Biltest

Test: Kia Rio 1.0 T-GDI Advance 2017

0

En af de mest populære bilklasser er minibilerne, både herhjemme og i resten af Europa. Det betyder at bilfabrikanterne kæmper hårdt for at få deres bid af markedet – og med biler som Volkswagen Polo, Peugeot 208 og Ford Fiesta er det ikke altid at man lige husker at KIA også har en bil på markedet i form af deres Rio. Nu er den koreanske bilproducent kommet med fjerde generation af deres minibil, men kan det nye design, en ny motor og sikkerhedssystemer som standardudstyr få den til at skille sig ud?

(KIA Danmark har endnu så stor tiltro til mig, at det ikke krævede megen overtalelse at få dem til at låne mig en KIA Rio, med alt tænkeligt udstyr og en fuld tank benzin, i en uge.)

Kørsel

Den nye KIA Rio minder meget om sine konkurrenter rent køremæssigt. Den er let at køre, men det er ikke her du skal lede hvis du er på jagt efter en bil du kan tage med til track days. Det betyder dog ikke at du behøver at kæmpe for at følge trafikken på motorvejen. Testmodellen var udstyret med en 3-cylindret 1.0-liters benzinmotor, som, med lidt assistance fra en turbo, yder 100 hestekræfter. Det betyder at bilen accelererer overraskende hurtigt, og uden problemer når motorvejshastigheder på tilkørselsrampen. Herefter er det blot at sætte cruise control på, og skrue op for musikken så den overdøver kabinestøjen, som desværre er ret tydelig ved hastigheder over 80 km/t. Man vænner sig dog hurtigt til det, og kan godt føre en samtale på trods af at man suser afsted med 130 km/t. Modellen er opgivet til at køre 24,4 kilometer på literen, men gennemsnittet for de 791 kilometer, der blev tilbagelagt i løbet af testugen, blev brændstofforbruget 15,5 km/l. Kører man lidt mere økonomisk, og undgår hurtige accelerationer og for meget motorvejskørsel, kan man godt ramme 18, måske 19 km/l. Mens det ikke nødvendigvis er tilfredsstillende, er det cirka samme niveau som det vi oplevede da vi testede Renault Clio tilbage i efteråret. Bilen var udstyret med LED lygter, som er en del af Vision-pakken og opefter, hvilket jeg kun kan anbefale, da det gør en kæmpe forskel ved kørsel i mørke.

Interiør

Interiøret i den nye KIA Rio er en klar opgradering i forhold til den forrige generation, omend der endnu er en god slat hård plastik. Kabinen indbydende ud, og sæderne er behagelige. Der er rigeligt med benplads til personer på bagsædet, hvorimod man ikke skal være meget højere end 180 cm før det begynder at knibe med hovedpladsen. Til gengæld har Rio et af de største bagagerum i klassen, og er nærmest kun overgået af Honda Jazz. Infotainmentsystemet fungerer rigtig godt, og der er ingen problemer med hverken Bluetooth-forbindelse, navigation eller Apple CarPlay. Det eneste negative jeg oplevede var det til tider upålidelige signal når man lytter til DAB-kanaler. For resten af kabinen var der nogle få trælse ting, som kop-/flaskeholderne i dørene var små og skrå, og dermed ikke egnet til meget andet end en plastik 0,5 liters vandflaske. Derudover er der ikke nok plads til bilens to manualbøger i handskerummet, og der er kun en lomme på bagsiden af passagersædet, og ikke en bag på førersædet. Som plaster på såret kan man glæde sig over varme i rattet samt forsæderne, effektiv aircondition, et overskueligt instrumentbræt, samt et ganske udmærket anlæg, der bør leve op til langt de flestes krav.

Eksteriør

Jeg har personligt aldrig været en fan af designet af den sidste generation af KIA Rio, og er derfor ganske tilfreds med det nye og mere stilfulde eksteriør. Nogle vil muligvis synes at det er for konservativt, men jeg er fan. Det mere kantede og strømlinede design, i modsætning til de tidligere mere runde former, får bilen til at virke mere sporty, moderne og eksklusiv. Dette er lidt i modsætning til hvad jeg siger i anmeldelsen af Suzuki Ignis – men lige i dette tilfælde har KIA taget en fornuftig beslutning og lavet en bil der passer bedre ind i den europæiske bilpark. Det betyder forhåbentligt også at de kan sælge nogle flere Rio’er og dermed finansiere nye spændende projekter som deres Stinger GT.

Sikkerhed

Sikkerhedsmæssigt skiller KIA Rio sig lidt ud fra mængden. Den kommer nemlig med alle sikkerhedssystemer som standard, herunder automatisk nødbremse, dæktrykskontrol og vognbaneskiftsalarm. Det betyder altså at hvis sikkerhed er vigtigt for dig, så behøver du ikke at lægge adskillige tusinde kroner ekstra for at få det. I virkeligheden kan du nøjes med at købe den billigste model til 130.000 kroner. Den nye generation af KIA Rio er ikke blevet testet af Euro NCAP endnu, men den forrige generation scorede fem stjerner, og kategorien den scorede mindst i var beskyttelse af bløde trafikanter. Det skulle der gerne være blevet rettet op på med blandt andet den automatiske nødbremse, så vi forventer at den nye generation også vil klare sig godt.

Konklusion

Alt i alt har KIA lavet en ganske fin bil. Den placerer sig desværre ikke i toppen af sin klasse, men den skraber heller ikke bunden. Rio tager en solid midterplads, men når man tager prisen i betragtning, er den et rigtig godt bud på en ny minibil, især til familien, der vægter sikkerhed og bagagerumsplads højt. Den kører godt, musikken og elektronikken virker, sæderne er behagelige og brændstofforbruget er ikke helt forfærdeligt. Priserne starter ved 129.999 kroner og slutter ved 189.999 kroner – se priser og tekniske data nedenfor. Fuld udstyrsliste kan findes her.

Priser

UdstyrsvarianterMotorHkKm/lCO2 (g/km)Grøn ejerafgift kr./halvårligVejl. udsalgspris
Base 5 døre1,2 Benzin8421,3106kr. 310kr. 129.999
Base Plus 5 døre1,2 Benzin8421,3106kr. 310kr. 149.999
Vision 5 døre1,0 Benzin10024,494kr. 310kr. 149.999
Comfort 5 døre1,0 Benzin10024,494kr. 310kr. 159.999
Advance 5 døre1,0 Benzin10024,494kr. 310kr. 174.999
Vision 5 døre1,4 Diesel7729,488kr. 590kr. 164.999
Comfort 5 døre1,4 Diesel7729,488kr. 590kr. 174.999
Advance 5 døre1,4 Diesel7729,488kr. 590kr. 189.999

Tekniske data

Motor                                            
Motortype1,2 DOHC Benzin1,0 T-GDI Benzin1,4 CRDI Diesel
Slagvolumen, ccm12489981396
Antal cylindre/ventiler4/163/124/16
Maks. ydelse hk/omdrejninger84/6000100/450077/4000
Maks. drejningsmoment, Nm, omdrejninger121/4000171/1500-4000240/1500-2000
DrivakselForhjulForhjulForhjul
TrykladningTurboTurbo
GearkasseManuel 5 trinManuel 5 trinManuel 6 trin
Brændstof      
BrændstoftypeBenzinBenzinDiesel
Tankindhold (l)454545
Præstationer 
Præstationer (0-100 km/t)12,910,714
Præstationer topfart km/t170188165
Styretøj            
TypeHastighedsafh. servostyringHastighedsafh. servostyringHastighedsafh. servostyring
Undervogn     
ForakselMcPherson med stabilisatorMcPherson med stabilisatorMcPherson med stabilisator
BagakselTorsion Beam AxleTorsion Beam AxleTorsion Beam Axle
Bremsesystem                           
ABS med EBD (Anti-lock Braking System, Electronic Brakeforce Distribution) 

2 kreds/4 sensorer

 

2 kreds/4 sensorer

 

2 kreds/4 sensorer

ESC (Electronic Stability Control)JaJaJa
VSM (Vehicle Stability Management)JaJaJa
Vægt                 
Egenvægt (kg)99710421109
Køreklar vægt (kg)111011551230
Totalvægt (kg)156016001680
Påhængsvægt med bremse (kg)91010001110
Påhængsvægt uden bremse (kg)450450450
Udvendige mål                          
Total længde (mm)406540654065
Total bredde (mm)172517251725
Total højde (mm)145014501450
Akselafstand (mm)258025802580
Minimum frihøjde (mm)135135135
Indvendige mål                         
Bagagevolumen (VDA liter)325/980325/980325/980
Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Nyhed: BMW M5 med V8 og firehjulstræk

Previous article

Nyhed: BMW 8-Serie Concept – Se den her!

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: