Biltest

Test: KIA XCeed 1.4 T-GDI 140 HK

0

KIA XCeed Comfort 1.4 T-GDI 140 HK 2019

KIA XCeed er på mange måder en vellykket bil. Designet er bare i orden, kvaliteten af materialerne er høj, prisen er til at betale, motor og gearkasse fungerer udmærket sammen, og du får masser af standardudstyr.

Fordele
  • Masser af standarudstyr
  • Interiør i fornuftig kvalitet
  • Realistisk brændstofforbrug
  • 7 års garanti
  • Brugervenligt infotainmentsystem
  • Digitalt instrumentbræt
Ulemper
  • Kun mulighed for 60/40 split af bagsæder
  • Motoren mister lidt pusten efter 110-130 km/t
  • Anelse forældet layout af infotainmentsystem

Crossover er det ubetinget hotteste segment indenfor bilbranchen i øjeblikket. Derfor skal alle bilmærker have mindst én, og helst flere crossovers i deres modelportefølje. Derfor kom det ikke som en overraskelse, da KIA introducerede deres KIA XCeed som en udvidet variant af den populære mellemklassebil med 7 års garanti.

Vi har fået lov at låne en KIA XCeed i en uges tid – og vi tog den med på skiferie i Sverige. For hvor bedre at teste en SUV-lignende bil, end på et snedækket svensk fjäll?

Læs med i vores KIA XCeed anmeldelse, hvor vi kommer ind på samtlige punkter, som du kan se i indholdsfortegnelsen nedenfor.

Hvad koster KIA XCeed?

KIA XCeed koster i skrivende stund fra 249.999 kroner – for de penge får man en KIA XCeed med 1,0-liters benzinmotor, 120 hestekræfter og udstyrsvarianten Vision. Ønsker man at opgadere den billigste motorvariant til udstyrspakken Comfort eller Premium, må man betale henholdsvis 274.999 kroner og 304.999 kroner for at få nøglerne udleveret.

Vil man i stedet køre diesel, er den billigste pris 264.999 kroner. Her får man en 1,6-liters dieselmotor med 136 hestekræfter og udstyrsvarianten Vision. Blandt standardudstyret i Vision er:

  • 16-tommers alufælge
  • LED forlygter, baglygter og kørelys
  • Tågelygter – bagerst i LED
  • Aircondition
  • Automatisk fjernlys
  • Automatisk lysregulering
  • Bakkamera
  • Fartpilot
  • Elruder
  • Start/stop
  • Læderrat
  • Sædevarme for og varme i rattet
  • 8-tommers touchskærm
  • Bluetooth
  • Apple CarPlay
  • DAB+
  • Automatisk nødbremse
  • Træthedsregistrering
  • Vognbaneassistent
  • Og meget mere

Testbilen, som vi tester i denne uge, er udstyret med en 1,4-liters benzinmotor med 140 hestekræfter og manuelt gear. Den koster fra 264.999 kroner i Vision-udgaven, men vi tester den i udstyrsvarianten Comfort, som starter ved 289.999 kroner. Hertil kommer følgende ekstraudstyr for 25.997 kroner, så testbilen ender med at koste 315.996 kroner:

  • Farvetillæg til 5.999 kroner
  • Edition-pakke til 9.999 kroner
    • 18-tommers alufælge
    • Mørktonede ruder
    • JBL lydanlæg
    • El-foldbare sidespejle med LED blinklys
    • Delkunstlæderkabine
    • 10,25 tommers touchskærm med navigation
  • 12,3-tommers fuld digital instrumentering til 9.999 kroner

Hvis du vil læse mere, kan du se brochurer og prislister for KIA XCeed på KIAs hjemmeside. Men nok om KIA XCeed priser, lad os komme videre med anmeldelsen.

Hvordan kører KIA XCeed?

Ydeevne

Under motorhjelmen i den KIA XCeed, som vi har testet, ligger der en 1.4-liters T-GDI benzinmotor med 140 hestekræfter og 240 Nm. Den har forhjulstræk, og er udstyret med en manuel 6-trins gearkasse. Til sammen giver det en 0-100 km/t tid på 9,4 sekunder og en tophastighed på 200 km/t. Udstyrer man bilen med anhængertræk, må man have henholdsvis 1.410 kilo og 600 kilo bagpå med og uden bremser.

Vores oplevelse med lige præcis denne KIA XCeed motor er, at den har tilpas meget kraft til, at man ikke kommer til at mangle i hverdagen. Den trækker okay i de lavere gear, om end man godt kan mærke et fald i ydelsen, når man har rundet de 110 km/t og vil lave en overhaling i sjette gear.

Derudover må vi rose bilen og dækkene for at klare hele turen upåklageligt. Der var ikke et eneste tidspunkt, hvor vi havde problemer med at køre i sneen og på det glatte underlag.

Kørsel og komfort

Den generelle køreoplevelse i KIA XCeed er god. Som vi nævner senere må man ”døje” med lidt støj fra vind og vejr i kabinen, men udover det er der ikke meget, der forhindrer en komfortabel køretur.

Bilen er letkørt, og den manuelle gearkasse er en af dem, hvor det praktisk talt er umuligt at gå i stå. Det gør KIA XCeed en oplagt bil til den uerfarne bilist eller dem, der allerhelst var fri for at sidde bag rattet, hvis de kunne slippe.

Når man kører afsted, kan man derudover nyde, hvordan folk vender sig om efter bilen på gaden, samt hvordan forbipasserende bilister fjerner blikket fra vejen et øjeblik, for at beundre KIA XCeed. Det er vel nok den ultimative ros til designet af bilen, som absolut er vellykket.

Og selvom man skulle tro det, er designet faktisk ikke den store hindring for udsynet fra bilen. Det er nemlig generelt ganske fornuftigt, og med undtagelse af den relativt lille bagrude, føler man ikke at udsynet er begrænset.

Brændstofforbrug

KIA XCeed er opgivet til at køre 15,2 km/l ved blandet kørsel efter WLTP-normen. Efter knap 2.000 kilometer bag rattet i den mellemstore crossover, opnåede vi et forbrug på 14,49 km/l. Det er altså for hele turen til Sälen i Sverige, og tilbage igen til Odense.

Det interessante er dog, at vi på turen op til Sälen havde et gennemsnitligt forbrug på 15,38 km/l. Det vil altså sige, at selvom vi kørte præcis den samme vej hjem, så kostede turen hjem mere brændstof end derop. Det kan muligvis skyldes en højere gennemsnitshastighed, samt mere modvind.

Konklusionen må være, at det relle brændstofforbrug for KIA XCeed befinder sig et sted mellem 14,49 km/l og 15,38 km/l – hvilket er cirka så tæt på den opgivne tal, som overhovedet muligt.

Kabinen i KIA XCeed

Interiøret i KIA XCeed er ikke bare udført i hård plastik hele vejen igennem. I stedet har man brugt blødere materialer, som hæver det overordnede indtryk af kabinen. Det gør ikke KIA XCeed til en eksklusiv bil, men den er behagelig at befinde sig i.

Derudover er testbilen udstyret med både varme i rattet og begge forsæder – hvilket er fuldstændig perfekt, når man sætter sig ud i en bil, der har stået i frostvejr hele natten (eller hele ugen for den sags skyld). Samtidig er klimaanlægget velfungerende, og der går ikke længe inden bilen varmes op.

En af ulemperne ved bilen er, at der er forholdsvis meget støj i kabinen under kørslen – det skyldes blandt andet vinden (som var ekstraordinær i forbindelse med stormen i uge 7) og vejstøj fra de svenske landeveje, som ikke har set skyggen af et vejarbejder sjak i mange år.

Kabineplads

Pladsen i kabinen er ganske fornuftig – og vi nød blandt andet godt af, at passagersædet kunne justeres i højden.

Derudover kan jeg sagtens sidde ”bag mig selv”, hvis jeg sætter mig på bagsædet bag førersædet. Jeg er 1 meter og 80 centimeter høj, og havde i dette tilfælde hele vinterudstyret på; stor skijakke og skibukser. Der var ikke masser af plads fra mine knæ og hen til sædet foran mig, men det var intet problem at sidde behageligt deromme.

Opbevaringsplads

Kabinen er udstyret med masser af muligheder for opbevaring af småting. Både er der et 2-etagers rum i midterkonsollen, så man kan have to telefoner liggende, pung, småmønter eller lignende.

Derudover er dørlommerne i fordørene en god størrelse, og rummer sagtens refleksvest, falsker, isskrabere, og så videre. De måtte dog gerne være en anelse bredere. Dørlommerne i bagdørene er lidt mindre, men kan også have plads til både flaske og snacks.

Handskerummet har en god størrelse, og det samme har opbevaringsrummet under midterarmlænet mellem de to forsæder. Omme på bagsædet kan man også nyde godt af lommerne i forsæderyggene – de er godt nok lidt stramme, men rummer sagtens en tablet, et vejkort eller lignende.

Bagagerum

Bagagerummet i KIA XCeed er en fin størrelse, der sagtens rummer alt det, man behøver til hverdag. Eftersom vi kun var to personer i bilen, valgte vi at tage bagsædet i brug også, for at rumme alt vores oppakning til skiferien. Det kunne godt have været i bagagerummet, men det havde været på bekostning af udsynet gennem bagruden. Vi medbragte følgende på turen:

  • 2 sæt dyner og puder
  • 1 kuffert
  • 1 blød taske
  • 1 kamerataske
  • 2 rygsække
  • 1 køletaske
  • + diverse

Det er vigtigt at huske, at skiudstyr bare fylder mere end det man medbringer, når man tager sydpå om sommeren. Derfor er det ikke sikkert at pladsen bliver et problem, hvis man kører på sommerferie.

Under bagagerumsgulvet er der et lille ekstra rum, hvor vi kunne have både en lille sneskovl, snekæder og sprinklervæske liggende.

En af ulemperne ved testbilen er desværre, at den ikke har en skilem eller muligheden for bare at lægge det midterste bagsæde ned. Det betød, at det var en udfordring at transportere ski og snowboard i bilen – især hvis vi skulle have andre personer med også.

Skilem eller et 40/20/40 split kan desværre ikke tilkøbes til KIA XCeed, men i stedet kan man købe enten en tagboks eller en holder til ski og snowboard.

Infotainment

Infotainmentsystemet i KIA XCeed er en forbedring i forhold til, hvordan KIAs systemer tidligere har set ud. De har sådan set altid været funktionsdygtige og nemme at bruge, men designet er efterhånden blevet lidt gammelt at se på.

Men i KIA XCeed har det fået en opdatering, som hovedsageligt er god. Det bliver i testmodellen vist på en stor 10,25-tommers touchskærm, hvilket giver plads til, at man hele tiden kan se navigation / kort i højre side. Det er super, men hvis man går ind på kortet på den ”store” del af skærmen, får man bare vist det samme billede to gange. Det er en lille detalje, men det kunne være fint, hvis det højre billede i stedet skiftede til eksempelvis radio / medie / indstillinger eller lignende.

Selve navigationen fungerer godt, og er enig med Google Maps i forhold til, hvilken rute, der er hurtigst / mest effektiv. Samtidig får man også brugbar information, når man krydser grænsen til et nyt land – der kommer nemlig en pop-up op med diverse oplysninger som landekode, nødnummer og så videre.

Sikkerhed i KIA XCeed

Bilen som vi har haft til test er en KIA XCeed Comfort. Det vil sige, at den testede udgave havde følgende sikkerhedudstyr som standard:

  • LED baglygter
  • LED Forlygter
  • LED kørelys
  • Tågelygter for og bag
  • Adaptiv fartpilot (hvis bilen købes med automatgear)
  • Automatisk nedblændeligt bakspejl
  • Parkeringssensor bag
  • Regnsensor
  • Automatisk fjernlys
  • Automatisk lysregulering
  • Bakkamera
  • Fartpilot og hastighedbegrænser
  • Automatisk nødbremse med fodgænger & cykelregistrering
  • Træthedsregsitrering
  • Vognbaneassistent
  • Dæktrykskontrol
  • ABS, ESC, m.m.

Overordnet set virkede det hele fint, og især LED-lygterne priser man sig lykkelig for, når man kører i mørket. Det eneste jeg lige vil sætte en finger på, er bakkameraet som er lavere kvalitet end vi efterhånden ser i andre biler.

EuroNCAP

KIA XCeed er ikke blevet testet af EuroNCAP, som er det europæiske institut for sikkerhedstest af nye biler. Til gengæld er KIA Ceed, som XCeed er bygget på, blevet testet. Resultatet var 5 stjerner, samt følgende score i de fire underkategorier:

  • Beksyttelse af voksne i bilen: 88 procent
  • Beskyttelse af børn i bilen: 85 procent
  • Beskyttelse af bløde trafikkanter: 68 procent
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 73 procent

Konklusion

I sidste ende er KIA XCeed en rigtig fin bil. Det er en god crossover til en fornuftig pris og med lang garanti. Det er ikke den crossover, hvor du har bedst plads til alle dine ting, og det er heller ikke den mest komfortable – men til prisen, får du ikke en meget bedre kombination af praktiske egenskaber, rummelighed, design, kvalitet og komfort.

Derudover må det tilføjes, at jeg efterhånden har været bag rattet i en lang række biler. Og blandt disse er KIA muligvis det mærke, hvor der aldrig har været problemer med en testbil. Hos nogle af konkurrenterne har vi måttet døje med infotainmentsystemer, der stoppede med at virke, sikkerhedssystemer, der deaktiverede på grund af støvregn og soltage, der ikke har kunne lukke igen.

Ved KIA har vi endnu til gode at opleve sådanne problemer, og der er blot en ekstra årsag til, at vi kun kan anbefale KIA XCeed til dig, der overvejer en crossover i denne prisklasse.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Skal du købe ny bil? Vær opmærksom på omregistrering

Previous article

Guide til at spare penge på dit kommende kørekort

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: