Biltest

Test: Skoda Karoq 2019

1

Skoda Karoq er den mellemstore SUV i Skoda modelportefølje, og er dermed en af mærkes absolut mest attraktive biler i øjeblikket. Alle vil have SUV’er, men de behøver ikke at være kæmpestore.

Men er det værd at overveje Skoda Karoq? Kan den rent faktisk levere det, som kunderne vil have? Umiddelbart er svaret ja – som en nærmest tro kopi af den større Skoda Kodiaq, er der ingen tvivl om, at Karoq har masser af kvaliteter.

Læs med videre i vores Skoda Karoq anmeldelse her, og find ud af, om det er bilen for dig.

Hvad koster Skoda Karoq?

Men inden vi kommer for godt i gang med selve anmeldelsen af Skoda Karoq, starter vi lige med at kigge på, hvad den egentlig koster.

Du kan købe Skoda Karoq fra 284.000 kroner. Her får du en Skoda Karoq Ambition med en 1,0-liters TSI-benzinmotor, der yder op til 115 hestekræfter. Det er umiddelbart et godt udgangspunkt for den størrelse bil, men det slutter ikke der.

Fra-priserne fortsætter nemlig helt op til 414.270 kroner for en Skoda Karoq Style med en 2,0-liters TDI-dieselmotor med firehjulstræk og 7-trins DSG automatgearkasse med en ydelse på op 150 hestekræfter.

Testbilen, som du ser på billederne, er en Skoda Karoq Style med en 1,6-liters dieselmotor, der yder 115 hestekræfter. Det er derfor den udgave af bilen, som denne Skoda Karoq anmeldelse er baseret på.

På Skodas hjemmeside kan du nørde lidt med Skoda Karoq udstyr, Skoda Karoq ekstraudstyr og Skoda Karoq pris.

Hvordan kører Skoda Karoq?

Ydeevne

Selvom testbilen “blot” er udstyret med en 1,6-liters dieselmotor med 115 hestekræfter, så fungerer den faktisk ganske udmærket til hverdag. Den er lidt sløv i optrækket, men du mangler aldrig rigtig motorkraft, når først du er oppe i fart. Hvis du har brug for, at din bil kan trække mere end en trailer til genbrugspladsen, så anbefaler vi helt klart, at du overvejer en lidt større motor, end den som testbilen her er udstyret med. Skal du blot bruge din Skoda Karoq til helt almindeligt hverdagsbrug, kan du dog sagtens vælge en magen til testbilen – hvis du altså kan leve med et højt brændstofforbrug.

Du kommer altså ikke til at vinde mange drag races i en Skoda Karoq med en 1,6-liters dieselmotor og 115 hestekræfter. Den officielle accelerationstid fra 0-100 km/t er 11,0 sekunder – og hvis du gerne vil hurtig fra start, kan det derfor bedre betale sig at overveje enten en Skoda Karoq med 2,0-liters dieselmotor, 150 hestekræfter og firehjulstræk, da den når 100 km/t på 8,8 sekunder.

Er du mere til benzin, så får du også en ganske udmærket præstation, hvis du vælger 1,5-liters benzinmotor med 150 hestekræfter, den klarer nemlig selvsamme sprint på 8,9 sekunder.

Topfarten varierer mellem 187 km/t for den mindste motor og 205 km/t for den store 2,0-liters TDI-motor.

Kørsel og komfort

Køreoplevelsen i Skoda Karoq er mere komfortorienteret, end den er sportsligt. Og det er lige præcis, som vi gerne vil have det i en SUV som Skoda Karoq.

Bilen er letkørt, og automatgearkassen skifter behageligt i en sådan grad, at man næsten ikke kan mærke gearskiftene. Kombineret med en fornuftig drejeradius, er Skoda Karoq, på trods af sin halvstore størrelse, ganske nem at køre i byen. Udsynet er ganske godt, hvilket også hjælper til en behagelig og komfortabel køreoplevelse.

Endelig, så er kabinen behagelig at sidde i, og så er den meget stille. Det vil sige, at du ikke skal være bange for at blive ør i hovedet, på grund af støj fra vind og vej, når du kører på længere ture. Den lille støj, der måtte trænge ind i kabinen, kan hurtigt overdøves ved blot at skrue lidt op for et ganske fint anlæg.

Brændstofforbrug

Skoda Karoq med en 1,6-liters TDI-motor og 115 hestekræfter er opgivet til at kunne køre mellem 15,9 km/l og 16,9 km/l ved blandet kørsel. Efter en uges tid bag rattet og omkring 500 kilometer, opnåede vi et gennemsnitligt forbrug på 11,36 km/l.

Dette var ved forholdsvis almindelig og afslappet kørsel. Vi kørte cirka 70% motorvejskørsel, 20% bykørsel og 10% landevejskørsel. Selv ved mere landevejskørsel, som normalt giver bedre brændstoføkonomi, har vi svært ved at tro på, at du ville nå et gennemsnitligt forbrug, der kommer i nærheden af det opgivne – og det er vi skuffede over.

Kabinen i Skoda Karoq

Kabinen

Som du kan se på billederne, er testbilen i denne Skoda Karoq anmeldelse udstyret med en stofkabine. Det er sjældent, at vi oplever disse i testbilerne, fordi den generelle tendens er læderstuer. Jeg er mest til sidstnævnte, men det var nu alligevel en behagelig oplevelse at køre i Skoda Karoq. Forsæderne giver udmærket støtte, og bagtil har man da også lidt sidepuder, der holder dig på plads.

Materialerne rundt omkring i kabinen er generelt lækre og virker til at være af høj kvalitet. Og på den vis lever Skoda Karoq op til vores generelle indtryk af Skoda, som normalt leverer gode, sikrer og flotte biler i høj kvalitet.

Og endnu engang må vi nævne, at kabinen er ganske støjsvag, hvilket gør det til en absolut fornøjelse at køre længere distancer. Det er kun lige, når du trykker pedalen i bund, at du bliver tvunget til at lytte til den hakkende dieselmotor, der ligger ude under motorhjelmen.

Kabineplads

Hvis der er en ting som Skoda Karoq skal have lov at prale af, så er det pladsen til passagererne. Både for og bag er der rigeligt med plads til mig (1 meter og 80 centimeter) – både i forhold til hovedplads, benplads og knæplads. Det eneste, der kan blive en anelse trængt, er at sidde tre teenagere eller opefter på bagsædet. Her kan det godt knibe en anelse med både skulder- og benplads.

Til gengæld har jeg oceaner af plads til både ben og fødder, hvis jeg sidder bag mig selv, og dermed bør man ikke være nervøs for at tage på længere køreture med fire personer i bilen.

Opbevaringsplads

Rundt omkring i kabinen er der lidt opbevaringsplads. Der er blandt andet et handskerum i en fornuftig størrelse, et rum oppe under forruden, plads til telefonen (med trådløs opladning) i midterkonsollen, et lille net ved fødderne af passagersædet, samt et par store dørlommer både for og bag.

Derudover, er der naturligvis to kopholdere i midterkonsollen, problemet er bare, at du kun kan bruge dem, hvis du kører armlænet tilbage. Det er en mindre detalje, men det kan være ganske træls i længden, at man ikke både kan have armlænet præcis som man vil have det, og have en flaske vand stående.

Heldigvis, byder dørlommerne på rig mulighed for at have en flaske stående.

Bagagerum

Bagagerummet i Skoda Karoq er en ganske fornuftig størrelse med sine 571 liter. De er godt udnyttet, og man har altså rigelig med plads til bagage, IKEA-pakker, store fjernsyn og hvad man ellers måtte have med sig. Som altid med Skoda er bagagerummet også udstyret med små praktiske detaljer. Det tæller for eksempel muligheden for at lægge bagsæderne ned med et træk i et håndtag, diverse små opbevaringsrum, en stang med kroge til at hænge indkøbsposer og en skilem. Derudover, så bipper bagagerummet, når du åbner det med fjernbetjening eller inde fra bilen, hvilket er en lille, men forsikrende detalje.

Hvad der til gengæld ikke er så praktisk, er at bagagerumsgulvet ikke er justerbart (kan tilkøbes), og derfor er der en lille kant på bagagerummet, som kan være tung at løfte tunge ting over. Her er det nemmere, hvis man kan justere bagagerumsgulvet, så det kommer i højde med bagagerumsåbningen. Dette ville også hjælpe på problemet med, at gulvet ikke er plant, når man lægger bagsæderne ned. Nåh ja, og så kan hattehylden ikke ligge i bunden af bagagerumsgulvet, så den må man efterlade et sted, hvis bagagerummet skal fyldes helt op.

Når det så er sagt, så er det et rigtig fint bagagerum, som kan læsse meget og lidt til.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i Skoda Karoq er udmærket. Det er endnu ikke så langt fremme, som det vi ser i de nye Mercedes-Benz og BMW-biler, men det kan det, det skal, og generelt fungerer det udmærket og er ganske intuitivt.

Brugerfladen er enkelt designet og hurtigt og nemt at navigere, blandt andet via de fysiske knapper, der er i siden af skærmen. De giver dig muligheden for at klikke dig direkte hen til det underpunkt, som du gerne vil hen til.

Der er bare lige et enkelt problem. Testbilen her er ikke udstyret med navigationssystem, men alligevel er der en knap til navigation. Og det er selvfølgelig naturligt nok, eftersom de ikke kan skifte knapperne ud alt efter om der er navigation i bilen eller ej – det ser bare ikke særlig smart ud, og man kommer til dagligt at blive mindet om, at man ikke valgte det punkt til på ekstraudstyrslisten.

Sikkerhed i Skoda Karoq

Sikkerhedsudstyr

Hvis du står og overvejer en Skoda Karoq, kan det være relevant at vide, hvilket sikkerhedsudstyr, der kommer som standard og ikke mindst, hvilket sikkerhedsudstyr du har planer om at købe til. Derfor har vi her samlet en kort liste over noget af det standardudstyr, der følger med bilen, når det kommer til sikkerhed. Du får blandt andet:

  • Fartpilot
  • Frontassistent med udvidet fodgængerbeskyttelse
  • Hill hold
  • Træthedsregistreret
  • Vognbaneassistent
  • Tågeforlygter
  • Regnsensor
  • Lysassistent
  • El-indfældbare sidespejle med aut. nedblænding

Derudover, kan man tilkøbe diverse ekstraudstyr som for eksempel tæller:

  • Blindvinkels- og køassistent
  • Bakkamera
  • Dynamisk fartpilot
  • Full LED forlygter
  • ISOFIX forberedt passagersæde
  • Nødopkald
  • Nødhjul
  • Side assist og advarsel ved krydsende trafik bag bilen
  • Vejskiltegenkendelse

Og mere.

EuroNCAPs sikkerhedstest

I Europa er der et sikkerhedsagentur, der forsøger at sikkerhedsteste alle nye biler på det europæiske marked. Det gør de ved at føre bilerne gennem en række forskellige prøvelser, der skal afgøre præcis, hvor sikre bilerne er. Dette agentur hedder EuroNCAP, og de opsummerer hver test med en score fra 0 til 5 stjerner. Jo flere stjerner, jo bedre. Sikkerhed i biler er i dag på et niveau, hvor størstedelen af de testede biler får 5 stjerner, og Skoda Karoq er ingen undtagelse.

Skoda Karoq blev nemlig testet af EuroNCAP tilbage i 2017, hvor den scorede 5 stjerner. Det er altså den højeste score, men der er dog stadig plads til forbedring. EuroNCAP giver nemlig bilerne en rating inden for fire kategorier, og her scorede Skoda Karoq følgende:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 93%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 79%
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 73%
  • Brug af assisterende systemer: 58%

Konklusion

Nu er vi tilbage til det oprindelige spørgsmål. Er Skoda Karoq en bil, der er værd at købe? Ja, det er den.

Her får du masser af plads – både til dig selv, dine passagerer og din bagage. Det eneste, som du kunne komme til at savne, er lidt ekstra opbevaringsplads til alle dine småting i kabinen. Til gengæld sidder du behageligt, bilen kører nemt og kabinen er dejligt støjsvag.

Der er rig mulighed for at udstyre bilen med alverdens spændende ekstraudstyr, men hvis du vil spare penge, er Skoda Karoq også pænt veludstyret fra start af. Vi vil dog lige huske dig på, at måske den 1,6-liters 115 hestekræfters motor, der ligger i testbilen, ikke er den rigtige motor for dig. Den er sløv i optrækket, støjer og så har den et ualmindeligt skuffende brændstofforbrug.

Men, når alt kommer til alt, så er Skoda Karoq en rigtig fin bil. Den har naturligvis sine skavanker, men du får rigtig meget bil, sikkerhed, komfort og plads for pengene – og så får du også muligheden for at vælge Skoda Karoq i mørkegrøn, hvilket virkelig klæder den. Flere biler i mørkegrøn, tak!

Joachim Skovgaard

Test: CUPRA Ateca 2019

Previous article

Test: Mercedes-Benz CLA 2019

Next article

1 Comment

  1. […] Det er i dag de færreste danskere, der køber en ny bil kontant. En af årsagerne er naturligvis, at biler generelt er meget dyre, og derfor er det de færreste, der reelt set har råd til at købe en bil kontant. Man skal for eksempel spare op længe, før man får råd til at købe en Skoda Karoq til 284.000 kroner. […]

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: