Nyheder

Nyhed: Danske priser på KIA Stinger

1

Da KIA tidligere på året annoncerede den sportslige KIA Stinger var det til manges overraskelse. Det er en utrolig køn bil, der samtidig, på papiret i hvert fald, kan opfylde de fleste bilentusiasters våde drømme, med blandt andet en V6-motor. I sand gran turismo stil, er det en bil, der er bygget til både at være sportslig, og samtidig brugbar i hverdagen, og er behagelig at tage på roadtrip i. Kort og godt, ikke lige den bil man ville forvente fra KIA. Stinger bliver dog en realitet, og vi kan slet ikke vente på at prøve den, når den kommer til Danmark til december.

KIA Danmark har lige udsendt en pressemeddelelse med det danske modelprogram, og det er, forventeligt nok, lidt pebret når man tænker på at det er et KIA-logo der sidder på rattet. Priserne starter ved 649.999 kroner for en KIA Stinger GT-line med en 2,0-liters turboladet benzinmotor, der sender 200 hestekræfter ned i asfalten gennem baghjulene, som er monteret med 19-tommers alufælge. Derudover er der to varianter mere inden vi når topvarianten, KIA Stinger GT med en 3,3-liters V6-motor med bi-turboladning og et prisskilt på 849.999 kroner.

Se den fulde prisliste, udstyrsvarianter, samt tekniske specifikationer nederst i indlægget.

Motormæssigt er der tre muligheder. En 2,0 benzinmotor, en 2,2 dieselmotor og en 3,3 benzinmotor. Den førstnævnte er den samme motor, som kan findes i en KIA Optima, blot er turboladeren blevet effektiviseret, så motoren performer bedre ved lave og mellem hastigheder. Dieselmotoren er taget fra en Sorento, men også her har de koreanske ingeniører leget lidt med teknikken, så performancen er blevet “væsentligt forbedret”, for at bruge KIAs egne ord. Sidst har vi den store V6-motor, som er modelprogrammets største, og en motor, der ikke kan findes i andre KIA-modeller.

Indlægget fortsætter under billederne.

Hvis du har prøvet en KIA Optima, Alfa Romeo Giulia, Renault Talisman, etc., vil du sandsynligvis være bekendt med begrebet drive modes, altså muligheden for at skifte mellem forskellige indstillinger, som justerer på bilens performance og køredynamik. I KIA Stinger vil der være mulighed for at vælge mellem fem drive modes, Smart, Eco, Comfort, Sport og Sport+ – derudover vil Stinger GT, altså topvarianten, også have launch control, der gør at bilen kan nå fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Spørgsmålet er om KIA med fem drive modes har givet os lidt for meget af det gode? Det må tiden vise. Til de lidt mere teknisk interesserede kan vi fortælle at gearkassen bruger SBW, altså Shift-By-Wire, fremfor Shift-By-Cable (SBC). Det betyder kort sagt at KIA har cuttet den mekaniske del mellem gearkasse og gearstang, hvilket betyder at overgangen fra gear til gear bliver mere flydende.

Der er ingen tvivl om at KIA med den nye Stinger forsøger at løfte sig selv, som brand, ind i en ny klasse. De vil væk fra opfattelsen af, at de er en billigbilsfabrikant, som man kun vælger for den lange fabriksgaranti. Jeg bliver gang på gang positivt overrasket over kvaliteten af de KIA biler vi tester her på Bilbloggen.dk, og håber virkelig at KIA har gjort et ordenligt stykke arbejde med deres nye performancebil – de er nemlig oppe i mod de store tyskere – mon koreanske KIA kan følge med?

Priser

2.2 CRDI RWD2.2 CRDI 4WD2.0 T-GDI RWD3.3 T-GDI 4WD
GT-LineGT-LineGT-LineGT
674.999699.999649.999849.999

Udstyrsvarianter

GT-Line
SikkerhedsudstyrKomfort- og diverse udstyr
Forventeligt 5 stjerner i EURO NCAP18” alufælge 2.2 CRDI 19” alufælge 2.0 T-GDISmart Key og start/stop knap
7 airbags inkl. knæairbagContinental dækRegnsensor
DAW Driver Attention WarningLængde og højdejusterbart rat el-justerbartAutomatisk nedblændeligt bakspejl
Full LED forlygter med Dynamic Bending LightEl-justerbare sidespejle i bilens farveAutomatisk nedblændelige sidespejle
LKAS Lane Keep Assist SystemEl-sammenklappelige sidespejle2-zone fuldaut. klimaanlæg
SLIF Speed Limit Information Function8” navigationsanlæg med Apple CarPlay + AUX og USBSmart Power Tailgate
AEB nødbremse (City / Urban / Pedestrian)Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere3-eget læderrat D-cut + lædergearknob
FCW (Front Collision Warning)DAB radioVarme i rattet
HBA High Beam AssistBakkamera med dynamisk linjeføringArmlæn bag
TPMS dæktrykskontrolBluetooth + stemmekontrolLoftsbeklædning i
Active Hood SystemLædersæderAluminium indlæg i midterkonsol
LED baglygterElektriskjusterbart førersædeISG (Idle Stop & Go)
Elhåndbremse med Auto holdElektriskjusterbart passagersæde3.3 & 2.0 med 2×2 afgangsrør
Parkeringsensor for og bagMemory – førersæde, rat og sidespejle2.2 med 2 afgangsrør i samme side
Advanced Smart Cruise ControlVentilerede forsæderAutolight control
Head-up displayJusterbar lændestøtte fører + passager
7” Supervision clusterSædevarme for + bag
Drive Mode ControlPaddle shift
GT varianten har udover ovenstående også følgende udstyr
SikkerhedsudstyrKomfort- og diverse udstyr
BSD Blind Spot Detection19” GT specielle alufælgeGT Brembo bremser (røde)
RCTA Rear Cross Traffic AlertPower Air cell support i førersædeWireless Phone Charger
SVM Surround View MonitorECS Electronic Control SuspensionReservehjul, alu

Tekniske specifikationer

Motor2.2 CRDi2.0 T-GDi3.3 T-GDi
T/M Type8-trin aut8-trin aut8-trin aut
Slagvolumen (cc)219919983342
Max. Ydelse (hk / rpm)200 / 3800255 / 6200370 / 6000
Max. Drejningsmoment (Nm / rpm)440 / 1750 – 2750353 / 1400 -4000510 / 1300 – 4500
Tank indhold (l)606060
Max. Hastighed (km/t)230240270
Præstation (0-100 km/t)7,664,9
Brændstofforbrug ved blandet kørsel18″ RWD: 17,9 km/l
18″4WD: 15,6 km/l
19″ RWD: 12,0 km/l19″ 4WD: 9,4
Påhængsvægt med bremse1500 kg1500 kg1500 kg
Påhængsvægt uden bremse750 kg750 kg750 kg

 

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Nyhed: Model 3 er den billige Tesla

Previous article

Nyhed: Kør på genbrugspladsen med stil i Mercedes X-Klasse

Next article

1 Comment

  1. […] OBS: Vi har nu fået bekræftet det danske modelprogram og de danske priser – læs mere om det her. […]

Leave a Reply

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: