Biltest

Test: Tesla Model 3 Long Range

0

Tesla Model 3 er kommet til Danmark, og vi tester den i Long Range-udgaven. Der er ingen tvivl om, at Tesla Model 3 er ualmindeligt populær, både herhjemme og i udlandet. Hvis du kører en tur fra Odense til København eller Århus, vil du som minimum se 3-4 stykker af Tesla Model 3 på vejen – og det er blot et par måneder efter, at elbilen blev lanceret i Danmark. Men fortjener den sin popularitet, eller er det ren hype? Det kigger vi på i denne Tesla Model 3 Long Range anmeldelse.

Lad os starte ved priser og udstyr. I skrivende stund koster en Tesla Model 3 fra 372.600 kroner. Det er i Standard Range Plus-udgaven, og er lige nu den billigste variant, på det danske marked. Derudover, er der også Model 3 Long Range, som er den vi tester, og Model 3 Performance. De koster henholdsvis fra 454.000 kroner og fra 510.700 kroner.

Testbilen er, som nævnt, en Tesla Model 3 Long Range, og koster dermed fra 454.000 kroner. Men, den har derudover også en smule ekstraudstyr. Blandt andet har den en blå metallak (Deep Blue Metallic) til 8.400 kroner og hvidt interiør til 8.400 kroner. Autopilot kommer som standard, men den fuldt ud selvkørende funktion, som Tesla er kendt for, koster 50.000 kroner oven i hatten.

Hvis du vil kaste dig ud i at designe din egen Tesla Model 3, og se mulighederne for udstyr, lak og interiør, så kan du gøre det her.

Hvordan kører Tesla Model 3 Long Range?

Ydeevne
Hvis der er noget en Tesla Model 3 kan, så er det at køre hurtigt. Det kan den, på grund af sine elmotorer, som bare kører, når du træder på speederen. Hvor en benzinmotor kræver gearskift, og generelt har en masse komplicerede dele, der hele tiden skal spille sammen, så skal en elmotor bare have strøm for at dreje akslerne rundt.

Derfor, går en helt almindelig Tesla Model 3 Long Range da også fra 0-100 km/t på blot 4,6 sekunder (Porsche 718 Boxster GTS gør det på 4,3 sekunder). Og det går bare stærkt. Det er den mest surrealistiske fornemmelse, da den eneste lyd du hører er fra dækkene, vinden og så en lille svuuum-lyd fra elmotorerne, der mest af alt minder om lyden fra en skruemaskine.

Tesla Model 3 Long Range fortsætter op til en tophastighed på 233 km/t. Men hvis man vil have endnu mere fart over feltet, så kan man få Tesla Model 3 Performance, som har en tophastighed på 261 km/t og går fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder.

Den almindelige Tesla Model 3 Standard Range Plus er baghjulstrukken, hvor de andre to udgaver er firehjulstrukne, og dermed skal den bruge “hele” 5,6 sekunder på at nå 100 km/t fra stilstand af. Tophastigheden her er 225 km/t.

Du kan få monteret anhængertræk, hvis du tager beslutningen, når bilen bestilles – det kan nemlig ikke eftermonteres ifølge Tesla. Med anhængertræk på Tesla Model 3 Long Range må du trække op til 910 kilo.

Kørsel og komfort
Generelt kører Tesla Model 3 Long Range rigtig godt. Grundet de tunge batterier, som ligger under gulvet i bilens kabine, har Model 3 et meget lavt tyngdepunkt. Det gør bilen mere sportslig at køre, og man får fornemmelsen af, at man står bedre fast på vejene.

Men heldigvis er det ikke sådan, at den meget sportslige køreoplevelse, går udover komforten. Affjedringen er nemlig udmærket, for en sådan bil. Kombineret med lav vindstøj i kabinen og generelt en stille køreoplevelse, grundet manglen på en brændstofsdreven motor, så bliver det hurtigt en behagelig oplevelse at køre i Tesla Model 3 Long Range. Behagelig, men med muligheden for at nyde snoede landeveje, når børnene er sat af til fodbold, hvis man er til sådan noget.

Man skal dog uden tvivl vænne sig til at bilen mister meget hurtigt fart, så snart man løfter foden fra speederen. Og det er selvfølgelig fint nok, men, når man kommer direkte fra en brændstofdreven bil, så kræver det altså tilvænning. Tesla Model 3 gør naturligvis dette for at regenerere strøm under kørslen, men det er faktisk lige til at få ondt i nakken af, at hver gang man slipper speederen, så ryger hovedet lige frem, grundet det hurtige tab af hastighed. Heldigvis, kan man justere på regenereringsniveauet, og dermed reducere bremsestyrken, når man slipper speederen i den nye Tesla Model 3.

Strømforbrug
Tesla Model 3 Long Ranges rækkevidde er angiveligt på hele 560 kilometer. Da vi modtog bilen havde den 89% strøm, hvilket den sagde svarede til 480 kilometer. Det er en anelse mindre end 89% af 560, som er 498 kilometer, men trods alt meget tæt på.

Via den store skærm i midterkonsollen bliver du løbende informeret om, hvor mange kilometer, du kan køre inden batteriet løber tør for strøm. Vores generelle oplevelse var, at det var meget akkurat, og dermed ganske pålideligt. Udover, den lille notits om rækkevidde, så er det også muligt at se grafer over ens energiforbrug for de seneste 10, 25 og 50 kilometer – så kan man se, hvornår man kører økonomisk, og hvornår man kører knap så økonomisk.

Vi havde ikke på noget tidspunkt oplevelsen af den her range anxiety (skræk for at løbe tør for strøm), som så mange ellers snakker om, når de kører elbil. Med Tesla Model 3 kørte vi fra København, til Nordsjælland, til Fyn og til København igen. Naturligvis med en del småture alle steder. Vi stoppede to gange ved Teslas Supercharger i Slagelse, og holdte der i 30 minutter. Det var den eneste ladning, som vi foretog os over de omkring 550-600 kilometer, som vi kørte i testweekenden.

Det sidste af disse stop, var ikke nødvendigt, men blot for at aflevere bilen igen med lidt mere end 5% strøm. Så alt i alt, dur Tesla Model 3 Long Range både til hverdagsbrug (hvis du har mulighed for at lade henover natten eller på arbejdet), men så sandelig også til feriebrug. Med et bredt netværk af ladestandere i resten af Europa, er jeg ikke i tvivl om, at man sagtens kan køre sydpå i en Tesla Model 3 Long Range, uden at bemærke begræsningerne ved en elbil.

En lille bemærkning må dog være, og det gælder elbiler generelt, at elbiler giver ikke mening for dig, der ikke har mulighed for at lade op henover natten eller på dit arbejde. For eksempel i Odense, er der kun omkring 9 offentligt tilgængelige ladestandere – 3 af disse er på Føtex’ parkeringsplads, og 3 er i Rosengårdscenteret og IKEA. Der er ingen ladestandere opsat af kommunen, og det vil sige, at hvis man bor i lejlighedskomplekser i centrum, er der ingen realistisk mulighed for at have sin elbil til opladning. Jeg vil derfor ikke anbefale en elbil til dig, der bor i lejlighed uden mulighed for opladning.

Har du derimod mulighed for at få en ladestander installeret i indkørslen, tør jeg godt sige, at du aldrig får nogle nævneværdige problemer med rækkevidde i din Tesla Model 3 Long Range.

Kabinen i Tesla Model 3 Long Range

Kabinen
Når du sætter dig ind i Tesla Model 3, vil du opleve, at kabinen ikke just minder om andre biler. Det er en noget mere enkel oplevelse, da Tesla har valgt at fjerne alt, hvad der ellers normalt er i midterkonsollen, samt instrumentbrættet. Der er heller ingen blæsere, men i stedet et langt hul, som står for at sende luften fra klimaanlægget ud i kabinen.

Alt hvad man normalt skulle styre via knapper, som for eksempel klimaanlægget, radio, køreindstillinger, og så videre – ja det foregår via den kollosale 15 tommers touchskærm, som er midt i bilen. Skærmen fungerer i øvrigt også som instrumentbræt. Men mere om det senere.

Kvaliteten i kabinen er ganske udmærket. Generelt, er der blevet brugt lækre materialer, og det hele virker ganske solidt. Nuvel, er der småting rundt omkring, som sidder lidt løst, eller som har en lidt skæv syning, og lignende, men det overordnede indtryk er meget positivt.

Sæderne i testbilen er hvide, hvilket uden tvivl hjælper til at gøre kabinen lysere og føles større, men det er bare ikke særlig praktisk i hverdagen. Forestil dig lige et barn med en Eskimois – Ja, så er den beslutning vist taget. Alternativet, er sort indtræk, hvilket hurtigt kan blive lidt mørkt, så man kunne godt savne muligheden for grå eller brune sæder i Tesla Model 3.

Kabineplads
Der er rigtig fint med plads i Tesla Model 3, både på forsædet, men faktisk også på bagsædet. En høj teenagerdreng kan sagtens sidde på bagsædet uden de store problemer, og som 1 meter og 80 centimeter, kan jeg også sidde ganske behageligt bag “mig selv”. Der er dog ikke utroligt meget plads til ens fødder under forsæderne.

Grundet batteriernes placering i bunden af bilen, er Tesla Model 3s gulv en anelse højere end i en traditionel bil. Samtidig med, at sæderne er placeret lavt i bilen, betyder det, at man, på bagsædet, hurtigt kommer til at sidde med sine ben i en lidt akavet stilling, der, for nogle, godt kan være anstrengende på længere ture.

Til gengæld er der ikke en hævning i gulvet ud for midtersædet, hvilket betyder, at der er væsentligt mere benplads, i tilfælde af, at man skulle have tre personer på bagsædet. Hvilket i øvrigt går ganske udmærket, så længe det ikke er tre fuldvoksne mænd.

Opbevaringsplads
Rundt omkring i kabinen er der lidt forskellig opbevaringsplads. Der er blandt andet nogle store rum i midterkonsollen, som man nærmest kan forsvinde ned i. Det er super praktisk til længere ture, og det kan holde alverdens spændende ting. For eksempel kunne vores relativt store kamera nok have nået at være i et af rummene 2-3 gange.

Disse rum er der så to af, hvilket er rigtig fint. Derudover, er der to kopholdere, med god plads til både en 1/2 liters vandflaske og en sodavand fra McDonald’s.

Der er også et handskerum i en udmærket størrelse, som dog ikke har et håndtag. Det kan kun åbnes via skærmen i midterkonsollen, hvilket hurtigt kan blive lidt unødigt besværligt.

Dørlommerne er dejlig store med plads til alt, hvad du begærer – hvilket er heldigt, da man hurtigt dropper at have ting liggende i handskerummet, grundet manglen på et håndtag. Både for- og bag er der god plads i dørlommerne til et par 1/2-liters flasker, slikposer, kortspil, tablets, eller hvad man ellers måtte have med sig.

Bagagerum
Med 425 liters opbevaringsplads i bagagerummet, befinder Tesla Model 3 sig i den lave ende af spektrummet, hvis man sammenligner med tilsvarende sedans i samme størrelse.

Det er dog stadig rigtig fint med plads, og man kan sagtens have et par kufferter liggende. Man skal dog være opmærksom på, at Tesla Model 3 er en sedan, og ikke en hatchback. Det vil sige, at bagagerummet åbner ikke med bagruden. Dermed kan bagagerummet i Tesla Model 3 hurtigt komme til at virke dybt og mørkt.

Sæderne kan dog stadig lægges ned, og gulvet bliver dermed helt fladt. Det er super rart, da det betyder, at man bare kan skubbe store kasser og lignende helt op foran i bilen, uden problemer.

Hvad man også kan med sæderne nede, er at smide en madras eller et tæppe ind i bilen, og faktisk ligge helt udstrakt. Så hvis man er på roadtrip, eller blot er lidt træt, når bilen alligevel holder og lader, så kan man faktisk godt tage sig en morfar i en ganske behagelig position.

Derudover, har man også et lille bagagerum forrest i bilen, med plads til en weekendtaske eller lignende. Man kommer altså ikke i bekneb, når det kommer til plads i den nye Tesla Model 3.

Infotainmentsystem
Som nævnt, er alle funktioner i kabinen mere eller mindre blevet smidt over på den 15-tommer store touchskærm i midten af Tesla Model 3. Her er altså alt fra klimakontrol og instrumentbræt til åbning af bagagerummet og internetbrowser.

Det er mere eller mindre en tablet. Du er naturligvis opkoblet til internettet hele tiden med 4G, og Tesla Model 3 bruger Google Maps som navigation. Det fungerer fantastisk, og ladestationer er naturligvis kodet ind på kortet. Den fortæller dig dermed, hvor meget strøm du har, når du når frem til din destination, og hvis der er fare for at du løber tør undervejs, lægger den automatisk et ladestop ind undervejs.

Instrumentbrættet er blevet til venstre kolonne på skærmen i Tesla Model 3, hvor du kan se hastighed og samtlige biler, personer og cykler omkring dig. Det ser ret vildt ud, men fungerer faktisk udmærket. Man skal dog vænne sig til, at man ikke har et speedometer lige foran sig, men derimod bliver nødt til at dreje lidt på hovedet for at se, hvor hurtigt man kører.

Der er så mange funktioner i skærmen, at det kan være svært at gennemgå det hele. Men du kan alt fra at surfe på internettet (dog ikke se Youtube…), til at lave bilens kort om til Mars og alt muligt andet pjat. Derudover, har du naturligvis også muligheden for at justere på bilens køreindstillinger, alt efter, hvor hurtigt den skal accellerere, hvor meget den skal bremse, når du slipper speederen, hvor responsiv styringen skal være, og så videre.

Klimaanlægget styres også via skærmen, og her kan du med fingrene bestemme, hvordan luften skal komme ud af den lange sprække på tværs af Tesla Model 3. Det fungerer ganske udmærket, men endnu en gang, så skal man tage øjnenen væk fra vejen, for at se hvad man laver.

Testbilen var derudover også opkoblet til Spotify, som fungerede præcis som på telefonen, hvilket var fantastisk. Og når nu vi er ved det – hold da op et anlæg. Nu er vi ikke audiofile, men det lød super godt. Absolut det bedste lydsystem i en bil, som vi har testet. Det skyldes sandsynligvis den højtaler, der ligger helt oppe foran i bilen under ruden, og som virkelig giver en fornemmelsen af, at lyden bare er overalt omkring dig.

Og så kan det spille højt. Meget højt. Så køb en Tesla Model 3 og drop anlægget derhjemme. Du sætter bare gang i Spotify i bilen, mens den holder til opladning i garagen – så har du den vildeste fest på ingen tid.

Sikkerhed i Tesla Model 3 Long Range

Sikkerhedsudstyr
Tesla Model 3 har diverse sikkerhedsudstyr. Der er naturligvis automatisk nødbremse, 360 graders kamera, en radar med 160 meters rækkevidde, autopilot, genkendelse af cykler, mennesker, biler, varevogne, busser, lastbiler, og så videre.

Man får en fornemmelse af sikkerhed, når bilen (næsten) hele tiden har styr på hvilke biler og objekter, der er omkring dig. Flere gange oplevede vi, da vi kørte med autopilot (adaptiv fartpilot), at Tesla’en bremsede fordi bil nummer 2 foran os bremsede.

EuroNCAPs sikkerhedstest
Tesla Model 3 er netop blevet testet af EuroNCAP, som er den europæiske insitution for sikkerhedsmæssig test af personbiler. Her scorede Tesla Model 3, som forventet, topkarakter, hvilket vil sige 5 ud af 5 stjerner.

Tesla har et ry for at lave sikre biler, og Tesla Model 3 er da også den bil i USA, hvor der er mindst risiko for skade på passagerer ved sammenstød. Anden og tredjepladsen tilhører i øvrigt Teslas to andre modeller, nemlig Model S og X.

Da Tesla Model 3 blev testet af EuroNCAP scorede den følgende i underkategorierne:

  • Beskyttelse af voksne passagerer: 96%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 86%
  • Beskyttelse af bløde trafikanter: 74%
  • Brug af sikkerhedssystemer: 94%

Konklusion

Med Tesla Model 3 i Danmark, får man en rigtig fin elbil for pengene. Du kommer ikke til at skulle bekymre dig om rækkevidde, da du vil have rigeligt til hverdagsbrug, og weekendture burde heller ikke være noget problem. Du kan, næsten, altid stoppe ved en supercharger et sted på motorvejen, og spise frokost mens bilen lader.

Så hvis du bor et sted, hvor du har mulighed for at lade henover natten, bare et par gange om ugen, så er Tesla Model 3 uden tvivl et rigtig godt bud på en bil. Bor du derimod i en lejlighed i centrum af Odense, uden mulighed for at installere en ladestander, så kan det godt være, at du bliver en anelse træt af, at have en elbil.

Med Model 3 har Tesla lavet en pæn elbil til en pris, som er lidt mere spiselig, end deres to større modeller. Her får du hele pakken med løbende softwareopdateringer, der gør din bil bedre, du får et brand, som bliver opfattet som prestigefyldt, og du får en masse ny teknologi.

Det eneste du skal være opmærksom på er, at det kan være “uforudsigeligt” at købe en Tesla. Som bekendt, er det nemlig en virksomhed, der kæmper med økonomien, og løbende er på randen af konkurs. Hvad gør man den dag Tesla går konkurs, og ikke længere sender opdateringer til bilerne, og ikke længere har autoriserede Tesla-mekanikere, som ved, hvordan man skal behandle den noget anderledes bil? Det er ikke godt at vide – sandsynligvis bliver Tesla opkøbt med det samme, og dermed vil der ikke være de store problemer, men der er trods alt en risiko for, at et eller andet går galt.

Men, der er ingen tvivl om at Tesla Model 3 Long Range er en rigtig fin elbil, og med en rækkevidde på 560 kilometer, så er den lige pludselig blevet relevant for alle dem, der har været bekymret for de begrænsninger, der tidligere har fulgt med en elbil.

Joachim Skovgaard

Hvornår skal dæk skiftes?

Previous article

Test: Suzuki Jimny Adventure 2019

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: