Biltest

Test: KIA XCeed PHEV Upgrade 2020

0

KIA XCeed PHEV Upgrade 2020

KIA XCeed PHEV er ikke den bedste plug-in hybrid på markedet, men for prisen, kan du næppe finde en bedre kombination af udstyr, komfort, rækkevidde og praktiske egenskaber. Den halter på enkelte punkter, men der er ingen tvivl om, at det virkelig er en bil, hvor man får valuta for sine penge.

Fordele
  • Realistisk rækkevidde
  • Fornuftigt brændstofforbrug
  • Højt udstyrsniveau
  • God pris
Ulemper
  • Sløv i optrækket
  • Vind- og vejstøj
  • Motorlarm

Den opmærksomme og faste læser vil vide, at det ikke er mere end et par måneder siden, at vi sidst testede KIA XCeed. Dengang havde vi den med på skiferie til Sverige, og selv efter 10 timers uafbrudt kørsel var vi positivt overraskede over den komfort, ydeevne og de praktiske egenskaber, som man fik for pengene i den pågældende bil.

Nu er det så blevet tid til igen at teste den populære crossover fra Sydkorea. I denne omgang er det blot som en plug-in hybrid. Helt præcist er der tale om en KIA XCeed PHEV og i anmeldelsen her vil vi kigge nærmere på alt fra rækkevidde, opladningstid og ydeevne til køreegenskaber, komfort og opbevaringsplads.

Læs med i vores KIA XCeed PHEV test her, eller se med, når min kollega Mads Bordinggaard anmelder selvsamme bil på Youtube.

Hvad koster KIA XCeed PHEV?

Inden vi kommer for godt i gang med vores KIA XCeed PHEV anmeldelse, vil vi først lige kigger på, hvad sådan en højbenet mellemstor bil koster. Det er heldigvis forholdsvist hurtigt overstået, fordi KIA XCeed PHEV kun kan købes i én variant; Upgrade.

ModelRækkeviddePris
KIA XCeed PHEV Upgrade48 kilometer269.999 kroner

Det vil altså sige, at KIA XCeed plug-in hybrid priser starter og slutter ved 269.999 kroner – og for de penge får du en 1,6-liters GDI benzinmotor, samt en elmotor, der til sammen yder 141 hestekræfter og 265 Nm. Bilen er forhjulstrukket, og er udstyret med en 6-trins DCT-automatgearkasse.

KIA XCeed PHEV Upgrade er særdeles veludstyret allerede fra start; noget der i øvrigt er meget normalt for KIAs nyere biler. Her får du blandt andet:

  • 16-tommers alufælge
  • LED for- og baglygter, samt kørelys
  • Mørktonede ruder
  • Elektriske sidespejle med varme og blinklys
  • Adaptiv fartpilot
  • Midterarmlæn for og bag
  • Automatisk fjernlys, lysregulering og nedblændeligt bakspejl
  • Bakkamera
  • Parkeringssensor bag
  • Regnsensor
  • Varme i forsæder og i rattet
  • DAB+
  • Bluetooth
  • 8-tommers infotainmentsystem
  • Apple CarPlay og Android Auto
  • Automatisk nødbremse med fodgængerregistrering
  • Træthedsregistrering
  • Vejbaneassisntent
  • Og meget mere…

Dertil kan tilkøbes forskelligt ekstraudstyr, som blandt andet byder på digital instrumentering, trådløs opladning af telefon, større infotainmentskærm, flere sikkerhedssystemer, diverse komfortudstyr og andet.

Den bil som denne KIA XCeed plug-in hybrid anmeldelse er baseret på, er udstyret med følgende ekstraudstyr til en samlet værdi á 50.997 kroner.

  • Quantom Yellow karosserifarve (5.999 kroner)
  • Plus Pakke (29.999 kroner)
    • 12,3-tommers digital instrumentering
    • 10,25-tommers infotainmentskærm med navigation
    • Trådløs telefonopladning
    • Blindvinkelsassistentn
    • Advarsel ved krydsende trafik bagved
    • Smart skiltegenkendelse
    • Smart parkeringsassistent inkl. parkeringssensor foran
    • 40:20:40 splitbagsæder
    • Sædeindtræk i læder
    • Ventilation i forsæder og varme i bagsæder
    • El-justerbart førersæde med hukommelsesfunktion
    • El-justerbar lændestøtte i forsæder
    • Elektronisk bagegrumsklap
    • Alu pedaler
  • Panorama glassoltag (14.999 kroner)

Dermed ender den samlede pris for bilen i vores KIA XCeed PHEV Upgrade anmeldelse at være 320.996 kroner. Beskatningsgrundlaget for bilen er 265.000 kroner.

Nok om priser, lad os i stedet komme i gang med vores test af KIA XCeed PHEV Upgrade 2020.

Hvordan kører KIA XCeed PHEV?

Ydeevne

Som vi nævnte ovenfor, er der kun en variant af KIA XCeed PHEV; en kombination af en 1,6-liters GDI-benzinmotor og en sykroniseret vekselsstrømsmotor. Afhængig af, hvordan du ønsker at køre, arbejder de to motorer sammen for at give den mest optimale ydelse – eller også arbejder de hver for sig, sådan at du kan køre på ren el i hverdagen, og kun bruge benzin, når det er nødvendigt eller, når bilen er løbet tør for strøm.

MotorHestekræfterMoment
1.6 GDI benzinmotor105 hk v. 5.700 omdrejninger/min147 Nm v. 4.000 omdrejninger/min
Elmotor60,5 hk v. 1.798 – 2.500 omdrejninger/min170 Nm v. 0 – 1.798 omdrejninger/min
Samlet ydelse141 hk v. 5.700 omdrejninger / min265 Nm v. 1.000 – 2.400 omdrejninger/min

Faktisk er det præcis den samme motor, som i den KIA Ceed SW PHEV vi testede for et par uger siden. Og køreoplevelsen er nogenlunde den samme i denne omgang, når det kommer til ydeevne. Det er overhovedet ikke en hurtig bil, men ligegyldig om du kører bykørsel, landevejskørsel eller motorvejskørsel, vil du opleve at du har nok motorkræft til at holde hastigheden og foretage overhalinger.

I modsætning til andre plug-in hybrider (som eksempelvis Mercedes-Benz A250e), mærker man ikke på samme måde, at elmotoren gør KIA XCeed PHEV ekstra hurtigt i optrækket. Det ses da også på den opgivne 0-100 km/t tid, som lyder på hele 11 sekunder.

Det er sandsynligvis fordi man fra KIAs side har valgt at vægte rækkevidde over præstationer – og det har jeg det egentligt helt fint med. For KIA XCeed PHEV er bare ikke en bil, der lægger op til ræs.

Alt i alt har den nye plug-in hybrid fra KIA en fin ydeevne, som klarer alt det, som de fleste får brug for i hverdagen. Alt udover det er i bund og grund unødvendigt i en bil som denne.

Kørsel og komfort

Når man kører afsted i KIA XCeed PHEV vil man hurtigt opleve, at der ikke er tale om nogen livsforandrende oplevelse. Den er hverken super engagerende eller spændende at køre, men til en pris på lige 270.000 kroner er den mere end tilfredsstillende.

Jovist, man skal døje med lidt vind- og vejstøj, men til gengæld er affjedringen ganske fornuftig taget prisen i betragtning. Det er som sådan ikke meget anderledes end i den mere traditionelle KIA XCeed.

Hvad der til gengæld er anderledes, er den manglende motorstøj. En af de helt store fordele ved plug-in hybrid-biler er nemlig, at når de kører på el skal man ikke lytte til en larmende brændstofmotor. Det eneste man kan høre, udover støjen fra vind og vej, er en lille bip-lyd, hvis man kører under 20 kilometer i timen.

Når så motoren slår til – eksempelvis, når man er løbet tør for strøm, accelererer hurtigt eller blot når ned på motorvejen, så er det som om den larmer ekstra meget end i en normal benzinbil. Om det så er fordi man har vænnet sig til stilheden, eller om der bare er tale om en højlydt motor er svært at sige.

Helt generelt byder KIA XCeed PHEV på en tilfredsstillende køreoplevelse, som ikke er noget udover det sædvanlige. Komfortmæssigt brillerer den ved lave hastigheder, hvor den kan køre på ren el, men den fungerer også fint på længere ture.

Brændstofforbrug og rækkevidde

Selvom plug-in hybrid har været et begreb, der er blevet brugt længe, er det først i år, at det for alvor er begyndt at blive almindeligt, at nye biler kommer i en plug-in udgave. Derfor er der mange, der stadig lige skal finde ud af, hvordan hele konceptet virker.

Som vi nævnte tidligere, så er der to motorer i en plug-in hybrid. Og i modsætning til en almindelig hybrid (som også har to motorer), kan en plug-in hybrid lades op ligesom en elbil. Typisk har de også et større batteri og en større elmotor, hvilket er nødvendigt for at sikre, at de kan køre på rent el.

Og det er lige netop det, der er smart ved en KIA XCeed PHEV og alle de andre plug-in hybrid’er. De kan køre et vist antal kilometer på ren el. Finder man en bil, der kan køre så langt på ren el, at man køre elektrisk i hverdagen og kun bruge benzin på længere ture, har man fundet en bil, der virkelig giver mening.

For nogle er KIA XCeed PHEV sådan en bil; den er nemlig opgivet til at kunne køre hele 59 kilometer på ren el i byen, og 48 kilometer på ren el ved blandet kørsel. Hvorvidt det holder i virkeligheden, kommer vi ind på lige om lidt.

For først skal vi lige snakke om brændstofforbrug i en plug-in hybrid. For det er lidt en mærkelig størrelse. Hvis du allerede har undersøgt KIA XCeed PHEV ved du sandsynligvis, at den er opgivet til at kunne køre 71,2 km/l ved blandet kørsel. Det lyder jo helt vildt, når man ofte kæmper med at få en bil op på 20 km/l.

Årsagen til dette er, at man ved plug-in hybrid’er udregner brændstofforbruget på sådan en måde at man lægge brændstofmotorens brændstofforbrug til elmotorens rækkevidde. Det er et på mange måder ubrugeligt tal, hvorfor vi naturligvis også har testet, hvor langt en KIA XCeed PHEV kører på literen, når batteriet er tomt.

Vores test af KIA XCeed PHEV rækkevidde og brændstofforbrug endte således:

Rækkevidde på ren el 48 km
Brændstofforbrug ved tomt batteri 21,0 km/l
Ladetid 

Kabinen i KIA XCeed PHEV

Kabinen i KIA XCeed PHEV er ikke synderlig spændende, men den har faktisk meget af det, som man overhovedet kan drømme om i en bil, der koster på den billige side af en million kroner.

Som vi nævnte tidligere i vores KIA XCeed PHEV anmeldelse, er testbilen blandt andet udstyret med ventilerede sæder, trådløs opladning af telefon, varme i bagsæder, sidespejle og i rattet, ligesom der også er midterarmlæn og komfortable sæder at sidde i.

Instrumentbrættet er digitalt, og infotainmentskærmen i midten ser pæn ud og fungerer upåklageligt om end designet er ved at være en anelse forældet. Dertil er soltaget med til at give godt med lys i kabinen, hvilket naturligvis er med til at få bilen til at virke mere rummelig, end den måske i virkeligheden er.

Kvaliteten af materialerne er generelt i orden i KIA XCeed PHEV – langt de fleste dele af kabinen, som man er i berøring med, er lavet i blødt materiale, men der er unægtelig også flere steder med hård plastik. Men igen – til en pris på lige omkring 300.000 kroner er det egentligt meget fornuftigt.

Kabineplads

Pladsen i kabinen er okay. På forsædet sidder man behageligt, og har både som fører af bilen og som passager mulighed for at højdejustere sit sæde.

Rykker man om på bagsædet kan man som en person på 1 meter og 80 centimeter i højden, sagtens sidde bag sig selv, uden at støde benene på forsædet. Det er ikke den mest rummelige bil, vi har befundet os i, men det er rigelig fint til langt de fleste mennesker.

Også hovedhøjden er fornuftig, hvor man skal nærme sig de 2 meter, før det begynder at være en udfordring at sidde på bagsædet i KIA XCeed PHEV.

Opbevaringsplads

Men der er ikke kun fornuftigt med plads til passagererne i KIA XCeed PHEV. Der er også godt med opbevaringsplads, som blandt andet består af et handskerum i en fornuftig størrelse, et afdækkeligt opbevaringsrum foran gearstangen, samt en plade til trådløs opladning af din telefon eller til opbevaring af diverse smågenstande.

På den anden side af gearstangen er der to kopholdere og et andet lille rum, samt et opbevaringsrum under midterarmlænet, som sagtens rummer større ting.

Dørlommerne både for og bag har nogle gode størrelser. Mens de er største foran, er der ingen problemer med at bruge begge til opbevaring af alt fra sikkerhedsveste til vandflasker og snacks. Er man på bagsædet har man derudover også et lille opbevaringsrum i ryggen af forsæderne, som desværre er så stramme, at de ikke kan rumme meget mere end en tablet eller måske et vejkort.

Til gengæld kan man nyde godt af midterarmlænet bagtil, som udover at være komfortabelt, også har plads til to kopper.

Bagagerum

Bagagerummet i KIA XCeed PHEV rummer 291 liter og 1.243 liter, når bagsæderne er slået ned. Det lyder ikke af alverdens, men det er faktisk ikke så slemt endda. Jovist, det er 140 liter mindre end i stationcarudgaven af samme bil, men der er faktisk fornuftigt med plads til de fleste familier.

Pakker man rigtigt, kan man sagtens bruge sin KIA XCeed PHEV til at køre på ferie i. Vi testede det selv, da vi kørte til Sverige på skiferie med alt det udstyr, som man nu engang skal have med der. Vi benyttede os af bagsæderne, for at beholde udsynet ud af bagruden, men kunne sagtens have haft al bagagen i bagagerummet.

Dertil klagede vi over den manglende mulighed for at lægge det midterste bagsæde ned separat, men det behøver vi ikke her – det kan nemlig tilkøbes som en del af intro-pakken til KIA XCeed PHEV.

Som du kan se på billederne, er der et par forskellige ting i bagagerummet; det er ladetasker til to forskellige typer af ladekabler, som skal bruges ved diverse ladestandere. Dem behøver man naturligvis ikke at slæbe med sig rundt, hvis man kun oplader derhjemme – men vil man gerne have mulighed for at sætte bilen til opladning, når man holder pause på sin bilferie, skal man naturligvis også huske at gøre plads til dem, når bilen pakkes.

Infotainment

Den bil, som vi tester i forbindelse med denne KIA XCeed PHEV anmeldelse er udstyret med den store 10,25-tommers touchskærm og dertilhørende infotainmentsystem med navigation. Som standard kommer den med en 8-tommers touchskærm og ingen navigation.

Den store udgave, som du ser på billederne, er uden tvivl den kønneste og mest moderne – men ligegyldig om man tilkøber den eller ej, er softwaren bag ganske fornuftigt. KIA har længe haft et af de mest brugervenlige infotainmentsystemer i biler; også selvom designet efterhånden er ved at være lidt forældet.

Alle funktioner er nemme at bruge, og man er eksempelvis hurtigt koblet op til Bluetooth og Apple CarPlay. Bruger man ikke Apple CarPlay kan man – på den store variant – hele tiden se kortet i højre side af skærmen. Det betyder altså, at man ikke behøver at bekymre sig om at misse en instruks fra GPS’en, bare fordi man er ved at skifte radiokanal eller lignende.

Ikke at det er et problem alligevel, hvis man har den store skærm, fordi så har man også et digitalt instrumentbræt. Man har altså sløjfet de traditionelle instrumenter, og i stedet gjort plads til en 12,3-tommer stor skærm, der viser alt det, som man nu engang har brug for i sit instrumentbræt.

Det virker alt sammen rigtig fint, og det eneste jeg for alvor savner, er muligheden for at se om der er nogle ladestandere ledige på de ladestationer, der bliver vist på GPS’en, så man undgår at køre forgæves.

Sikkerhed i KIA XCeed PHEV

En af de øvrige fordele ved at KIA XCeed PHEV er veludstyret fra standard er, at den også har meget af det tilgængelige sikkerhedsudstyr, selvom man ikke køber ekstraudstyr til bilen.

Uden at betale ekstra, får man altså følgende sikkerhedudstyr til sin KIA XCeed PHEV:

  • LED for- og baglygter, samt LED kørelys
  • Parkeringssensor bag
  • Adaptiv fartpilot
  • Automatisk fjernlys, automatisk lysregulering og automatisk nedblændeligt bakspejl
  • Bakkamera
  • Automatisk nødbremse
  • Udvidet vejbaneassistent
  • Træthedsregistrering
  • Regnsensor
  • Haptic Steering Wheel

Dertil er testbilen udstyret med ekstra assisterende sikkerhedssystemer:

  • Blindvinkelsassistent
  • Advarsel ved krydsende trafik bagved
  • Smart skiltegenkendelse
  • Smart parkeringsassistent inkl. parkeringssensor foran

Alt dette fungerer ganske fornuftigt, og sammen med 7 års garanti på bilen og 12 års gennemtæringsgaranti, er der ikke umiddelbart lagt op til mange bekymringer ved at køre i KIA XCeed PHEV.

EuroNCAP

Ligesom med de fleste andre nye personbiler på europæiske marked, er KIA XCeed PHEV også blevet testet af det europæiske institut for sikkerhedstest af biler; EuroNCAP. De vurderer alle nye personbiler på en skala fra 0 stjerner til 5 stjerner, hvor 5 er det bedste. Derudover bliver bilerne også vurderet i fire overordnede underkategorier, som skal belyse, hvordan bilen håndterer nogle af de vigtigste tests.

Nu siger vi, at KIA XCeed PHEV er blevet testet, men det er faktisk en sandhed med modifikationer. Der er tale om den almindelige KIA Ceed, da EuroNCAP kun tester bilen, hvis karosseriet ændrer sig. At KIA XCeed er kommet som en crossover og plug-in hybrid bør dog ikke betyde det store (eller noget) for udfaldet af sikkerhedstesten.

Du kan læse meget mere om, hvordan KIA XCeed PHEV klarer sig i EuroNCAP her, eller du kan se med i nedenstående tabel, hvor vi har samlet de overordnede resultater.

Resultater fra KIA XCeed PHEV sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen88 procent
Beskyttelse af børn i bilen85 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter68 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer73 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Konklusion

Det var næsten alt, hvad vi havde at sige om KIA XCeed PHEV for denne gang, men inden vi runder helt af, vil vi lige komme med en kort konklusion på vores anmeldelse.

Helt generelt er det vores opfattelse, at plug-in hybrid-biler er vejen frem lige nu. De fleste elbiler har endnu så kort rækkevidde, at mange ville være trætte af at skulle have dem som deres primære bil. Men hvad gør man så, når man gerne vil gøre noget godt for forureningsniveauet i sit nærmiljø, og når man gerne vil spare lidt på brændstofregningen?

Jo, så er det, at man overvejer at købe en plug-in hybrid. De har alle fordelene ved en elbil i hverdagen; du kan køre på rent el, du skal ikke høre på motorstøj, du udleder ikke CO2 ved kørsel på ren el, og du kan oplade derhjemme og på farten.

Samtidig kan du også bare fylde den med benzin, og kører til Frankrig uden at skulle holde adskillige lange ladepauser undervejs. Jovist, så kører du måske ikke helt så langt på literen, som du ellers ville, men til gengæld har du den fleksibilitet, som man til dels giver op på, når man køber en elbil.

Det er altså det bedste fra begge verdener, og det gælder de fleste plug-in hybrider, givet at de har en fornuftig rækkevidde på el. Og det har KIA XCeed PHEV; for med lige omkring 45-50 kilometers rækkevidde på ren el, kan langt de fleste klare deres daglige kørselsbehov – især hvis de har mulighed for at lade bilen op, mens de er på arbejde.

Og udover det, så er KIA XCeed PHEV en rigtig fin bil, hvor du får det moderne crossover-design, masser af udstyr og en fornuftig kørekomfort til 270.000 kroner. Så mens det ikke nødvendigvis er den mest komfortable eller mest underholdende bil i sin klasse, er det vores vurdering, at det er den bil, hvor du får mest værdi for pengene.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Test: Mercedes-Benz A250e plug-in hybrid 2020

Previous article

Test: Renault Clio R.S. Line 2019

Next article

Comments

Skriv en kommentar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: