Denne artikel blev skrevet i efteråret 2017. Læs mere om registreringsafgifterne for 2021 her.
Efter en lækage omkring afgiftsforhandlinger på Christiansborg for 4 uger siden, har det meste af landet ventet i spænding. Faktisk så spændt, at der, i følge Autobranchen, nærmest ikke er blevet solgt nogle nye biler overhovedet. I går kom resultatet af forhandlingerne så endelig frem, og en stor del af de biler, som de fleste danskere køber bliver billige – bare ikke lige mikrobilerne.
Den nye afgiftsstruktur er den samme som tidligere, der er blot ændret lidt på tallene. Hvor man før skulle betale 105 procent af bilens værdi op til 106.600 kroner, og 150 procent af værdien derover, så skal man i dag betale 85 procent af bilens værdi op til 185.000 kroner og 150 procent af værdien derover. Derudover får biler, der har scoret 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest et fradrag på 8.000 kroner, i modsætning til de tidligere 2.000 kroner. Biler med dårlig brændstofsøkonomi (vi kender ikke grænsen) kommer til gengæld til at blive pålagt et afgiftstillæg på 6.000 kroner, modsat de tidligere 1.000 kroner. Og netop sikkerhedsfradraget er årsagen til, at mikrobilerne bliver dyrere, de har nemlig typisk meget lidt sikkerhedsudstyr.
Køber du ny bil efter den forventede nedsættelse af registreringsafgiftens den 3. oktober, kommer du til gengæld til at skulle betale 500 kroner mere om året i ejeragift. Der vil også blive indført en vejafgift for person- og varebiler i Danmark, men regeringen mener, at den gennemsnitlige dansker vil blive kompenseret for denne vejafgift gennem de lavere registreringsafgifter. Til gengæld kan du glæde dig over, at det bliver 25 procent billigere at komme over Storebælt.
For at give dig en idé om hvordan de nye afgiftssatser påvirker de enkelte bilers pris, er der nedenfor en tabel over landets 20 typiske biler, med før og efter priser.
Indlægget fortsætter under tabellen
Pris | Ændring | ||||
Segment | Model | Gældende | Aftale | (kr) | (pct.) |
A: Mikro | Volkswagen up! | kr. 114.000 | kr. 114.400 | kr. 400 | 0,4% |
A: Mikro | Citroën C1 | kr. 94.900 | kr. 102.800 | kr. 7.900 | 8,3% |
B: Lille | Peugeot 208 | kr. 150.000 | kr. 144.400 | kr. -5.600 | -3,7% |
B: Lille | Volkswagen Polo | kr. 160.000 | kr. 156.200, | kr. -3.800 | -2,4% |
C: Mellem | Peugeot 308 | kr. 280.000 | kr. 247.000 | kr. -33.000 | -11,8% |
C: Mellem | Volkswagen Golf | kr. 289.000 | kr. 263.500 | kr. -25.500 | -8,8% |
C: Mellem | Opel Astra | kr. 261.000 | kr. 241.200 | kr. -19.800 | -7,6% |
D: Stor | Volkswagen Passat | kr. 458.400 | kr. 400.100 | kr. -58.300 | -12,7% |
D: Stor | Audi A5 | kr. 559.400 | kr. 504.100 | kr. -55.300 | -9,9% |
D: Stor | Toyota Avensis | kr. 367.900 | kr. 332.600 | kr. -35.300 | -9,6% |
E: Premium | Audi A6 | kr. 670.200 | kr. 611.900 | kr. -58.300 | -8,7% |
E: Premium | Volvo V90 | kr. 716.100 | kr. 657.800 | kr. -58.300 | -8,1% |
F: Luksus | BMW 7-sere | kr. 1.693.500 | kr. 1.637.600 | kr. -55.900 | -3,3% |
J: SUV | Nissan Qashqai | kr. 278.800 | kr. 261.200 | kr. -17.600 | -6,3% |
J: SUV | Volvo XC90 | kr. 1.063.800 | kr. 1.016.000 | kr. -47.800 | -4,5% |
J: SUV | Suzuki Vitara | kr. 210.000 | kr. 210.500 | kr. 500 | 0,2% |
M: MPV | Volkswagen Touran | kr. 366.000 | kr. 323.900 | kr. -42.100 | -11,5% |
M: MPV | Ford C-MAX | kr. 252.000 | kr. 236.200 | kr. -15.800 | -6,3% |
S: Sport | Mazda MX-5 | kr. 300.000 | kr. 284.400 | kr. -15.600 | -5,2% |
Varebil | Ford Transit Custom | kr. 542.400 | kr. 498.600 | kr. -43.800 | -8,1% |
Tabellen er baseret på et eksempel fra Skatteministeriet.
Udover ovenstående udregninger fra Skatteministeriet har vi også modtaget et par priseksempler fra diverse bilimportører, som kan ses nedenfor.
BMW | Brændstof | Effekt hk | Forbrug km/l | CO2-emission | Gammel pris | Ny pris | Nedsættelse |
BMW 120d 5-dørs | Diesel | 190 | 24,4 | 108 | 377.700 | 325.472 | 52.228 |
BMW 225xe Active Tourer iPerformance Advantage | Benzin+El | 136+88 | 50 | 46 | 455.800 | 397.495 | 58.305 |
BMW 218d Gran Tourer Advantage | Diesel | 150 | 22,2 | 117 | 455.100 | 396.795 | 58.305 |
BMW 320d Sedan Advantage | Diesel | 190 | 25 | 106 | 565.900 | 507.595 | 58.305 |
BMW 330e Sedan iPerformance Advantage | Benzin+El | 184+88 | 52,6 | 44 | 534.900 | 476.595 | 58.305 |
BMW 520d EfficientDynamics Sedan Aut. | Diesel | 190 | 25,6 | 102 | 664.300 | 605.995 | 58.305 |
BMW X1 sDrive18i | Benzin | 140 | 18,9 | 121 | 456.300 | 400.195 | 56.105 |
BMW 730d Aut. | Diesel | 265 | 22,2 | 119 | 1.618.900 | 1.569.595 | 49.305 |
MINI | |||||||
MINI Cooper 3-dørs | Benzin | 136 | 22,2 | 105 | 244.500 | 231.693 | 12.807 |
MINI Cooper S E Countryman ALL4 | Benzin+El | 136+88 | 47,6 | 49 | 495.400 | 446.095 | 49.305 |
AUDI
Nuværende pris | Ny pris | Forskel | |
A1 Sportback 1.0 TFSI 95 hk | 217.638 | 205.570 | -12.068 |
A3 Sportback 1.6 TDI 116 hk | 306.528 | 272.181 | -34.347 |
A4 Avant 2.0 TDI 190 hk | 549.285 | 490.980 | -58.305 |
A5 Sportback 2.0 TFSI 190 hk | 575.690 | 522.985 | -52.705 |
A6 Limousine 2.0 TDI 190 hk S tronic | 632.225 | 573.920 | -58.305 |
Q2 1.6 TDI 116 hk | 319.170 | 283.928 | -29.000 |
Q3 1.4 TFSI 150 hk limited edition | 354.195 | 316.047 | -38.148 |
Q5 2.0 TDI 150 hk | 626.120 | 576.815 | -49.305 |
Q7 3.0 TDI quattro 272 hk tiptronic | 1.194.858 | 1.151.253 | -43.605 |
Hyundai
Modeller | Førpris | Efterpris | Prisændring |
i10 Touch 1.0 ECO | 109.995 kr. | 115.715 kr. | +5.720 kr. |
i20 Vision 1.25 MPI | 159.995 kr. | 162.281 kr. | +2.286 kr. |
i30 Trend 1.0 T-GDI | 239.995 kr. | 226.067 kr. | -13.928 kr. |
i30 stc Trend 1.0 T-GDI | 254.995 kr. | 239.559 kr. | -15.436 kr. |
IONIQ hybrid Trend 1.6 GDI | 299.995 kr. | 260.691 kr. | -39.304 kr. |
1 kommentar