Biltest

Test: Hyundai i30 N-Line Performance 2019

0

Sidste efterår havde vi den store fornøjelse at teste den hidsige gaderacer Hyundai i30N med 275 hestekræfter og en udstødning, der poppede mere end, når du laver popkorn i mikrobølgeovnen. Men i30N er ikke for almindelige mennesker – hvem har råd til at bruge knap 500.000 kroner på en bil i Golf-størrelse? Derfor, har Hyundai netop introduceret Hyundai i30 N-Line.

Her får du sportsligt design, en udstødning, der brummer lidt mere end normalt, og lækkert udstyr – for en væsentligt lavere pris. Og det er det folk vil have – der er en grund til, at KIAs og Peugeots GT-Line biler er populære, at Mercedes-Benz’ AMG-Line biler er populære, og at Audi også sælger så mange biler med betegnelsen S-Line.

Folk vil gerne have biler, der ser sportslige og eksklusive ud – men de behøver tilsyneladende ikke motoren, der ellers normalt følger med en GT-bil, en AMG-bil, en S-bil eller en N-bil.

Så derfor eksisterer Hyundai i30 N-Line nu. Og den kan du få fra 234.995 kroner. Det er den billigste variant i form af en 1,0-liters benzinmotor med 120 hestekræfter og en 6-trins manuel gearkasse. Udover, den lille motor, kan man også få en 1,4-liters benzinmotor med 140 hestekræfter og en 1,6-liters dieselmotor med 136 hestekræfter. De to sidstnævnte kan købes med enten 6-trins manuel gearkasse eller 7-trins automatgearkasse.

Testbilen, som er den Hyundai i30, du ser på billederne, er en Hyundai i30 N-Line Performance med en 1,4-liters benzinmotor, der yder 140 hestekræfter, og har 7-trins automatgearkasse. Den koster i skrivende stund 299.995 kroner uden ekstraudstyr.

Forskellen på Hyundai i30 N-Line og Hyundai i30 N-Line Performance, er at den sidstnævnte udstyrsvariant (Performance) har en anelse mere udstyr, og så koster den 25.000 kroner mere, end de almindelige N-Line udstyrsvarianter.

Hvis du vil nørde lidt med priserne på Hyundai i30 N-Line-serien, så finder du dem her. Hvis du er mere til den almindelige Hyundai i30, så er priserne lige her.

Hyundai i30 N-Line forfra

Hvordan kører Hyundai i30 N-Line Performance?

Ydeevne
En ting, som man skal huske på, når man køber en Hyundai i30 N-Line er, at det ikke er en sportsbil. Det er stadig en helt almindelig familiebil, med en helt almindelig motor, og det er altså bare de designmæssige detaljer, der kan friste en til at køre race.

For selvom Hyundai i30 N-Line er udstyret med en fin motor, som med ynde klarer hverdagens opgaver, er det ikke her, du vinder de helt store drag races. Med en 0-100 km/t tid på 9,2 sekunder, så er man nok bedre tjent med at spare på brændstoffet.

Og det er okay, for den kan alt det, den behøver. Du når altid 130 kilometer i timen på rampen til motorvejen og du har stadig et pænt moment til overhalinger – både ved motorvejshastigheder og på landevejen. Bykørsel klarer den også fint, uden at klage sig, hver gang du stopper ved et lyskryds og skal i gang igen.

Og når du kører i byen, kan du også forvente at vende lidt hoveder. For udover at det er en flot bil, så har Hyundai givet den lidt ekstra spræl i udstødningen, sammenlignet med en normal Hyundai i30 – og det lægger folk mærke til.

Hyundai i30 N-Line bagfra

Kørsel og komfort
Hyundai i30 N-Line har da også fået lov at arve lidt af de sportslige køreegenskaber fra sin større og mere potente bror. Og, som det efterhånden er ved at være i alle biler, så kommer Hyundai i30 N-Line naturligvis også med muligheden for at vælge drive modes. Her kan du vælge mellem normal og sport.

Udover, at Hyundai i30 N-Line har en anelse stivere affjedring end en almindelig i30, så bliver den mere stram i styringen og mere responsiv på pedalerne, når man sætter den i sportmode. Så hvis du godt kan lide at have lidt mere føling med bilen og hjulenes placering på vejen, så kan du få det i Hyundai i30 N-Line.

Man mærker dog også den lidt mere sportslige affjedring i hverdagen. For, når du kører henover utilgivelig brostensbump og ujævnheder i vejen, så mærker du det mere i Hyundai i30 N-Line, end du ville i en tilsvarende, men mere komfortorienteret bil.

Når det så er sagt, er det generelt en komfortabel oplevelse at køre Hyundai i30 N-Line – især fordi den også har arvet sportssæderne fra den mere sportslige i30N. Det betyder, at man virkelig bliver holdt på plads under kørslen – hvilket jeg personligt synes er meget rart, og det er nok også meget godt for ens krop.

Det er dog vigtigt, at du er afklaret med, om sportsæder er noget for dig – for den mindsker muligheden for at ændre lidt på sin stilling, under kørslen. Det kræver altså en prøvetur, hvor du lige tænker godt over det, inden du tager beslutningen.

Hyundai i30 N-Line fra siden

Brændstofforbrug
Hyundai i30 N-Line er opgivet til at kunne køre 15,9 kilometer på liter, når den er udstyret med en 1,4-liters T-GDI benzinmotor med 140 hestekræfter og automatgear, som testbilen er.

I realiteten kørte vi 14,5 kilometer på literen, hvilket er okay. Vi kørte cirka 50% motorvejskørsel, 25% landevejskørsel og 25% bykørsel. Kører man mindre bykørsel, og mere på landevej, vil man sandsynligvis opleve et bedre brændstofforbrug.

Hyundai i30 N-Line interiør

Kabinen i Hyundai i30 N-Line Performance

Kabinen
Når du sætter dig ind i Hyundai i30 N-Line vil du opleve, at der generelt er blevet brugt lækre materialer. Der ingen tvivl om, at især de store, lækre sportssæder, betrukket i læder, er behagelige og af høj kvalitet.

Nuvel, der er lidt hård plastik rundt omkring, men hovedreglen er, at de steder, som man primært er i berøring med, er både bløde og behagelige. Dette gælder også armlænet, som er mellem de to forsæder. Desværre, endte jeg med at blive lidt irriteret på det, fordi det flyttede sig med voldsomme ryk, når man skulle justere på dets placering. En mindre detalje, men en anelse irriterende.

På forsædet har man rigeligt med plads, og hvis ellers man er lidt kærlige, kan man sagtens dele midterarmlænet med personen i passagersædet. På bagsædet, er der til gengæld ikke helt den samme plads. Hvis jeg, som 1 meter og 80 centimer, sidder “bag mig selv”, kniber det en smule med benpladsen. Så hvis der er høje teenagere i familien, så tag dem lige med ud og teste bilen, inden I køber den – så kan de selv vurderer om de synes, der er plads nok til en bilferie i Sydeuropa.

Hvis man er tre på bagsædet, så skal man helst ikke være for bredskuldret, men det kan lade sig gøre. Midtersædet er en anelse hævet og en smule hårdere end de to andre bagsæder. Heldigvis, er hævningen i gulvet foran midtersædet ikke så høj, så man skal ikke kæmpe for meget med sidekammeraterne om benpladsen.

Opbevaringsplads
Mens benpladsen kan være lidt begrænset i Hyundai i30 N-Line, så er der til gengæld lidt mere opbevaringsplads. På bagsæderne, er der et net i ryggen af det ene forsæde, så man kan have kort, slik, tablets eller lignende liggende inden for rækkevidde. Derudover, er der også okay med plads i dørlommerne, hvor man både kan have en halv liters flaske og diverse småting stående.

Lægger man midtersæde-ryggen ned, kan man få et lækker armlæn med to kopholdere, så der også er plads til sodavand eller kaffe fra pitstoppene undervejs.

Hopper man om på forsædet i Hyundai i30 N-Line, er der også okay med opbevaringsplads. Her er nemlig to kopholdere, et lille rum til mønter, kort, pung, solbriller eller lignende, samt et større rum foran gearstangen, til diverse ting. Derudover, er der også et pænt stort opbevaringsrum under armlænet, som i øvrigt også har en 12V indgang.

Handskerummet er også af en pæn størrelse, med plads til stort set alt, hvad du behøver i et handskerum. Dørlommerne foran, er cirka samme størrelse som på bagsæderne.

Bagagerum
Hyundai i30 N-Lines bagagerum rummer op til 395 liter med bagsæderne oppe, og 1.301 liter med bagsæderne slået ned. Det er en pæn størrelse, for en sådan bil – og i og med, at det er en hatchback, er bagagerummet også relativt nemt tilgængeligt fra stort set alle sider.

Når du lægger bagsæderne ned i Hyundai i30 N-Line, så får du et helt fladt gulv – om end med en lille revne mellem bagagerumsgulvet og bagsæderne. Men under alle omstændigheder er det nemt at skubbe store ting helt op foran i bilen, så du ikke behøver at stå og kæmpe med at læsse den i IKEAs parkeringskælder.

Bagsæderne kan lægges ned i et 60/40 split, med en skilem i midtersædet. Dermed, kan du godt have 3-4 personer med i bilen, selvom den er godt læsset.

Desværre, flugter bagagerumsgulvet ikke med kanten på bagagerumsåbningen, så der er en lille kant, som man skal løfte ting over. Det kan vise sig at være et irritationsmoment, når man skal læsse tunge ting. Desværre, er der ikke rigtig nogle biler i denne klasse, hvor man har muligheden for at få et bagagerumsgulv, der flugter med kanten. Så det må man leve med – men det er en overvejelse, der er værd at gøre sig, inden man køber ny bil.

Infotainmentsystem
Som altid, vil vi gerne have lov at rose Hyundais infotainmentsystem. Det er simpelt og det virker bare hver gang. Derfor, har det længe været blandt vores aboslut favoritter, når det kommer til infotainmentsystemer.

Men, de er ved at blive overhalet indenom. For eksempel, har vi for nyligt kørt Mercedes-Benz B 180. Den var udstyret med det helt nye og lækre infotainmentsystem, samt digitalt instrumentbræt, som standardudstyr.

Og så begynder det at blive farligt for Hyundai – for lige om lidt, kan vi ikke længere med god samvittighed kalde deres løsning for en af de bedste på markedet til prisen. Så hermed en opfordring til Hyundai om at få sat gang i udviklingen af et opdateret infotainmentsystem, nogle større skærme, og generelt et mere moderne look.

Nåh, det var et halvt sidespring. Infotainmentsystemet i Hyundai i30 N-Line fungerer fantastisk, og er virkelig nemt at bruge. Det har alt, hvad du behøver, om end det er pakket ind i et, efterhånden, lidt retro design.

Det kan betjenes via en ganske responsiv touchskærm, og er placeret sådan, at du relativt nemt kan gøre brug af infotainmentsystemet under kørsel.

Sikkerhed i Hyundai i30 N-line Performance

Sikkerhedsudstyr
Hyundai i30 N-Line er som standard udstyret med en række sikkerhedsudstyr. Det tæller blandt andet:

  • Aktiv vognbaneassistent
  • Automatisk nedblændeligt bakspejl
  • Automatisk nødbremse
  • Pakeringssensor bag
  • Bakkamera
  • Dæktryksovervågning
  • Fartpilot
  • Fjernlysassistent
  • LED-baglygter – og -kørelys
  • Regnsensor
  • Træthedsregistrering

Derudover, har Hyundai i30 N-Line Performance også en knæairbag, LED-forlygter og pakeringssensor foran.

Euro NCAPs sikkerhedstest
Hyundai i30 blev i 2017 testet af EuroNCAP, hvor den scorede 5 ud af 5 stjerner. En pæn score, som også gør, at du kan få ekstra fradrag på bilen, hvis du køber en Hyundai i30 N-Line.

I de fire underkategorier, scorede Hyundai i30 N-Line følgende:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 88%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 84%
  • Beskyttelse af bløde traffikanter: 64%
  • Brug af assistenssytemer: 68%
Hyundai i30 N-Line forende

Konklusion

Når alt kommer til alt, så er Hyundai i30 N-Line en rigtig fin kombination mellem praktisk hverdagsbil, og et sportsligt og lidt eksklusivt look.

Der er biler, hvor jeg ikke forstår, pointen med en sportslig og eksklusiv udstyrslinje, som for eksempel en KIA Picanto. Og så er der biler, hvor jeg kan se, at det giver mening for nogen. Og sådan en bil er Hyundai i30 N-Line.

Du har fint med udstyr, du har god plads i bagagerummet, du har et udmærket infotainmentsystem, du har okay med plads til passagererne, og så får du oven i pakken lidt sportsligt design.

Så er det op til dig at vurdere, hvorvidt du kan nøjes med en “almindelig” Hyundai i30, eller om du er villig til at betale lidt ekstra for Hyundai i30 N-Line. Der er ingen tvivl om, at ligegyldig hvad, så står du med en god bil, som i øvrigt har garanti i 5 år.

Og nej – du får ikke prestigen af en Audi eller en Mercedes-Benz. Men du får en rigtig fin bil til pengene, der er billigere i vedligehold og i øvrigt også kører ganske udmærket.

Joachim Skovgaard

Test: Jeep Renegade Limited First Edition 2019

Previous article

Hvornår skal dæk skiftes?

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: