Biltest

Test: KIA Sportage MHEV GT-Line 2019

0

KIA Sportage 1,6-CRDI MHEV GT-Line 2019

KIA Sportage leverer på rigtig mange punkter; lige fra god plads i kabinen til en høj siddeposition. Desværre er samarbejdet mellem dieselmotoren og automatgearkassen ikke optimalt, hvilket begrænser oplevelsen en smule. Derfor anbefaler vi, at man overvejer en anden motor til sin KIA Sportage.

Fordele
  • Rummelig kabine
  • Bagagerum i en fornuftig størrelse
  • Masser af udstyr
  • Høj siddeposition
Ulemper
  • Samarbejde mellem motor og gearkasse
  • Støj i kabinen ved høje hastigheder

SUV’er er mere populære end nogensinde før. Den høje siddeposition, det gode udsyn over vejen gør det til en oplagt løsning for alle dem, der har passeret stadiet, hvor det er fedt at sætte sig ned i en bil, frem for at sætte sig ind.

Og en af de SUV’er som vi ser mange af på vejen, ja det er KIA Sportage. Generelt gælder det for KIA, at de laver gode biler til endnu bedre priser. Kombinerer man det med deres 7 års garanti, har man opskriften på en bil, hvor du virkelig får valuta for pengene.

Men er KIA Sportage et lige så fornuftigt valg som for eksempel KIA Ceed og KIA Optima? Det kigger vi nærmere på i denne KIA Sportage anmeldelse.

Hvad koster KIA Sportage?

Men inden vi når så langt, vil vi starte med at kigge nærmere på KIA Sportage priser. For hvad koster det, når man gerne vil have sådan en koreansk SUV holdende i indkørslen?

Priserne starter ved 279.999 kroner – og her kan du vælge mellem en 1,6-liters benzinmotor med 132 hestekræfter eller en 1,6-liters dieselmotor med 115 hestekræfter og et mild-hybrid-system (MHEV).

Vil du have lidt mere motorkraft, kan du også vælge en 1,6-liters benzinmotor emd 177 hestekræfter eller en 1,6-liters dieselmotor med 136 hestekræfter og MHEV. Begge kan kombineres med automatgear og All-Wheel Drive.

De fleste motorvarianter kan købes i udstyrsvarianterne Vision, Comfort og GT-Line, med undtagelse af de to mindste motorer (132 hk og 115 hk) – disse kan ikke købes som GT-Line.

Bilen, som denne KIA Sportage test er baseret på, er udstyret med en 1,6-liters dieselmotor med 136 hestekræfter og et moment på 320 Nm. Det er en MHEV-udgave med en 7-trins automatgearkasse, og så er der tale om udstyrsvarianten GT-Line.

Skal man have den pågældende motor- og udstyrsvariant, må man slippe 374.999 kroner. Derudover, er testbilen udstyret med ekstraudstyr for 26.998 kroner:

  • Farvetillæg – 6.999 kroner
  • AED nødbremse samt adaptiv fartpilot – 19.999 kroner

Du kan selv blive meget klogere på de danske KIA Sportage priser ved at klikke dig ind på KIAs egen hjemmeside. Hvis du vil nørde lidt med specifikationerne for testbilen, kan finde dem ved at klikke her.

Hvordan kører KIA Sportage?

Ydeevne

Som nævnt er testbilen udstyret med en 1,6-liters dieselmotor med 136 hestekræfter og et moment på 320 Nm. Det betyder, at bilen trækker ganske fornuftigt fra start, men det betyder samtidig også, at motoren støjer en anelse mere ved accelerationer end en tilsvarende benzinmotor sandsynligvis ville gøre.

Du vinder ingen racerløb i KIA Sportage med den pågældende motor, men til gengæld kan du vide dig sikker på, at du sjældent kommer til at mangle motorkraft – ej heller med en fuldt pakket bil eller med et læs bagpå. Med testbilens motor, må du trække 1.600 kg med bremse og 750 kg uden bremse.

Kørsel og komfort

Generelt kører KIA Sportage ganske behageligt. Det er ikke den mest komfortable bil vi har prøvet, men affjedringen og den generelle kørekomfort er i orden det meste af tiden.

Kombinationen af den 1,6-liters CRDI-motor og en 7-trins DCT automatgearkasse giver dog lidt knas på linjen af og til. Ved accelerationer eller hurtige opbremsninger, er det som om, at gearkassen kæmper for at følge med, hvilket betyder, at det kan give en lidt rykkende fornemmelse. Det er ikke værre, end at man kan vænne sig til det, men det er trods alt stadig en irritationsfaktor.

Vores forslag lyder på, at du overvejer at afprøve en anden motorvariant, for at se hvorvidt denne giver de samme problemer.

Brændstofforbrug

KIA Sportage MHEV er opgivet til et brændstofforbrug på 17,9 km/l. Efter en uges tid bag rattet i den store SUV fra Sydkorea, kan vi rapportere at det reelle brændstofforbrug for KIA Sportage MHEV med 1,6 CRDi er XX km/l, hvilket er en anelse lavere end det opgivne.

I testperioden har vi kørt omtrent 50% motorvejskørsel, 25% landevejskørsel og 25% bykørsel. Typisk vil man opleve at mere landevejskørsel vil give et bedre forbrug, mens bykørsel vil resultere i et mindre forbrug.

Kabinen i KIA Sportage

Kabinen

Kabinen i KIA Sportage er udført i lækre materialer, der giver fornemmelse af en fornuftig kvalitet, hvilket er fuldstændig i overensstemmelse med KIAs seneste biler (såsom KIA ProCeed, KIA Stinger og KIA Ceed). Kabinen er rummelig og giver en fornemmelse af god plads og luft omkring dig, når du kører. Absolut en kvalitet, som er værd at tage med.

Desværre er kabinen knap så godt lydisoleret, hvilket betyder, at man hurtigt kommer til at skrue ekstra op for radioen for at overdøve støjen fra motorvejen og vinden.

Generelt er formålet med en crossover eller SUV, at man får en høj siddeposition med god udsigt over vejen og et godt overblik over de øvrige trafikanter. Desværre, er det ikke altid, at bilfabrikanterne formår at lave biler, der giver denne højere siddeposition – men det er lykkedes med KIA Sportage. Den har en kabine, som man stiger ind i, i stedet for, at man sætter sig ned. Så hvis det er det du søger, er KIA Sportage et ganske fornuftigt bud.

Kabineplads

Man sidder behageligt på forsædet, hvor sæderne er komfortable og pladsen er god.

Bevæger man sig om på bagsædet, har man også her masser af plads til både ben, skuldre og hoved. Her er sæderne fleksible, sådan, at man justere på ryglænet. Det betyder, at man kan skabe mere (eller mindre) plads i bagagerummet, og samtidig kan det også gøre køreturen mere behagelig for passagererne. Er man blot to personer på bagsædet, kan man køre mange kilometer uden at beklage sig. Har man derimod tre fuldvoksne personer på bagsædet eller to autostole og en voksen, kan det gå hen og blive en mere klemt fornøjelse.

Opbevaringsplads

Generelt er kabinen i KIA Sportage udstyret med en række fornuftige opbevaringsløsninger. Det tæller eksempelvis et stort rum under midterarmlænet, store og nemt tilgængelige kopholdere, et rum i midterkonsollen, der kan rumme telefon og nøgler, samt et handskerum i en udmærket størrelse.

Derudover er dørlommerne både foranen god størrelse, som kan bruges til at opbevare alt fra slik og vandflasker til kort og refleksveste (betalt link), mens de bagerste dørlommer blot kan rumme én flaske.

En lille ulempe, når det kommer til opbevaringsplads i kabinen, er kopholderne. De er nemlig så store, at mindre flasker kan skøjte lidt rundt, fordi de ikke fylder kopholderne ud. Omvendt betyder det, at der er god plads til større termoflasker og lignende.

Bagagerum

Bagagerummet på 480 liter, hvilket er lidt i den lave ende sammenlignet med lignende modeller fra konkurrerende mærker som Hyundai Tucson og Peugeot 3008. Til gengæld er det større end eksempelvis Renault Kadjar.

Men det er ikke rummeligheden målt i liter, der betyder alt. Hvordan bagagerumspladsen er udnyttet betyder nemlig også rigtig meget – og i KIA Sportage er den udnyttet godt. Pladsen er brugbar, og du kan stable din bagage højt. Derfor, er der ingen grund til at bekymre sig for, om familien kan komme med på bilferie.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i KIA Sportage er blandt de mest brugervenlige – det er enkelt at bruge, og det tager ikke mere end et par sekunder at koble sin telefon til bilen via Bluetooth. På trods af, at systemet er både velfungerende og brugervenligt, så kan man godt se, at det har et par år på bagen. Designet er en anelse forældet, og skærmen er ikke lige så stor og elegant at se på, som den efterhånden er i flere andre biler på markedet.

Men hvis du kan se forbi skønhedsmanglerne, har du her et infotainmentsystem, der leverer alt det, som du har behov for; velfungerende navigation, Bluetooth-opkobling, Apple CarPlay & Android Auto, og meget mere. For selvom det nye system fra Mercedes kan vise din kalender og surfe på internettet, så kommer vi ikke væk fra, at så længe du selv kører bilen, er det blot gimmick-funktioner, der ikke bliver brugt i hverdagen.

Sikkerhed i KIA Sportage

Sikkerhedsudstyr

KIA Sportage er udstyret med en lang række sikkerhedsudstyr som standard:

  • ABS med elektronisk bremsekraftsfordeling
  • BAS bremseassistent
  • DAW træthedsregistrering
  • DBC nedkørselsassistent
  • Elektronisk P-bremse (m. automatgear)
  • ESC elektronisk stabilitetskontrol med antispinregulering
  • ESS autmatisk havariblink
  • HAC bakkestartsassistent
  • HBA automatisk fjernlys
  • ISOFIX beslag på bagsæderne
  • LKAS vognbaneassistent
  • SLIF fartgrænseinformation
  • TPMS dæktrykskontrol
  • TSA trailerstabilitetsassistent
  • VSM stabilitetsstyring af bil
  • 6 airbags
  • Automatisk lyslængderegulering
  • LED kørelys foran
  • Follow Me Home lys
  • Sidespejle med varme og blink
  • Bakkamera

Opgraderer man til Comfort-pakken, får man en smule ekstra sikkerhedsudstyr:

  • Automatisk anti-dug-system
  • Automatisk nedblændelige bakspejl
  • Regnsensor

Og tager man sidste skridt op til GT-line-udgaven, får man også LED tågelygter foran.

Alt i alt, får man altså rigtig meget sikkerhedsudstyr – og helt generelt er det særdeles velfungerende. Det eneste, som man kan sætte en finger på er bakkameraet, som viser et billede med en noget lavere opløsning, end den vi ser i øvrige biler på markedet.

Til gengæld kan man kun rose LED-lygterne, som lyser rigtig godt op, hvilket virkelig er en fornøjelse – især hvis du ikke tidligere har kørt i en bil med LED lygter.

Hvis det ønskes, kan man tilkøbe en række ekstraudstyr, der blandt andet tæller:

  • Parkeringssensor foran og bagved
  • Automatisk nødbremse med adaptiv fartpilot
  • Smart parkeringssystem
  • Blindvinkelsassistent
  • Full LED forlygter
  • og mere

EuroNCAPs sikkerhedstest

EuroNCAP er den officielle europæiske organisation for sikkerhedstest af biler. De tester, så vidt muligt, alle biler, der sælges på det europæiske marked. KIA Sportage blev senest testet i 2015, da den nuværende generation blev introduceret. Dengang scorede bilen 5 stjerner, med følgende scores i de fire underkategorier (jo højere, jo bedre):

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 90%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 83%
  • Beskyttelse af bløde traffikanter: 66%
  • Brug af sikkerhedsassistentsystemer: 71%

Konklusion

KIA Sportage er generelt en god bil. Småting som infotainmentsystem og bakkamera er ikke helt på niveau med nogle af de nyere introducerede biler, men udover det, er der ikke meget at komme efter på den front.

Som altid får man rigtig meget udstyr for ikke ret mange penge, når man køber en KIA. Derfor finder du næppe en tilsvarende SUV med samme udstyrsniveau og samme 7 års garanti, der starter ved 280.000 kroner.

Testbilen, en KIA Sportage 1,6 Diesel Mild Hybrid med automatgear i udstyrsvarianten GT-Line er overordnet set en fin bil. Vi anbefaler dog, at du overvejer en benzinvariant i stedet, da samspillet mellem dieselmotoren og automatgearkassen ikke fungerede super godt i testbilen. Til gengæld får man en noget bedre brændstoføkonomi, end hvis man investere i benzinudgaverne, som er opgivet til at køre hele 5-6 km/l kortere end dieseludgaven.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Hvorfor skal min bil til bilsyn?

Previous article

Mest solgte elbiler i 2019

Next article

Comments

Leave a Reply

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: