Biltest

Test: MG ZS EV 2020

0

MG ZS EV Comfort 2020

MG ZS EV er en elbil, der virkelig overrasker på en lang række forskellige punkter. Desværrre er rækkevidden lige kort nok til, at den for alvor vil du som primær bil. Men den er dog et godt bud på en praktisk bil nummer 2.

Fordele
  • Billig
  • Stille kabine
  • Fin størrelse bagagerum
Ulemper
  • Langsomt infotainmentsystem
  • Kort rækkevidde

MG ZS EV er muligvis en af de mest spændende nyheder, når det kommer til elbiler i Danmark. Ikke fordi bilen i sig selv er synderlig spændende, men derimod fordi mærket og prisen er det.

Du kender måske MG som værende mærket foran på din bedstefars gamle sportsvogn, men det er efterhånden ved at være mange år siden, at det var den slags biler man kunne købe fra den dengang britiske bilproducent.

I dag er MG i kinesiske hænder, og det betyder, at det er slut med sportsvogne i den klassiske forstand (i hvert fald indtil videre). I stedet står den på en elektrisk fremtid med fokus på udelukkende elbiler og plug-in hybrider.

Og MG ZS EV er altså den første i rækken af de nye MG’er her i Danmark – og vi har testet den. Læs med her i anmeldelsen for at blive klogere på den kinesiske elbil, eller se med i videoen nedenfor, hvor jeg afslører præcis hvor uvant jeg er til at stå foran et kamera.

Hvad koster MG ZS EV?

Før jeg for alvor går i gang med min MG ZS EV anmeldelse, vil jeg først lige runde priserne på elbilen. For priserne på MG ZS EV er nemlig ikke helt uinteressante – og nu skal du høre hvorfor.

Det forholder sig sådan, at elbiler i Danmark er præget af to relativ væsentlige problemer;

  1. De er dyrere end tilsvarende benzinbiler (indtil en hvis grænse, hvor elbilerne bliver billigere)
  2. Der er lang leveringstid (op mod 1 år på nogle modeller)

Når MG Danmark lancerer den nye MG ZS EV til 220.000 kroner, så er det derfor umådeligt interessant. Lige pludselig kan man købe en fuldt elektrisk crossover med plads til både far, mor, børn og al deres oppakning til nogenlunde samme pris som en tilsvarende benzindreven bil.

MG ZS EV Comfort219.999 kroner
MG ZS EV Luxury249.079 kroner

Gældende priser ved anmeldelsens udgivelse. Se MG Motors hjemmeside for aktuelle priser.

Ovenikøbet er MG ZS EV fornuftigt udstyret fra standard – og du behøver ikke at bekymre dig om ekstraudstyr. Du skal nemlig blot vælge mellem de to udstyrsvarianter; Comfort og Luxury, samt hvilken farve, din nye MG ZS EV skal have.

Udstyrsniveauet i MG ZS EV er som udgangspunkt ganske fornuftigt, og man kan i princippet godt nøjes med den laveste udstyrsvariant. Men det koster 30.000 kroner at opgradere til den bedre udstyrede Luxury, og for de penge får du blandt andet:

  • Elektrisk indstilbart førersæde
  • Soltag
  • Bakkamera
  • Blindvinkelsassistent

De 30.000 kroner oven i hatten kan måske virke som et stort beløb, når man ser på det isoleret. Men objektivt set, så får man rigtig meget udstyr for pengene, ved at betale merprisen for MG ZS EV Luxury.

Denne test af MG ZS EV er baseret på en bil i den laveste udstyrsvariant (Comfort) til 220.000 kroner i Regal Blue. Og som du vil se, når vi når til konklusionen, så er det en bil, som man på mange måder sagtens kan leve med.

Men nok om MG ZS EV priser og udstyr – lad os komme i gang med den rigtige del af anmeldelsen. God læselyst!

Hvordan kører MG ZS EV?

Ydeevne

Som alle elbiler, nyder MG ZS EV godt af elmotorens fordele, når det kommer til acceleration. For i modsætning til en konventionel diesel- eller benzinbil, har en elbil al sin motorkraft til rådighed med det samme. Det vil altså sige, at når du trykker på speederen, så begynder bilen at flytte sig – uden ventetid.

Det er da også en af grundene til, at det ofte er dyrere at forsikre en elbil end en benzinbil. Der sker simpelthen flere ulykker, fordi nye elbilejere lige skal vænne sig til, at bilen flytter sig hurtigt og med det samme. Med andre ord; sørg for at åbne garageporten helt inden du begynder at køre igennem den.

Rent teknisk byder MG ZS EV på 136 hestekræfter og 353 moment, hvilket betyder, at den kan gå fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Det betyder samtidig, at du ikke kommer til at mangle motorkraft i hverdagen – også selvom den hurtige acceleration tager af jo højere op i fart man kommer.

Hvad du til gengæld godt kunne komme til at savne er et anhængertræk. Desværre er der endnu en del elbiler, der ikke er godkendt til at få trækkrog bagpå – og MG ZS EV er en af dem. Så hvis du regelmæssigt har brug for at montere noget bag på bilen, hvad end det så er en trailer, en cykelanhænger eller en campingvogn, skal MG ZS EV ikke være din eneste bil.

Kørsel og komfort

Selve køreoplevelsen i MG ZS EV er ikke just det man vil kalde engagerende. Den høre uden tvivl til en af de mere kedelige biler jeg har prøvet. Til gengæld er den overraskende komfortabel.

Affjedringen er udmærket, men det er især på støjisolationen, at MG ZS EV virkelig leverer. På trods af en testuge med masser af regn og blæst, sidder man i mere eller mindre stilhed fra naturens rasen uden for bilen.

Den samme stilhed gælder dækstøjen – et problem, som man ellers har døjet med i andre elbiler. Nåh ja, og så er motoren selvfølgelig helt stille.

Så selvom køreoplevelsen ikke er synderlig spændende, så er den overraskende komfortabel – og tør jeg sige nærmest på niveau med billigere Mercedes-Benz eller Volvo? Hvis altså man lige ser bort fra, at selve kabinen og sæderne ikke helt kan følge med.

Strømforbrug, rækkevidde og opladning

Men det er ikke alt sammen lutter lagkage med MG ZS EV, for den døjer desværre med et, for mig, rimelig stort problem. Den officielle rækkevidde er nemlig opgivet til at være 263 kilometer.

Vores test viser, at det i realiteten er tættere på 240 kilometer i by og på landevej, og helt ned til 200 kilometer på motorvej. Det er desværre ikke vanvittig imponerende, og det ville i hvert fald ikke passe til mit kørselsbehov og det faktum, at jeg ikke har mulighed for at lade hjemme.

Men hvis nu du rent faktisk har mulighed for at lade din bil op derhjemme (du bliver tilbudt at købe en ladestander til en fordelagtig pris i forbindelse med købet af en MG ZS EV), eller hvis du regelmæssigt har adgang til en offentlig ladestander, så er det ikke sikkert at rækkevidden ville være et problem.

MG ZS EV kan oplade med 85 kW, hvilket vil sige, at du kan få den fra 0 til 80 procent på 40 minutter, når du lader ved en stander, der leverer 85 kW eller derover. Det betyder i bedste fald omkring 190 – 200 kilometers rækkevidde på 40 minutter, og det er jo faktisk ikke helt skidt til hverdag.

Men vil du gerne køre lidt længere, så bliver det hurtigt trættende at skulle oplade hver eneste gang man har kørt små 200 kilometer.

Ladetid fra 0 – 80 procent40 minutter
Testet rækkevidde på motorvej200 kilometer
Testet rækkevidde på landevej / by230 – 250 kilometer
Gennemsnitligt strømforbrug18,2 kWh / 100 km

Kabinen i MG ZS EV

Indvendig i MG ZS EV er kvaliteten af materialerne overraskende god. Man får naturligvis ingen premium-fornemmelse, men der er væsentlig mindre hård og billig plastik, end jeg havde frygtet. Kvaliteten er altså umiddelbart bedre end man kunne frygte i en billig, kinesisk bil som denne.

Kabineplads

Selvom MG ZS EV udefra ligner en bil af en fornuftig størrelse – og sådan set også er det, er den ikke synderlig rummelig indeni.

På bagsædet skal man helst ikke være mere end 2 personer, ligesom hele kabinen også bare virker lidt trang. Til gengæld er der okay med plads, og hverken mine knæ eller mit hoved støder på sædet foran eller på loftet, hvilket trods alt er det vigtigste i hverdagen.

Man kan med fordel overveje at købe den dyreste udstyrsvariant, da man her får et soltag. Det øgede lysindfald fører nemlig til en fornemmelse af en større kabine i bilen.

Opbevaringsplads

Noget af det mest frustrerende ved en bil kan være manglende opbevaringsplads. Men det er heldigvis ikke et udtalt problem i MG ZS EV. Her er nemlig fint med plads til at opbevare vandflasker i dørlommerne både for og bag. Dertil er der et handskerum i en nogenlunde størrelse, et lille opbevaringsrum under armlænet, samt aflægningsplads og kopholdere i midterkonsollen.

Bagagerum

Bagagerummet i MG ZS EV er en god størrelse med sine 448 liter, og rummer langt det meste – og især til dagligdagens gøremål. Og man behøver i virkeligheden ikke rigtig at bekymre sig om, hvorvidt man kan have hele familiens skiudstyr bagi, for rækkevidden lægger ikke just op til at køre på langfart.

Men hvis nu du alligevel overvejer at kaste dig ud i en længere tur i en MG ZS EV, så kan vi berolige dig med, at der faktisk er ret godt med plads. Men så heller ikke mere end det; det er altså ikke et bagagerum med en hel masse smarte løsninger. Det er lavet til opbevaring og det er det.

Infotainmentsystem

Et af de steder, hvor MG ZS EV virkelig halter langt efter konkurrenterne er på deres infotainmentsystem. Det er mere eller mindre håbløst.

Systemet er decideret langsomt, designet er forældet og helt generelt er det ikke noget, der lægger op til, at man bruger en masse tid på det. Faktisk vil man helst bare bruge sin telefon til navigation og så videre, hvis det skal være.

Og så er det heldigt, at det slet ikke er et problem. For MG ZS EV kommer nemlig med både Apple CarPlay- og Android Auto-kompabilitet som standard. Så det er bare at koble sin telefon op til bilen, hvorefter MGs eget elendige infotainmentsystem ikke længere er et problem.

Sikkerhed i MG ZS EV

Når det kommer til sikkerhed i MG ZS EV, så kunne man igen frygte, at kineserne ikke helt har kunnet levere varen. Men det er faktisk nærmest det stik modsatte, der er tilfældet.

For mens MG ZS EV naturligvis ikke er lige så sikker som eksempelvis en SKODA Kamiq, så kan den alligevel noget. Både er sikkerhedssystemerne nogenlunde velfungerende; ikke perfekte, men de virker da, og så scorer den ret højt i EuroNCAPs sikkerhedstest – men mere om det om lidt.

Først får du lige en oversigt over et udvalg af det standard sikkerhedsudstyr, man får i MG ZS EV:

  • Bremseassistent
  • Dæktrykskontrol
  • Kollisionsadvarsel foran
  • Automatisk fjernlys
  • E-call system (nødopkaldsknap i bilen)
  • Vognbaneassistnetn
  • Vognbaneadvarsel
  • Vejskiltegenkendelse
  • Kø-assistent
  • LED kørelys
  • Adaptiv fartpilot

EuroNCAP

Som nævnt ovenfor, så klarer MG ZS EV sig ret godt i EuroNCAP sikkerhedstest. Her udsætter det europæiske institut for sikkerhedstest af personbiler bilen for en række sikkerhedsmæssige prøvninger, for at vurdere hvor sikker den er at køre i.

MG ZS EV scorer topkarakter med 5 ud af 5 stjerner, og klarer sig også ganske fornuftigt i de enkelte underkategorier:

Resultater fra MG ZS EV sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen90 procent
Beskyttelse af børn i bilen85 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter64 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer70 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Du kan læse mere om sikkerhedstesten af MG ZS EV her.

Konklusion

MG ZS EV er en bil, der giver lidt blandede fornemmelser; for på den ene side klarer den sig meget bedre, end jeg personligt havde forventet af en billig, kinesisk elbil at være – og på den anden side underperformer den bare i forhold til rækkevidde og opladningstider.

Hvorvidt det er en bil, der er værd at købe, afhænger derfor gevaldigt af dit kørselsbehov:

Hvis MG ZS EV skal agere bil nummer 2, eller hvis du aldrig har brug for at kunne køre mere end 200 – 240 kilometer på en opladning, så er det uden tvivl en af de absolut biler i klassen, når man tager den skarpe pris i betragtning.

Hvis MG ZS EV skal agere primær bil, og du regelmæssigt har brug for at køre længere ture, hvor du ikke kan sætte 40 minutter af til at oplade hver gang du har kørt 200 kilometer, så har jeg svært ved at se, hvordan MG ZS EV ville passe ind i den ligning.

Så sæt dig ned og kortlæg dit kørselsbehov – på den måde bliver det nemmere at beslutte om MG ZS EV er den rette elbil for dig.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Test: Skoda Kamiq 2020

Previous article

Test: KIA e-Niro 2020

Next article

Comments

Leave a Reply

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: