Biltest

Test: SEAT Tarraco 2.0 TSI 190 HK 4×4 DSG aut.

0

SEAT Tarraco 2.0 TSI 190 4x4 DSG7 2019

SEAT Tarraco er i vores øjne en af de bedste SUV'er på det danske marked. Her får du en god kombination af pris, udstyr, komfort, kvalitet, plads og praktiske egenskaber. Samtidig er den både pæn og letkørt. Desværre er nogle af de assisterende sikkerhedssystemer ikke helt på niveau med det vi har oplevet hos konkurrende bilmærker.

Fordele
  • Meget rummelig
  • Fornuftig brændstoføkonomi
  • 5 stjerner i EuroNCAP
  • Flot design
  • Praktisk
Ulemper
  • Rykkende gearskift ved hurtige accelerationer
  • Enkelte sikkerhedssystemer opfører sig underligt

SEAT Tarraco er den største bil, som du kan købe hos din lokale SEAT forhandler. Med sine 4,735 meter i længden, 1,839 meter i bredden og 1,658 meter i højden er det nemlig ikke nogen lille bil. Og det er da også derfor, at den kan rumme hele 7 sæder – om end de bagerste to sandsynligvis er lavet til børn.

Det ved vi nemlig ikke, for vi tester i denne uge en SEAT Tarraco med blot 5 sæder. Til gengæld kan testmodellen prale af lidt ekstra bagagerumsplads, og så har den muligvis den flotteste farve vi nogensinde har set på en testbil – i tæt konkurrence med SKODA Karoq, som også var grøn.

Er du nysgerrig på, hvad den store SUV fra SEAT er for en størrelse? Så læs med i vores SEAT Tarraco anmeldelse, som kommer ind på alt det du behøver at vide. Se blot indholdsfortegnelsen nedenfor.

Hvad koster SEAT Tarraco?

Som det ser ud lige nu, kan man anskaffe sig en SEAT Tarraco Style med 1,5-liters TSI benzinmotor med 150 hestekræfter for 382.990 kroner. Det er den billigste udgave, og den har 5 sæder og følgende standardudstyr:

  • 17-tommers alufælge
  • Audiosystem med 8-tommers touchskærm og stemmestyring
  • Elektrisk indstilbare, foldbare og opvarmede sidespejle
  • Bluetooth
  • Tagræling i sort
  • Optisk parkeringshjælp bag
  • Elruder for og bag med enkelttryk-funktion
  • SEAT Full Link inkl. Apple CarPlay
  • Fartpilot
  • Full LED-teknologi for og bag + dynamisk blinklys bag
  • 3 klimazoner og betjening bag
  • Træthedsregistrering
  • Multifunktionsrat i læder
  • Nødopkaldsfunktion
  • Vognbaneassistent
  • Områdeovervågningssystem “Front Assist” med citynødbremsefunktion
  • USB- og AUX
  • Variabel bagagerumsbund
  • Fuldt digital cockpit med 10,25-tommers display

Vil man have ekstra udstyr, kan man opgradere til en SEAT Tarraco Xcellence, som starter ved 434.990 kroner. Motoren er den samme, men denne gang er det med automatgear. Udstyrsvarianten Xcellence kan derudover kombineres med enten en 2,0-liters TSI benzinmotor 190 hk med firehjulstræk og automatgear eller en 2,0-liters TDI dieselmotor med enten 150 eller 190 hestekræfter, samt automatgear og firehjulstræk.

SEAT Tarraco Xcellence byder ydermere på følgende standardudstyr:

  • 19-tommers alufælge
  • Ambientebelysning i dørbeklædningerne
  • 8-tommers navigationssystem
  • Adaptiv fartpilot op til 210 km/t
  • Kromlister ved sideruderne
  • Parkeringssensorer for og bag med parkeringsstyreassistent
  • Bagklap med elektrisk betjening inkl. fodbetjent åbning og lukning
  • Bakkamera
  • Nøglefrit lås- og startsystem
  • SEAT Drive Profile med Driving Experience-knap og progressiv styring
  • Tonede sideruder bag
  • Sædevarme i yderste bagsæder på 2. sæderække
  • Sportskomfortsæder for
  • Full LED for- og baglygter
  • Flyborde på 2. sæderække

Vil man have 7 sæder i sin SEAT Tarraco kommer det til at koste fra 398.300 kroner og opefter. Du kan naturligvis nørde endnu mere med priser på den store SUV fra Spanien, ved at klikke ind på SEATs hjemmeside.

Hvordan kører SEAT Tarraco?

Ydeevne

Testbilen er udstyret med en 2,0-liters TSI benzinmotor med firehjulstræk, DSG automatgearkasse og 190 hestekræfter. Det betyder flere ting; blandt andet, at du kan få lov at trække 2.250 kilo på det elektrisk udfoldelige anhængertræk.

Men på den gode side af 2 ton på krogen er ikke det eneste SEAT Tarraco kan trække. Den er nemlig også hurtig i optrækket, og motoren er tilpas kraftfuld nok til at accelerere både, når lyskurven skifter til grøn, og når du skal overhale på motorvejen.

Kørsel og komfort

På trods af sin store størrelse, er SEAT Tarraco en letkørt bil. Selv en ny bilist manøvre nemt SUV’en gennem smalle bygader, hvor bilen i øvrigt kører let og elegant over de brostensbump, der nu engang måtte være. Deciderede huller i vejen får man dog lov at mærke, når bilen er udstyret med store 19 tommers alufælge.

Man sidder behageligt i den stille kabine, hvor man ikke høre meget til vind- og vejstøj. Hvad man til gengæld bør unde sig selv at lytte til, er det ganske gode musikanlæg, som sagtens kan spille kabinen op og overdøve børnene på bagsædet.

Det eneste jeg vil sætte en finger på, er gearkassen, der godt kan rykke lidt i det, når man træder speederen i bund. Det er en oplevelse vi har haft med en lang række biler på det seneste – på tværs af bilmærker. Men her er SEAT Tarraco en af de biler, hvor vi ligger mindre mærke til de knap så glatte gearskift ved accelerationer.

Brændstofforbrug

Når man tænker over, at der er tale om en stor bil er brændstofforbruget ganske fornuftigt. Med sine 12,4 km/l befinder SEAT Tarraco sig efter en uges kørsel på et bedre brændstofforbrug end det opgivne 11,0 km/l.

Og sammenligner man med nogle mindre biler, som vi har været bag rattet i, er det overraskende, at en stor SUV som denne ikke bruger mere benzin. Eller måske det er overraskende, at de små biler ikke bruger mindre benzin?

Kabinen i SEAT Tarraco

Når du sætter dig ind i SEAT Tarraco fortsætter de gode oplevelser. Først og fremmest er den rummelig. Det er som om man i større grad mærker bilens størrelse indvendig, end man gør udvendig – hvilket absolut er positivt.

Derudover er den udført i nogle generelt lækre materialer. Det er ikke på niveau med nogle af de dyre biler fra eksempelvis Mercedes-Benz og Volvo, men det er et absolut pænt interiør, der ikke ser billigt ud.

Sæderne i bilen er okay behagelige. De er ikke ekstraordinære som hos Volvo, men er absolut heller ikke blandt de værste. I bund og grund er de i virkeligheden meget gennemsnitlige for denne prisklasse af biler – og det er helt okay.

Kabineplads

Som jeg kort nævnte ovenfor, så er SEAT Tarraco en super rummelig bil. Hvis oceaner af plads nogensinde skulle bruges om kabinen i en bil, så var det da i denne. Udover, at jeg kan sidde med benene over kors og lidt til på bagsædet, selvom jeg sidder bag mig selv (1 meter og 80 centimeter), så er det også en udmærket arbejdsbil.

Testbilen er nemlig udstyret med et nedklappeligt bord på ryggen af hvert forsæde. Det betyder at de to yderste bagsædepassagerer kan sidde med computer, bøger eller madpakken undervejs.

Lige på dette punkt er der derfor ikke meget at klage over.

Opbevaringsplads

Det er heldigvis ikke kun passagererne, der er god plads til. Der er nemlig også masser af opbevaringsplads til diverse ting, som man måtte tage med sig ind i kabinen. Disse ting kan eksempelvis opbevares i de forholdsvis store dørlommer som bilen har både for- og bag.

Samtidig er handskerummet en god størrelse, og der er op til flere opbevaringsrum i midterkonsollen (blandt andet under armlænet mellem de to forsæder).

Generelt er det altså ikke plads, der mangler i kabinen.

Bagagerum

Vi fortsætter lidt i samme tone, da også bagagerummet er en fornuftig størrelse. Her nyder man blandt andet godt af, at bilen kun er udstyret med 5 sæder frem for de 7 sæder, som er muligt. Her kan man uden problemer pakke til flere ugers bilferie med familien, og stadig se ud af bagruden.

Skal man ikke på ferie, men i stedet i eksempelvis IKEA eller i byggemarkedet? Så er SEAT Tarraco også en ganske udmærket bil til dette formål. Testbilen er nemlig udstyret med håndtag i bagagerummet, som kan bruges til at lægge bagsæderne ned. De fungerer sådan set meget godt, men man skal lige vænne sig til, hvor meget man faktisk skal hive i håndtagene før mekanismen udløses.

Når sæderne ligger ned, bliver gulvet helt fladt, hvilket gør det til en sand fornøjelse at skubbe store tunge ting helt op forrest i bilen.

Infotainmentsystem

Det er dog ikke alt sammen guld og grønne skove. For mens SEAT Tarraco i testudgaven er udstyret med et digitalt instrumentbræt og en stor flot touchskærm i midterkonsollen, så fungerer det ikke helt så gnidningsløst som i andre biler.

Vil man eksempelvis have navigationen vist i instrumentbrættet, er man nødt til at åbne navigationen på touchskærmen i midten, og ”sende” det over til instrumentbrættet. Hvilket så betyder, at det ikke bliver vist på den store skærm i midterkonsollen. Det er en lille detalje, men der er ingen tvivl om, at samarbejdet mellem de to skærme virker bedre i en ny Mercedes-Benz.

Når det så er sagt, så havde jeg ingen øvrige problemer med infotainmentsystemet. Det har alle de nødvendige funktioner, det er hurtigt og nemt at bruge, og kvaliteten virker til at være i orden. Det eneste jeg kunne savne er, at man havde beholdt nogle fysiske knapper i stedet for at placere dem på skærmen. Både er de kolde at trykke på sådan en vintermorgen, de bliver hurtigt fedtede og så mangler man også lidt den fysiske respons, så man ved at knappen har registreret klikket.

Sikkerhed i SEAT Tarraco

Når det kommer til sikkerhedsudstyr i SEAT Tarraco, så ser det fornuftigt ud allerede fra start af. Listen rummer blandt andet:

  • Elopvarmede sidespejle med elektrisk indstilling
  • Optisk parkeringshjælp bag
  • Fartpilot
  • Full LED-lygter både for og bag
  • Træthedsregistrering
  • Nødopkaldsfunktion
  • Vognbaneassistent
  • Nødbremseassistent fortil

Opgraderer man til Xcellence udstyrsvarianten, som den du ser på billederne, får du derudover også:

  • Adaptiv fartpilot
  • Parkeringssensorer foran og bag
  • Parkeringsassistent
  • Bakkamera

Derudover er testbilen udstyret med ekstra sikkerhedsudstyr i form af:

  • Kørerassistentpakke 2
    • Emergency Assist
    • Blindvinkelsassistent
    • Fjernlysassistent
    • Pre-crash assist
    • Rollover assist
  • Kørerassistentpakke 3
    • Traffic jam assist
    • Rear traffic alert
    • Genkendelse af trafikskilte

Tilsammen er det vist opskriften på en særdeles veludstyret bil. Det er naturligvis ærgerligt, at mange af de assisterende systemer skal være ekstraudstyr, men sådan er praksis på tværs af bilmærkerne.

Generelt virker ovenstående sikkerudstyr udmærket – med enkelte undtagelser. Vognbaneassistenten i SEAT Tarraco er knap så autonom (selvkørende) som i andre biler – her er det virkelig bare en assistent, der assisterer dig i at holde dig indenfor din vognbane, mens andre biler praktisk talt overtager styringen for dig.

Derudover har bilen svært ved at registrere, hvorvidt du har hænderne på rattet. Og hvis ikke du har det, begynder den at bippe højlydt og bremse – noget der kan skabe farlige situationer, hvis ikke man er opmærksom. Det er sådan set noget alle biler med den funktion gør – problemet er bare, at SEAT Tarraco også gør det, når man holder hænderne på rattet. Det gør det en anelse svært at undgå alarmsystemet.

EuroNCAP

SEAT Tarraco er blevet testet af EuroNCAP. Det er en organisation, der tester sikkerheden af biler, der bliver solgt på det europæiske marked. De opdaterer løbende deres krav til nye biler, så der hele tiden er overensstemmelse mellem de tilgængelige sikkerhedsfunktioner og kravene til at score højt i sikkerhedstesten.

SEAT Tarraco klarer sig ganske fornuftigt i EuroNCAPs sikkerhedstest og scorer topscore med 5 stjerner. I de fire underkategorier hiver den følgende resultater med hjem:

  • Voksne i bilen: 97 procent
  • Børn i bilen: 84 procent
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 79 procent
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 79 procent

Du kan læse og se meget mere om, hvordan SEAT Tarraco klarer sig i sikkerhedstesten.

Konklusion

SEAT Tarraco er en af de bedste SUV’er vi har testet. Her får du den nærmest perfekte kombination af komfort, plads, praktiske egenskaber og flot design til en fornuftig pris. Nogle mener måske, at prisen er lidt for høj for en SEAT, men kan man kigge forbi sit brand-bias, er der nærmest kun gode grunde til at vælge SEAT Tarraco.

Jovist, den har sine ulemper – eksempelvis sikkerhedssystemerne, der opfører sig lidt mærkeligt og de rykkende gearskift ved hurtige accelerationer. Men i det store billede er det småting.

Joachim Skovgaard
Indehaver og stifter af Bilbloggen.dk. Startede med at skrive om biler tilbage i sommeren 2016, og studerer i dag på SDU i Kolding. Har siden november 2019 været ansat som studentermedhjælper i Nic. Christiansen Gruppens online-afdeling. En virksomhed, der importerer og sælger en række bilmærker. Indholdet på Bilbloggen.dk er dog uanfægtet af denne ansættelse, og er fortsat udelukkende et udtryk for mine egne holdninger.

Tom Kristensen tager første spadestik to dage efter ottende Le Mans-sejr

Previous article

Få fart på fritiden – sådan kommer du i gang med motorsport

Next article

Comments

Leave a Reply

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: