Biltest

Test: Mercedes-Benz Vito 119 CDI 2019

0

Vi har længe primært testet personbiler, men havde for nyligt fornøjelsen af at teste den store Mercedes Sprinter – en anderledes, men interessant oplevelse. Så da vi blev spurgt, om vi ville tage en uges tid i en Mercedes-Benz Vito, var vi naturligvis nødt til at sige ja.

Det er den lidt mindre varevogn fra den tyske bilfabrikant – men betyder mindre værre? Måske – Vito er nemlig endnu ikke blevet opdateret med den nyeste teknologi fra Mercedes, hvilket er en anelse ærgerligt.

Når det så er sagt, så er det en rigtig fin bil, der uden tvivl kan være en fornuftig assistent i en travl hverdag. Meget mere om det her i vores Mercedes-Benz Vito anmeldelse. Men inden vi når så langt, vil vi først gennemgå Mercedes-Benz Vito priser.

Hvad koster Mercedes-Benz Vito?

Mercedes-Benz Vito kan leases fra 1.795 kroner om måneden efter en førstegangsydelse på 35.000 kroner. Det gælder en 4-årig aftale med 60.000 kilometer i perioden.

Hvis man ikke er interesseret i at lease, kan man naturligvis også købe Mercedes-Benz Vito med både forhjulstræk (2800 kg / 3050 kg) og baghjulstræk (3050 kg / 3200 kg). De starter henholdsvis ved 203.140 kroner ekskl. moms og 246.800 kroner ekskl. moms.

Som du vil lære længere nede i artiklen, kan det være en rigtig fornuftig idé at vælge baghjulstræk, da det generelt giver bedre ydeevne og komfort.

Anmeldelsen her er baseret på en Mercedes-Benz Vito 119 CDI i lang udgave med baghjulstræk og 190 hestekræfter. Skal man have sådan en model må man slippe 281.800 kroner ekskl. moms. For disse penge får man standardudstyr som:

  • Automatisk aircondition
  • Fartpilot
  • Indstilleligt læderrat
  • Førersæde med armlæn, lændestøtte og sædevarme
  • Regnsensor
  • Sidevindsassistent
  • Nødopkaldssystem

Derudover, er testbilen også udstyret med diverse ekstraudstyr for 62.200 kroner ekskl. moms. Det tæller blandt andet:

  • 3.200 kg totalvægt inkl. fuldvogntogsvægt (5.000 kroner)
  • Completepakke (40.000 kroner)
    • LED Intelliogent lyssystem + LED baglygter
    • Oliefyr med fjernbetjening
    • Infotainmentsystem m. navigation
    • Automatisk klimaanlæg
    • Bakkamera
    • Opvarmet sprinklersystem
  • Safetypakke (10.000 kroner)
    • Sideairbag fører- og passagersæde
    • Vognbaneassistent
    • Køreassistent
    • Blidnvinkelsassistent
    • Kollisionsvarslingsassistent
    • Enkelt passagersæde

Vil du nørde mere med udstyrslister og priser på Mercedes-Benz Vito? Så kan du gøre det her og her. Men nok om økonomien, lad os komme i gang med vores Mercedes-Benz Vito anmeldelse.

Hvordan kører Mercedes-Benz Vito?

Ydeevne

Under motorhjelmen ligger en R4 dieselmotor med 190 hestekræfter. Motorkraften bliver sendt ned i asfalten gennem en 7-trins automatgearkasse og bilens baghjul.

Kort sagt, er der ganske fornuftigt skub i Mercedes-Benz Vito, som ikke har nogle problemer med at komme op i fart, hvad end det er på motorvejsrampen eller i lyskrydset. Også ved høje hastigheder, skal Vito’en nok flytte sig, når du trykker på speederen.

Men endu vigtigere, så er Mercedes-Benz Vito godkendt til at køre med fuld vogntogsvægt. Det vil sige, at selve bilen må veje 3.050 kilo, samtidig med, at man må have 2.500 kilo på krogen. Men det stopper skam ikke her. Smider man 5.000 kroner ekstra efter bilen, kan vogntogsvægten hæves helt op til 5.700 kilo – hvilket er mere end nogen anden varevogn i klassen. Med andre ord, kan du nærmest flytte en hel byggeplads med en Mercedes-Benz Vito 119.

Mere end noget andet, er Mercedes-Benz Vito skabt til at være en trækhest.

Kørsel og komfort

Mercedes-Benz Vito er sådan set en udmærket komfortabel bil at køre. På trods af sin størrelse er den letkørt og har et ganske udmærket udsyn. Baghjulstrækket giver bilen en kort venderadius, og som vi nævnte ovenfor, sætter det også skub bag i bilen.

Når det så er sagt, så støjer det rigtig meget i kabinen – især ved høje hastigheder. Det kan til dels tilskrives det tomme lastrum, men stadig er det en bil, hvor man virkelig lægger mærke til vindstøjen.

Jovist, vi testede bilen i en rigtig efterårsuge med stiv kuling, så der er ingen tvivl om, at det er knap så stort et problem på de mere vindstille dage. Men vinden viste os ikke kun, at det er en bil med meget kabinestøj. Den viste os også, at det er en relativ vindfølsom bil, hvis ikke den er tungt lastet bagtil. Heldigvis, er der som standard sidevindsassistent, som hjælper dig med at rette ind igen, i tilfælde af, at det rykker i bilen.

For en håndværker kommer det sandsynligvis sjældent til at være et problem, men en kurer kan for eksempel risikere at køre nogle strækninger uden megen last, og der skal man være opmærksom på, at det kan hænde at være en lille gene.

Brændstofforbrug

Mercedes-Benz Vito 119 CDI i lang udgave med baghjulstræk er opgivet til at køre 13,3 km/l. Vi formåede at køre 11,1 km/l i løbet af den uge, hvor vi havde bilen til test. Vær opmærksom på, at disse tal gælder for en ulastet Vito.

I den uge kørte vi cirka 60% motorvejskørsel, 20% landevejskørsel og 20% bykørsel. Kører man meget i byen og med tung last, vil man sandsynligvis opleve et lavere forbrug, mens meget landevejskørsel sandsynligvis vil resultere i et højere forbrug.

Kabinen i Mercedes-Benz Vito

Kabinen

Selve kabinen i Mercedes-Benz Vito er udført i materialer i god kvalitet, men som trods alt stadig er praktiske. Sæderne i testbilen var af læder, og ganske fornuftige at sidde i. Instrumentbordet er udført af en plastik, der er nem at tørre af, og dermed er bilens kabine relativ nem at holde ren.

I modsætning til mange andre varevogne, er testbilen ikke udstyret med tre siddepladser, men kun to. I stedet er der et stort rum mellem førersædet og passagersædet, som måske kan bruges til lidt opbevaring, men som i virkeligheden havde været bedre brugt på en tredje siddeplads. Dette er sket af sikkerhedsårsager (på grund af tilvalget af Safetypakken til 10.000 kroner), og der er altså tre sæder som standard. Det er blot ærgerligt, hvis det ene skal komme på bekostning af det andet.

Opbevaringspladsen er cirka den samme, hvis sæddet er tomt, og i tilfælde af, at man har brug for en tredje person med i bilen, så kan det lade sig gøre. Der er vist ikke meget at tabe her – måske lige udover lidt komfortjustering.

Mercedes-Benz Vito kommer som sagt med muligheden for fyr, og hvis der er noget der er rart på kolde efterårs- og vintermorgener, så er det at have en varm bil at sætte sig ind i. Glemmer du at tænde for fyret fra morgenstunden af, kan du naturligvis også sætte gang i det, når du kører. I så fald sørger det for, at kabinen hurtig bliver så lun, at man mest af alt har lyst til at sidde der indtil vi får sommer og solskin igen.

Kabineplads

Det er nemlig sådan, at i og med, der kun er to sæder i Mercedes-Benz Vito testbilen her, så kan passagersædet justeres mere med muligheden for at rykke sædet frem og tilbage, samt justere på ryglænets vinkel. Det er bare ærgerligt, at det ikke er helt gennemført med muligheden for også at justere siddehøjden.

Derudover, kan nakkestøtten i førersædet justeres i højden og vippes frem og tilbage, mens passagersædet må nøjes med kun at kunne justere nakkestøtten i højden. Nogle underlige detaljer.

Men udover det, så er det jo en rummelig kabine, især på grund af manglen af en tredje siddeplads – og det har absolut også sine fordele. Som altid med en varevogn, har man naturligvis ikke lige så meget frirum til at justere sin siddeposition som i en almindelig personbil, men Mercedes-Benz Vito gør det faktisk rigtig fint i forhold til komfortabel plads til ben og krop.

Opbevaringsplads

Inde i selve kabinen er der udmærket med opbevaringsplads. I instrumentbordet er der blandt andet kopholdere til begge passagerer og en masse opbevaringsrum til papirer, tablets, eller hvad man ellers har brug for at have lige ved hånden.

Derudover, er der et handskerum i en fornuftig størrelse, samt masser af opbevaringsplads i dørene. Dørlommerne har både et lille rum, der måske måler 5 centimeter i bredden og 10 centimeter i længden, samt et større rum, hvor der også er plads til en termodunk eller lignende.

Der er også rum i midterkonsollen, med plads til telefon, fjernbetjening til fyr, og lignende.

Lastrum

I modsætning til sin storebror Mercedes-Benz Sprinter, så er Vito lidt tættere på jorden. Det vil sige, at det er forholdsvis nemt at løfte store og tunge ting op i lastrummet, samt at det er en leg at træde derind selv.

Naturligt nok, er der ikke så højt til loftet, at man kan stå oprejst derinde, medmindre man er på højde med sit 9-årige barn. Det er dog muligt at rende rundt derinde lidt duknakket, hvilket er fint, hvis man bare lige skal hente materialer eller værktøj.

Selve lastrummet er udmærket udnyttet, og i gulvet er der en håndfuld metalringe, som kan benyttes til at spænde ting fast. En ganske brugbar detalje, hvis ikke man får installeret et modulsystem af en eller anden slags.

Infotainmentsystem

Det er ikke alle varevogne, der har et infotainmentsystem, men det kan Mercedes-Benz Vito dog godt prale af. Desværre, er det dog ikke det helt nyt, som vi for nyligt så i den større Sprinter, men det er trods alt stadig værd at tage med.

Selv infotainmentsystemet vises på en mellemstor touchskærm, og er en anelse gammeldags at se på. Brugerfladen er kluntet og rodet, men alle de nødvendige funktioner er til stede. Du har adgang til navigation, Bluetooth-forbindelse og så videre – og det fungerer faktisk rigtig godt. På trods af, at selve systemet virker en anelse outdated, så var kortet opdateret godt nok til, at vi ikke stødte ind i problemer under testugen. Og det er der ikke mange navigationssystemer, der kan prale af.

Selvom finish kunne være en anelse bedre, er der ikke meget andet at klage over, når det kommer til infotainmentsystemet i Mercedes-Benz Vito. Måske lige med undtagelse af mikrofonens kvalitet og placering.

Som du måske kan forestille dig, er en kabine med masser af støj ikke nødvendigvis den bedste betingelse for håndfri opkald. Når man samtidig vælger at placere mikrofonen under ratstammen, og dermed på højde med mit knæ, ja så er resultatet bare ikke til UG. Jovist, personen i den anden ende af røret kan høre dig, så længe du bare snakker højt nok til at overdøve den øvrige støj.

Det er måske okay, hvis man bare lige skal koordinere med kollegaerne og chefen, men hvis man har telefonisk kontakt med sine kunder, kan det hurtigt blive et irritationspunkt for begge parter.

Sikkerhed i Mercedes-Benz Vito

Sikkerhedsudstyr

Den Mercedes-Benz Vito som vi har til test, er udstyret med en række sikkerhedudstyr. Det tæller blandt andet vognbaneassistent, bakkamera og skiltegenkendelse. Tre ting, som jeg virkelig gerne ville rose, men som alle var middelmådige i bedste fald.

Vognbaneassistenten virkede i bedste fald 1 ud af 10 gange, hvor man forsøgte at prøve den af. Skiltegenkendelsen virkede nogenlunde, men missede også nogle ret essentielle skilte (for eksempel 80-skilt ved vejarbejde på motorvejen). Og bakkameraet sad i en underlig vinkel, som pegede meget ned af, så man kun kunne se vejen, og ikke rigtig de biler, der er bag en. Det gør ikke kameraet håbløst ubrugeligt, men blot en spøjs løsning, som vi aldrig har set før.

Det ærgrer os rigtig meget, at kvaliteten ikke er højere ved disse forskellige assisterende systemer, netop fordi vi ved, hvor super godt de spiller i de nye Mercedes-Benz biler som CLA, B-klassen og Sprinter. Vi kørte for nyligt CLA Shooting Brake, og den kunne praktisk talt køre selv.

Når det så er sagt, så er meget af det gimmick, som man sagtens kan undvære. Så medmindre det er ekstraordinært vigtigt for dig med en fungerende skiltegenkendelse i din nye varevogn, så er der ikke meget, der er tabt ved at vælge Mercedes-Benz Vito.

EuroNCAPs sikkerhedstest

Mercedes-Benz Vito er ikke blevet testet af EuroNCAP, men det er dens søsterbil Mercedes-Benz V-Klasse, som i bund og grund er den samme bil, bare som passagervogn i stedet for varevogn.

Og Mercedes-Benz V-Klasse blev testet tilbage i 2014 (for det var der den sidste generation kom ud), hvor den scorede 5 ud af 5 stjerner. I underkategorierne, som EuroNCAP vurderer hver enkelt bil på, fik V-Klasse (og dermed Vito) følgende procentpoint:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 93%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 87%
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 67%
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 85%

Det ser jo alt sammen ganske flot ud – og det er det absolut også. Det er dog samtidig vigtigt at være opmærksom på, at kravene til at score godt i EuroNCAPs sikkerhedstest stiger hvert år. Derfor, er en 5-stjernet score i 2014 ikke ensbetydende med en 5-stjernet score i 2019.

Når det så er sagt, er der vist ingen grund til bekymring omkring sikkerhed i Mercedes-Benz Vito. Mercedes leverer gang på gang sikre biler, og der er ingen grund til, at denne skulle være en undtagelse.

Konklusion

Overodnet set er Mercedes-Benz Vito en rigtig fin bil. Desværre, stødte vi på en del irritationspunkter undervejs, som måske kan gøre den mindre attraktiv end først antaget. Det er naturligvis ærgerligt, når vi ved, hvor solid en præstation Mercedes-Benz ellers kan levere – både, når det kommer til deres personbiler og den større varevogn, Sprinter.

Men det er naturligvis vigtigt at pointere, at Mercedes-Benz Vito er en rigtig fin bil, der lever op til størstedelen af de krav, som primært bliver stillet til en varevogn. Det er blot et spørgsmål om, at de løsninger man har brugt, ikke helt er på niveau med det man ellers ser fra Mercedes-Benz og nogle af de andre bilfabrikanter i klassen.

Vi anbefaler dog klart, at du tager en prøvetur i Mercedes-Benz Vito inden du beslutter dig definitivt for, om det er en bil, du skal have eller ej. Den har også sin charme og sine fordele – det er op til dig at vurdere, hvorvidt den lever op til dine behov, og om du kan leve med nogle af de mangler den har andre steder.

Og hvis du har brug for at transportere masser af tunge ting – og have en trailer på krogen – er Mercedes-Benz Vito det eneste rigtige valg.

Joachim Skovgaard

Hvorfor er bilimport en god idé?

Previous article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: