Biltest

Test: Peugeot 208 1.5 HDi 100 hk 2020

2

Peugeot 208 Allure BlueHDi 100 hk

Den nye Peugeot 208 har ikke bare et vellykket design - det er en generelt vellykket bil med flotte løsninger, høj kvalitet og fornuftig plads. Alt sammen til en særdeles konkurrencedygtig pris. Og det vejer mere end op for nogle af de mærkværdige løsninger og beslutninger, der er taget rundt omkring i bilen.

Fordele
  • God pris
  • Højt udstyrsniveau
  • Godt brændstofforbrug
  • Fornuftigt prissatte kampagner
  • Let at køre (perfekt begynderbil eller bil #2 i husstanden)
Ulemper
  • Positionen af rat og instrumentbræt fungerer ikke optimalt sammen
  • Klimakontrol skal styres via skærm (ingen fysiske knapper)
  • Sølle infotainmentsystem

Som den bedst sælgende bil i Danmark henover adskillige år, samt i de første 3 måneder af 2020, er Peugeot 208 muligvis den mest populære bil i Danmark nogensinde. Nu er der kommet i en helt ny generation, som gerne skulle være endnu bedre. Og den generation, har vi fået lov til at teste i denne Peugeot 208 anmeldelse.

Spørgsmålet er om den nye Peugeot 208 har potentialet til at sælge lige så godt, som sin forgænger. Læs med her i vores test af Peugeot 208, hvor vi kigger nærmere på alt det, som du behøver at vide, for at vurdere om den lille franskmand skal være din næste bil.

Er du ikke så meget for at læse? Så se med, når min kollega Mads Bordinggaard anmelder den nye Peugeot 208 på video lige her.

Hvad koster Peugeot 208?

Inden vi kommer for godt i gang med selve anmeldelsen af den gule bil, som du kan se på billederne, vil vi starte med at kigge på Peugeot 208 priser.

Hvis du tager ud til en forhandler i dag, kan du få fat i den nye Peugeot 208 til 147.990 kroner. Her får du indgangsvarianten, som er en Peugeot 208 Active med manuelt gear og en benzinmotor, der yder 75 hestekræfter. Den er opgivet til at køre 18,5 km/l, og koster 500 kroner i grøn afgift.

Vælger du i stedet den dyreste variant, må du slippe hele 254.990 kroner for en Peugeot 208 GTLine med automatgear og en 100 hestekræfters benzinmotor. Den koster det samme i grøn afgift, men kører 1,6 km kortere på literen end den billigste variant.

Dertil kan du naturligvis også få en række andre varianter af Peugeot 208. Du kan se dem alle i tabellen nedenfor. Priserne i tabellen er de aktuelle priser i skrivende stund, og kan afvige. For de opdaterede priser, og kampagner, se da Peugeots egen hjemmeside.

Model Brændstofforbrug Vejl. udsalgspris
Active benzin 75 hk man. 18,5 km/l 147.990 kr.
Active benzin 100 hk man. 18,2 km/l 164.990 kr.
Allure benzin 100 hk man. 18,2 km/l 179.990 kr.
Allure benzin 100 hk aut. 16,9 km/l 214.990 kr.
GT Line benzin 100 hk man. 18,2 km/l 219.990 kr.
GT Line benzin 100 hk aut. 16,9 km/l 254.990 kr.
Active diesel 100 hk man. 24,4 km/l 164.990 kr.
Allure diesel 100 hk man. 24,4 km/l 179.990 kr.
GT Line diesel 100 hk man. 24,4 km/l 219.990 kr.

Du kan også allerede nu reservere den elektriske Peugeot e-208 med forventet levering ultimo 2020 / primo 2021.

I øjeblikket kan man også udstyre sin Peugeot 208 Active med Apple CarPlay og P-sensor bag, med kampagnen Active+. Køber du en Allure, kan du opgradere den med bakkamera, panoramaglastag og Driver Assist Pack for kun 10.000 kroner med Allure Sky-kampagnen.

Og det er lige netop, hvad den Peugeot 208, som vi tester, er udstyret med. Helt konkret er det en Peugeot 208 Allure Sky med en BlueHDi dieselmotor, der yder 100 hestekræfter. Som med de øvrige dieselvarianter koster den 590 kroner i grøn afgift, og er opgivet til at køre 24,4 km/l.

Kampagnepakken Allure Sky er det eneste ekstraudstyr, som bilen, du ser den på billederne, er udstyret med – hvorfor den ender med at koste 189.990 kroner.

Standardudstyret tæller blandt andet:

  • 16-tommers alufælge
  • LED kørelys
  • Led baglygter
  • Mørktonede ruder, bag
  • Automatisk klimaanlæg
  • Sammenklappelige el-sidespejle med varme
  • Læderrat
  • Regn- og lyssensor
  • Peugeot 3D i-Cockpit (digitalt instrumentbræt)
  • Automatisk nødbremsesystem
  • Træthedsovervågning
  • Front collision advarselssystem
  • Vejbaneassistent
  • Skiltegenkendelse

Dertil kommer ekstraudstyret fra Allure Sky-kampagnen (10.000 kroner), som helt konkret rummer:

  • Panoramaglastag
  • Bakkamera
  • Adaptiv fartpilot
  • Stop&Go
  • Aktiv vejbaneassistent
  • Frontradar

Men nok om priserne på Peugeot 208 – lad os komme i gang med anmeldelsen.

Hvordan kører Peugeot 208?

Ydeevne

Som det blev nævnt ovenfor, er den Peugeot 208 vi har til test, udstyret med en 100 hestekræfters dieselmotor. Det lyder ikke af alverden, men det er faktisk rigeligt til en bil i denne størrelse.

Jovist, det er ikke en racerbil, men den har en ydeevne, der er mere end tilstrækkelig for de fleste danskere. Du når sagtens op på 130 km/t ned af en gennemsnitlig motorvejsrampe, ligesom du ikke har de store problemer med at overhale på hverken landevej eller motorvej, så længe det ikke er op ad en voldsom stejl bakke.

Dertil er der den fordel ved dieselmotoren, at den har et forholdsvist højt moment allerede ved lave omdrejninger. Det betyder, at du sagtens kan komme hurtigt fra start uden at motoren lige ”skal op i omdrejninger” først.

Kørsel og komfort

Når det kommer til køreoplevelse, så gør Peugeot 208 det faktisk ganske udmærket. Først og fremmest har den en af de manuelle gearkasser, hvor man skal gøre sig umage for at gå i stå. Samtidig er den letkørt, og er helt generelt en rigtig god bil til dem, der ikke gå synderlig meget op i sportslige køreegenskaber, men bare gerne vil behageligt og nemt fra A til B.

Affjedringen i bilen er overraskende god, selvom den naturligvis ikke er på niveau med en dyr luksusbil. Dertil har du et fornuftig udsyn, selvom du nok lige skal vænne dig til den ikke så store bagrude, samt den lidt brede stolpe mellem fordørene og bagdørene.

Brændstofforbrug

Som du kunne se i tabellen længere oppe i anmeldelsen, er en Peugot 208 med dieselmotor opgivet til at køre 24,4 km/l. Kombinerer man det med lave priser på diesel, er det altså lagt op til en ret attraktiv pendlerbil – hvis det altså passer.

Og det gør det – sådan nogenlunde da. I løbet af vores tid med Peugeot 208 HDi opnåede vi et reelt forbrug på 4,5 l/100 km, som svarer til 22,2 km/l. Vi er der altså ikke helt, men det er ikke utænkeligt, at man med økonomisk landevejskørsel godt ville kunne opnå et forbrug, der befandt sig tæt på det opgivne.

Kabinen i Peugeot 208

Som du måske allerede har konstateret, så er Peugeot 208 rimelig unik, når det kommer til sit design. I modsætning til flere af de andre biler i klassen, er den lille franskmand virkelig udstyret med et look, der skiller sig ud.

Men det er ikke kun udenfor, at den nye Peugeot 208 tiltrækker opmærksomhed. Også interiøret har fået en overhaling, som gør bilen futuristisk at befinde sig i. Udover at selve linjerne i bilens kabine er anderledes end vi er vant til fra andre biler i samme prisklasse og størrelse, så har den også et ret interessant instrumentbræt – men mere om det senere.

Sæderne i Peugeot 208 Allure er behagelige og støtter faktisk ganske udmærket op om din krop. Det gør det til en større fornøjelse at køre længere ture – selvom man til gengæld må lide lidt under vind- og vejstøj. Det er ikke overvældende, men nok til, at man gerne lige skruer en ekstra tand op for radioen.

Kabineplads

Peugeot 208 er en lille bil, og der er derfor ikke oceaner af plads i kabinen. Derfor snuser mine knæ da også lige til forsæderyggen, hvis jeg sidder på bagsædet ”bag mig selv”. Til gengæld er der fornuftig plads til hovedet, hvor man ikke behøver at bekymre sig om at støde på loftet, selvom man er et sted mellem 1,80 meter høj og 1,90 meter høj.

Dertil gør soltaget, at der kommer ekstra meget lys ind i kabinen, hvilket kun får den til at virke større og mere rummelig. Og sidder man på forsædet, har man da heller ikke problemer med pladsen – hverken som fører af bilen eller som passager.

Til gengæld må man som fører kæmpe lidt med selve kørepositionen. Grundet instrumentbrættets lidt spøjse placering, og rattets firkantede form, vil man opleve, at man ikke kan sidde som man plejer, hvis man også vil kunne se speedometeret.

Men sænker man rattet lidt mere end, man er vant til, vil man faktisk opleve, at det efter et par ture i bilen, begynder at føles mere naturligt og mindre akavet. Og så er det lige pludselig underligt at komme tilbage til en ”traditionel” køreposition i en anden bil.

Så jeg vil ikke gå så langt at kalde det en ulempe ved bilen, men derimod blot fortælle, at det er et spørgsmål om tilvænning.

Bagagerum

Peugeot 208 rummer 265 liter i bagagerummet, hvilket er en fornuftig størrelse, som med lidt erfaren pakningsteknik, gerne rummer oppakning til en bilferie for 4 – hvis man ellers har kunne begrænse sig til en mellemstor taske eller kuffert hver især.

Lægger man bagsæderne ned udvides pladsen til 1.106 liter, hvilket muligvis er lidt svært at begribe. Men man kan altså godt køre en tur i IKEA eller byggemarkedet, hvis ikke man skal have alt for store ting. Det skal trods alt være smallere end bilens indvendige bredde på 1,38 meter og kortere end den indvendige længde på 1,69 meter (hvilket er med forsæder).

Så mens det ikke er verdens største bil, så kan den klare det meste af det, som vi har brug for i hverdagen. Ideelt set er Peugeot 208 dog en bil nummer to, ved siden af en større stationcar eller SUV.

Opbevaringsplads

Opbevaringspladsen i Peugeot 208 faktisk ganske fornuftig. Især på forsædet, er der en masse ganske fornuftige opbevaringsløsninger. Eksempelvis er testbilen udstyret med et lille midterarmlæn, der har et opbevaringsrum nedenunder. Det er ikke stort, men rummer sagtens en flaske vand, et par dåser sodavand eller lignende. Fordelen ved dette er, at det typisk forbliver køligt lidt længere end resten af kabinen.

Hvad der til gengæld ikke er så småt, er handskerummet. Det er nemlig både dybt og særdeles rummeligt, hvilket ellers er noget, som vi ser i færre og færre biler. Samtidig er dørlommerne i fordørene også en god størrelse, hvor man sagtens kan have en pose snacks, samt en flaske på en halv liter.

Bagsæderne må derimod døje med lidt mindre dørlommer, som ikke er meget værd. I bedste fald rummer de en pose slik, og i værste fald kan man lige skubbe et sæt spillekort derned. Heldigvis er det ikke så stort et problem, for man kan nemlig benytte sig af lommerne i ryggen af forsæderne. De er ikke bare rummelige, men også meget mindre stramme end de er i mange andre biler. Det betyder, at man sagtens kan proppe dem med vejkort, tablets, og hvad man ellers måtte tage med sig på tur.

Endelig er der også godt med opbevaringsplads i midterkonsollen mellem de to forsæder. Opbevaringspladsen er i to niveauer, hvilket er virkelig praktisk, når man, som mig, kaster nøgler, solbriller, pung, telefon og alverdens andet fra mig, så snart man sætter sig i bilen.

På den anden side af gearstangen er to kopholdere i to forskellige niveauer. Det fungerer egentligt udmærket, og de rummer sagtens vandflasker og kopper fra diverse take-away-restauranter. Til gengæld er det utrolig irriterende, når man skal skifte gear, og har noget stående i den forreste kopholder, fordi man simpelthen ikke kan komme til gearstangen.

Infotainmentsystem og instrumentbræt

Når nu jeg efterhånden har talt så meget om det digitale instrumentbræt i Peugeot 208, må vi nok hellere få afklaret, hvad det går ud på.

Peugeot 208 er udstyret med et digitalt instrumentbræt, der er smallere og sidder noget højere, end man er vant til fra en traditionel bil. Selve instrumentbrættet er ret smart lavet, med en form for 3D-effekt og et moderne (og anderledes) design. Helt generelt er jeg fan, selvom det er en smule langsomt.

Til gengæld gør placeringen af instrumentbrættet, at det er ualmindelig svært at få rattet til at sidde, som man gerne vil have det, og samtidig kunne se alt, hvad der foregår på skærmen. Det er super ærgerligt, men som sagt kan det lade sig gøre, hvis bare man tager sig tid til at vænne sig til det.

Ved siden af instrumentbrættet finder man en touchskærm med bilens infotainmentsystem installeret. Den er ikke værd at skrive meget hjem om, da antallet af funktioner er seriøst begrænset – medmindre man benytter sig af Apple CarPlay eller Android Auto.

Min kollega Mads Bordinggaard siger i sin videoanmeldelse af Peugeot 208, at han ikke kunne få det til at fungere, men jeg havde ingen problemer med at koble min iPhone op til systemet for at aktivere Apple CarPlay. Det kræver blot et USB-kabel (som du bruger til at oplade med) og så er du sådan set godt kørende – hvis ellers du har givet bilen de nødvendige tilladelser på din telefon.

Med Apple CarPlay (og Android Auto) får du de bedste infotainmentsystemer, der eksisterer i øjeblikket. De bliver løbende opdateret, og så har de automatisk alle dine favoritapps indbygget, såsom Google Maps, Spotify og så videre.

Vil du hellere have en traditionel GPS i din bil, så du ikke behøver at tilslutte din telefon? Så kan dette naturligvis tilkøbes til din Peugeot 208 i form af en 10-tommers touchskærm med DAB og navigation.

Sikkerhed i Peugeot 208

Når du køber en Peugeot 208, er den som standard udstyret med en række sikkerhedsudstyr allerede fra billigste variant:

  • Automatisk katastrofeblink ved nødopbremsning
  • Automatisk nødbremsesystem
  • Dæktryksovervågning
  • Træthedsovervågning
  • Hill Start Assist (hjælp til at starte på en bakke)
  • Advarsel ved forestående frontal kollision
  • Vejbaneassistent
  • Skiltegenkendelse
  • Reparationssæt til dæk
  • ISOFIX på bagsæder
  • Peugeot Connect SOS

Dertil kan du tilkøbe en håndfuld andet sikkerhedsudstyr til Peugeot 208, for at gøre din køreoplevelse mere sikker:

  • Safety Pack
    • Frontradar, der kan registrere cyklister og fodgængere nat og dag)
  • Driver Assist Pack
    • Adaptiv fartpilot
    • Stop & Go
    • Aktiv vejbaneassistent
    • Safety Pack
  • Automatisk parkeringssystem
  • Parkeringssensorer
  • Bakkamera
  • Regn- og lyssensor

Peugeot 208 i EuroNCAP

Det europæiske institut for sikkerhedstest af biler, EuroNCAP, vurderer sikkerhed for praktisk talt hver eneste nye bil i Europa. Det sker på en skala fra 0 til 5 stjerner, hvor 5 naturligvis er det bedste. Herunder bliver hver bil vurderet med en procentscore inden for fire forskellige kategorier.

Peugeot 208 er naturligvis ingen undtagelse, og er også blevet testet af EuroNCAP. Her scorede den 4 ud af 5 stjerner, med følgende resultater i de enkelte underkategorier:

Beskyttelse af voksne i bilen 91%
Beskyttelse af børn i bilen 86%
Beskyttelse af bløde trafikanter 56%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer 71%

Det er lidt værre end den nye Renault Clio, som scorede 5 stjerner i 2019, mens det er bedre end Hyundai i20 og Nissan Micra, som begge scorede 4 stjerner ved deres introduktion

Konklusion

Peugeot 208 er helt generelt en rigtig god bil. Den kører ganske komfortabelt og overordnet set rigtig fint. Mange vil sætte pris på, at det er en bil der er uanstrengende at køre i – selv en nervøs 18-årig med nyerhvervet kørekort vil føle sig hjemme i den nyeste hatchback fra Peugeot.

Udstyrsniveauet er ganske fornuftigt, og det samme er prisen og ikke mindst designet. Du kommer næppe ud at køre i en anden bil, der ser så godt ud, med så meget udstyr og god kabinekvalitet, for den pris, som den nye Peugeot 208 bliver solgt til lige nu.

Det er derfor heller ikke uden grund, at det er den bedst solgte bil i Danmark henover de første 3 måneder af 2020.

Men det er naturligvis heller ikke alt sammen fryd og gammen. Den har sine mærkværdigheder og spøjse løsninger, som du har kunne læse i denne Peugeot 208 anmeldelse. Realiteten er dog, at alle de gode ting ved den friske hatchback i den grad opvejer for de få mærkværdigheder.

Hvad synes du? Kig forbi vores videoanmeldelse af Peugeot 208, og giv din mening til kende om Peugeot 208!

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

3 tips til at opnå lavere priser på bilreparationer

Previous article

Nyhed: Danske priser på Hyundai KONA hybrid

Next article

2 Comments

  1. Mon ikke at det er en 1.6 hdi i overskriften eller er det en ny motor.

    1. Hej Kenneth,

      Du har naturligvis helt ret (eller næsten i hvert fald). Det er ikke en 1.0 motor – det gik vist lidt for stærkt med at få korrekturlæst 🙂
      Der er dog tale om en 1.5 HDi 100 hk, og ikke en 1.6-liters.

      Tak for, at du er mere opmærksom end os!

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: