vi så småt begynde at se frem til at den dukker op på de danske veje, den har nemlig premiere hos de danske forhandlere i juni måned. Og der er sket lidt i forhold til sidste version.

Design og linjer

Jeg sidder her påskesøndag med et 33 siders dokument, der går i dybden med alle de små og store ændringer som Mazda har lavet på den nye CX-5, og størstedelen af det er sort snak for den gennemsnitlige person. Så her er den filtrerede version. Mazda CX-5 bliver 10 mm længere, og 35 mm lavere end sin forgænger. Det betyder at den Mazda CX-5 vi kommer til at se til sommer vil være 4,55 meter lang, 1,84 meter bred og 1,68 meter høj. Derudover er bagagerummet blevet øget til 506 liter. Mazda har lavet lidt japansk hokus pokus, og ved hjælp af en såkaldt active air shutter, og skarpere linjer, er CX-5s såkaldte drag coefficient forbedret med 6%. På almindelig dansk er den nye generation altså 6% mere aerodynamisk.

 

 

Kabine

Mazda kalder af flere omgange den nye kabine for human-centered – hvor man fristes til at spørge: “Ja, i modsætning til papegøjeorienterede kabiner, eller hvad?”. Faktum er dog at de prøver at sælge den nye kabine som værende mere funktionel og komfortabel. Og så får pressebillederne den til at se ganske lækker ud. Nogle af tingene som bliver fremhævet af Mazda er blandt andet varme i rattet, elektronisk bagklap, bagsæder, der kan lænes tilbage og bedre udsigt fra førersædet. Derudover kan du få Bose lydsystem hvis ellers pengepungen kan holde til det.

Japanerne har også lavet et smart system, som konstant måler på støj, vibrationer og hårdhed under kørslen, og løbende tilpasser bilens indstillinger, for at mindske kabinestøj til hvad de selv kalder class-leading standards. En anden fed feature er bilens head-up-display, som kan vise både navigation, hastighed, fartgrænse og fartpilot i ruden foran dig, så du ikke behøver at tage dine øjne fra vejen.

 

Motor

Motormæssigt kan du enten få en 2.0 liters benzin, eller en 2.2 liters diesel, som begge kan komme med enten en manuel eller automatisk gearkasse, samt enten forhjulstræk eller all wheel drive. Hvis du ellers vælger den rigtige model vil du angiveligt være i stand til at køre 20 kilometer på literen.

Sikkerhed

I forhold til sikkerhedsfunktioner er der lidt af hvert, og de har allesammen lange navne, som lyder smart, men ikke giver mening, så i stedet for får du bare nogle af de væsentlige funktioner her:

  • Automatisk nødbremsesystem, som virker mellem 4 og 80 km/t, i modsætning til den nuværende generation, hvor samme system kun virker op til 30 km/t. Hvis du bakker fungerer det mellem 2 og 8 km/t.
  • Langt lys der blænder LED lygterne ned automatisk. Om det virker, tør jeg ikke sige. Har stadig til gode at opleve et sådan system der for alvor fungerer som det skal.
  • Et system der hjælper dig med at blive i din vejbane når du er for træt til at køre eller kigger på den telefon som egentligt skulle være alle andre steder end i dine hænder. Hvis du alligevel kæmper i mod din lille vejbaneassisten, så sørger den for at gøre dig opmærksom på at du er på vej ud af din vejbane.
  • Advarsel når du har en bil liggende i din blinde vinkel, så du ikke laver buler i din nye Mazda.

Tekniske specifikationer

SKYACTIV-G 2.0 benzin (FWD)SKYACTIV-D 2.2 diesel (FWD)
GearkasseManuelAutomatManuelAutomat
Tophastighed201 km/t192 km/t204 km/t200 km/t
0-100 km/t10,4 sek.9,9 sek.9,4 sek.10,1 sek.
Gns. Brændstofsforbrug15,6 km/l15,4 km/l20,0 km/l17,9 km/l
CO2-udledning149 g/km152 g/km132 g/km147 g/km
Vægt1360 kg1390 kg1460 kg1480 kg
Maks. tilladte vægt2020 kg2030 kg2110 kg2120 kg
Trailer u. bremser715 kg730 kg750 kg750 kg
Trailer m. bremser1800 kg2000 kg2000 kg2000 kg
SKYACTIV-G 2.0 benzin (AWD)SKYACTIV-D 2.2 diesel (AWD)
GearkasseManuelAutomatManuelAutomat
Tophastighed198 km/t188 km/t199 km/t196 km/t
0-100 km/t10,9 sek.10,5 sek.9,6 sek.10,3 sek.
Gns. Brændstofsforbrug14,7 km/l15,2 km/l18,5 km/l17,2 km/l
CO2-udledning159 g/km155 g/km142 g/km152 g/km
Vægt1420 kg1425 kg1520 kg1530 kg
Maks. tilladte vægt2080 kg2115 kg2143 kg2143 kg
Trailer u. bremser715 kg730 kg750 kg750 kg
Trailer m. bremser1800 kg2000 kg2000 kg2100 kg

 

Længde4550 mm
Bredde (eksklusiv sidespejle)1840 mm
Bredde (inklusiv sidespejle)2115 mm
Højde1675 mm
Akselafstand2700 mm
Frihøjde, front1007 mm
Frihøjde, bag991 mm
Skulderplads, front1451 mm
Skulderplads, bag1391 mm
Sædeplads, front1402 mm
Sædeplads, bag1405 mm
Benplads, front1041 mm
Benplads, bag1007 mm
Bagagerumsplads, alle sæder oppe477 liter
Bagagerumsplads, bagsæder need1620 liter
Bagagerumsåbning, afstand fra Jorden745 mm

 

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Elbiler er fremtiden og Porsche er bare bedst

Previous article

Nyhed: I.D. CROZZ er Volkswagens nye elektriske crossover

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: