Biltest

Test: Skoda Scala 1.5 TSI 150 HK aut.

0

Skoda Scala Style 1.5 TSI 150 hk DSG 2019

Med Skoda Scala får du en bil, som er en god kombination af alt fra design til ydeevne. Du har et bredt udvalg af udstyr- og motorvarianter, og så koster den ikke spidsen af en jetjager. Det er en bil med få kompromiser, hvilket gør det til et oplagt valg for den lille familie.

Fordele
  • Rummelig
  • Lækre materialer
  • Komfortabel
  • Hurtig i optrækket
Ulemper
  • Mangel på fysisk knapper til infotainment
  • Ingen parkeringssensorer foran
  • Infotainment og vinduesviskere opførte sig underligt

Hvilken bil køber man, hvis man ikke vil have en stor Skoda Octavia og samtidig synes at Rapid er en anelse forældet og måske lidt for lille? Svaret er Skoda Scala; en mellemstor bil med et flot design, masser af plads i kabinen, et bagagerum i fornuftig størrelse og en forholdsvis komfortabel køreoplevelse.

Læs med i vores Skoda Scala anmeldelse og bliv klogere på om det er den rette bil for dig. Er du specifikt interesseret i enkelte emner som eksempelvis sikkerhedsudstyr, ydeevne eller plads i bagagerummet, kan du klikke dig videre gennem indholdsfortegnelsen nedenfor.

Hvad koster Skoda Scala?

Skoda Scala koster i skrivende stund fra 179.995 kroner. Til denne pris får du en Skoda Scala Active med en 1,0-liters TSI-benzinmotor med 95 hestekræfter. Priserne fortsætter op til 270.000 kroner, som er fraprisen på en Skoda Scala Style med en 1,5-liters TSI-benzinmotor, 150 hestekræfter og en 7-trins automatgearkasse.

Det er netop sådan en udgave af Skoda Scala, som vi tester i denne uge. Med i prisen for din Skoda Scala Style (den højeste udstyrsvariant) får du som standard en lang række udstyr:

  • 8-tommers infotainmentsystem
  • Parkeringssensor bag
  • Fuld LED forlygter med AFS-funktion
  • Forlygtevaskere
  • Fjernlysassistent (automatisk nedblænding)
  • Regnsensor
  • Nøglefri start
  • Bakkamera
  • 8 højtalere

Derudover er testbilen, en Skoda Scala Style 1.5 TSI 150 HK i farven Race Blue, også udstyret med dynamisk fartpilot og emotion pakke, som indeholder panoramaglastag og sort bagrudespoiler.

Holder du dig til den billigste udstyrsvariant (Skoda Scala Active), får du lidt mindre standardudstyr – men det ser fortsat fornuftigt ud:

  • LED tågebaglygte
  • Lysassistent
  • Dæktryksovervågningssystem
  • Vejbaneassistent
  • LED for- og baglygter
  • Aircondition
  • Bluetooth
  • DAB+-radio

Der er dog ingen tvivl om, at man får mere valuta for pengene, hvis man går op til en af de højere udstyrsvarianter (Ambition eller Style). Men det kan du undersøge meget mere om ved at besøge Skodas egen hjemmeside.

Hvordan kører Skoda Scala?

Ydeevne

Under motorhjelmen ligger en overraskende kraftig motor i en ellers lille Skoda Scala. Det betyder ikke, at du skal være erfaren bilist for at sidde bag rattet i den fornuftige bil, men derimod blot at den faktisk er en smule sjov at køre i.

Den er både hurtig i optrækket og så lyder den faktisk ikke helt dårligt. For en halv drengerøv som mig, der sætter pris på en god udstødning, er det en positiv overraskelse. Når det så er sagt, er det alligevel så diskret, at der nok ikke er andre, der tænker over det. Jeg blev blot en anelse overrasket, da det sjældent er det, man forventer af en Skoda.

Så helt generelt er Skoda Scala faktisk en fornuftig bil, der sagtens kan flytte sig. Og det er faktisk en rigtig fin ting, for det betyder ingen problemer med at komme op i fart på motorvejsrampen, eller med at overhale, når først man er kommet i gang på motorvejen.

Kørsel og komfort

Skoda Scala er en meget letkørt bil, som gør den til en oplagt bil for alle dem, der ikke drømmer om en dynamisk og ophidsende køreoplevelse. Den kører nemlig behageligt, og man hører ikke meget til vind og vejr. Samtidig kan man nyde godt af det skarpe LED lys, som virkelig lyser godt op i mørket.

Hvad man til gengæld næppe kommer til at nyde, er en irriterende kliklyd, hver gang vinduesviskerne skifter retning (når de rammer toppen og bunden af forruden). Det begyndte den sidste dag med Skoda Scala, og forekom kun ved laveste vinduesviskerhastighed.

Vi har kontaktet Skoda omkring problemet her, og de får det undersøgt, da det naturligvis må være en defekt.

Når det så er sagt, er der ikke meget at klage over, når det kommer til kørsel og komfort i Skoda Scala.

Brændstofforbrug

Efter en uge bag rattet i Skoda Scala kan jeg rapportere et gennemsnitligt brændstofforbrug på 16,9 km/l. Det er ganske fornuftigt og endda højere end det officielle tal fra Skoda, som er 16,4 km/l.

I løbet af ugen, har jeg kørt omtrent 50 procent motorvejskørsel, 25 procent landevejskørsel og 25 procent bykørsel. Ved mere landevejskørsel vil man sandsynligvis opleve et højere forbrug, mens mere bykørsel ofte vil resultere i et lavere forbrug.

Kabinen i Skoda Scala

I min tid som bilanmelder har jeg efterhånden siddet bag rattet i en håndfuld af Skodas biler. Sjældent har de imponeret med deres køreegenskaber, men til gengæld bliver jeg gang på gang positivt overrasket over brugen af lækre materialer i kabinen – og Skoda Scala er ingen undtagelse.

Gennem hele bilen er der brugt fine materialer, der får bilen til at fremstå mere lækker og eksklusiv end den måske i virkeligheden er. Det er naturligvis ikke ”toppen af poppen”, men man kan komme langt med bløde materialer og smarte designmæssige løsninger – og det har Skoda formået.

Derudover er testbilen udstyret med et stort glastag, som virkelig formår at få bilen til at virke både lys og rummelig. Jovist – det påvirker sandsynligvis brændstoføkonomien en anelse i den forkerte retning, men det gør virkelig noget godt for kabinen.

Kabineplads

Helt generelt er Skoda Scala ganske rummelig, taget dens størrelse i betragtning. Som nævnt er glastaget uden tvivl også med til at få bilen til at virke mere rummelig.

Derudover er der ikke de store problemer i forhold til at sidde på hverken for- eller bagsæde. Som 1 meter og 80 centimeter, kan jeg sagtens sidde ”bag mig selv”. Det kniber heller ikke med loftshøjden, før man runder de 1 meter og 90-95 centimeter.

Opbevaringsplads

Skoda Scala er udstyret med diverse opbevaringsløsninger rundt omkring i kabinen. Eksempelvis finder du et handskerum i en fornuftig størrelse, et noget mindre rum under midterarmlænet i bilen, fornuftig opbevaringsplads i midterkonsollen med to kopholdere, samt dørlommer i en udmærket størrelse foran, og en lidt mindre størrelse bagi.

Alt i alt er okay med opbevaringsplads i Skoda Scala, som giver rig mulighed for at tage både slik, kort og sikkerhedsveste med sig på farten.

Bagagerum

Bagagerummet er med sine 467 liter meget rummeligt – især for bilens størrelse. Det er praktisk udnyttet, og er nemt at komme til. Som oftest med mindre biler som Skoda Scala, har man været nødt til at sænke bagagerumsgulvet, så det ikke flugter med kanten på åbningen til bagagerummet. Det betyder, at det kan kræve ekstra anstrengelser, når man skal løfte tunge ting ind i bagagerummet, sammenlignet med en bil, hvor gulv og kant flugter.

Og hvis vi fortsætter lidt i samme bane, så får Skoda Scala desværre heller ikke et fladt gulv, når bagsæderne lægges ned. Igen – det er noget de færreste biler i klassen gør, men det betyder, at det kan være en udfordring at skubbe ting op forrest i bilen. Så hvis I tit er i IKEA, byggemarkedet eller lignende, kan det være værd at overveje om i skal undersøge mulighederne for en bil, hvor gulvet forbliver fladt, når bagsæderne lægges ned.

Infotainment

Skoda Scalas infotainmentsystem er lækkert, overskueligt og nemt at bruge. Det eneste jeg savner er, at man have brugt fysiske knapper i stedet for at placere touchknapper ved siden af selve skærmen. Man kommer nemlig hurtigt til at savne den fysiske feedback, som man får, når man har trykket på en god gammeldags knap. Derudover kan skærmen være ekstra kold at trykke på, når temperaturene daler udenfor.

Desværre havde jeg en lille episode (igen) med Skoda Scala her. Jeg satte mig ud i bilen en eftermiddag, og kunne til min forundring se, at infotainmentsystemet ikke tændte. Skærmen var helt sort og radioen spillede ikke. Jeg forsøgte at tænde og slukke bilen og at tænde og slukke selve systemet – begge dele uden held. Men efter knap 40 minutter på vejen startede hele skidtet igen, som om intet var hændt.

Jeg har snakket med Skoda om fejlen, og de siger at de har sendt bilen til undersøgelse, da det naturligvis er en anormalitet.

Til gengæld kan jeg kun rose Skoda Scala for det meget fine musikanlæg, der sørger for at man har god musik og lyd, når man er på tur i sin bil.

Sikkerhed i Skoda Scala

Skoda Scala er som standard udstyret med en række sikkerhedsudstyr, herunder:

  • Automatisk havariblink ved katastrofeopbremsning
  • Care Connect i 1 år
  • Nødopkald
  • Frontassistent med fodgængerbeskyttelse
  • Hastighedsbegrænser
  • Hill hold kontrol
  • ISOFIX på passagersæde og yderste bagsæder
  • LED tågebaglygte, samt LED for- og baglygter
  • Lysassistent
  • Vejbaneassistent
  • Overvågning af dæktryk
  • Reparationskit til punktering

Opgraderer man til den højeste udstyrsvariant Style får man ovenikøbet:

  • Fartpilot
  • Fjernlysassistent
  • Teleskopiske forlygtevaskere
  • Træthedsregistrering
  • Tågeforlygter
  • Fuld-LED for- og baglygter
  • Bakkamera (en anelse lav kvalitet, sammenlignet med andre biler på markedet)
  • Parkeringssensorer bag (savner sensorer foran)
  • Bakspejl med automatisk nedblænding
  • Med mere

Generelt virker sikkerhedsudstyret i Skoda Scala ganske udmærket. Der er dog enkelte funktioner, hvor det glipper lidt for den ellers meget fine bil.

Vores testudgave af bilen er nemlig udstyret med overvågning af, hvorvidt man holder sine hænder på rattet. Gør man ikke det, vil den advare dig og inden for kort tid både bippe og bremse, hvis ikke man straks placerer hænderne på rattet igen. I bund og grund en fin funktion, der sikrer at man holder opmærksomheden på vejen. Problemet er bare, at Skoda Scala ikke har så nemt ved at registrere, hvorvidt man holder hænderne på rattet. Det betyder, at selvom du kører helt efter loven med begge hænder fast plantet 13:50, så kan du risikere, at bilen pludselig både bipper og bremser.

Derudover er vognbaneassistenten i Skoda Scala knap så autonom, som i andre biler. Mens jeg i biler fra KIA og Mercedes-Benz roligt tør slippe rattet i et par sekunder, ville jeg nødig overlade vognbaneassistenten i Skoda Scala til at tage styringen på samme måde. I bilen her er det nemlig mere en funktion, der advarer hvis du er på vej ud af din vognbane, mere end det er en, der decideret holder dig indenfor vognbanen.

EuroNCAP

Skoda Scala er blevet testet af EuroNCAP, som er den europæiske organisation for sikkerhedstest af nye biler i Europa. Her scorede den 5 ud fa 5 stjerner, med fornuftige resultater i de fire underkategorier:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 97 procent
  • Beskyttelse af børn i bilen: 87 procent
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 81 procent
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 76 procent

Konklusion

I sidste ende er Skoda Scala en rigtig fin bil. Den er både rummelig, komfortabel og til at betale. På trods af enkelte mangler og bilens til tider lidt underlige opførsel, vil jeg ikke tøve et sekund med at anbefale den til dig, der overvejer en ny bil i den størrelsesorden.

Der er dog fortsat ingen tvivl om, at Skoda Scala er det fornuftige valg. Selvom jeg er positivt overrasket over, hvor hurtig testbilen i virkeligheden er, med sin lille 1,5-liters benzinmotor, er det ikke en bil, man køber for køreglæden. I stedet bør du købe den, hvis du vægter praktiske egenskaber, en behagelig køretur og materialer i høj kvalitet.

Joachim Skovgaard

Få fart på fritiden – sådan kommer du i gang med motorsport

Previous article

Skal du købe ny bil? Vær opmærksom på omregistrering

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: