Biltest

Test: Renault Clio RS Trophy 2018

0

Mens en almindelig Renault Clio næppe kan betegnes som sportslig, er det en helt anden oplevelse at sætte sig ind i den noget mere kraftfulde og dynamiske Renault Clio RS Trophy. Vi har, i den forgangne uge, brugt mange timer bag rattet i den sportslige udgave af Renaults næstmindste bil. Men er det den lille hot hatch du skal vælge over for eksempel Polo GTI og Fiesta ST? Læs med i anmeldelsen her, og hør vores vurdering.

Men inden vi kommer så langt, så lad os først lige kigge på, hvad det koster at blive kørende i en Renault Clio RS. Den kan købes i to varianter, Clio RS med en 1,6-liters benzinmotor og en ydelse på op til 200 hestekræfter, og Clio RS Trophy med samme 1,6-liters benzinmotor, men med en ydelse på op til 220 hestekræfter. Begge er udstyret med en 6-trins automatgearkasse og koster 1190 kroner i halvårlig ejerafgift. For den lille motorvariant må du slippe 308.880 kroner, og for den store bliver det 328.880 kroner.

For de ekstra 20.000 kroner får du, udover 20 hestekræfter mere, et sæt Michelin Pilot Super Sport dæk, et sportsligere chasis, 18-tommers RS Cup alufælge i sort, røde bremsekalibre og et Trophy-mærke på bilens sidelister.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS forfra

Af standardudstyr kan blandt andet nævnes fartpilot, parkeringssensor bag, køreindstillinger (normal, sport eller race), skiftepedaler bag rattet, et sportschassis, elektrisk styrede sidespejl, automatisk klimaanlæg, varme i forsæder, 17-tommers alufælge i sølv, sportsudstødningssystem, sportsrat i læder, LED forlygter, 7-tommers touchskærm til infotainmentsystem, inkl. navigation med 3 års gratis kortopdatering, og meget mere.

Hvis du vil nørde lidt med bilens pris- og udstyrsliste, kan du gøre det her.

Testbilen, som er den vi har kørt i, og dermed er den du ser på billederne, er som nævnt, RS Trophy-udgaven af den lille Renault Clio. Udover standardudstyret, er den også blevet udstyret med en parkeringspakke med parkeringssensorer for og bag, samt bakkamera til 2.900 kroner, en RS Monitor 2.1 til logning af køredata, omdrejninger og diagnostik af bilens ydeevne, også til 2.900 kroner. Og, måske, vigtigst af alt, er testbilen også udstyret med et Akrapovič udstødningssystem til 19.900 kroner. Hvad den til gengæld mangler er det Bose Lydsystem, der kan tilkøbes for 5.500 kroner, og er lysår bedre end det standard-anlæg, der er i bilen, og ikke er meget værd.

Men nok om priser og udstyr, lad os se på, hvordan den kører.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS bagfra

Hvordan kører Renault Clio RS Trophy 2018?

Ydeevne
Der er fart over feltet, når man kører i den nye Renault Clio RS Trophy. De 220 hestekræfter, og den relative lette vægt sørger for, at man kommer hurtigt frem, selv hvis man blot har bilen sat i normal-mode. Gearkassen følger generelt meget godt med, men hvis man ikke er tilfreds, kan man altid slå den over i manuel og skifte via skiftepedalerne bag rattet.

Sprinten fra 0-100 km/t er opgivet til at skulle være overstået på sølle 6,6 sekunder i Trophy-udgaven og 6,7 sekunder i den almindelige Clio RS. Hvilket vi ikke skulle efterteste mange gange, før vi opnåede samme resultat. Nuvel, det kan variere alt efter forholdene, men under alle omstændigheder, får du al den adrenalin-rush, som du har brug for.

Og der er ingen tvivl om, at du ikke på noget tidspunkt i hverdagen kommer til at føle, at du mangler den motorkraft, du har brug for. Tager du bilen på bane, er situationen muligvis en anden, men Renault Clio RS er uden tvivl i den bedre ende af hot hatches. Det korte af det lange er, at du kommer ikke til at mangle noget på ydeevne-fronten med Clio RS Trophy.

Der er naturligvis både sport- og race-mode, som begge booster bilens speederrespons, styringsfølsomhed, motorlyd, m.m. Det er nemt at aktivere og deaktivere.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS dynamisk billede

Launch Control
Selvfølgelig er Clio RS udstyret med launch control, og i modsætning til mange biler med launch control, er det relativt nemt at igangsætte. Man sætter blot bilen i Drive, sætter venstre fod på bremsen, holder begge skiftepedaler bag rattet inde, trykker speederen i bund, og så slipper man bremsen, når man er klar til at flyve afsted.

Et sjovt party-trick, men hvis ikke man tager bilen på bane, får man det nok desværre ikke brugt så meget.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS forlygter

Udstødning
Udstødning og Launch Control er normalt ikke to emner, der får sin egen kategori, når vi tester biler. Men i Renault Clio RS, er det nødvendigt. Bagtil, er der nemlig to store udstødningsrør i karbon-design og med hvid tekst hvor, der står Akrapovič. Er man kender, så ved man, at det betyder god lyd på slovensk. Eller i hvert fald, så burde det gøre det. Firmaet er etableret Igor Akrapovič, og tjener 107 millioner euro om året på at lave udstødningssystemer – og det gør de møghamrende godt, også i Clio RS.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS udstødning

Kørsel og komfort
En ydeevne som denne er ikke meget værd uden en tilsvarende god køreoplevelse. Heldigvis, er det en fornøjelse at køre i Clio RS – i hvert fald dynamisk set. Den kører sportsligt, står super godt fast på vejen og i svingene. Og man har altid en ganske fornuftig idé om, hvor man har hjulene placeret.

Renault Clio RS er absolut i top, når det kommer til gode køreegenskaber i sin klasse. Nogle af konkurrenterne er muligvis sjovere, nogle er muligvis hurtigere, og nogle lyder muligvis bedre. Men Clio RS er en super kombination, hvor man får en god del af det hele

Hvad man til gengæld ikke har, er et godt forhold med sin rygsøjle. Clio RS er nemlig udstyret med en sportsundervogn, der gør, at man mærker hver eneste lille ujævnhed i vejen. Det betyder, at selvom man kører i normal-mode, og generelt stille og roligt, vil affjedringen stadig være sportslig. Og en sportslig affjedring er ikke en behagelig affjedring. Derfor, må man afklare med sig selv, om man er klar til at gå all-in på hardcore køreoplevelser og smil på læben, når udstødningen brummer, hver gang man sætter sig ud i sin bil, på bekostning af noget komfort.

Man kan naturligvis godt bruge den i hverdagen uden de store problemer, man skal blot være forberedt på, at det ikke er ligesom at sætte sig ind i en behagelig SUV med god affjedring.

En lille sidebemærkning er, at hvis du er under 1,70 meter, så kan det være en udmærket idé at prøve at parkere på en næsten fyldt parkeringsplads, eller lignende inden du køber bilen. Redaktionens korteste medlem er nemlig 1,66 meter, og kunne ikke få sædet langt nok frem til for alvor at kunne lette på bremsen med den fintfølende præcision, som en parkering i nogle tilfælde kræver.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS dynamisk billede

Brændstofforbrug
Der er ingen tvivl om, at brændstofforbruget har måttet lide, som resultat af den ekstra motorkraft, som Renault Sport-folkene i Frankrig, har proppet ind i den lille, men hidsige, Clio RS. Med en god blanding af hurtige accelerationer og almindelig kørsel, opnåede vi et forbrug på lige omkring 12,5 km/l. Det er slet ikke så slemt endda, når man tager bilens ånd i betragtning. Men kigger man på det opgivede forbrug på Renaults prisliste, som er 16,9 km/l, så er det desværre en lidt for stor difference, til at vi kan kalde det tilfredsstillende.

Når det så er sagt, er det selvfølgelig vigtigt at være opmærksom på, at hvis man kører pænt altid – og altså ikke udnytter bilens hot hatch-gener – så er det muligt at opnå et bedre brændstofforbrug.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS tag

Kabinen i Renault Clio RS

Kabinen
Når man sætter sig ind i kabinen af Renault Clio RS, er man ikke i tvivl om, at man befinder sig i en sportslig bil. Sjældent, har vi oplevet sæder, så faste og velstøttende sæder i en lille bil, som denne. Selv nakkestøtten stritter en smule ud i hver side, for at holde forsædepassagerernes hoveder på plads, når der køres i skarpe sving. Desværre, har man ikke samme støtte på bagsæderne.

Kabinen er præget af røde kontrastsyninger og detaljer, for at give et mere sportsligt indtryk. Og man ser da også Renault Sports logo, samt R.S.-badget rundt omkring. Monteret på rattet er shift paddles af god kvalitet, som fungerer ganske udmærket.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS interiør

Desværre, får man indtrykket af, at resten af kabinen er sådan lidt billig. Den er proppet med hård plastik, og, som så mange andre Renault’er, deler den elementer fra Dacia. Om det løfter Dacia til Renault-niveau eller om det sender Renault ned på Dacia-niveau, kan man jo så diskutere. Men, der er ingen tvivl om, at når man ser bort fra sportssæderne, sportsrattet, og alle de andre RS-detaljer, så får man lidt en billig fornemmelse af at sidde i Clio’en.

Det hjælper heller ikke, at man ved den mindste ujævnhed i vejen, kan høre hvordan motorhjelmen hopper lidt op og ned, når man kører. Den bliver, af mærkværdige årsager (sandsynligvis af design- eller aerodynamiske grunde) ikke holdt 100% fast.

Når det så er sagt, så taler vi reglmæssigt med Renault-ejere, der siger, at deres Renault er ualmindelig billig i drift, når det kommer til uforudsete reparationer. Så byggekvaliteten må trods alt være i orden.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS bagsæde

Opbevaringsplads
Clio RS kan prale af mange ting, men opbevaringspladsen står nok ikke først på den liste. Midterkonsollen har et enkelt, lille opbevaringsrum, hvor man kan placere sin telefon, og så er der to kopholdere til forsædet, og en enkelt til bagsædet. Så intet med rum under et midterarmlæn, eller andre små fine opbevaringsløsninger her.

Dog, har forsædepassageren mulighed for at lægge en telefon eller andet i et lille indhak over handskerummet, hvilket faktisk fungerer ganske udmærket. Rillerne i bunden af indhakket gør, at tingene ikke skrider rundt, på trods af lidt sportslig kørsel. Selve handskerummet er en okay størrelse med plads til manual, og andet pjat fra Renault, samt lidt ekstra ting.

I dørlommerne kan man foran få plads til en, måske to, halvliters vandflasker, samt lidt diverse småting. Bagdørene har lidt mindre lommer, men formen er nogenlunde den samme. Desværre, er der ingen opbevaringsmulighederne i forsædernes ryg, som man ellers ser det i mange biler

Læs mere om Renault Clio RS under billederne.

Bagagerum
Bag i bilen finder man et bagagerum i en udmærket størrelse. Med sine 300 liter, har det samme rummelighed som bagagerummet i en Nissan Micra, og lige lidt mere end i en Ford Fiesta. Selve bagagerummet er relativ brugbart, men har dog en kant, der rager op over bagagerumsgulvet. Den kan være til besvær, når man skal løfte tunge ting ind i bilen. Når man lægger bagsæderne ned, bliver gulvet heller ikke helt fladt, hvilket kan gøre det til en udfordring at skubbe lange ting helt op foran i bilen.

Når det så er sagt, finder du ikke mange biler i Clio-størrelse, hvor man ikke står med samme problemer. Derfor, er bagagerummet større størrelse end konkurrenternes, et stort plus for både den almindelige Clio, men i særdeleshed også Clio RS, da den dermed bevarer sine praktiske egenskaber, på trods af den højnede ydelse.

Læs mere om Renault Clio RS under billederne.

Infotainmentsystem
Renaults infotainmentsystem er lidt en blandet oplevelse. For mens det tilbyder de funktioner, man gerne vil have, er det en tand for ulogisk indrettet, med mange klik for at nå hen til diverse indstillinger og funktioner. Derudover, er skærmen lille, og bliver hurtigt lidt billig og gammeldags at se på, når man sammenligner med den nærmest ekstreme fremgang der er inden for infotainment-systemet blandt andre mærker

Men det fungerer, om end det måske kræver lidt tilvænning. Derudover, er testbilen, som nævnt tidligere, udstyret med R.S. Monitor, som giver dig et mulighed for at logge accelerationstider, omgangstider, se diverse status på alt fra olietemperatur til antal hestekræfter og moment, der er i spil. Derudover, er der en lang række tips og gode råd, som er målrettet dig, der kører på bane med din Clio RS. Idéen og dataen er god, desværre kunne også denne del være en smule mere logisk opbygget, så man i stedet for at klikke sig igennem alle siderne, for at nå frem til den man gerne vil, så at have et undermenupunkt for R.S. Montior, hvor man bare kan klikke sig ind på f.eks. data om motorens output eller omgangstider.


Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS infotainment

Sikkerhed i Renault Clio RS

Sikkerhedsudstyr
Clio RS kommer som standard med en hel del sikkerhedsudstyr. De tæller blandt andet nødbremseassistance, dæktryksmåler, ISOFIX-beslag på bagsædet, hastighedsbegrænser, cruise control, parkeringssensorer bagtil, hill start assist, LED-forlygter, samt regn- og lyssensor. Derudover, er der også mulighed fro at tilkøbe en parkeringspakke med parkeringssensorer for og bakkamera.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS isofix bagsæde

EuroNCAP sikkerhedstest
Da Renault Clio blev testet ved sin introduktion i 2012, scorede den 5 ud af 5 stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest. Dengang var den i top, da det kom til assistent-systemer, hvor den scorede hele 99%. I de tre øvrige kategorier, beskyttelse af voksne passagerer, beskyttelse af børn i bilen og beskyttelse af bløde traffikanter, scorede den også relativ pænt med henholdsvis 88%, 89% og 66%.

Det er vigtigt at pointere, at det kan være svært at sammenligne denne sikkerhedstest, med for eksempel den nyere Polo GTI, da EuroNCAP hele tiden skærper kravene til bilerne, i takt med at teknologien udvikler sig. Derfor, er det ikke sikkert at Renault Clio ville kunne score fem stjerner i dag. Det gør den dog ikke til en usikker bil, men det er blot en vigtig overvejelse at have med sig, hvis sikkerhed er ens top-prioritet.

Læs mere om Renault Clio RS under billedet.

Renault Clio RS sele

Konklusion

Hvis du er højere end 1,70 meter, elsker fart over feltet og brummende udstødningssystemer fra Slovenien, uden at ville give kald på for mange praktiske egenskaber – jamen så er Renault Clio RS uden tvivl en af de absolut bedste bud i sin klasse. Her får du en god mængde sport for ikke ret mange penge, et relativt fornuftig brændstofforbrug, på trods af bilens ydeevne, og ikke mindst bagagerums- og bagsædeplads, som i en almindelig Clio.

Så hvis du kan leve med den hårde plastik, den rystende motorhjelm, og den altid sportslige (læs: hårde) undervogn, så er Renault Clio RS en bil du nok skal blive glad for.

Joachim Skovgaard

Test: Mercedes-Benz GLA 200 Final Edition

Previous article

Test: KIA ProCeed GT 2019

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up