Test: Mercedes-Benz A250e plug-in hybrid 2020



Det er faktisk ikke meget mere end et halvt år siden, at vi sidst var ude at køre i en Mercedes-Benz A-klasse. Dengang var det en sort sedan med en helt almindelig benzinmotor – og i dag er det nærmest det stikmodsatte. Vi anmelder nemlig en hvid Mercedes-Benz A250e i hatchback-udgaven og med plug-in hybrid-teknologi.

Hvis du følger med her på Bilbloggen.dk eller på vores Youtube-kanal, vil du sandsynligvis vide, at der er gået plug-in hybrid i testbilerne. Bare inden for de sidste par uger, har vi testet KIA Ceed PHEV og Mercedes-Benz GLC som plug-in hybrid – og resten af sommeren byder på flere hybrid- og elbiler end nogensinde før.

Så der er vist ingen tvivl om, at vi efterhånden er på vej hen mod en tilstand, hvor elektrificerede biler er det nye sort (eller hvidt i dette tilfælde). Men hvordan klarer de sig så, de der plug-in hybrider? Jo det skal vi fortælle dig, hvis bare du læser med i denne Mercedes-Benz A250e anmeldelse.

Hvis du foretrækker at se en videoanmeldelse, så er det din heldige dag i dag. Min kollega Mads har nemlig også haft fingrene i Mercedes-Benz A-Klasse plug-in hybrid, og det er der kommet en video ud af lige her. Og jeg kan allerede nu afsløre, at vi ikke er helt enige, om alle tingene – så se og læs begge for at få lidt ekstra perspektiv på bilen.

Hvad koster Mercedes-Benz A250e?

Inden vi for alvor kommer i gang med vores anmeldelse af den lille plug-in hybrid fra Mercedes, vil vi først kigge lidt på Mercedes-Benz A250e priser i Danmark. Som så ofte med Mercedes-Benz er det nemlig ikke helt billigt at få fat i nøglerne til en A250e – i hvert fald ikke, når vi sammenligner med en bil som KIA Ceed PHEV, som i testudgaven kostede under 300.000 kroner.

Her er Mercedes-Benz A-klasse noget dyrere, men hvis du er hooked på en PHEV-udgave (plug-in hybrid electric vehicle) af den lille hatchback fra Tyskland, så er der penge at spare. Det er nemlig sådan, at de danske afgiftsregler tilgodeser plug-in hybrider, for at få flere til at købe mere miljøvenlige biler.

Du kan se flere plug-in hybrider fra Mercedes-Benz her.

Det betyder, at selvom Mercedes-Benz A250e er den motorvariant med flest motorkræfter og bedst brændstoføkonomi blandt A-Klassen, så er den ikke den dyreste.

Modelhk / NmCO2-udledningPris
Mercedes-Benz A 250 e160 + 102 / 230 + 33026 g/km369.900 kroner

Prisen på 369.900 kroner er en kampagnepris, der gælder i skrivende stund. Min anbefaling er dog, at du besøger Mercedes-Benz’ hjemmeside, for at finde de aktuelle priser og udstyrsvarianter inden du drager ned i forretningen.

Men som det er nu, så får du lige nu en Mercedes-benz A250e med 160 hestekræfter fra benzinmotoren og 102 hestekræfter fra elmotoren, samt en lang række udstyr til 369.900 kroner. Og hvad indebærer en lang række udstyr så? Jamen det er blandt andet:

  • MBUX Navigations- og infotainmentssystem
  • 10,25-tommer touchskærm i midterkonsollen
  • Parkeringspakke med sensorer og parkeringsassistent
  • Nedblændelige bak- og sidespejle
  • Digitalt instrumentbræt
  • Bakkamera
  • Aktiv Vognbaneassistent
  • El-opvarmede forsæder
  • LIVE trafikinformation
  • Kabinevarmer
  • LED forlygter
  • 2-zone klimaanlæg
  • 17-tommers alufælge
  • Regnsensor
  • Aktiv bremseassistent
  • Nødopkaldssystem

Som vi kender det fra Mercedes-Benz, så er der naturligvis proppet en masse ekstraudstyr i bilen, som du ser på billederne. Helt konkret til en værdi af 111.576 kroner – og hvis jeg skal være helt ærlig, er der intet af det, der er streng nødvendigt, for at du bliver glad for din nye Mercedes A250e.

Bilen som denne Mercedes-Benz A250e test er baseret på, er nemlig udstyret med følgende ekstraudstyr:

UdstyrPris
DAB-radio4.644 kroner
Førerassistentpakke41.910 kroner
Nightpakke9.055 kroner
Parkeringspakke med 360-graders kamera9.520 kroner
Metallak9.800 kroner
Apple CarPlay & Android Auto6.968 kroner
AMG-pakke25.000 kroner
Premiumpakke PLUS50.000 kroner
Burmester® surround sound system9.636 kroner
Head-up display22.985 kroner
19-tommers AMG-alufælge22.058 kroner

Som sagt, kan man undvære det meste af ovenstående, og stadig være glad for sin nye bil. Men vil man gerne have den rigtige Mercedes-fornemmelse i en Mercedes-Benz A250e, så bliver man nok nødt til at bruge penge på premiumpakken, hvor man får et større digital instrumentbræt, nøglefri betjening, panorama soltag, el-justerbare forsæder og meget mere.

Dertil er førerassistentpakken også rar at have, her får man nemlig et hav af sikkerhedsfunktioner, som bare spiller – men det kan du læse mere om senere i vores Mercedes A250e anmeldelse. AMG-pakken og fælgene er fede, men det er vitterligt rent udseende, hvilket kan gøre det svært for nogle at retfærdiggøre at bruge lige knap 50.000 kroner på.

Hvad der til gengæld er interessant er, at man for 9.900 kroner kan få monteret et svingbart anhængertræk fra fabrikken, og så må Mercedes-Benz A250e trække op til 1.600 kilo med bremse og 750 kilo uden bremser.

Nok om Mercedes A-Klasse plug-in hybrid priser, lad os komme i gang med anmeldelsen i stedet.

Hvordan kører Mercedes-Benz A250e?

Ydeevne

Som jeg nævnte i afsnittet ovenfor, er Mercedes-Benz A250e udstyret med to motorer; en benzinmotor, der yder 160 hestekræfter og har et moment på 230 Nm, og en elmotor, der yder 102 hestekræfter og har et moment på 330 Nm. Til sammen yder de en effekt på 218 hestekræfter og 450 Nm.

Benzinmotor160 hk230 Nm
Elmotor102 hk330 Nm
System-output i alt218 hk450 Nm

Det betyder med andre ord, at Mercedes-Benz A250e ikke har de mindste problemer med at nå motorvejshastigheder, ved at lave hurtige overhalinger eller ved at være den første over lyskrydset. Med en acceleration fra 0-100 km/t, der i teorien sker på 6,6 sekunder, er det altså ikke på den front, at du kommer til at mangle.

Og det går da også hurtigt i Mercedes-Benz A250e, men man mærker det ikke rigtig. Man kommer nemt til at trykke lidt på speederen, og pludselig kører man for stærkt. Forsøger man at lave en acceleration fra stilstand til 130 km/t ned af motorvejsrampen, så vil man dog opleve, at bilens 8-trins automatgearkasse kan have lidt svært ved at følge med.

Når først man er oppe i fart, og man ønsker at accelerere foregår skiftet mellem el og benzin, samt skiftet mellem gearene noget mere ubemærket hen – heldigvis.

Alt dette er vel at mærke med strøm på batteriet; er der ikke strøm til at drive elmotoren, må man nemlig nøjes med 160 hestekræfter og 230 Nm, som samtidig skal slæbe rundt på en tung elmotor og et ekstra batteri. Derfor vil man typisk opleve, at præstationerne bliver forringet en smule, når først batteriet er kørt tomt. Det betyder dog ikke, at det lige pludselig bliver en langsom bil. Den kan stadig klare alt det, som du har behov for i hverdagen – og det er trods alt det vigtigste.

Og som sagt ovenfor, så må Mercedes A250e trække op til 1.600 kilo, hvis man får monteret et anhængertræk bag på.

Kørsel og komfort

En samlet effekt som den Mercedes-Benz A250e lægger for dagen, begynder så småt at nærme sig en lille GTI, hvorfor det ikke ville være forkert at forvente, at den opladelige A-klasse har nogle forholdsvis underholdende køreegenskaber.

Desværre er det ikke helt tilfældet, for mens bilen er forholdsvis hurtig i optrækket ved praktisk talt alle hastigheder, så savner jeg, at den er mere underholdende at køre. Nåh ja, og så savner jeg, at man kan høre en udstødning, der stemmer overens med ydelsen – men det er nok noget vi må vænne os til, i takt med at der kommer flere el- og plug-in hybrid-biler.

Når det så er sagt, så er kørekomforten ganske fornuftig i Mercedes-Benz A250e. Man sidder behageligt, og sæderne støtter rigtig godt om en, så man ikke skøjter rundt, hver gang man drejer til venstre i et lyskryds. Udsynet er fornuftigt, og når man kører for ren el, nyder man den stilhed, som man bare ikke får i rene benzin- og dieselbiler.

Desværre er Mercedes-Benz A-Klasse ikke helt så godt lydisoleret, som nogle af de andre Mercedes-biler vi har haft lejlighed til at teste. Sammenlignet med en bil som eksempelvis KIA Ceed PHEV, er der dog meget stille i Mercedes A250e’s kabine.

Komforten er fornuftig, og man kører sådan relativt behageligt over selv de hårdeste bump. Der er dog ingen tvivl om, at de 19-tommer store alufælge ikke ligefrem øger komforten, hvorfor du sandsynligvis vil få en endnu mere behagelig kørselsoplevelse, hvis du nøjes med de 17-tommer fælge, som bilen kommer med som standard.

Derudover skal Mercedes-Benz A250e virkelig have ros for det nærmest ubemærkede skift mellem elmotor og benzinmotor. De komplimenterer hinanden godt, og det er kun ved en hurtig opstart, at bilen lige skal bruge lidt tid på at finde ud af, hvad det er der foregår. Ellers fungerer det bare som det skal, og den eneste indikator af, om den ene motor slår fra eller til, er den svage lyd fra benzinmotorens brummen der enten stopper eller starter.

Brændstofforbrug og rækkevidde i A250e

En af de ting, som virkelig gør Mercedes-Benz A250e vanvittig spændende, er dens rækkevidde. Den er nemlig opgivet til at kunne køre hele 69 kilometer på ren el. Det er 30 kilometer mere end den sidste plug-in hybrid vi testede fra Mercedes; GLC300e.

Men ligesom med GLC’en, har vi ikke helt haft held med at opnå den lovede rækkevidde i A-Klassen. I en ellers varm sommeruge, nåede vi lige knap at køre 60 kilometer på en fuld opladning, inden at batteriet var kørt tørt. Det kunne godt betyde, at man til vinter vil opleve en rækkeivdde på helt ned til 50 kilometer.

Men det er trods alt stadig meget pæne tal, som er bedre end vi hidtil har oplevet i nogen plug-in hybrid – så kæmpe ros til Mercedes-Benz for det. Og herlighederne stopper ikke her, for selvom bilen kan køre op mod 69 kilometer på en opladning, så tager den kun 2 timer at oplade – det er også væsentlig hurtigere end så mange andre plug-in hybrider, som vi har haft lejlighed til at teste.

Rækkevidde på ren el58 kilometer
Ladetid ved ladebokse2 timer

Og når så der ikke længere er strøm på bilens batteri; hvor langt kører den så på literen? Jo overraskende langt faktisk. Ved pæn og stabil kørsel på omkring 110 km/t, er det ikke urealistisk at nå 18 km/l, og gør man det samme på landevej uden for megen stop og start ved 70-80 km/t, kan man være heldig at nå op på 23 km/l. Inde i byen er tallene dog knap så pæne, her må man nemlig nøjes med at kunne køre 14 km/l.

Bykørsel14 km/l
Landevejskørsel23 km/l
Motorvejskørsel18 km/l

Det meget pæne brændstofforbrug selv ved tomt batteri betyder faktisk, at det kan give rigtig godt mening at købe en Mercedes-Benz A250e ligegyldig hvad. Men den giver trods alt fortsat allerbedst mening, hvis du kan opfølgende følgende kriterier:

  1. Du har mulighed for at lade derhjemme eller på arbejde
  2. Dit daglige kørselsbehov er mindre end 50-60 kilometer

Opfølger du disse kan du nemlig udnytte en Mercedes-Benz A-klasse plug-in hybrid på bedst mulig vis, da du kan køre på ren el i hverdagen.

Kunne man så ikke bare købe en elbil, spørger du måske? De lader trods alt hurtigere, og kan køre meget længere end 60 kilometer på en opladning. Og jo, men ved en elbil er du også bare begrænset, hvis du regelmæssigt kører længere ture. For så er du nødsaget til at holde ladestop undervejs.

Men med en Mercedes-Benz A250e eller en anden plug-in hybrid, kan du bare fylde benzin på bilen, og så ellers drage ud i verden præcis som du er vant til med en traditionel benzin- eller dieselbil. Og det er det fantastiske ved en plug-in hybrid; du kan køre på rent el i hverdagen, men du er ikke begrænset af ladetider og rækkevidde på samme måde, som du ville være med en elbil.

Mest populære ladebokse og opladekabler

For at kunne oplade din nye Mercedes-Benz A250e derhjemme, kræver det en ladeboks og naturligvis et ladekabel. Det kan du få via udbydere som eksempelvis Clever, eller du kan købe din egen. Hvis du hælder mest til sidstnævnte, kan du med fordel tage et kig på nedenstående oversigt over de mest populære ladebokse på PriceRunner.

Kabinen i Mercedes-Benz A250e

Som vi efterhånden er vant til med Mercedes-Benz, så er kvaliteten generelt i orden. Og med AMG-pakken har man givet den ekstra meget gas i forhold til støttende ”sports”-sæder, Alcantara rundt omkring i kabinen og meget mere. Man skal derfor lede længe, hvis man vil finde billig plastik, om end det kan lade sig gøre. Det er dog ikke noget, man tænker over i hverdagen.

Som nævnt i starten af anmeldelsen her er testbilen udstyret med et soltag, der sikrer, at der kommer masser af lys ind i kabinen. Det både koster og vejer ekstra, og gør absolut intet godt for brændstofforbruget, men det er rart at have, da det på mange måder får kabinen til at virke større og mere rummelig.

Kabineplads

Pladsen i Mercedes-Benz A250e er ganske fornuftig i forhold til størrelsen. På forsædet er der rigelig plads til at indstille sit sæde som man ønsker det, uden at det går udover pladsen på bagsædet. Selv sidder jeg (1 meter og 80 høj) behageligt bag mig selv; både når det gælder benplads og når det gælder hovedplads.

Så længe man kun er 2 personer om at dele bagsædet, er der altså ingen problemer med komforten heromme. Er man pludselig 3 fuldvoksne mennesker eller velfodrede teenagere, så kan det godt være at skulderpladsen bliver en anelse trang – og så er der lige pludselig langt til Sydfrankrig.

Opbevaringsplads

Kabinen i Mercedes-Benz A250e byder ligeledes på et fornuftigt niveau af opbevaringsplads. I midterkonsollen er der eksempelvis to kopholdere, samt et forholdsvist dybt rum bagved, hvor du kan ligge alt fra solbrilleetuier og nøgler til ladekabler og din telefon. Og det smarte er, at du faktisk kan nå at stille din telefon sådan, at den står i spænd mellem opbevaringsrummet kanter – givet at din telefon altså ikke er for stor.

Dertil er der et handskerum i en fornuftig størrelse, samt dørlommer for og bag, som begge også er store nok til at opbevare diverse ting, men samtidig er en anelse svære at komme til. Under midterarmlænet mellem de to forsæder, er der også et stort opbevaringsrum, som er oplagt til at gemme ting væk i, når man forlader bilen.

På bagsædet er der et net monteret på ryggen af hver af de to forsæder, og selvom dimensionerne er lidt underlige, er nettet så fleksibelt, at man kan opbevare det meste heri – hvad end det så er snacks, vejkort eller tablets.

I testbilen er der også et midterarmlæn med kopholdere, så man ikke behøver at tørste bare fordi man sidder på bagsædet.

Bagagerum

Bagagerummet i Mercedes-Benz A250e er en smule mindre end i den traditionelle A-Klasse. Det skyldes, at man har skulle gøre plads til et ekstra batteri og en ekstra motor – og noget af den plads er så taget fra bagagerummet. Derfor får man ”kun” 310 liters opbevaringsplads i bagagerummet af Mercedes-Benz A250e, mens man i andre A-Klasse-biler har et bagagerum på 355 liter.

Det er dog ikke noget problem, for bagagerummet er en god størrelse, hvor man med lidt god pakketeknik, sagtens kan pakke 4 personers bagage til en 2-ugers bilferie. Og skal man IKEA eller i byggemarkedet, kan man lægge bagsæderne ned og få et fladt gulv, hvilket gør det nemt at skubbe ting helt op foran i bilen.

Derudover er det værd at pointere, at bagsæderne som standard kommer som 40/20/40-split, hvilket vil sige, at alle tre bagsæder kan lægges ned individuelt. Med andre ord; du kan have 4 passagerer i bilen, og stadigvæk transporterer lange genstande som bjælker, ski, snowboard eller lignende.

Det eneste jeg savner, er et opbevaringsrum under bagagerumsgulvet, hvor man kan gemme ledninger til opladning væk. Hvorvidt det reelt er et problem, afhænger nok af, hvilke muligheder man har for at lade. Hvis man alligevel kun lader derhjemme, er der ingen grund til at slæbe et ladekabel med rundt, og derfor kommer man nok heller ikke til at savne sådan et rum. Men som du kan se på billederne, bliver det hurtigt rodet, hvis man skal have ladekabler med sig rundt altid.

Infotainmentsystem

I modsætning til min kollega Mads, er jeg faktisk stor fan af infotainmentsystemet i Mercedes-Benz A250e. Faktisk så stor fan, at jeg mener, at det er det ubetinget bedste, der findes i øjeblikket – måske lige med undtagelse af det man finder i en Tesla.

Man kan betjene systemet via en touchpad i midterkonsollen, fra knapperne på rattet eller ved at klikke på touchskærmen. Det hele fungerer fint, når først man lige har vænnet sig til, hvordan det fungerer. Hvis du får fugtige fingre ved høje temperaturer, vil du muligvis have problemer med at betjene via rattet, da det foregår på en lille touchpad, som til tider har svært ved at registrere, når man rører ved den.

Systemet har vitterligt alle de funktioner, du kommer til at bruge, og det er nemt og intuitivt. Det går hurtigt at opkoble sin telefon til Bluetooth-systemet, og lyden går klart igennem. Selve systemet er på dansk, men hvis du ønsker at bruge stemmekontrol, foregår det på engelsk, ligesom i så mange andre biler. Danmark er åbenbart ikke et stort nok marked til, at det giver mening for bilproducenterne at oversætte stemmekontrollen til dansk.

Min eneste anke ved infotainmentsystemet som du ser det i testbilen på billederne er, at selve infotainmentskærmen i midterkonsollen (den venstre del af skærmen, der strækker sig over hele instrumentbordet), er en tand for langt til venstre. Det betyder, at rattet skygger for en del af det, der foregår på venstre side af skærmen, og man skal derfor flytte hovedet lidt til højre for at kunne se det hele.

Og så blev jeg også en smule irriteret på navigationen i bilen, da jeg skulle finde en ladestation. For mens kortet viser ladestandere, så kan jeg ikke aktivt gå ind og søge efter ladestandere i nærheden, som jeg kan sætte min GPS til at køre efter. Funktionen er der i Mercedes-Benz EQC, så hvorfor ikke i den her? Når det så er sagt, så fungerer det super fint med ladestandere på kortet, for den viser nemlig også, hvor mange ledige ladestandere der er på den pågældende ladestation. Så behøver man ikke at køre forgæves.

Derudover er bilen udstyret med et head-up display (HUD), som viser alle de vigtigste informationer oppe på forruden. Det fungerer knaldgodt, men man betaler så også på den gode side af 20.000 kroner for det – og om det er det værd, ja det vil jeg lade være op til dig.

Sikkerhed i Mercedes-Benz A250e

Merceds-Benz A250e er egentligt ret sikker allerede fra start af. Den er solidt bygget, og alt det tekniske er sådan set på plads. Som standard kommer den dog kun med et udvalg af det tilgængelige sikkerhedsudstyr:

  • Regnsensor
  • LED forlygter
  • Aktiv bremseassistent
  • Nødopkaldssystem
  • Aktiv vognbaneassistent
  • Bakkamera
  • Parkeringssensorer
  • Parkeringsassistent
  • Nedblændeligt bak- og sidespejle

Alle ovenstående fungerer rigtig fint, og der er absolut intet at komme efter. Parkeringsassistenten er på mange måder ligesom i Mercedes-Benz GLC, og den testede min kollega Mads for et par uger siden. Det kom der en video ud af på Youtube, som du kan se her.

Dertil er den Mercedes-Benz A250e som denne test er baseret på, også udstyret med en række andre sikkerhedssystemer, som blandt andet:

  • 360-graders parkeringskamera
  • Adaptiv fartpilot
  • Rutebaseret fartjustering
  • Aktiv styringsassistent
  • Aktive hastighedsbegrænsningsassistent
  • Aktiv bremseassistent, der tager højde for bagvedkrydsende trafik
  • Assistent til at undvige modkørende biler eller andre forhindringer
  • Aktiv vognbaneskiftassistent
  • Aktiv nødstopsassistent
  • Aktiv blindvinkelsassistent
  • Færdselstavlegenkendelse

Alle disse assisterende systemer samarbejder om at skabe noget, der ligner autonom kørsel. Bilen kan altså skifte vognbane selv, hvis blot du aktiverer blinklyset og har slået adaptiv fartpilot til. Den justerer selv hastigheden på fartpiloten efter færdselstavler og vejens forløb (eksempelvis sænkes farten i sving), og meget mere.

Noget af det er gimmick, som Mads siger i videoanmeldelsen på Youtube, men andre af tingene er også meget velfungerende. Jeg bruger eksempelvis mange af dem, når jeg skal kører langt i en Mercedes, da de gør turen mere behagelig. Så om du får det brugt, afhænger meget af hvem du er som billist. Hvis du gerne vil have følelsen af, at det er dig – og kun dig – der styrer bilen, så er der ingen grund til at bruge masser af penge på et system som dette. Men hvis du er mere villig til at overlade nogle af opgaverne til bilen, så er det muligvis pengene værd.

Min konklusion er i hvert fald, at størstedelen af disse systemer fungerer godt.

EuroNCAP sikkerhedstest af Mercedes-Benz A250e

Ligesom med så mange andre biler, er Mercedes-Benz A-Klasse naturligvis blevet testet af EuroNCAP. EuroNCAP er det europæiske institut for sikkerhedstest af personbiler på det europæiske marked, og de giver hver bil en score mellem 0 og 5 stjerner, hvor 5 er det bedste. Derudover giver de også bilerne en procentscore i fire underkategorier, så det bliver nemmere at se, hvor bilen klarer sig godt, og hvor den klarer sig knap så godt.

Mercedes-Benz A-Klasse blev sikkerhedstestet i 2018, hvor den nye generation blev introduceret. Her scorede den 5 ud af 5 stjerner, samt følgende i de enkelte underkategorier:

Beskyttelse af voksne i bilen96 procent
Beskyttelse af børn i bilen91 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter92 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer75 procent

Du kan læse meget mere om testresultaterne på EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Mercedes-Benz A250e er en spændende bil, som virkelig har mange gode kvaliteter. Den har en høj ydelse, et fornuftigt brændstofforbrug og en af de bedste rækkevidder på ren el blandt plug-in hybrider på markedet lige nu.

Den kan fås med en masse vildt udstyr, der gør det til en lækker bil, men det løber også hurtigt op i mange penge. Allerede startprisen på 369.900 kroner er høj, men sammenlignet med de andre motorvarianter i A-Klassen, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at A250e er det rigtige køb, hvis alternativet bare er en almindelig benzinvariant.

Bilen er ikke lige så sjov, som jeg havde håbet, men den er kvik, den er komfortabel og på mange måder er den også praktisk. Og for alt det, har jeg lyst til at sige køb den.

Men man kan også få andre plug-in hybrider til færre penge. Eksempelvis KIA Ceed PHEV, som er vanvittigt veludstyret til 70.000 kroner under startprisen på Mercedes-Benz A250e. Jovist, du får en kortere rækkevidde, men spørgsmålet er, om den kortere rækkevidde på ren el løber op i ekstraudgifter til brændstof eller ladning på hele 70.000 kroner. Nok ikke – men tilgengæld får du så heller ikke helt den samme kørekomfort eller brandværdi.

Så hvis du gerne vil have en premium plug-in hybrid i Golf-klassen, så er Merceds-Benz A250e et rigtig godt bud. Hvis bilmærket ikke er så vigtigt for dig, så er der også andre muligheder der ude, som eksempelvis KIA Ceed, der er værd at overveje.

Total
0
Shares
4 kommentarer
    1. Hej Daniel,

      Det kan være en anelse svært at svare på (især når jeg har afleveret bilen til Mercedes igen), men det afhænger naturligvis af ens kørselsmønster. I byen vil bilen eksempelvis benytte elmotoren væsentlig mere end hvis man eksempelvis køre på motorvej eller landevej. Hvis ikke jeg husker helt forkert, brugte bilen el så ofte som muligt (i hybridtilstand), indtil batteriniveauet nåede ned omkring 10-15%, hvor det efterfølgende blev mere sparsomt med brugen af elmotoren (fordi den nu skal nå at regenerere strømmen igen). Et skud i tågen vil være, at “rækkevidden” (indtil elmotoren når ned omkring de 10-15%) vil være 30-40% højere end det vi har testet bilen til (altså 58 * 1,35 = 78 km). Men hvorvidt det er korrekt, tør jeg ikke love dig 🙂

      Beklager, at det ikke bliver mere konkret end det 🙂

      Rigtig god dag!

  1. Har hørt, at batteriet er noget af det dyreste at udskifte, så hvor længe holder det, og hvad koster en udskiftning?

    1. Hej Erik,

      Godt spørgsmål. Vi er jo endnu i en tid, hvor mainstream plug-in hybrider endnu er relativ nye. Det vil sige, at det er de færreste, der reelt set ved, hvad der venter os, når det kommer til udskiftning af batterier og så videre.

      Når det så er sagt, så kommer man nok ikke udenom at skulle udskifte batteriet på et tidspunkt. Hos KIA / Hyundai giver man 8 års batterigaranti på PHEV’er og elbiler. Derfor er 8 til 10 år nok en udmærket tommelfingerregel for, hvor lang tid sådan et batteri kan holde. Spørgsmålet er så, om det til den tid er mere attraktivt at skrotte en model som A250e. Det koster nemlig gerne 100.000 kroner og derover at få udskiftet en hel batteripakke i en plug-in hybrid. Det er et slag på tasken, og forhåbentligt kan de hos dit nærmeste Mercedes-Benz værksted overraske positivt med en lavere pris, men jeg tvivler desværre på det.

      Man kan dog i nogle tilfælde være heldig at nøjes med at udskifte enkelte celler, og altså slippe for at skulle installere en helt ny batteripakke. Det kan medføre lavere omkostninger, men vi kommer nok ikke udenom, at det bliver ved med at være dyrt indtil der en dag er nogen, der finder på noget andet end lithium-batterier.

      Tak fordi du læser med – og spørg endelig, hvis du har flere spørgsmål 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler