Biltest

Test: Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC 2020

0

Merceds-Benz GLC 300 e 4MATIC 2020

Mercedes-Benz GLC 300 e er en komfortabel SUV med masser af plads, lækre materialer og praktiske løsninger. Desværre halter den lidt bagefter på plug-in hybrid-delen, og det er drønærgerligt.

Fordele
  • Flot design
  • Lækre materialer
  • Komfortabel
  • Lydisoleret kabine
  • Masser af motorkraft
Ulemper
  • Har endnu ikke fået modelopdatering
  • Kort elektrisk rækkevidde
  • Høj pris

SUV og plug-in hybrid er muligvis de absolut hotteste begreber inden for bilverden i øjeblikket, og det er da også derfor, at de næste mange biler vi skal teste, er elektrificerede i en eller anden grad. Og denne uges testbil er ingen undtagelse. For Mercedes-Benz GLC 300 e er ikke bare en stor SUV. Det er også en plug-in hybrid, der giver dig muligheden for at køre på ren el – uden at du skal give kald på friheden ved en benzinmotor.

Hvor langt du kan køre på ren el, og hvor meget plug-in hybrid der egentlig er over den store bil, ja det må du vente med at få svar på til længere nede i vores Mercedes-Benz GLC 300 e anmeldelse. For inden vi når så langt, skal vi nemlig kigge på en række andre ting, herunder priser på GLC 300 plug-in hybrid, dens ydeevne og hvor godt den kører.

Hvis ikke du er meget for at læse, så har min kollega Mads lavet en video om selvsamme bil. Her fortæller han om alt det, han synes er værd at vide om den store bil. Videoen kan du se lige her, og ellers kan du fortsætte med at læse min GLC 300 e test på den anden side af indholdsfortegnelsen nedenfor.

God fornøjelse, og tak fordi du læser med!

Hvad koster Mercedes-Benz GLC 300 e?

Mange af de nyligt opdaterede biler fra Mercedes-Benz har faktisk haft en ganske konkurrencedygtig pris, hvor du ikke betaler synderlig meget for en stjerne på kølerhjelmen. Det gælder eksempelvis den nyeste generation af Mercedes-Benz B-klasse, som vi testede for et års tid siden.

Om det gælder for Mercedes-Benz GLC 300 e, er jeg ikke helt overbevist om. For, hvis du gerne vil have en GLC som plug-in hybrid, kommer du til at betale 765.300 kroner for den billigste variant med el- og benzinmotor eller 779.300 kroner for den dyrere variant med el- og dieselmotor.

Det er mange penge, men omvendt får du også en stor bil med nok standardudstyr til, at du egentligt ikke behøver at tilkøbe ekstraudstyr. Som standard får du blandt andet:

  • Regnsensor
  • Bakkamera
  • 18-tommers alufælge
  • Aktiv bremseassistent
  • Advantagepakke
    • 10,25-tommers touchskærm
    • Navigationspakke (MBUX)
    • Parkeringspakke
    • Spejlpakke
  • Kunstlæder
  • Elektrisk bagklap
  • El-opvarmede forsæder
  • Fartpilot
  • LED forlygter
  • Automatisk klimaanlæg
  • Åbenporet asketræ

På trods af dette er bilen, som du ser på billederne her i vores Mercedes GLC 300 e anmeldelse alligevel udstyret med ekstraudstyr for 113.200 kroner. Det betyder, at den ender med at koste 878.500 kroner, men for det får du så også følgende:

UdstyrPris
Selenitgrå metallak9.900 kroner
DISTRONIC5.900 kroner
Premiumpakke PLUS
– Parkeringspakke med 360-graders kamera
– Burmester® surround sound system (590 W)
– Ambiente belysning
– Trådløs opladning af telefon
– MULTIBEAM LED
– Adaptiv fjernlyassistent
– Færdselstavleassistent
– Digitalt instrumentbræt
– Smartphone integrationspakke
– KEYLESS-GO komfortpakke
75.000 kroner
Off-road eksteriør5.000 kroner
Anhængerpakke
– Nedfældeligt anhængertræk med ESP®-trailerstabilisering
– Trailerassistent
17.400 kroner

Dette er alt sammen rigtig fint udstyr, men om det reelt set er de knap 115.000 kroner ekstra værd – ja det tør jeg ikke sige. Men mere om det senere i denne Mercedes-Benz GLC 300 e test.

Vil du vide mere om priser, kampagner og udstyr? Så kan du altid finde aktuelle informationer på Mercedes-Benz’ hjemmeside.

Hvordan kører Mercedes-Benz GLC 300 e?

Ydeevne

En plug-in hybrid som denne har den fordel, at den både er udstyret med en benzinmotor og en elmotor. Det betyder, at når det kommer til accelerationer og generel ydeevne, får man en meget mere lineær ydelseskurve. Det sker fordi elmotoren kan slå til med det samme, mens benzinmotoren lige sætter ordentlig i gang. Herefter supplerer de hinanden godt, indtil benzinmotoren tager over, når elmotoren ikke længere kan følge med.

I Mercedes-Benz GLC 300 e ligger der en 4-cylindret benzinmotor, der yder op til 211 hestekræfter og 350 Nm, samt en elmotor, der yder 122 hestekræfter og op til 440 Nm. Tilsammen yder de to motorer 320 hestekræfter og har et moment på hele 700 Nm. Endelig er det kombineret med Mercedes-Benz 4MATIC firehjulstræk, som ikke gør bilen til en off-roader, men som har andre praktiske egenskaber.

Og det er altså opskriften på en særdeles stærk bil, der ikke bare kan accelerere fra 0-100 km/t på lige under 6 sekunder, men også en bil, der bare holder vejgrebet og farten i al slags vejr, og med al slags udstyr på anhængertrækket.

Der er absolut intet at sætte en finger på rent ydeevnemæssigt.

Kørsel og komfort

Køreoplevelsen i Mercedes-Benz GLC 300 e er præcis som vi kender det fra Mercedes; komfortabel. Her er ikke fokus på sportslig køredynamik. I stedet har man lavet en meget lydisoleret kabine, der samtidig er utrolig komfortabel.

Det eneste du hører, er måske en snert af vindstøj, når du kører på motorvejen. Det hjælper naturligvis også, at bilen nærmest ikke siger noget, når den kører på el. Så hvis du regelmæssigt kører på elmotor, vil du virkelig sætte pris på bilen.

Og det er ting som denne stilhed og gennemførlighed, der gør, at bilen er tre gange dyrere end eksempelvis den KIA Ceed SW PHEV, som vi testede i sidste uge – der ellers også er en ekstraordinær god bil med masser af udstyr til pengene. Men komforten er bare mange gange bedre i denne Mercedes-Benz GLC 300 e.

Køreoplevelsen er ikke bare stille, den er også behagelig på andre måder. Affjedringen er fornuftig, om end der muligvis er plads til en smule forbedring. Til gengæld kan man ikke sætte en finger på bilens venderadius, og udsynet er også fornuftigt. Begge ting, der gør den nem at navigere både på motorvej og i byen.

Brændstofforbrug og rækkevidde i GLC 300 e

Et sted hvor Mercedes-Benz GLC 300 e ikke præsterer bedre end KIA Ceed SW PHEV er på brændstofforbrug og rækkevidde. Jovist, det er en større bil med en større motor, men tallene er ikke imponerende.

I løbet af vores uge med bilen opnåede vi en rækkevidde med et fuldt opladt batteri på lige knap 31 kilometer. Efter WLTP-normen er bilen ellers testet til at kunne køre 39 – 43 kilometer på en fuld opladning. Testbilen er naturligvis spækket med ekstra udstyr, men 8 kilometer under den opgivne rækkevidde på en varm forårsdag i fuld sol – ja det er ikke just imponerende.

Efter batteriet er tomt ender forbruget med at være lige knap 12,2 km/l, hvilket heller ikke er imponerende, men trods alt udmærket for så stor og tung en bil som GLC 300 e.

Rækkevidde på ren el31 kilometer
Brændstofforbrug ved tomt batteri12,2 km/l
Ladetid ved ladeboks1,5 – 2 timer

Har du brug for en plug-in hybrid?

Plug-in hybrider er geniale biler på mange måder. Udover, at de drager fordel af lavere afgifter, så kan de også være rigtig økonomiske i længden.

En plug-in hybrid som eksempelvis Mercedes-Benz GLC 300 e giver nemlig rigtig god mening, hvis du kan klare din daglige kørsel på ren el. Det betyder altså, at hvis du kører 30 kilometer eller mindre om dagen, så ville du reelt set ikke behøve at tanke i hverdagene.

Denne rækkevidde kan dertil fordobles, hvis du har mulighed for at lade på arbejde, da du dermed får muligheden for at kunne køre lige omkring 60 kilometer om dagen på ren el. Det er væsentlig billigere og samtidig også mere miljøvenligt end at køre på benzin.

Kører du meget mere end 30 kilometer om dagen, skal du være opmærksom på, at en plug-in hybrid typisk kører kortere på literen end en tilsvarende benzinbil. Det skyldes, at når elmotoren ikke hjælper til, så slæber bilen blot rundt på én ekstra motor og et tungt batteri, hvilket naturligvis forringer brændstoføkonomien.

Kabinen i Merceds-Benz GLC 300 e

Et af de steder, hvor Mercedes-Benz GLC 300 e ikke skuffer er ved kabinekvaliteten. Materialerne er lækre, designet er eksklusivt, og man har været gavmild med pladsen. Midterarmlænet mellem de to forsæder er eksempelvis rigeligt stort til, at både føreren og passageren kan hvile deres arm uden at genere hinanden.

Dertil kommer de behagelige sæder, som ikke helt er Volvo-komfortable, men absolut nogen man kan sidde mange timer i, uden at blive fuldstændig radbrækket i hele kroppen.

Soltaget sikrer dertil en dejlig lys kabine, og så er det jo en fryd at kunne åbne det på dage med fantastisk vejr, som den forgangne uge har budt på. Alt i alt er kabinen i Mercedes-Benz GLC 300 e et rigtig godt sted at være.

Kabineplads

En stor bil er som regel også lig med en stor og rummelig kabine. Men der var jo dengang vi testede Mercedes-Benz EQC, hvor det faktisk ikke helt forholdt sig sådan.

I GLC 300 e er der dog absolut ingen problemer med pladsen – hverken på forsædet eller på bagsædet. Jeg sidder eksempelvis meget behageligt bag mig selv, og jeg er 1 meter og 80 centimeter. Se selv billedet med de blege ben. Også i hovedhøjde er der fornuftig med plads, og det er min vurdering, at selv en velfordret teenager på 2 meter vil kunne sidde behageligt på bagsædet.

Hvad der til gengæld godt kunne blive en udfordring ville være 3 personer på bagsædet. Bilen er som sådan bred nok til, at man nok skulle kunne sidde 3 på række uden at blive mast, men der er en meget høj forhøjning i gulvet foran midtersædet. Det betyder, at personen i midten skal dele benplads med de to yderste passagerer – og det kan man måske godt gå hen og blive en anelse træt af i længden.

Opbevaringsplads

Det bugner ikke over med opbevaringsplads i Mercedes-Benz GLC 300 e, men der er rigeligt til langt de fleste.

Handskerummet er en fornuftig størrelse, og rummer gerne en manual og diverse andre ting. Dertil kommer et stort opbevaringsrum under midterarmlænet mellem de to forsæder, som er perfekt til at gemme alverdens ting væk, når man forlader bilen. Samtidig er det også et udmærket sted til opbevaring af drikkevarer, da det forbliver køligere lidt længere tid end resten af bilen.

Længere fremme i midterkonsollen finder man endnu et rum, der kan overdækkes. Det er også her, at der er kopholdere til forsædet, ligesom der er plads til opbevaring af småting eller trådløs opladning af mobiltelefon, hvis bilen er udstyret med den funktion.

Dørlommerne foran er en rigtig god størrelse med rigelig plads til både flasker, snacks, refleksveste, og hvad du ellers kan have brug for lige ved hånden. Også dørlommerne på bagsædet er en god størrelse, om end ikke helt lige så store.

Til gengæld kan bagsædepassagererne nyde godt af lommer i ryggen af forsæderne, som er meget elastiske, og dermed kan rumme stort set alt, man kunne drømme om. Har man brug for mere opbevaringsplads, kan man slå midtersædet ned til et armlæn, der både har kopholdere og et lille opbevaringsrum / bord, der kan bruges til eksempelvis at spille kort på farten.

Bagagerum

Bagagerummet i Mercedes-Benz GLC 300 e er stort – ja faktisk stort nok til langt de fleste behov. Gulvet er i højde med bagagerumskanten, og det er derfor en fornøjelse at løfte tunge ting op i bilen, ligesom det flade gulv med nedlagte bagsæder gør det til en drøm at skubbe ting helt op foran i bilen.

Som du kan se på billederne har GLC’en bagsæder i 40/20/40 split, i stedet for det traditionelle 60/40 split. Det betyder, at du kan lægge midtersædet ned separat, og dermed transportere ski, bjælker og lignende samtidig med, at bilen rummer 4 passagerer.

Den eneste ulempe ved bagagerummet er, at hattehylden og bagagerumsklappen ”æder” lidt af pladsen i højden. Det er heldigvis ikke så slemt, for bagagerummet har en fornuftig længde, der burde gøre det muligt at slæbe det meste med på bilferie.

Under bagagerumsgulvet finder man også et lille opbevaringsrum til diverse ledninger og andet, som jo typisk følger med en plug-in hybrid som denne.

Infotainmentsystem

Merceds-Benz GLC 300 e har endnu ikke fået det nye Merceds-Benz design, hvor instrumentbræt og infotainmensskærm går i ét. Det betyder egentligt ikke synderligt meget, andet end at det digitale instrumentbræt ikke byder på helt de samme muligheder, som i eksempelvis Merceds-Benz GLB.

Instrumentbrættet og den 10,25-tommer store touchskærm i midten af bilen spiller dog alligevel godt sammen, og giver dig egentligt alle de funktioner, som du behøver. Infotainmentsystemet er nemt at benytte, og er lynhurtigt.

Eksempelvis tager det ikke mere end 5 – 10 sekunder at oprette en Bluetooth-forbindelse til din telefon, og lyden spiller bare. Dertil kan du naturligvis gøre brug af det særdeles velfungerende navigationssystem, eller følge med i fordelingen af strøm / benzin, mens du kører.

Helt generelt et velfungerende infotainmensystem i Merceds-Benz GLC 300 e, selvom jeg savner modelopdateringen, der lige giver mulighed for de sidste funktioner.

Sikkerhed i Merceds-Benz GLC 300 e

Generelt er Merceds-Benz GLC 300 e en sikker bil. Den er bygget godt, og du føler dig ikke udsat, når du sidder i bilen. Listen over standard sikkerhedsudstyr er ikke overvældende, men den har da lidt af hvert:

  • LED forlygter
  • Nedblændelige sidespejle og bakspejl
  • Opvarmet sidespejle
  • Active Parking Assist
  • Parkeringssensorer foran og bag
  • Bakkamera
  • Live Traffic Information
  • Active Brake Assist
  • Lys- og regnsensor
  • Tyveripakke

Samtlige af ovenstående systemer, fungerer særdeles fornuftigt. Og som du kan se i vores videoanmeldelse på Youtube, fungerer parkeringsassistenten også – det er ellers ikke noget man oplever ofte.

Dertil er testbilen udstyret med Premiumpakke PLUS. Det betyder blandt andet, at bilen også har en 360-graders kamera, MULTIBEAM LED, adaptiv fjernlysasssistent og færselstavleassistent. Dertil kommer DISTRONIC, som er Mercedes-sprog for adaptiv fartpilot.

Også disse systemer fungerer godt, men jeg savner blandt andet en vognbaneassistent, men hvis man vil have sådan en, må man slippe lige knap 31.000 for førerassistentpakken.

Mercedes-Benz GLC 300 e sikkerhedstest

Hvert år tester den europæiske organisation for sikkerhed i biler, EuroNCAP, en masse personbiler. Hver bil får en rating på mellem 0 stjerner og 5 stjerner, hvor sidstnævnte er bedst. Dertil giver organisation hver bil en procentscore i fire underkategorier, så det bliver nemmere at se, hvordan bilen klarer sig i forskellige testområder.

Merceds-Benz GLC er naturligvis også blevet testet. Det foregik sidste gang ved introduktionen af den nuværende generation i 2015. Her scorede den 5 stjerner, og fik følgende karakterer i de enkelte underkategorier:

Beskyttelse af voksne i bilen95 procent
Beskyttelse af børn i bilen89 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter82 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer71 procent

Hvis du vil læse mere om sikkerhed i Mercedes-Benz GLC 300 e, kan du se den fulde sikkerhedstest her.

Konklusion

Merceds-Benz GLC 300 e er på mange måder en fantastisk bil. Den skuffer ikke på ret mange punkter, men brillerer i stedet med høj komfort, masser af motorkraft, høj sikkerhed og god plads til både passagerer og bagage.

Problemet er bare, at der hvor den skuffer, er et af de mest essentielle punkter ved en plug-in hybrid, nemlig rækkevidden. 31 kilometer på en varm sommerdag, er bare ikke nok for langt de fleste danskere, så hvis dit mål er at kunne køre på ren el i hverdagen, så kræver det, at du enten kører mindre end 30 kilometer om dagen eller, at du har mulighed for at lade i løbet af dagen.

Dertil er den dyr – meget dyr. Knap 900.000 kroner og dermed tre gange dyrere end den KIA Ceed SW PHEV vi testede i sidste uge. Jovist, det er to vidt forskellige biler, men spørgsmålet er, om Mercedes-Benz GLC 300 e er tre gange så meget værd?

For nogle vil svaret uden tvivl være nej, men for andre vil svaret absolut være ja. Du får så meget mere komfort og luksus for pengene her, og det er måske også okay at brændstofforbruget ikke er så højt og rækkevidden ikke er så lang – for det går nok.

Mercedes-Benz GLC 300 e er plug-in hybriden til dig, der vægter komfort, luksus, gode materialer og en generelt behagelig køreoplevelse både i byen, på landevejen og i motorvejen – og du er villig til at betale for det.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Test: KIA Ceed SW PHEV Upgrade 2020

Previous article

Nyhed: Helt ny BMW 4-serie Coupé

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: