Biltest

Test: Renault Talisman 1.6 dCi 160 Sport Tourer EDC 2016

7

I løbet af den seneste uge har jeg tilbragt lige knap 600 km bag rattet i Renaults bedste bud på en firmabil, der skal konkurrere med Volkswagen Passat, Ford Mondeo og lignende. Men kan en fransk Renault følge med de tyske og amerikanske kvalitetsbiler? Det korte svar: ja. Hvorfor? Læs med nedenfor.

(Jeg har tigget og bedt de kære folk hos Renault om at få lov til at teste Talismanen. De blev til sidst så trætte af mig at de stillede en blå sport tourer med en halv tank diesel til rådighed i en uges tid)

 

 

Som sagt er testmodellen en splinterny Renault Talisman Sport Tourer Energy dCi 160 EDC Intens, med automatgear, 160 hestekræfter og en basispris på 492.790 kr. Diverse ekstraudstyr i form af en 18″ style-pakke (18″ alu fælge og mørktonede ruder) til 11.900 kr., et Bose Surround lydsystem til 13.900 kr., samt sort læderindtræk (med massage) til 38.900 kr. Samlet set altså ekstra udstyr for 64.700 kr., hvilket bringer prisen for testmodellen op på 557.490 kr. Det lyder måske dyrt for en Renault, og for en uge siden havde jeg nok også kaldt dig skør hvis nogen som blot som luftede tanken om at betale næsten 600.000 kroner for en Renault, men ikke længere. Men lad os snakke om andet end priser.

Kørsel

Personligt har jeg altid opfattet Renault som udemærkede biler, der er nemme at køre. De er ikke sjove at køre (med enkelte undtagelser), det er ikke en speciel oplevelse man husker for altid, men de kan køre og det er jo i og for sig det de skal. Så kan vi lade italienerne og briterne om at skabe køreglæde. Dette gælder også Renault Talisman, den er nem at køre, og man behøver ikke at kæmpe for at kontrollere den næsten 5 meter lange bil. Det er til dags dato den største bil jeg har kørt i, og alligevel føltes kørslen naturlig fra starten. Jeg er endnu ung, og kan godt lide når bilerne lyder godt og rykker når man træder på speederen, men jeg kan også sagtens se at til daglige lange ture, som en firmabil typisk bliver udsat for, så er komfort langt vigtigere, eller hvis den bruges som familiebil, god plads til bagage og børn. Og alle disse opfylder Talismanen rigtig godt. På enkelte tidspunkter ville man ønske at affjedringen var lidt blødere for optimal komfort, men der er sjældent.

Hermed heller ikke sagt at bilen ikke kan flytte sig. Den kommer udstyret med MultiSense, hvilket giver dig muligheden for at vælge om bilen skal køres i komfort-tilstand, eco-tilstand eller sport-tilstand. Komfort, giver den mest komfortable køretur, og sætter straks gang i massagefunktionen i førersædet. eco-tilstand, sørger for at skifte gear omkring 2.000 omdrejninger, så du ikke brænder al dieslen af på en gang, og sport-tilstand får udstødningen til at lyde lige en tand eller to bedre, samtidig med at du virkelig får mulighed for at trække gearene ud, hvilket med garanti sørger for at du bliver trykket lidt tilbage i sædet, selvom 0-100 km/t nok er lige over 10 sekunder. Noget man lige skal vende sig til hvis man kommer fra en benzin eller el-bil, er det moment-lag der er i en diesel, og altså dermed også i Talismanen her. Det vil sige at der går lige et sekund eller to fra pedalen rammer gulvet, til du for alvor mærker accelerationen.

Brændstofsforbruget er opgivet til 22,2 km/l. Personligt var det bedste jeg kunne klare lige under 16 km/l, og endte med 13 km/l lige inden jeg afleverede bilen til Renault igen. Dermed ikke sagt at man ikke kan køre mere økonomisk, det kommer an på hvor tung ens højre fod er, såvel som hvor man primært kører. Bilen befinder sig uden tvivl bedst på landeveje mellem 70 og 80 km/t, her kan man sagtens opnå 25 km/l, måske endda mere. Motorvej er lidt værre, og bykørsel gør virkelig indhug i dieseltanken. Så alt i alt er jeg ikke 100% tilfreds, men det er blot et spørgsmål om hvor villig man er til at køre økonomisk.

Så for kort at opsummere bilens køreegenskaber, så er den nem og behagelig at køre i, men hvis man vil bare have lidt drengerøvskøreglæde ud af den, bliver man nødt til at sætte den i sport, og selv der er der stadig et godt stykke vej hen mod den fornøjelse man har ved at køre i for eksempel en Alfa Romeo. Men det er okay, da det heller ikke er drengerøvene som Renault har bygget Talismanen til.

 

Interiør

Interiøret er her hvor Renault Talisman virkelig slår igennem. Samtlige sæder i testmodellen var af lækker sort læder, og chaufføren har fornøjelsen af også at kunne få massage under kørslen. Derudover er begge forsæder højdejusterbare, omend kun elektrisk for chaufføren, hvor personen på passagersædet må bruge lidt armkrafter på at pumpe sædet op eller ned i den højde vedkommende ønsker. Der er rigeligt med benplads, både for og bag, så længe at man ikke er en samling af tårnhøje NBL spillere. Er du under 2 meter, vil du være mere end godt dækket ind, ligegyldigt om du sidder på forsædet eller er røget om på bagsædet. Ikke at bagsædet er et slemt sted at være heller, da du både har individuel klimazone, AUX-stik, samt et armlæn i midten, udstyret med 2 kopholdere.

 

 

Hvis lyd er vigtigt for dig, er Bose-anlægget værd at anbefale. Jeg medgiver at jeg ikke har hørt standard-anlægget i bilen, men hvis det minder blot lidt om hvad der er i nogle af de andre modeller, vil jeg vove at påstå at det er penge godt givet ud. For lyden er fantastisk, og du kan via midterkonsollen kontrollere både bassens og dekantens styrke, så du kan tilpasse lydniveauet til lige din egen præference. Og hvis du føler for at cruise ned gennem gaden med rap-musik blastende ud af bilen, så er det uden tvivl en mulighed, da anlægget kan spille højere end nogen ørelæge på noget tidspunkt ville anbefale.

 

 

Men det er ikke kun lædersæderne der giver et indtryk af at man befinder sig i en luksuriøs vogn. Også panelerne rundt omkring i bilen består delvist af læder. Der er desværre stadig en del plastik, men i modsætning til hvad jeg har læst mig frem til i andre anmeldelser, oplevede jeg ingen problemer med kvaliteten og fastgørelsen af disse plast-elementer. Kort sagt ville det selvfølgelig være lækkert med en fuld læderkabine, måske med lidt træ-elementer eller lignende, men det er blot detaljer, og kabinen er flot og fuld funktionsdygtig som den er. Derudover er der også LED-belysning foran i bilen, som skifter alt efter hvilken tilstand man vælger bilen. Hvis man ikke kan lide standardfarverne (grøn for eco, lilla for comfort, rød for sport, osv.), så er det muligt selv at tilpasse hvilke farver der skal lyse, samt med hvor stor intensitet. Desværre er der kun 5 farver at vælge i mellem (rød, lilla, blå, grøn og gul). Man kunne sagtens ønske sig at der var lidt flere muligheder, men igen, så er det blot en detalje.

 

 

Anlæg, MultiSense, ambient lightning, navigation, og kort sagt tæt på alt andet som bilen kan, foregår gennem det iPad-lignende 8,7″ touchskærm i midterkonsollen. Den er udstyret med det såkaldte R-LINK 2-software, som for det meste er tiden er ret nemt at gå til. Her kan man vælge radiokanaler (DAB – eller som der står, DR for digital radio), medie-input, i form af SD-kort, Bluetooth, eller hvilket af de to USB-stik eller to AUX-stik man ønsker at benytte. Al det mekaniske, hvor telefonen, USB-stikket eller memorykortet er forbundet fysisk med stikket fungerer nemt og hver gang. Bluetooth derimod forårsagede lidt problemer, og ville ikke altid forbinde til min telefon. Om det er mig der ikke er teknisk nok, eller om det er systemet som fejler skal jeg ikke kunne sige, men i hvert fald droppede jeg efter et par mislykkede forsøg at prøve at få det til at virke 100%. Dermed fik jeg heller ikke for alvor testet muligheden for at kunne modtage og lave opkald fra bilen uden at røre sin telefon, men den er i hvert fald udstyret med denne funktion, og hvis ellers man kan få Bluetooth’en til at virke, så er det uden tvivl en god ting at have. Udover dette er de fleste funktioner ret meget ligetil, men man skal indstille sig på at bruge noget tid i indkørslen, da der er rigtig mange af indstillingerne, som ikke er forsvarlige at indstille, samtidig med at man kører bil. Men tilgengæld er det også helt klart underholdning for passagererne så de kan sidde og lege lidt med det.

 

 

Bagagerummet er stort. Altså rigtig stort. Så hvis familien overvejer en tur sydpå, så burde det ikke være et problem at pakke 5 personers bagage i bagagerummet, uden at skulle lege real-world tetris.

 

_MG_0142

 

Alt i alt kan interiøret opsummeres som en god oplevelse, og værende en tilstrækkelig kvalitet, der i værste fald efterlader et ønske om et lidt øget fokus på de helt små detaljer fra Renaults side af.

Udseende

Som jeg har sagt i tidligere indlæg, er Renault i en periode hvor deres biler ser godt ud. Vi er ovre de kedelige franske biler, og ser at Renault, såvel som Citroën og Peugeot ikke er bange for at skille sig ud med deres biler. Personligt synes jeg at Renault har gjort det knaldhamrende godt med deres Talisman. Den har nogle skarpe linjer, en fed front grill, og flotte detaljer rundt omkring på bilen. Skønhed er dog som bekendt subjektivt, og jeg vil derfor lade dig bedømme om du kan lide bilens udseende eller ej. Jeg har gjort mit bedste for at tage så mange flotte billeder som overhovedet muligt.

 

Taken by Joachim Skovgaard Jørgensen for Bilbloggen.dk

Taken by Joachim Skovgaard Jørgensen for Bilbloggen.dk

Sikkerhed og diverse funktioner

Renault Talisman kommer spækket med et hav af sikkerhedsfeatures. Der er blandt andet automatisk nødbremse (fra 50 km/t og opefter), adaptiv fartpilot, der holder en bestemt sikkerhedsafstand til forankørende, advarsel ved vognbaneskift, advarsel ved overskridelse af fartgrænse (bilen er udstyret med skiltegenkendelse) og advarsel hvis der befinder sig en bil eller andet i din blinde vinkel i mere end ét sekund, er bare noget af det bilen kommer med, og det vigtige her er at det bare virker. Derudover er Talisman udstyret med LED-lygter, som er noget der kan være svært at gå væk fra igen, fordi det simpelthen lyser op på en helt anden måde end traditionelle lygter, så thumbs up for det! Desværre kommer bilen ikke udstyret med drejelygter, hvilket ellers er en god funktion at have. Renault Talisman scorede 5 stjerner, altså topscore, i Euro NCAPs sikkerhedstest af bilen.

Udover førnævnte funktioner, så kom testmodellen også udstyret med bakkamera, sensorer hele vejen rundt, som virkede upåklageligt 90% af tiden. Der var dog enkelte gange hvor lidt sne på vejen, kunne få dem til at bippe helt vildt, uden grund. Men som amerikanerne jo siger, så better safe than sorry. Bagklappen åbner automatisk ved klik på en knap, og kan angiveligt også åbnes ved at vrikke lidt med foden under bagenden af bilen, det lykkedes dog ikke for mig. Der er varme i rattet og i begge forsæder, noget der er guld værd på denne tid af året, og generelt er bilen bare hurtig til at varme op.

 

Konklusion

Så Joachim, skal jeg købe den Renault Talisman eller hvad? Mit umiddelbare svar er ja. Jeg er i hvert fald positivt overrasket. Den kommer med masser af udstyr, sikkerhed, plads og komfortabilitet, og så er den lidt frisk i designet. Den kører godt og nemt, og hvis man kan styre sig lidt med ekstraudstyret, så har den en okay pris. For en nogenlunde ens version af motor og ydelse, så starter den lige 10.000 – 20.000 kr. højere end en Ford Mondeo eller en Volkswagen Passat, men ligger omvendt lige 10.000 – 20.000 kr. lavere i startpris end en tilsvarende Audi A4 Avant eller BMW 3-serie. Så hvis du vil prøve noget anderledes, og finde en bil der kommer spækket med udstyr fra start af, så kan jeg kun anbefale franskmændenes bud på en firmabil. Den er i hvert fald værd at overveje.

 

Joachim Skovgaard

Nyhed: Splinterny SEAT Ibiza – Se den her!

Previous article

Test: Kia Niro 1.6 GDI Hybrid Advance 2017

Next article

7 Comments

  1. Tak for din udmærkede anmeldelse Joachim, der beskriver bilen ganske godt.

    Kan bekræfte at der fortsat er nogle udfordringer med SW der ikke er helt færdig, endnu….(Håber det er rettet når min kommer til det første service)

    Bilen kører godt uden de store armbevægelser og perfekt til mine daglige lange ture.

    Masser af dejlig standard udstyr, og godt nattesyn…

    1. Har haft bilen til service 2 gange uden større problemer og rimelig servive omkostning. Softwaren og kortopdateringen har IKKE fungeret optimalt. Dog blev Bluetooth fixet i perioden..Renault melder nu at de har fixet fejlene for RLINK2 i Januar 2018. Desværre er der ikke 3 års gratis opdatering for biler købt i 2016, men ‘kun’ for biler købt i 17 hvilket er uforståelig idet kort servicen IKKE har fungeret i HELE 2017!. Vær opmærksom på biler (RLINK2) produceret før Maj 2017 IKKE understøtter Carplay og Android Auto, samt har mindre funktionsområde for Automatisk fartpilot. Bortset fra ovenstående er det en dejlig bil

      1. Tusind tak for opdateringen Per. Ærgerligt, at din bil ikke er dækket af opdateringen – er de slet ikke til at snakke med inde hos Renault?

        1. Hej Joachim

          Renault Kundeservice henviser til værkstedet, der henviser til Renault. Looop
          Værkstedet gør deres bedste, skal dog siges.

          I øvrigt glemte jeg at skrive ar TA-Trafikinformation IKKE fungerer, og sikkert aldrig kommer til at fungere. Eneste alternativ er at lytte til P4 HELE tiden. DRs skyld siger Renault…. Lidt uheldig for en bil der er kåret til Årets Business Bil, idet man må formode den får en del kilometer på vejene årligt..

          1. Ja, det lyder lidt som om du bliver revet lidt rundt i manegen.

            Helt enig, det er trods alt en særdeles relevant funktion at have.

            Kan være jeg lige spørger lidt ind til de ting næste gang jeg er i kontakt med Renault.

  2. […] består af en touchskærm i iPad-størrelse, udstyret med det samme system, som i de resterende Renault biler. Det virker intuitivt, men er ikke just spækket med spændende funktioner. Der er Bluetooth, til […]

  3. […] ikke på niveau med det Harman Kardan anlæg vi prøvede i den seneste MINI Cooper eller BOSE-anlægget i Renaults biler, men taget bilklassen i betragtning er det bedre end forventet. Picanto er udstyret med ISOFIX på […]

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: