Test: Nissan Juke 2019

Den første generation af Nissan Juke var lidt for funky til min smag, så derfor var jeg da også skeptisk forud for min test af den nye generation. Den skepsis blev dog hurtigt gjort til skamme, for de nye Nissan Juke er faktisk en rigtig pæn bil, der er blevet mere muskuløs og sporty at se på.

Men flotte former og en god kulør er ikke alt – det er trods alt det indre, der tæller. Derfor tager jeg i denne Nissan Juke anmeldelse et nærmere kig på køreoplevelsen, brændstofforbruget, komforten, bagagerumspladsen, sikkerhedsudstyret og meget mere. Det hele munder ud i en konklusion, og du skulle gerne gå herfra med en bedre idé om, hvorvidt Nissan Juke er den rette bil for dig.

God læselyst!

Hvad koster Nissan Juke?

Hvis du skal anskaffe dig en Nissan Juke i skrivende stund, så kommer det til at koste dig et sted mellem 206.392 kroner og 287.192 kroner i fra-pris. Basisvarianten er veludstyret nok til, at man sagtens kan leve med det, men vil du have en bil som den du ser på billederne her i anmeldelsen, må du op og betale den højeste pris. Så får du til gengæld nærmest også alt i udstyr.

Testbilen er nemlig en Nissan Juke N-Design, som blandt andet har nogle ekstra designdetaljer, mere komfortudstyr og en række mere avancerede assisterende systemer. Kan du leve uden de ekstra designdetaljer som eksempelvis 2-tone lak, mørktonede bagruder, sort alcantara på instrumentbordet og store 19-tommer fælge, så kan du med fordel overveje nogle af de billigere udstyrsvarianter som eksempelvis N-Connecta og Tekna.

Du kan altid finde aktuelle priser på Nissan Juke, hvis du besøger Nissan Danmarks hjemmeside.

Hvordan kører Nissan Juke?

Ydeevne

Denne Nissan Juke anmeldelse er baseret på udgaven med en benzinmotor med 117 hestekræfter og en 7-trins automatgearkasse. Umiddelbart er 117 hestekræfter ikke overvældende i en relativ stor bil som Nissan Juke, men når først motoren får fat, så flytter bilen sig faktisk ganske hurtigt.

Men det er som om, at der lige skal gå lidt tid fra man trykker på speederen til, at der rent faktisk sker noget. Til en start kan det være en anelse irriterende, men jeg vænnede mig til det efter et par dage – så værre er det heller ikke.

Sætter man bilen i ECO-mode, hvor den sparer på brændstoffet, kommer man dog til at kunne mærke det på optrækket – også selvom motoren har fået fat. Her er den ikke meget for at køre ud i gearene, og det går altså udover accelerationstiderne – men til gengæld sparer du noget brændstof.

Med automatgear er Nissan Juke opgivet til at gå fra 0-100 km/t på 11,1 sekunder, og tophastigheden er 180 km/t.

Kørsel og komfort

Affjedringen i Nissan Juke er, på trods af de store fælge på testbilen, faktisk rigtig blød og behagelig – både ved ujævnheder og ved nådeløse bump på vejen. Man døjer ikke ret meget med dækstøj, men må til gengæld leve med, at der på en blæsende dag er en hel del vindstøj i kabinen.

Selve køreoplevelsen er behagelig og nem taget bilens størrelse i betragtning. Det skyldes til dels også det ganske udmærkede udsyn, som på trods af bilens ellers ikke-udsyns-venlige design gør det relativt nemt at se sine omgivelser fra førersædet. Man er også hjulpet på vej af den højere siddeposition, som sikrer, at man sætter sig mere ind på sædet, i stedet for ned i sædet.

Hvis jeg skal komme med et lille irritationspunkt, så er det, at hvis sideruderne er blevet våde af regnen, og man derfor ikke kan se ud på sit sidespejl, så kan man ikke løse problemet ved lige at køre ruden op og ned. Der er åbenbart tilpas meget mellemrum mellem døren og ruden til, at vandet ikke bliver skrabet af, og man må derfor ud at tørre det af selv.

Brændstofforbrug

Den testede Nissan Juke N-Design med 7-trins automatgearkasse er opgivet til at køre 15,6 km/l. Det passer nogenlunde med vores oplevelser, vi testede nemlig bilens brændstofforbrug til at være 14,5 km/l efter varieret kørsel på motorvej, landevej og i byen.

Forbruget er ikke overvældende imponerende – faktisk er det lidt til den lave side, i forhold til, hvad jeg havde forventet. Det skyldes til dels det høje udstyrsniveau, men i bedste fald ville Nissan Juke (lave udstyrsvariant med manuel gearkasse) i teorien køre 16,9 km/l.

Nissan Juke brændstofforbrug og rækkevidde
Gennemsnitligt brændstofforbrug15,6 km/l
Motorvejskørsel12,5 km/l
Landevejskørsel16,8 km/l
Bykørsel11,3 km/l

Kabinen i Nissan Juke

Umiddelbart er byggekvaliteten i Nissan Jukes kabine. Materialerne er også af fin kvalitet, men det bliver hurtigt lidt et virvar med både velour-lignende materiale, kunstlæder, en anden type af blød beklædning og plast.

Men ser man bort fra dette, er det kabinen meget overskueligt designet, hvilket gør det nemt og intuitivt at finde de knapper og ting, man skal benytte. Dertil kommer de ganske behagelige sæder, som man sidder godt i og som i testbilen er udstyret med højtalere i nakkestøtten, som bidrager til ekstra god lyd.

Kabineplads

Pladsen til passagererne i Nissan Juke er ganske udmærket. På forsæderne er hverken bilens bredde eller lofthøjden et problem, og personer meget højere end mig (jeg er 1 meter og 80 centimeter) burde ikke have problemer med at sidde behageligt.

På bagsædet er der også udmærket med plads til både ben og hoved, så der burde være plads til selv de største teenage-unger. Når det så er sagt, så er Nissan Juke heller ikke større end, at det godt kan give udfordringer, at få tre semi-voksne personer til at enes om at sidde skulder om skulder på bagsædet.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads, er der rimelig meget af det i Nissan Juke. Først og fremmest er der nogle nærmest gigantiske dørlommer i fordørene, hvor man faktisk kan klemme en 1,5-liters flaske ned, hvis man skulle få lyst til det. Dørlommerne i bagdørene er knap så store, men har stadigvæk en fornuftig størrelse.

Handskerummet er også en god størrelse, så man har plads til manualer, sikkerhedsveste og hvad man ellers måtte have med sig. Desværre er rummet under midterarmlænet lidt for småt til, at det reelt er brugbart til ret meget, ligesom der også kun er et lille opbevaringsrum oppe foran i midterkonsollen. Jeg savner lidt mere aflægningsplads til småting som telefoner, nøgler og lignende.

Til gengæld er der fint med connectivity-muligheder, for testbilen har både USB-indgange forrest, samt mellem bagsæderne, hvor man også finder et lille rum til aflægning af ting. Dette suppleres af lommer i ryggen af begge forsæder, som også er en fin størrelse med plads til tablets, vejkort eller snacks.

Bagagerum

Kigger man om i Nissan Jukes bagagerum vil det nærmest føles som savannes åbne vidder, sammenlignet med den gamle udgave af bilen. Bagagerummet rummer 422 liter (1.305 liter, når bagsæderne er lagt ned) og er udstyret med et gulv, der kan justeres i højden. Hæver man gulvet, får man et fladt bagagerumsgulv fra kanten af bagagerumsåbningen og helt frem til forsæderne, hvis bagsæder er lagt ned. Har man gulvet i nederste position, får man et dybere bagagerum med plads til flere ting.

Størrelsen er rigelig fint til at drage fire personer afsted på ferie i Sydeuropa eller på ski hos vores nordiske nabolande, men man må nøjes med et 60/40 splitaf bagsæderne i stedet for et 40/20/40 split eller en skilem.

Infotainment

Infotainmentsystemet i Nissan Juke, altså skærmen i midterkonsollen, har alle de mest nødvendige funktioner og fungerer ganske udmærket. Man kan dog godt mærke, at det ikke helt er på niveau med nogle af de systemer, vi ser fra andre bilproducenter. Det kommer blandt andet til udtryk i det efterhånden ”gammeldags” design af brugerfladen og den lidt langsomme reaktion på handlinger.

Opkoblingen med din telefon via Bluetooth eller kable fungerer dog fuldstændig uproblematisk, og det hele bliver naturligvis kun gjort bedre af det fine anlæg.

Testbilen er også udstyret med Apple CarPlay og Android Auto, så hvis man ikke er gode venner med Nissans eget infotainmentsystem, kan man koble sin iPhone eller Android-telefon til bilen, og dermed Apples og Androids systemer.

Dertil er det også muligt at opkoble sin Nissan Juke til Nissans app, der hedder NissanConnect services. Her kan man styre enkelte dele af bilen, følge med i brændstofforbrug og meget mere. App’en fungerer overraskende fin og er ganske brugervenlig.

Sikkerhed i Nissan Juke

Praktisk talt alt sikkerhedsudstyr er standard i Nissan Juke uanset udstyrsvariant. Det vil altså sige, at du kan se frem til ting som:

Hvis man vil, kan man dog tilkøbe sig til endnu flere sikkerhedssystemer som eksempelvis et 360-graders bakkamera, parkeringssensorer, automatisk nedblændeligt bakspejl, regnsensor og lignende.

Testbilen er også udstyret med en adaptiv fartpilot, som faktisk fungerer ganske fint. Den intelligente vognbaneassistent fungerer ligeledes rigtig godt, men virker desværre kun, når man også bruger fartpiloten.

Og apropos det nævnte 360-graders kamera så virker det rigtig godt og det slår automatisk til, når man nærmer sig forhindringer eller lignende. En funktion, som mange bilproducenter kunne lære af. Til gengæld er billedkvaliteten ikke helt i top, men man kan da se de vigtigste ting.

EuroNCAP

Det europæiske institut for sikkerhedstest af biler, EuroNCAP, har naturligvis testet Nissan Juke tilbage i 2019, da den nye generation kom på markedet. Her scorede den 5 ud af 5 stjerner, samtidig med, at den klarede sig ganske fint i de enkelte underkategorier.

Resultater fra Nissan Juke sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen94 procent
Beskyttelse af børn i bilen85 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter81 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer73 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Hvis du vil læse mere om sikkerhedstesten af Nissan Juke, kan du gøre dette på EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Nissan Juke er en rigtig fin bil – og et rigtig fint alternativ til eksempelvis Nissan Qashqai, hvis man gerne vil spare lidt penge, samtidig med, at man køber en bil med mange af de samme kvaliteter og et lidt mere unikt design.

Generelt har Nissan Juke efterladt et positivt indtryk, og i realiteten er det kun det lidt lave brændstofforbrug og den langsomme speederrespons, der for alvor trækker ned i min oplevelse af bilen.


Exit mobile version