Biltest

Test: Volvo S60 T5 2019

0

Volvo S60 er Volvos nyeste skud på stammen, og en absolut kritisk del af deres modelportefølje. Måske ikke så meget i Danmark, hvor vi hælder mest til søstermodellen V60 – altså stationcarudgaven af Volvos midterste modelserie – men i USA, hvor man stadig sværger til sedan’er.

Og det er da også tydeligt, at Volvo S60 er vigtigt for deres markedsposition og vækst i USA. Det er nemlig den første Volvo, der bliver produceret i USA, og som du vil opleve ned gennem vores Volvo S60 anmeldelse her, så kan man godt mærke, at det er en stor bil, der skal tiltale amerikanerne. Det har naturligvis både sine fordele og ulemper, men mere om det senere.

Inden vi kommer for godt i gang med vores anmeldelse af Volvo S60 her, vil vi lige starte med at kigge på, hvad den koster. På den måde, har du også muligheden for at vurdere, hvorvidt du synes de forskellige fordele og ulemper, stemmer overens med prisen på bilen.

Hvad koster Volvo S60?

Men hvad koster sådan en Volvo S60 så? Vi har kigget på Volvo S60 danske priser, og det ser umiddelbart fornuftigt ud. Nuvel, Volvo er dyrt prissat, men de kæmper også med nogle dyre tyske biler.

Du kan i øjeblikket få to udgaver af Volvo S60 til en særdeles god pris. Det er henholdsvis Volvo S60 T5 og Volvo S60 T5 AWD. Motoren, er altså den samme, det er blot et spørgsmål om, hvorvidt den er firehjulstrukket eller ej.

Det vil sige, at en Volvo S60 fås, i skrivende stund, fra 547.873 kroner. Det er naturligvis inklusiv leveringsprisen på 3.980 kroner. Vil man have AWD, så må man i stedet hoste 592.795 kroner op. Det er altså en difference på 45.000 kroner. Disse priser gælder både for Inscription og R-Design udstyrspakkerne. Kvalitetsmæssigt er de nogenlunde på niveau, det er blot et spørgsmål om, hvorvidt man vil have det sportslige udtryk, som R-Design giver, eller om man er til et mere afdæmpet look.

Det er da priser, der er til at forstå. Men vær opmærksom på, at det er specialpriser, og dermed, er der en risiko for, at de stiger inden længe. Så, hvis du har set dig lun på en Volvo S60, kan det være værd at overveje, om det er nu du skal slå til.

Testbilen, som du ser på billederne, og som denne anmeldelse er baseret på er en Vovlo S60 T5 R-design uden AWD. Det vil sige, at den koster 547.873 kroner uden ekstraudstyr. Men med ekstraudstyr runder prisen hele 644.962 kroner.

Med hvad kan man få for knap 100.000 kroner i ekstraudstyr? Jo, testbilen er blandt andet udstyret med:

  • Klimapakke (opvarmede sprinklerdyser, varme i rattet, varme i bagsæder og kabinevarmer) – 19.900 kroner
  • Harman Kardon lydanlæg – 20.403 kroner
  • Teknikpakke (Aut. nedblændende sidespejle, IntelliSafe Surround (læs mere længere nede i anmeldelsen), full LED forlygter, parkeringskamera bag, smartphoneintegration, navigation) – 35.000 kroner
  • DAB+ – 6.406 kroner
  • Metallak (Denim Blue) – 15.370 kroner

Det løber hurtigt op, hvis man gerne vil have bekvemmeligheden. Men der er ingen tvivl om, at mens man måske godt kan undvære opvarmede sprinklerdyser og varme på bagsædet, så er teknikpakkens LED forlygter og sikkerhedssystemer virkelig værd at tage med. Er man glad for lyd, kan et Harman Kardon lydanlæg virkelig gøre en forskel, og DAB+ er altid rart i en bil.

Men konklusionen må være, at man sagtens kan benytte en Volvo S60 uden alt det ekstraudstyr. Det er mere nice to have, end det er need to have.

Der er også mulighed for at købe en Volvo S60 i tre hybridudgaver.

  • Volvo S60 T6 Twin Engine m. 340 HK – 783.980 kroner
  • Volvo S60 T8 Twin Engine m. 390 HK – 833.980 kroner
  • Volvo S60 Polestar Engineered m. 405 HK – 983.980 kroner

Vi har dog endnu ikke haft lejlighed til at teste nogen af disse hybridudgaver, og denne Volvo S60 test vil derfor omhandle førnævnte T5 benzinudgaver.

Hvordan kører Volvo S60 T5?

Ydeevne

Man kan ikke producere en bil i USA, uden at have en solid og kraftfuld motor ude foran. Det ved Volvo godt, og derfor har den nye Volvo S60 T5 en 4-cylindret benzinmotor med hele 250 hestekræfter. Det vil sige, at den er udstyret med flere hestekræfter, end du (og jeg) nogensinde vil få brug for.

Men det er rart at vide, at man har masser af trækkraft – for eksempel, når man skal hive campingvognen ned gennem Europa. Volvo S60 T5 må nemlig trække 1.800 kilo, så der er ikke meget at komme efter på den konto.

Jeg har tidligere beklaget mig en anelse over samspillet mellem Volvos motor og gearkasse. Det er ikke altid, at de fungerer lige godt sammen, hvilket kan gøre det til en blandet fornøjelse af køre Volvo. Men ikke i Volvo S60 T5, den skifter gear på en sådan måde, at der ikke er noget at klage over. Det medvirker blandt andet også til hurtigere accelerationer, og sandsynligvis også et bedre brændstofforbrug (ikke at man mærker dette…).

Og når man accelerer i Volvo S60 T5, så mærker man virkelig de 250 hestekræfter, der kommer på arbejde. Hvis du har vinduerne nede, kan du også være heldig at høre turboen fløjte – og det er som sød musik for mine ører.

For første gang, er jeg altså 100% tilfreds med ydeevnen i en Volvo. Så tillykke til dem.

Kørsel og komfort

Volvo S60 er, som sagt, en rigtig stor bil. Den er både lang og bred, og man skulle tro, at det var en udfordring af manøvre sådan en slæde inde i byen. Men nej, den er faktisk ganske letkørt, og selv uerfarne bilister, vil føle sig hjemme bag rattet i Volvo S60. Nuvel, den har en venderadius som en færge, men med godt udsyn ud af sidespejle, samt parkeringssensorer og bakkamera, er der ikke meget at klage over.

Generelt, er det en behagelig oplevelse at køre i Volvo S60. Der er stille i kabinen selv ved motorvejshastigheder, og accelerationer foregår hurtigt, men på behagelig manér. Motoren hører man heller ikke meget til, hvis ellers man ikke piner den med for høje omdrejninger.

Desværre, har Volvo ramt en anelse ved siden af med affjedringen i Volvo S60. Det er ikke fordi, den er brækket-rygrad-over-ethvert-lille-bump dårlig, men man bliver blot rystet godt og grundigt rundt i kabinen, når der er ujævnheder, brosten og bump på vejen. Det er vi en anelse kede af, men det er trods alt stadig en ganske behagelig bil både at køre og at være passager i.

Brændstofforbrug

Der er ingen tvivl om, at Volvo S60 T5 ikke nødvendigvis er den mest økonomiske bil. Det er en stor motor, som ligger under motorhjelmen, og det kan også mærkes på brændstofforbruget. Kører du primært bykørsel, vil du opleve et gennemsnitligt forbrug på sølle 7 – 10 km/l. Kører du i stedet primært på landevej, vil du dog opleve, at du får et væsentligt bedre forbrug på omkring 17-20 km/l, og hvis du pendler meget i form af motorvejskørsel, kan du forvente et forbrug, der befinder sig omkring 14 km/l.

Volvo har opgivet deres S60 T5 til at have et brændstofforbrug på 13 km/l. Så medmindre du primært kommer til at køre i bykørsel, vil du sandsynligvis opleve, at din S60’er lever op til det opgivne brændstofforbrug.

Kabinen i Volvo S60 T5

Kabinen

Volvo S60 er en af de biler, som du sætter dig ned i. Der er altså ikke noget SUV eller crossover over den her ellers store bil. Jovist, du kan hæve sædet, men selv for en ungkarl som mig, kan der føles uendeligt langt ned. Man vænner sig dog hurtigt til det. Man sidder ualmindeligt godt i de sæder, som testbilen er udstyret med. De støtter utrolig godt op omkring hele kroppen, og dem kan jeg sådan set ikke sætte en eneste finger på.

Generelt har kabinen et super fint design, hvilket min bedre halvdel gerne vil skrive under på. Den er enkel og minimalistisk udført, men generelt ganske brugbar med et godt layout.

Der er ingen tvivl om, at især bagsæderne kan komme til at virke amerikanske. Og det er der nok primært to årsager til. Den første er, at det er en sedan, og dem ser vi bare ikke ret mange af herhjemme længere. Og nummer to er, at, i modsætning til forsæderne, så virker bagsæderne noget større og mere bombastiske. Det ændrer dog ikke på, at de er ganske behagelige at sidde på.

Kabineplads

Måske lige bortset fra, at de er så pokkers lave. Jeg ved ikke lige, hvorfor man skal sidde så lavt i den nye Volvo S60, men der er ingen tvivl om, at det går lidt udover komforten på bagsædet. Når man sidder med sine ben i vinkel, der er mere spids, end den er ret, så kan det hurtigt blive anstrengende at være passager på bagsædet under længere ture. Årsagen til denne vinkel er kombinationen af et lavt bagsæde og et højt gulv, relativt set.

Men når det så er sagt, så har man rigelig med både benplads og plads til hovedet. Jeg er 1 meter og 80 centimeter, og jeg sidder helt uden problemer bag mig selv. Man skal nærme sig 2 meter, før man kommer til at have problemer med hovedplads, selv på bagsædet, hvilket man til gengæld godt kan takke den lave siddehøjde for.

Opbevaringsplads

Generelt, er der ganske udmærket med opbevaringsplads i Volvo S60. I midterkonsollen på forsædet, finder man to store kopholdere og et opbevaringsrum under midterarmlænet, som gerne rummer solbrilleetuier, sodavandsdåser, powerbanks, og hvad man ellers måtte have med sig. I forbindelse med kopholderne, er der et langt rum, hvor man kan fralægge småting som nøgler, telefon og lignende.

Dørlommerne foran kan være en anelse svære at komme til, men de har ganske udmærket med plads. Du kan godt få plads til en bog, et spil kort, en tablet eller lignende. Historien er desværre en lidt anden på bagsædet, hvor dørlommerne er markant mindre, og ikke kan bruges til meget andet end en pose slik – men plads til slik kan man vel ikke tillade sig at klage over?

På bagsædet har man også muligheden for at slå midtersædets ryg ned, så det bliver til et armlæn med kopholdere og et lille opbevaringsrum. Kombineret med lidt aflægningsplads i midterkonsollen foran, som forresten også tilbyder sædevarme til bagsædepassagererne, så har man det ikke forfærdeligt bag i en Volvo S60.

Handskerummet er en god størrelse, og du kommer altså ikke til at opleve store problemer med at få plads til alt dit pik-pak og lidt til, når du drager på ferie, eller blot langsomt får fyldt rummet op med alt fra kuglepenne og visitkort til rabathæfter og tomme tyggegummiæsker.

Bagagerum

En af grundende til, at vi ikke ser så mange sedans på vejen længere, er fordi de er rigtig upraktiske, sammenlignet med stationcars, hatchbacks og SUV’er. Bagagerummet i en sedan, er uden tvivl ikke meget værd for en familie, der skal pakke barnevogn, kufferter og 20 poser fyldt med legetøj og bamser, hver gang de skal afsted hjemmefra. Til gengæld, så er der mere stille i sedan til hverdag, da støjen ikke runger i et stort tomt bagagerum, når du kører.

Så sedan’er er til dem, der ikke behøver bagagerumspladsen, men bare gerne vil have komforten. Men jeg kommer alligevel til at klage lidt over bagagerummet i Volvo S60. Ikke så meget fordi det er småt, for det kan sådan set rumme en del, men mere fordi bagsæderne ikke kan lægges ned, så man kan udvide det, når turen går til IKEA.

Der er dog en skilem, hvilket jo er fantastisk, hvis man køber et enkelt langt bræt eller en stolpe i Silvan – eller hvis man står på ski selvfølgelig. Der er bare lige en ulempe med den skilem; den kan kun åbnes inde fra bagagerummet. Og der er pokkers langt ind i det rigtig dybe bagagerum med meget lavt til loftet. Jeg er af almindelig højde, som konstateret tidligere, og jeg skal praktisk talt lægge mig i bagagerummet og strække min arm fuldt ud, for at kunne åbne skilemmen. Hvorfor i himlens navn, har man ikke installeret en åbnemekanisme på bagsædet i stedet?

Gulvet i bagagerummet kan løftes, og du vil opdage, at der ligger et reservehjul – bare ikke lige i vores testbil. Men altså, muligheden for et reservehjul er der da. Desværre, virker gulvet en anelse plastikagtigt og hårdt, når det løftes (og slippes igen), hvilket er lidt ærgerligt, da det ikke passer ind i resten af bilens rimelig eksklusive udtryk. Nuvel, nu går vi vist for meget i detaljer. Videre.

Infotainmentsystem

Åh det kære infotainmentsystem. Det blev rost til skyerne, da det blev lanceret tilbage i 2015 for sit innovative layout og funktioner. I dag er det forældet, og alt for kompliceret at benytte. Sikkerheden er under ingen omstændigheder i fokus, når man bruger den store lodrette skærm midt i midterkonsollen. Udover, at skærmen er lodret, som gør at man skal flytte øjnene længere fra vejen, end ved en vandret skærm, så er infotainmentsystemet også plastret til med små ikoner, som gør det svært at finde de knapper, som man skal bruge.

Derudover, begynder infotainmentsystemet også efterhånden at mangle funktioner sammenlignet med det, man finder hos konkurrenterne. Jo, du har alt det du skal bruge, men spørgsmålet er, om du har alt det, som du vil have.

Du kan tilkøbe et navigationssystem, som fungerer udmærket. Det er ikke altid, at den viser dig den mest direkte rute, men du kommer da det rette sted hen. Nåh ja, og så er den behagelige kvindes stemme dansk hele vejen igennem – bare ikke lige, når hun skal sige “300 meter”, det bliver nemlig sagt på tysk. Drej til højre om dreihundert meter. Jamen jawohl så.

Sikkerhed i Volvo S60 T5

Sikkerhedsudstyr

Volvo S60 er som standard udstyret med et stærkt karosseri. Det er nemlig en af de ting, som Volvo virkelig har styr på. Men det er måske lidt snyd, at kalde det for sikkerhedsudstyr. Så lad os i stedet kigge på, hvad Volvo S60 som standard er udstyret med, når det kommer til sikkerhed.

  • Hill Descent Control (kun AWD)
  • Hill Start Assist
  • ISOFIX bag
  • Adaptiv fartpilot
  • Køasisstent
  • Pilotassistent
  • Dæktrykskontrol
  • Tågeforlygter
  • Volvo On-Call
  • ABS bremser
  • Automatisk bremsning efter kollision
  • Automatisk oplåsning af døre ved kollision
  • Træthedsregistrering
  • Vognbaneassistent
  • Færdselstavlegenkendelse
  • Run Off Road Mitigation
  • Oncoming Lane Mitigation
  • Registrering af cyklister, store dyr, fodgængere og andre biler
  • Advarsel vil risiko for kollision
  • Og en hel del mere

Selvom, man stadig kan købe mere sikkerhedudstyr, så er Volvo S60 ganske pænt udstyret fra standard, når det kommer til sikkerhed. Men som vi nævnte i starten af denne Volvo S60 anmeldelse, så er testbilen her udstyret med teknikpakken, som blandt andet indeholder IntelliSafe Surround. Det betyder, at du får følgende funktioner i din bil:

  • Blindvinkel advarslessystem
  • Advarsel ved krydsende trafik, når du bakker
  • Advarsel ved risiko for bagfrakommende kollision
  • Automatiske seleforstrammere
  • Oncoming Mitigation Braking

EuroNCAPs sikkerhedstest

Som en sand Volvo, scorer Volvo S60 naturligvis topkarakter, når det kommer til sikkerhed. Med 5 stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest, og et solidt karosseri, er der ingen tvivl om, at du sætter dig ind i en sikker bil, når du kører Volvo S60.

Volvo S60 scorer følgende i de fire kategorier, som EuroNCAP tester biler i:

  • Beskyttelse af vokne i bilen: 96%
  • Beskyttelse af børn i bilen: 84%
  • Beskyttelse af bløde traffikanter: 74%
  • Brug af sikkerhedssystemer: 76%

Det er en meget pæn score, som de færreste biler opnår, også selvom de har scoret 5 stjerner. Så sikkerhed er stadig en prioritet hos Vovlo – også selvom de har et åndssvagt infotainmentsystem, som får dig til at fjerne din opmærksomhed fra vejen i for lang tid af gangen.

Konklusion

Konklusionen må være, at Volvo S60 er en yderst vellykket bil, og en ganske udmærket start på et amerikansk eventyr for kinesisk-ejede Volvo. Nej, der er ikke meget svensk tilbage i den virksomhed, udover de svenske flag, som af og til dukker op i deres biler.

Den nye Volvo S60 er en solid bil, som virkelig fremstår som et reelt alternativ til de tyske premium-mærker, der ellers længe har domineret klassen for mellemstore sedans. Jovist, Volvo S60 er dyr, men du får også rigtig meget sikkerhed for dine penge. Og vælger du Volvo S60 T5 R-design, som er den bil vi har testet, så får du ovenikøbet en kraftfuld motor, der nok skal flytte dig afsted, når du trykker på pedalen.

Man kan diskutere, hvor praktisk en bil Volvo S60 er, men den er jo ikke mindre praktisk end alle andre sedan’er. Og så ser den brandgodt ud, bedre end nogen tysker, hvis du spørger mig. Jeg er generelt positivt overrasket over den nye Volvo S60 – så hvis du er på udkig efter ny sedan, bør du helt klart tage en prøvetur i en S60’er.

Joachim Skovgaard

Første indtryk: Ny Renault ZOE – Verdenspremiere

Previous article

El eller hvad? – Elbilen er endelig blevet et reelt alternativ

Next article

Comments

Skriv et svar

Popular Posts

Login/Sign up
%d bloggers like this: