Biltest

Test: KIA Picanto X-Line 2018

2

Med KIA Picanto X-Line følger KIA nu trop i trenden med små SUV’er, og det gør den faktisk overraskende godt. Nu skal du ikke stoppe med at læse her, og så løbe hen til den nærmeste KIA-forhandler og købe en KIA Picanto X-Line for så at smadre den fuldstændig ved at køre off-road med den. For de sorte plastikkanter og de ekstra 1,6 cm i højden, gør den altså ikke til en bjergged på hjul. Men det gør til gengæld, at den lille Picanto nu ser større og mere robust ud. Og så giver en hævet frihøjde, trods alt, lidt ekstra fleksibilitet, hvis man bor op ad en grusvej.

Priserne for KIA Picanto starter ved 106.162 kroner, men hvis man vil have en X-Line variant, så må man finde cirka 46.000 kroner mere frem, da den starter ved 152.572 kroner. Skal man have automatgear må man slippe 179.381 kroner. KIA Picanto X-Line fås i øvrigt kun med en 1,2-liters benzinmotor med 84 hestekræfter – hvilket er den største motorvariant, der fås til KIA Picanto.

Testbilen, som du ser på billederne, har manuelt gear og koster derfor 152.572 kroner uden ekstraudstyr. Der er dog lige røget bakkamera, parkeringssensor, Apple CarPlay, samt en gul farve oven i hatten til en værdi af 18.997 kroner. Dermed, bliver den endelige pris for testbilen 171.569 kroner.

Hvis du vil se testbilens fulde udstyrsliste, kan du gøre det lige her, og er du også interesseret i priserne på KIA Picanto lineuppet, så kan du se dem her.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_1980

Hvordan kører KIA Picanto X-Line?

Ydeevne
I og med, at X-Line varianten udelukkende kan fås med den største motor i Picantos motorprogram, er ydeevnen tilstrækkelig. Med 84 hestekræfter, accelererer Picanto X-Line tilfredsstillende, og du kan godt overhale på motorvejen uden de store problemer.

Den officielle 0-100 km/t tid er 12 sekunder, hvilket passer meget godt. Det viser så også, at det ikke er en KIA Picanto X-Line, eller nogen Picanto for den sags skyld, som du vinder drag races med. Til gengæld, giver den rigelig med kraft til dagligt brug.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Kørsel og komfort
Den generelle kørselsoplevelse for KIA Picanto, på tværs af motor- og udstyrsvarianter, er, at den er letkørt. Det lille og lette karosseri gør bilen oplagt til bykørsel. Bilen opfordrer dig til at skifte gear relativt hurtigt, så du ofte kører rundt i 5. gear inde i byen. Det er ikke nødvendigvis forkert, det er blot anderledes end i så mange andre biler. Den eneste kritik jeg umiddelbart har af gearkassen, er bakgearet, som man, til tider, kan kæmpe lidt med.

Sæderne i bilen er faste og giver god støtte, især i siderne. Også nakkestøtten er fast, men i sådan en grad, hvor den bliver lidt for hård til, at det er komfortabelt under længere ture. For bilens størrelse og pris er kabinen relativ støjsvag. Affjedringen skulle angiveligt være blevet bedre, men de 16-tommers alufælge, der kommer som standard, modvirker lidt den blødere affjedringen. Dermed, er KIA Picanto X-Line, og KIA Picanto generelt, stadig en af de, ved lave hastigheder, hårdest affjedrede minibiler.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Brændstofforbrug
KIA Picanto X-Line skulle angiveligt, under de optimale omstændigheder, kunne køre 22,2 km/l ved blandet kørsel. Gennem den forgangne uge opnåede vi et gennemsnitligt forbrug på 17,4 km/l. Dermed, er det omtrent 5 km/l mindre end det opgivne, men det er efterhånden det, man kan forvente fra de fleste bilfabrikanter. Kører man primært landevej, vil forbruget sandsynligvis være bedre.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2078

Kabinen i KIA Picanto X-Line

Kabinen
For bilens størrelse er Picanto X-Line ret rummelig. Der er okay med ben- og hovedplads både for- og bagtil. Det er ikke, og bliver aldrig, en Audi A8, men man kan godt være der, også selvom man er 180 centimeter høj. Derudover, er der en hel del opbevaringsplads rundt omkring i kabinen, hvor man blandt andet kan have vandflasker i dørlommerne, nøgler, GPS, BroBizz, og lignende under armlænet mellem forsæderne, dåser eller flasker i kopholderne i midterkonsollen, mønter under håndbremsen og telefon på skridsikkert underlag i midterkonsollen.

Kvaliteten af materialerne opleves som værende billige, givent, at det er en billig bil, med hård plastik de fleste steder. Sæderne er af kunstlæder og står dermed lidt i kontrast til bilens plastik. Når det så er sagt, virker det til at være en velbygget bil, ingen løse dele, og generelt virker den så solid, som en bil af den størrelse nu engang kan være.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Bagagerum
Bagagerummet i KIA Picanto X-Line rummer 255 liter, og slår dermed den populære Volkswagen up! med 4 liter. Det er dybt, og, hvis man tænker lidt taktisk, kan der blive plads til en hel del bagage. Det kunne dog godt gå hen og blive lidt trangt, hvis fire personer skal transportere sig selv, samt deres bagage på bilferie i en uges tid eller to. Men, igen, til dagligt brug klarer Picanto X-Line det rigelig fint.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Infotainmentsystem
Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen, KIAs infotainmensystem er tæt på at være det bedste på tværs af bilmærkerne. Det er simpelt at benytte, det er hurtigt, responsivt, og ser okay ud. Det har alt, hvad man skal bruge, og det virker bare.

KIA Picanto X-Line kommer ikke med infotainmentsystem som standard, men det kan tilkøbes for 11.999 kroner, og her får man muligheden for Apple CarPlay og Android Auto. Der er ikke navigation som standard, så man må benytte en af de to systemer, hvis man ønsker at have navigation på skærmen.

Derudover, kommer X-Line (og GT-Line, samt Advance) med Bluetooth, så man kan høre musik og modtage og foretage opkald trådløst via bilens anlæg. Det fungerer fint og nemt.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Udsyn
Udsynet fra bilens førersæde er udmærket. I og med, at det er en lille bil, er det begrænset, hvor store, og kritiske, de blinde vinkler kan være. Derudover, var testvarianten udstyret med bakkamera, hvilket også hjælper gevaldigt, især ved parkeringer i byen.

Sikkerhed

Rent sikkerhedsmæssigt er KIA Picanto X-Line udstyret med ABS-bremser, bremseassistent, bakkestartsassistent, IsoFix på de ydre bagsæder, selealarmer, dæktrykskontrol, automatisk nødbremse og 6 airbags. Det kommer alt sammen som standard fra den billigste variant af KIA Picanto.

Det har været nok til, at bilen scorede fire stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest i 2017. Her blev den tildelt 79% i beskyttelse af voksne passagerer, 64% i beskyttelse af børnepassagerer, 54% i beskyttelse af bløde trafikanter og 47% i assistentsystemer.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

IMG_2027

Konklusion

Alt i alt, er KIA Picanto X-Line en fin bil. Rent udseendemæssigt adskiller den sig faktisk en hel del fra de andre Picanto-varianter med sine sorte plastikkanter og lidt større mål. Indeni er den dog den samme bil, med de samme køreegenskaber som en almindelige KIA Picanto. Så overvejer du KIA Picanto X-Line, så skal det være på grund af udseendet, og ikke på grund af en forventning om, at den er i stand til at klare off-road eventyr.

Men som en robust lille bybil, der følger SUV-look-trenden, så er det en rigtig fin bil.

 

 

Joachim Skovgaard

Danmarkspremiere: DS7 Crossback

Previous article

Nyhed: Danske priser på ny SKODA Fabia

Next article

2 Comments

  1. […] du fra 80-120 km/t kan du gøre det på 2,7 sekunder, du når 160 km/t 3 sekunder hurtigere end en KIA Picanto når 100 km/t. Hvorvidt alle tallene holder, kan jeg ikke sige med sikkerhed, men hvad jeg kan […]

  2. […] har forsøgt at lave en crossoverudgave. For eksempel, kommer man ikke meget højere op at sidde i KIA Picanto X-Line sammenlignet med den almindelige KIA Picanto, men i Fiat Panda City Cross sidder man altså ret […]

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up