Biltest

Test: Jeep Renegade 4×4 aut.

0

Jeep Renegade 1.3 Fire Fly 180 hk Limited First Edition 4x4 AT9

Jeep Renegade gør mange ting godt. Den kan køre off-road, den har firehjulstræk til en fornuftig pris, den må trække 1.450 kilo og den har et unikt design. Desværre halter den lidt bagefter på teknologi- og sikkerhedsfronten.

Fordele
  • Firehjulstræk (4x4) og Off-road køreindstillinger
  • Fornuftige priser på ekstraudstyr
  • Rummelig og komfortabel
  • Flot farve
Ulemper
  • Kun 3 ud af 5 stjerner i EuroNCAP
  • Langsomt og rodet infotainmentsystem
  • Gearkasse og motor er ikke i perfekt samspil

Jeep Renegade er Jeeps mindste bil. Den skal fungere som en god blanding af bybil og klassisk Jeep off-road’er. Da vi testede en almindelige forhjulstrukken og manuel udgave i sommers, var vi ikke helt overbeviste om, at det var en rigtig Jeep.

Spørgsmålet er, om vi bliver overbevist, når nu vi kommer bag rattet i en firehjusltrukken Jeep Renegade med automatgear og 180 hestekræfter? Spoiler-alert: Det gør vi.

Læs med i denne anmeldelse af en Jeep Renegade Fire Fly med 180 hk og 4×4, for at blive klogere på, om det er den rette bil for dig.

Hvad koster Jeep Renegade?

Er man interesseret i at købe en Jeep Renegade må man som minimum slippe 279.990 kroner. Det er fra-prisen på den billigste variant af den lille SUV/crossover fra Jeep.

Ønsker man en Jeep Renegade 1.3 Fire Fly 180 hk Limited First Edition med firehjulstræl og automatgearkasse, som den vi tester her i anmeldelsen, må man slippe 379.990 kroner. Derudover, er testbilen udstyret med en række fabriksmonteret ekstraudstyr til en samlet værdi af 37.000 kroner:

  • Parkeringspakke (10.000 kroner)
  • Uconnect 8,4-tommer touchskærm med Jeep Pages og navigation (17.000 kroner)
  • Tonede ruder bag (3.000 kroner)
  • Sting Ray grå pastel-lak (7.000 kroner)

Dermed bliver den samlede pris 409.990 kroner. Det kan hurtigt virke som mange penge, men man får en række bemærkelsesværdigt standardudstyr, samtidig med, at det er en billig måde, at blive Jeep-ejer på.

Standarudstyr tæller blandt andet:

  • Klimaanlæg
  • Varme i rat og forsæder
  • Aktiv vognbaneassistent
  • Skiltegenkendelse
  • Adaptiv og normal fartpilot
  • Uconnecgt 7-tommers skærm med Apple CarPlay
  • Fuld LED Lys
  • Automatisk indklappelige sidespejle
  • Nøglefri betjening
  • Lys- og regnsensorer
  • Automatisk langt lys
  • Nødbremse fra 30 km/t til 180 km/t
  • Parkeringssensorer for og bag

Jeep Danmark kører i skrivende stund en kampagne på Jeep Renegade. Her starter priserne ved 239.990 kroner. Kampagnerpriserne gælder dog ikke for motorvarianten med 180 hestekræfter og 9-trins automatgearkasse, som testbilen her.

Men nok om priser – lad os komme i gang med vores Jeep Renegade 180 hk anmeldelse.

Hvordan kører Jeep Renegade?

Ydeevne

Den Jeep Renegade Fire Fly, som vi tester i denne uge, er udstyret med en 4-cylindret benzinmotor på 1.3 liter. Den yder op mod 180 hestekræfter og 270 Nm – disse sendes ned i dækkene gennem en 9-trins XF-automatgearkasse.

Det betyder, at bilen går fra 0 km/t til 100 km/t på 8,5 sekunder – og fortsætter indtil den rammer en topfart på 201 km/t. Det larmer lidt, når man trykker speederen i bund, men man kommer afsted uden de helt store problemer.

Kørsel og komfort

Jeep Renegade kører generelt udmærket. Det er ikke en super spændende eller sindsoprivende bil at sidde bag rattet i, men den formår at få dig fra A til B uden nogen kvaler.

Vores oplevelse er, at den er letkørt, men at motor og automatgear ikke er gode venner. Man kan sagtens ligge og tøffe afsted med 50 – 60 km/t på fartpilot, og gearkassen holder sig på 3.000 omdrejninger, hvilket er alt for højt. Dette sker typisk, hvis man har været lidt hurtig til at accelerere.

Ifølge Jeep sker det fordi ZF gearkassen indeholder en software, som forsøger at lære føreren at kende. Oplever man at den kører med høje omdrejninger, skal man blot køre pænt i et stykke tid. Så burde den tilpasse sig. Og det var da også vores oplevelse, at det blev bedre i løbet af ugen – men vi nåede aldrig til et punkt, hvor det føltes som om motoren og gearkassen var i perfekt samspil.

Jeep Danmark har efterfølgende fortalt os, at motor og gearkasse ikke havde disse problemer fra ny. Måske det skyldes, at bilen er blevet kørt hårdt af tidligere journalister. Man kan nulstille læringsmodulet i gearkassen i tilfælde af, at det skulle ske for dig, hvis du køber en Jeep Renegade med automatgear.

Til gengæld er bilen udstyret med diverse off-road køreindstillinger, som skal hjælpe bilen til at holde vejgrebet i forskellige underlag, som eksempelvis sne og mudder. Det fungerer udmærket, og spiller godt sammen med bilens firehjulstræk. Vi havde ingen problemer med at beholde kontrollen over bilen på en mudret skovvej.

Affjedringsmæssigt klarer Jeep Renegade det også ganske fornuftigt, så snart man er i Jeep-terræn. Vandhuller på en grusparkeringsplads eller lignende formår den at gøre nærmest umærkbare, mens brosten og bump i byen går noget hårdere igennem.

Brændstofforbrug

Vores uge med Jeep Renegade stod på cirka 50 procent motorvejskørsel, 25 procent landevejskørsel og 25 procent bykørsel, hvilket resulterede i et gennemsnitligt forbrug på 11,2 km/l. Dette stemmer meget godt overens med det opgivne forbrug på 12 km/l.

Kører man primært på landevej vil man sandsynligvis opleve et forbrug, der befinder sig mellem 15 km/l og 20 km/l, mens ren bykørsel vil resultere i et forbrug på under 10 km/l.

Kabinen i Jeep Renegade

Kabinen

Når man sætter sig ind i en Jeep Renegade vil man blive mødt af en rå og praktisk kabine. Her er ingen fine fornemmelser, men derimod en række praktiske løsninger. Det tæller blandt andet et bredt håndtag overfor passagersædet, så man kan holde godt fast, når programmet står på off-road kørsel.

Kabinen er også fyldt med masser af plastik, hvilket absolut ikke hjælper på dens udseende eller den generelle oplevelse af bilen i et komfort- og luksusøjemed. Men det er med til at understrege Jeep Renegades rå look, off-road gener og ikke mindst praktiske egenskaber.

Tager man en bil i skoven, er man ikke interesseret i en lys læderstue. Der har man brug for en hårdfør kabine, der nemt kan tørres af og rengøres.

På trods af dette, kan man ikke sætte en finger på sædekomforten. Det er nogle behagelige sæder, hvor man sidder komfortabelt med forholdsvis god støtte i siderne.

Kabineplads

Selve kabinen er ganske rummelig. Det er højt til loftet, og som en person på 1,80 meter, sidder jeg behageligt bag mig selv.

Også på forsædet er der rigeligt med plads, og de store vinduer får bilen til at virke lysere og mere rummelig indvendig.

Opbevaringsplads

Af opbevaringsplads kan Jeep Renegade prale af store kopholdere , et handskerum i fornuftig størelse, store og praktiske solskærme, et opbevaringsrum i midterkonsollen, som ikke er stort, men som sagtens kan rumme telefon, mønter, nøgler og andre småting.

På bagsædet finder man en sædelomme i ryggen af passagersædet, men ikke af førersædet. En lidt underlig løsning, men én lomme er vel bedre end ingen.

Opbevaringsrummet under midterarmlænet er ikke værd at skrive hjem om, men kan da lige rumme et solbrilleetui eller en dåsesodavand. Det samme gælder dørlommerne i bagdørene, hvor der kun lige er plads til en vandflaske.

Til gengæld er dørlommerne i fordørene en fornuftig størrelse, med en del mere opbevaringsplads.

Bagagerum

Bagagerummet er en god størrelse, og er især meget højt. Det betyder, at man sagtens kan pakke bilen med bagage til 4-5 personer, og drage på bilferie.

Og apropos bilferie, så kan midtersædet fungere som en kopholder og skilem, hvis man lægger det ned. Det er sådan set smart nok, men man har valgt ikke at dele de to funktioner. Det vil altså sige, at hvis man vil bruge kopholderne, så er der også hul om til bagagerummet.

Lægger man alle sæderne ned, kan man glæde sig over, at bagagerummet har et helt fladt gulv, hvilket gør det nemt at skubbe ting helt op foran i bilen. Derudover kan bagagerumsgulvet justeres i højden eller fjernes helt, så man får et dybere bagagerum.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i Jeep Renegade fungerer sådan set udmærket. Vi har også tidligere rost det i vores anmeldelse af blandt andet Fiat 500X.

Det kan dog hurtigt virke både rodet og uoverskueligt, samtidig med, at det er en anelse langsomt – især sammenlignet med nyere systemer fra blandt andet Mercedes-Benz.

Bakkameraet er sådan set i fornuftig kvalitet, men det sidder ret udsat i forhold til dug, vand og skidt – hvilket især er ærgerligt, hvis man har tænkt sig at køre på mudrede underlag.

Hvad vi til gengæld gerne vil rose er signalet til radiostationer. Hvor de fleste andre biler, som vi har testet, ikke formår at holde signlaet til radiostationerne, når vi kører i Odenses nye parkeringskælder, holder Jeep Renegade forbindelsen hele tiden. En sand fornøjelse at slippe for den skrattende lyd ud af højtalerne.

Sikkerhed i Jeep Renegade

Sikkerhedsudstyr

Der er en række sikkerhedsudstyr som standard i den aktuelle model. Jeep Renegade 1.3 Fire Fly 180 hk Limited First Edition 4×4 kommer derfor med:

  • Aktiv vognbaneassistent
  • Skiltegenkendelse med fartbegrænser
  • Adaptiv og normal fartpilot
  • Fuld LED lys
  • Lys- og regnsensor
  • Automatisk langt lys
  • Nødbremse mellem 30 km/t og 180 km/t
  • Parkeringssensorer for og bag

Derudover er testbilen udstyret med en parkeringspakke for 10.000 kroner, som indeholder:

  • Blindvinkelssystem ved side og bag
  • Bakkamera
  • Automatisk parkering

I løbet af testugen var der ingen problemer med noget af ovenstående udstyr, bortset fra bakkameraet lidt udsatte placering, som tidligere nævnt.

EuroNCAPs sikkerhedstest

EuroNCAP er et europæisk institut for bilsikkerhed, som tester de fleste masseproducerede biler, der sælges på det europæiske marked. De giver bilerne en score på mellem 0 og 5 stjerner alt efter, hvor sikre de er.

Her er den nyeste generation af Jeep Renegade blevet testet, og den scorer desværre kun 3 ud af 5 stjerner. Det er en middelmådig præstation, da langt de fleste nye biler scorer 5 ud af 5 stjerner i dag.

Det betyder dog ikke, at bilen er usikker, men blot, at den ikke er på niveau med de mest sikre biler på markedet i øjeblikket.

Jeep Renegade scorer følgende procenter i de enkelte underkategorier:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 82 procent
  • Beskyttelse af børn i bilen: 84 procent
  • Beskyttelse af bløde traffikanter: 55 procent
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 58 procent

Konklusion

I sidste ende er Jeep Renegade en fin bil. Der er få punkter, hvor den brillerer, men den gør det meste ganske udmærket. Samtidig er det en billig måde at blive ejer af en Jeep, og hvis man kan lide designet, så får man ikke noget lignende andre steder.

Sidst vi testede en Jeep Renegade med en mindre motor, anbefalede vi, at man tog et kig på et par billigere biler, som kan tilbyde det samme. Det vil vi ikke gøre igen, da en af vores kritikpunkter sidste gang, var de mangle off-road egenskaber. Og dem får du trods alt med denne udgave af Jeep Renegade – så hvis du er interesseret i disse, er Jeep Renegade muligvis det rette valg for dig.

Joachim Skovgaard

Test: Mercedes-Benz V300 d

Previous article

Finansiering af bil: Disse muligheder har du

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: