Biltest

Test: KIA e-Niro 2020

0

KIA e-Niro 2020

KIA e-Niro er en fin elbil, der leverer lang rækkevidde, masser af udstyr og god garanti - altsammen til en skarp pris. Bare sørg for at holde dig fra udgaven med det mindste batteri.

Fordele
  • Lang rækkevidde
  • Højt udstyrsniveau
  • Ligner en "almindelig" bil
Ulemper
  • Undgå det mindste batteri
  • Ingen mulighed for hurtigere opladning end 80 kW

Der er for alvor kommet vækst i udvalget af elbiler på det danske marked og et af bilmærkerne, der spiller med, er KIA. Det gør de blandt andet med deres KIA e-Niro, som er elbilsversionen af deres populære SUV, der ”bare” hedder Niro.

Og i den forgangne uge har jeg haft lejlighed til at prøve, hvordan det er at leve med en KIA e-Niro. Det er der kommet denne KIA e-Niro anmeldelse ud af, hvor vi kigger nærmere på alt fra priser og udstyr til rummelighed i kabinen, sikkerhed og naturligvis også bilens rækkevidde.

Så læs med i Bilbloggens KIA e-Niro test her, og bliv klogere på, om det er den rette elbil for dig. Hvis du er interesseret i at læse test om andre elbiler vi har testet, så kan du altid finde masser bilanmeldelser lige her.

Hvis ikke du er så meget til at læse, så kan du se med i videoen nedenfor, hvor jeg har forsøgt mig med en videoanmeldelse af KIA e-Niro.

Hvad koster KIA e-Niro?

Hvis du overvejer at købe en KIA e-Niro skal du vælge mellem 2 ting:

  1. Batteri- og motorstørrelse
  2. Udstyrsvariant

I modsætning til så mange andre elbiler, kan du nemlig vælge din nye KIA e-Niro med enten et 39,2 kWh-batteri eller et 64 kWh-batteri. Forskellen på de to udgaver er både deres motorkraft og deres rækkevidde.

KIA e-Niro 39,2 kWhKIA e-Niro 64 kWh
136 hestekræfter204 hestekræfter
289 kilometers rækkevidde (WLTP)455 kilometers rækkevidde (WLTP)

Udvalget af udstyrsvarianter kommer til at afhænge af, hvilket batteri du vælger, hvorfor det også er værd at tage højde for. Jeg kan dog allerede nu afsløre, at det er de færreste situationer, hvor det giver mening at vælge det mindste batteri. Rækkevidden er simpelthen så kort, at de fleste mennesker vil komme til at lide af den her range anxiety.

Under alle omstændigheder, så kommer KIA e-Niro med 3 forskellige udstyrsvarianter; Vision, Comfort og Advance.

Priser på KIA e-NiroVisionComfortAdvance
39,2 kWh / 136 hk279.999 kroner
64,0 kWh / 204 hk339.999 kroner354.999 kroner

 Gældende priser ved udgivelse af denne KIA e-Niro anmeldelse. Se KIAs hjemmeside for aktuelle priser.

Hvis du vil nørde lidt med udstyr til KIA e-Niro, kan du se aktuelle pris- og udstyrslister på KIAs hjemmeside.

Hvordan kører KIA e-Niro?

Ydeevne

Som med praktisk talt alle andre elbiler, nyder KIA e-Niro godt af, at den har motorkraften til rådighed så snart der bliver trykket på speederen. Det betyder, at man sagtens kan være den første over lyskrydset – både med den lille 136 hestekræfters udgave og med den større 204 hestekræfters udgave.

Men det betyder også, at det ikke er et problem at komme op i fart ned på eksempelvis en motorvej eller ud af en rundkørsel. Udover, at det kan være sjovt med de hurtige accelerationer, så giver det også en tryghedsfornemmelse at vide, at man hurtigt kan flytte sig, hvis det bliver nødvendigt.

Det er dog ikke alt sammen guld og grønne skove. For KIA e-Niro er desværre ikke godkendt til anhængertræk. Det er fælles for mange elbiler, og det betyder, at selvom den måske har hestekræfterne til at trække en trailer, så må den ikke.

Hestekræfter204 hk
Moment395 Nm fra 0 til 3.600 omdrejning/min.
Acceleration fra 0-100 km/t7,8 km/t
Topfart159 km/t
Præstationstal for KIA e-Niro med 64,0 kWh batteri

Kørsel og komfort

Køreoplevelsen i KIA e-Niro er ganske behagelig, og der er tydeligvis tale om en bil, der er opsat til en komfortabel køredynamik. Forvent derfor ikke, at det er en bil, som du har lyst til race i, men se det mere som en bil, der får dig behageligt frem til destinationen.

Men selvom fokus er på komfort i KIA e-Niro, så skuffer den faktisk en lille smule. For sammenligner man køreoplevelsen med den billigere MG ZS EV, vil det vise sig, at KIA e-Niro faktisk døjer med væsentlig mere dæk- og vindstøj.

Det er både overraskende og ærgerligt. Men til gengæld sidder man behageligt og affjedringen er god. Så det er ikke helt håbløst, og vil under alle omstændigheder være en opgradering rent støjmæssigt fra de fleste diesel- og benzinbiler.

Strømforbrug, rækkevidde og opladning

Som nævnt tidligere i anmeldelsen her er KIA e-Niro med 64,0 kWh-batteri opgivet til at kunne køre 455 kilometer på en fuld opladning. Det er baseret på et blandet forbrug af 159 Wh/km. Som med de fleste andre elbiler, er dette en anelse højt skudt, og svært at opnå – især herhjemme, hvor vi store dele af året døjer med lave temperaturer og masser af vind.

Jeg har testet KIA e-Niro til at køre X kilometer på en fuld opladning med et tilhørende forbrug på X Wh/km. Det er egentligt ganske fornuftigt, og kombinerer man det med den ganske præcise rækkeviddeangivelse i bilen, får man en oplevelse med en elbil, der rent ”tryghedsmæssigt” er meget tæt på det man ville have i en benzinbil.

Opladningsmæssigt kan KIA e-Niro oplade med 80 kW, hvilket betyder, at du kan oplade batteriet fra 0 til 80 procent på omkring 60 minutter ved en lader, der kan levere den maksimale kapacitet.

Opladningstid fra 0-80 procent50 – 60 minutter
Rækkevidde ved motorvejskørsel400 kilometer
Rækkevidde ved landevejs- og bykørsel420 – 440 kilometer
Gennemsnitligt strømforbrug6,3 km / kWh

Kabine

Kabineplads

Kabinen i KIA e-Niro er særdeles rummelig, og når man sidder på bagsædet, har man især godt med plads til sine ben. Sidder jeg bag mig selv (med en højde på 1 meter og 80 centimeter) har jeg små 20 centimeters overskydende knæplads.

Til gengæld må jeg døje lidt med at støde mine fødder på undersiden af forsædet foran mig, ligesom der heller ikke er meget mere end et par centimeter op til loftet.

Jeg ville nok ikke kaste mig ud i at skulle sidde skulder om skulder med mig selv tre gange på bagsædet, men er der tale om børn, burde det godt kunne lade sig gøre at være tre personer bagerst i bilen.

På forsædet er der naturligvis også godt med plads, og begge steder kan man nyde godt af, at man sætter sig ind i bilen, fremfor at sætter sig ned i den.

Opbevaringsplads

Opbevaringspladsen på bagsædet er til gengæld ikke helt så prangende. Her må man i testmodellen nøjes med en lomme på ryggen af det ene bagsæde, en lille dørlomme, der kun lige akkurat rummer en vandflaske, samt to kopholdere i det nedfældelige armlæn.

Foran har man et stort opbevaringsrum der, hvor man normalt har sin gearstang. Ligeledes er der et stort rum med kopholdere og lignende. Under midterarmlænet mellem forsæderne er der også et opbevaringsrum i en god størrelse. Endelig har man et lille rum med skridsikkert underlag tiltænkt en telefon. Egentligt smart nok, men det er rimelig lukket, hvilket betyder, at man ikke kan se sin telefonskærm, hvis den ligger i rummet.

Dørlommerne fortil er noget større end på bagsædet, og der er plads til en flaske, samt diverse andet. Og så er der naturligvis også handskerummet, som også er en god størrelse.

Bagagerum

Bagagerummet i KIA e-Niro er med sine 451 liter rimelig interessant. Det er nemlig ikke mindre end i de øvrige KIA Niro-modeller, hvilket ellers sjældent er tilfældet i elbiler, der som regel har indskrænket bagagerumsplads, for at gøre plads til bilens batteri.

Men i KIA e-Niro har man altså fundet på en anden løsning, hvilket blot kommer dig til gode som KIA e-Niro ejer. Der er nemlig godt med plads i bagagerummet til både hverdagsbrug og til at slæbe familien med på ferie.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i KIA e-Niro er vældig fint. Det er ikke nødvendigvis det mest moderne at se på, men det fungerer, det har en god responstid ved tryk, og det virker bare hver gang.

Og i modsætning til øvrige KIA-modeller, hvor infotainmentskærmen typisk er placeret ovenpå instrumentbordet – typisk omgivet af tykke plastikkanter, så er den i KIA e-Niro integreret i instrumentbordet på meget elegant vis. Faktisk så elegant, at man nærmest ikke ser skærmen, når den er slukket.

Ligegyldig hvilken udstyrsvariant du vælger, kommer bilen også med Apple CarPlay og er forberedt til Android Auto. Det betyder, at hvis ikke du er fan af KIAs infotainmentsystem, eller hvis du gerne vil være mere opkoblet på farten, så er det intet problem.

Sikkerhed i KIA e-Niro

KIA e-Niro har en fornuftig standardudstyrsliste, når det kommer til sikkerhedsudstyr. Allerede fra den billigste udstyrsvariant får du blandt andet:

  • Bremseassistent
  • Træthedsregistrering
  • Udvidet vejbaneassistent
  • Dæktrykskontrol
  • Bakkamera
  • LED baglygter og LED kørelys foran
  • Automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse
  • Adaptiv fartpilot

Opgraderer du til en af de øvrige udstyrsvarianter, kan du også få parkeringssensorer, regnsensor, automatisk nedblændeligt bakspejl, automatisk fjernlys, og mere.

Alle disse sikkerhedssystemer fungerer ganske udmærket, og selvom de ikke er de bedste i bilindustrien, så er de absolut heller ikke de værste. Jeg ville være helt tryg ved at købe en KIA e-Niro, hvad angår sikkerhedsudstyr.

EuroNCAP

Udover at have et fornuftigt udvalg af sikkerhedsudstyr, så klarer KIA e-Niro sig også godt i EuroNCAPs sikkerhedstest af bilen. Hvis ikke du ved, hvad EuroNCAP er, så er det et institut, der tester personbilers sikkerhed og efterfølgende vurderer dem på en skala fra 0 til 5 stjerner.

KIA e-Niro er ikke blevet testet som elbil, men den identiske benzin-udgave blev testet, da den udkom i 2016. Testen gælder også for KIA e-Niro, da de er baseret på den samme teknik.

Resultater fra KIA e-Niro sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen91 procent
Beskyttelse af børn i bilen80 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter70 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer81 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Hvis du vil blive klogere på udførslen af sikkerhedstesten og yderligere resultater, kan du se meget mere her.

Konklusion

KIA e-Niro er en rigtig interessant elbil, fordi den er veludstyret, starter ved en fornuftig pris og er dækket af 7 års garanti.

I min sidste anmeldelse udnævnte jeg MG ZS EV til det bedste elbilskøb til den pris, og det holder jeg fast i. Men hvis du har mulighed for at bruge 100.000 kroner mere, så er det absolut værd at gå efter KIA e-Niro. Her får du nemlig et 64 kWh batteri, som kan køre mere end 400 kilometer på én opladning.

Hvis du spørger mig, er det ikke værd at købe den mindre 39,2 kWh-version. Ikke fordi det er dårlig bil, men simpelthen fordi rækkevidden på omkring 250 kilometer bliver lige lidt for lidt, når man samtidig betaler 50.000 kroner mere end man ville gøre for eksempelvis en MG ZS EV.

Udover det tekniske med rækkevidden, så KIA e-Niro også bare en vellykket bil med lækre materialer, god plads, masser af udstyr og ikke mindst fornuftig med kabineplads.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Test: MG ZS EV 2020

Previous article

Sådan bruger du sociale medier til at finde din næste bil

Next article

Comments

Leave a Reply

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: