Biltest

Test: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 d 2020

0

Det er ikke længe siden, at vi havde lejlighed til at bruge en uge bag rattet i Mercedes-Benz CLA. Det nød vi, men savnede enkelte ting, som for eksempel bedre bagagerumsplads.

Heldigvis, er der en større udgave, nemlig Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, som byder på lidt mere hovedplads til bagsædepassagererne og lidt mere brugbar bagagerumsplads.

Og netop denne lidt mere praktisk udgave af den nye CLA fra Tyskland har vi testet i en uges tid. Læs med i vores Mercedes-Benz CLA Shooting Brake anmeldelse her, og bliv klogere på, hvad bilen gør godt, og hvad den gør knap så godt.

Hvad koster Mercedes-Benz CLA Shooting Brake?

Som det ser ud i skrivende stund, kan du erhverve dig en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake for 391.698 kroner. Det er en anelse dyrere end en tilsvarende coupé-variant, men muligvis er pengene godt givet ud for den ekstra brugbare plads.

Køber du den billigste udgave, får du en dieseldreven Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 d , som har 116 hestekræfter og en 6-trins manuel gearkasse. Er du mere til benzin, må du slippe 420.998 kroner for den billigste udgave, som er en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 med samme gearkasse, men 20 ekstra hestekræfter.

Priserne, eksklusiv udstyr, fortsætter helt op til 1.014.998 kroner for en Mercedes-AMG 45 S 4MATIC+ CLA Shooting Brake med hele 500 hestekræfter. Heldigvis, behøver du ikke at bruge så mange penge, for at få en fornuftig bil, der både er lækker, komfortabel og praktisk.

Vores anmeldelse af Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er baseret på en CLA Shooting Brake 200 d, som er udstyret med en dieselmotor med 150 hestekræfter og en 8-trins automatgearkasse. Den koster fra 446.298 kroner.

Som standardudstyr får du blandt andet følgende med i pakken:

  • Advantagepakke
    • 10,25-tommers touchskærm m. MBUX infotainmentsystem
    • Parkeringssensorer og -assistent
    • Nedblændelige bak- og (elektriske) sidespejle
  • Digitalt instrumentbræt
  • Bakkamera
  • Lys- og synpakke
  • Sædekomfortpakke
  • Aktiv vognbaneassistent
  • Varme i forsæder
  • Fartpilot
  • 2-zone klimaanlæg
  • LED forlygter
  • 18-tommers alufælge
  • Regnsensor
  • Aktiv bremseassistent
  • Live trafikinformation
  • Og mere…

Derudover, er testbilen udstyret med en række ekstraudstyr, der tilsammen løber op i 106.344 kroner:

  • Mountaingrå metallak (9.800 kroner)
  • Premiumpakke (25.000 kroner)
    • 10,25 tommer digitalt instrumentbræt
    • Lydsystem
    • Ambientebelysning
    • Midterarmlæn bag (m. skilem)
    • Nøglefri betjening
  • Nedfældigt anhængertræk (9.900 kroner)
  • AR navigation (5.805 kroner)
  • Førerassistentpakke PLUS (41.908 kroner)
    • Semi-autonom køreassistent (læs mere senere i anmeldelsen)
  • DAB-radio (4.643 kroner)
  • Apple CarPlay og Android Auto (9.288 kroner)

Hermed klogere på, hvad det koster at komme bag rattet i en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Vil du blive klogere på fra-priser, modelvarianter og udstyr, kan du lære meget mere på Mercedes-Benz’ hjemmeside. Find kampagnepriser her, privatleasing-priser her og mere om beskatningsværdier her.

Hvordan kører Mercedes-Benz CLA Shooting Brake?

Ydeevne

Som nævnt er testbilen udstyret med en 2,0-liters dieselmotor med 150 hestekræfter. Det lyder måske ikke af meget til en bil i fornuftig størrelse, men den er faktisk ganske hurtig i optrækket.

Mercedes-Benz CLA 200 d er opgivet til at kunne gå fra 0-100 km/t på 8,4 sekunder, og har et moment på 320 Nm. Motorkraften bliver sendt ned i asfalten gennem en 8-trins DCT automatgearkasse, som fungerer tilfredsstillende – det er udelukkende ved hurtige accelerationer, at man for alvor tænker over, at den laver gearskiftene.

Ydeevnemæssigt er du altså ikke på niveau med en AMG, men du får en på mange måder praktisk bil, der sagtens kan flytte sig, når du skal overhale på motorvejen eller op i fart, når lyskurven skifter til grønt signal.

Kørsel og komfort

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er en komfortabel bil, der virkelig byder på en komfortpræget køreoplevelse. I modsætning til BMWs biler, der generelt har mere fokus på mere sportslige træk, er denne Mercedes-Benz uden tvivl bygget med komfort i mente.

Det betyder blandt andet, at det er en fantastisk pendlerbil, da du har minimal vej- og vindstøj i kabinen, samt behagelige sæder, og ikke mindst nogle særdeles velfungerende køreassistentsystemer.

Hvis du ønsker det, kan du i princippet køre på motorvejen og sætte adaptiv fartpilot og vognbaneassistent til, og praktisk talt ikke lave andet end at holde dine hænder på rattet indtil du skal af motorvejen igen.

Sjældent, har vi oplevet en så velfungerende semi-autonom autopilot, hvor du blot kan aktivere dit blinklys for at få bilen til at skifte vognbane af sig selv. Den følger automatisk trafikkens hastighed og accelerer i øvrigt selv op og ned, når fartgrænserne ændrer sig.

Kombinerer man det med førnævnte komfortegenskaber, er der lagt op til mange timers komfortabel kørsel på de danske og europæiske motorveje. Den eneste ulempe er, at assistentsystemerne har det hårdt i voldsomt regnvejr – hvilket jo desværre er noget, som vi lider under i Danmark. Nåh ja, og så læser den alle fartskilte – hvilket vil sige, at hvis du kører parallelt med en tilkørsel på motorvejen, hvor der er en begrænsning på 80 km/t, skal du forberede dig på, at bilen har planer om at sætte farten ned.

På trods af bilens længde og hældende taglinje, er udsynet forholdsvist fornuftigt – kombinerer vi det med rattets lethed, er det en nogenlunde letkørt bil i byerne, hvilket betyder, at selv mere usikre bilister, vil føle sig tilpas i CLA Shooting Brake.

Brændstofforbrug

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er i denne udgave opgivet til at køre 19,6 km/l. Efter en uge bag rattet med en god variation af motorvejskørsel, bykørsel og landevejskørsel kunne vi sige farvel og tak til bilen med et gennemsnitligt forbrug på 21,27 km/l.

Der er ikke meget at sige, andet end at vi sjældent oplever, at en bil præsterer bedre end det lovede. Du bør dog være opmærksom på, at hurtige accelerationer og meget bykørsel er to ting, der kan få forbruget til at afvige fra det resultat, som vi har opnået.

Kabinen i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Kabinen

Når man sætter sig ind i kabinen i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake vil man lægge mærke til, at den er udstyret med Mercedes’ nye infotainmentsytem, som består af én lang skærm, der fylder det meste af instrumentbordet.

Udover infotainmentsystemet, der hurtigt kommer til at stjæle opmærksomheden, er kabinen i testbilen særdeles gennemført. Der er lækre materialer hele vejen igennem, hvilket naturligvis også medvirker til den komfort, som vi snakkede om tidligere.

Sæderne er både komfortable og støttende – og selvom de ikke helt er på niveau med de sæder, som Volvo har i sine biler, er der ikke meget at klage over, når det kommer til sædekvaliteten i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake.

Til gengæld skal man være opmærksom på, at siddehøjden er en anelse lavere end i en traditionel stationcar. Det skyldes blandt andet bilens sportslige design, som betyder, at den har en forholdsvist lav taghøjde. For at høje mennesker ikke behøver et soltag, for at kunne være i bilen, har man altså valgt at placere sæderne lavt. Dette er dog også med til at give en mere engagerende køreoplevelse, da man er “tættere på asfalten”.

Kabineplads

Generelt, er der okay med plads i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Som nævnt, kan det knibe en anelse med hovedpladsen på forsædet, hvis man er ekstra høj.

På bagsædet er der derimod ganske fornuftig plads til både hoved og ben på trods af bilens begrænsende design. Til gengæld må man leve med, at man ikke har forfærdelig meget plads til at have fødderne under forsædet på grund af dets lave placering.

Selv er jeg 1 meter og 80 centimeter høj, og jeg sidder behagelig både på forsædet, og på bagsædet bag “mig selv”.

Opbevaringsplads

Rundt omkring i kabinen er der udmærket med opbevaringsplads. Der er for eksempel to kopholdere, samt et rum til din telefon i midterkonsollen. Dette kan naturligvis overdækkes, hvilket betyder, at det også kan bruges til at gemme nøgler og lignende. Den eneste ulempe er, at rummet ikke er så dybt, hvilket vil sige, at en pakke tyggegummi eksempelvis godt kan blokere for at “lukke låget for”.

Under midterarmlænet er der også et opbevaringsrum, som kan bruges til lidt større ting – eksempelvis solbrilleetui, slikposer eller lignende. Bagved midterarmlænet har bagsædepassagererne muligheden for at åbne et “askebæger”, hvor man kan have lidt småting liggenede. Mere vigtigt er det måske, at der er 2 USB-C-porte, som gør det muligt at oplade devices undervejs.

Dørlommerne er en fornuftig størrelse både for og bag. Der er dog ingen tvivl om, at det især er forsædepassagererne, der kan nyde godt af pladsen til større flaske et-eller-andet, samt ekstra aflægningsplads til handsker, isskraber, eller hvad man ellers gerne vil have lige ved hånden.

Endelig er handskerummet også en god størrelse, hvor der faktisk er plads til manualen fra Mercedes-Benz og en håndfuld andre mindre ting, som kan være rare at have med sig (eksempelvis en refleksvest (betalt link)).

Bagagerum

Bagagerummet i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er den største forskel mellem denne udgave og coupé-udgaven. Og er man en familie, eller har man bare brug for et praktisk bagagerum, er der ingen tvivl om, at Shooting Brake er den mest praktisk CLA.

Her får du et dybt bagagerum, som er nemt tilgængeligt. Når du lægger bagsæderne ned, får du et helt fladt gulv, hvilket er en absolut fornøjelse, når man skal skubbe en bordplade eller en pakke fra IKEA helt op forrest i bilen. Til gengæld må du leve med, at der ikke er så højt til loftet bagtil, på grund af den hældende taglinje.

Så du får altså ikke lige så meget plads som i en traditionel stationcar, men tilgengæld får du “shooting brake”-looket.

Infotainmentsystem

Mercedes-Benz’ nye infotainmentsystem er uden tvivl et af de flotteste infotainmentsystemer på markedet lige nu. Udover, at den lange skærm på tværs af instrumentbordet spiller godt ind med bilens interiørdesign, så er selve brugerfladen flot designet og ganske brugervenlig.

Udover at der er tale om en touchskærm, så kan den også betjenes via en touchpad i midterkonsollen foran armlænet og via en lille touch-knap på rattet. Førstnævnte, fungerer uden problemer og ganske intuitivt, mens sidstnævnte kræver lidt tilvænning.

Systemet kan også styres med stemmekontrol – man skal blot aktivere det ved at sige “Hey Mercedes”, ligesom du på en iPhone skal sige “Hi Siri”. Idéen er super fin, og det virker som regel også i engelsksprogede lande. Men når du snakker dansk, er der åbenbart rigtig meget, der lyder som “Hey Mercedes”, hvis du spørger Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Derfor, kan du regelmæssigt blive afbrudt af en stemme, der siger: “What can I help you with?”.

Instrumentbrættet har et hav af forskellige layouts, som alle viser forskellige informationer, hvilket betyder, at du kan få adgang til al den viden om bilen, som du overhovedet kunne drømme om.

På selve infotainment-delen af den brede skærm, kan du også få adgang til en masse information, samt naturligvis indstille GPS, Bluetooth, ambientebelsyning og alverdens andre ting. Det hele fungerer super godt, men især Bluetooth-funktionen fungerede bare hver eneste gang uden problemer.

Har du en ældre telefon, skal du dog lige være opmærksom på, at Mercedes-Benz CLA Shooting Brake udelukkende er udstyret med USB-C-porte, i modsætning til traditionelle USB-porte. Det er uden tvivl den vej teknologien går, men der er endnu mange, der ikke har telefoner med USB-C-ladere. Det er dog muligt at købe en converter til en fornuftig pris (og eventuelt få en med i købet, når du køber bilen).

Navigationssystem

Vi plejer normalt ikke at komme nærmere ind på navigationssystemet i vores anmeldelser, men GPS’en i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake fortjener lige en lille notits inden vi går videre.

Udover, at det er en rigtig god GPS, som er opdateret med spritnyt vejarbejde, kø og meget mere, så er bilen som nævnt også udstyret med såkaldt “Augmented Reality navigation”. Og ja – det er okay at være forvirret.

Det er måske mest af alt en gimmick, men hvad AR navigation i virkeligheden gør, er at vise dig et billede af vejen foran dig, når du skal foretage en handling for at nå frem til din destination. På billedet vises en pil, som indikerer, hvis du for eksempel skal svinge til højre, tage en afkørsel eller lignende.

Hvis det virker 100 procent, og man er et sted, som man ikke kender, er der ingen tvivl om, at det kan være en kæmpe hjælp. For eksempel, hvis der er mange sidegader i streg, og man kan være i tvivl om præcis, hvilken en af dem, man skal dreje af ved. Eller hvis man kører om natten, og dermed ikke for alvor kan læse vejskiltene.

Problemet er bare, at den kan være ret lang tid om at vise pilene. Så hvis du for eksempel skal i en drejebane, og glemmer at kigge på den “traditionelle” GPS-anvisning – ja så, kan det være at du misser din chance for at dreje det rigtige sted.

Udover ovenstående, har du også hele tiden mulighed for at se, hvilket husnummer du har på hver side, samt hvad de enkelte gadenavne hedder. Det er til gengæld super smart.

Systemet er ikke perfekt endnu, men idéen er god, og det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at udvikle sig henover de næste par år.

Sikkerhed i Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Sikkerhedsudstyr

Listen af sikkerhedsudstyr i testbilen er lang. Det skyldes blandt andet den tilkøbte førerassistentpakke til 41.908 kroner, som i bund og grund er det, der ligger til bund for den nærmest selvkørende funktionalitet, som vi omtalte tidligere i anmeldelsen. Helt præcist indeholder den:

  • 3D stereo kamera
  • Aktiv distanceassistent
  • Rutebaseret hastighedsjustering
  • Aktiv styringsassistent
  • Aktiv fartbegrænsning
  • Aktiv bremseassistent (m. registrering af krydsende trafik bag bilen)
  • Undvigelsesassistent
  • Aktiv assistent til vognbaneskift
  • Aktiv nødbremseassistent
  • Aktiv blindvinkelsassistent
  • Radar i bagkofanger
  • Færdselstavleassistent

Det er altså en pakke med et hav af forskellige assisterende funktioner, der gør brug af data fra radarer og kameraer for at hjælpe dig med at køre bilen.

Men hvad kommer med som standard i en Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, når vi snakker sikkerhedsudstyr? Nedenfor, har vi samlet et udpluk:

  • Aktiv vognbaneassistent
  • Aktiv bremseassistent
  • Fartpilot
  • Nødopkaldssystem
  • Dæktryksovervågning
  • Hastighedstavleassistent
  • Automatisk barnestolsgenkendelse
  • LED forlygter
  • Bakkamera

Denne Mercedes-Benz CLA Shooting Brake var også udstyret med seleforstrammere – og de virkede hver gang. Både, når man klikkede selen fast, og hvis der var fare for en ulykke. For eksempel, hvis forankørende bremsede hurtigt op. Der var flere scenarier, hvor man kunne mærke, at nu synes bilen, at det var lige lidt for tæt på.

EuroNCAPs sikkerhedstest

Når man taler sikkerhed i biler, så er der én organisation, der for alvor har styr på, hvilke biler, der gør det godt, og hvilke biler, der gør det knap så godt. Det er EuroNCAP, og de har naturligvis testet Mercedes-Benz CLA (i coupé-form). I denne test fik bilen 5 stjerner, med følgende score i de fire underkategorier:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 96%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 91%
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 91%
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 75%

Konklusion

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake er en rigtig fin bil, som byder på alverdens smart teknologi, en komfortabel køreoplevelse, og masser af høj kvalitet. Der er adskillige muligheder for velfungerende sikkerhedsudstyr og assistentsystemer, samtidig med, at du har god plads bagtil.

Sammenlignet med sin søsterbil CLA Coupé er Shooting Brake uden tvivl mere praktisk i hverdagen. Også selvom det større bagagerum kan give en lille snert af rungen under kørsel.

Og så er der lige det med, at hvis du kan lide Shooting Brake-designet – så har du ikke ret mange andre muligheder. Man kan diskutere om en Porsche Panamera er i samme stil, og ellers må du ty til en KIA ProCeed (hvilket i øvrigt er en rigtig fin bil, men uden den samme brandværdi som Mercedes-Benz).

Joachim Skovgaard

Test: Mercedes-Benz Vito 119 CDI 2019

Previous article

Test: Volvo V90 T8 Plug-in hybrid 2020

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: